וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבלוג של גרינוולד: האם מכבי תיפרד מבלאט?

9.12.2011 / 15:51

בזמן שהוא חושב להתפשר על רכז בן 34 ואולי לצרף עוד שחקן, פצעי הקיץ בין מאמן מכבי ת"א להנהלה מתחילים להתגלות: "במכבי לא מבינים שדיוויד נמצא היום במקום אחר", אומר מקורב למאמן

דיוויד בלאט לא מפסיק באחרונה לשלוח רמזים להנהלת מכבי תל אביב. "הורגש היטב חסרונו של מוביל כדור נוסף אצלנו", אמר לאחר התבוסה המוחצת מול ריאל מדריד. בלאט היה שמח להנחית רכז חדש כבר מחר בבוקר: הוא לא סופר את תיאו פפאלוקאס, ומבין שהמשימה גדולה בכמה מידות על יוגב אוחיון. אבל במכבי תל אביב של השנתיים האחרונות, כל החתמה של שחקן חדש – כל שכן החתמות שגוררות חריגה מהתקציב המוגדר – מהוות מוקש פוטנציאלי ומקור לחיכוך.

מאז מונה בלאט למאמן, כמעט כל מהלך של צירוף שחקן לסגל – להוציא החתמות קונצנזואליות ספורות כמו דווין סמית' או שון ג'יימס – לווה בוויכוחים בינו להנהלת הקבוצה. מאז ומעולם דאגה הנהלת מכבי להתערב בעבודת מאמניה, אבל ההנהלה החדשה בראשות הפדרמנים – דיוויד ובנו דני, המנכ"ל החדש – העמיקה עד מאוד את מעורבותה בפן המקצועי.

בחלק גדול מהוויכוחים יצאה ההנהלה כמנצחת. לעתים ספג בלאט הפסדים שבסופו של דבר הפיק מהם תועלת: בעונה שעברה לא רצה להחזיר את ליאור אליהו מקאחה לבוראל, אבל ההנהלה התעקשה ובדיעבד הודה בלאט בטעותו. אבל בסיום מאבקים רבים אחרים התברר כי דווקא האינסטינקטים של בלאט היו טובים ומדויקים. בלאט ניסה לעשות הכל כדי לסכל את רעיון הליגה האדריאטית, והיום כבר ברור שמשימת ההשתתפות בשלוש ליגות במקביל כבדה מדי עבור כל קבוצה אירופאית – גם עבור מכבי; התנגדותו הנחרצת של בלאט להחתמת שחקן NBA על חוזה זמני התבררה גם כן כמוצדקת לחלוטין.

זה עניין של פרספקטיבה: ההנהלה ראתה בהחתמת ג'ורדן פארמר, למשל, הזדמנות שיווקית גדולה (כפי שראתה בליגה האדריאטית פרת מזומנים דשנה). בלאט זיהה סכנה. הוא ידע שיהיה חייב לעשות בפארמר שימוש נרחב – אם כבר הגיע אליך שחקן מהקליבר הזה, מובן שלא תייבש אותו על הספסל – אבל הבין שהגמילה תהיה קשה. בחודשיים האחרונים התערה פארמר בדמה של מכבי. הניסיונות להתנקות משאריותיו גוררות ייסורי גמילה קשים.

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט. רויטרס
הרבה פעמים הוא צדק במאבקים מול ההנהלה. דיוויד בלאט/רויטרס

שוק הרכזים גרוע, מתלוננים במכבי. גרוע עד כדי כך שבימים האחרונים מנסה הקבוצה למצות את אופציית דמונד מאלט משרלרואה. בפברואר יהיה מאלט בן 34. אין לאיש במכבי אשליה שאפשר לבנות על השחקן הזה מעבר לעונה הנוכחית. אבל הזעזוע המקצועי הגדול מעזיבת פארמר והדרישה הנואשת לרכז עשויים להוביל את מכבי להתפשר עליו. מאלט משחק באירופה כבר עשר עונות: את כולן העביר בקבוצות אירופאיות קטנות עד בינוניות כמו באמברג, קלן, חובנטוד בדאלונה, טלקום אנקרה ושרלרואה. במובן מסוים, הוא הרבה יותר סקורר מרכז: הוא השחקן הכל-יכול בקו האחורי של הבלגים וביורוליג קולע 19.6 נקודות, אבל מוסר רק 2.5 אסיסטים. הוא מוסר 0.14 אסיסטים על כל ניסיון זריקה; לחילופין, אסיסט לעשר זריקות בערך. זה יחס זריקות-אסיסטים גרוע יותר מזה שמעמיד קית' לנגפורד הסוליסט. אולם מכבי, בדיוק כמו בעונת 2008/9 של אפי בירנבוים, מוצאת את עצמה נוסעת על אוטוסטרדה עם מכונית מתפרקת. כעת היא תנסה להחליף מנוע תוך כדי תנועה. בשנה ההיא זה נגמר עם חריגה של מיליונים מהתקציב, והדחה כואבת בטופ-16.

אפשר שהחתמת מאלט, או של רכז אחר, כלל לא תהיה ההחתמה האחרונה של מכבי תל אביב בעונה הנוכחית. מקורבים למכבי טוענים שלאחרונה פתחה הקבוצה בשיחות עם סוכניו של פפאלוקאס, כאשר האפשרות להתרת חוזהו מרחפת ממעל. בסביבות השחקן אמרו ש"אם גם מול ריאל הוא משחק בקושי 7 דקות, אולי באמת אין לו מה לעשות במכבי".

דני פדרמן, המנכ"ל בפועל, התאהב בקיץ באפשרות להנחית את פפאלוקאס. בלאט, כמו במקרה הליגה האדריאטית, זרם. גורמים בקבוצה מספרים היום ש"דיוויד לא מחזיק מתיאו". מהאימונים האחרונים עלתה תחושה שבלאט בונה על הרכז היווני לקראת המשחק החשוב במדריד, אם כי ברגע האמת הוא שוב סופסל לטובת יוגב אוחיון, שלמרות קרדיט אדיר של 25 דקות החזיר עם מדד איכות שלילי (מינוס 2) ויחס אסיסטים-איבודים שלילי (3-0). אם אפילו ערב כזה לא גרם לבלאט לשנות את עמדותיו לגבי פפאלוקאס, כנראה שבאמת מערכת היחסים הזו הגיעה לנקודת האל-חזור.

דמונד מאלט שחקן שרלרואה (ימין) מול פטאר בוז'יץ' שחקן פרטיזן בלגרד. רויטרס
כנראה שההחתמה שלו לא תהיה האחרונה העונה. דמונד מאלט/רויטרס

רק בסיום העונה שעברה נראה היה כי מעמדו של בלאט במכבי דומה למעמד ממנו נהנו בעבר אייקונים כפיני גרשון ורלף קליין. "עכשיו", אומר גורם בקבוצה, "אל תתפלא אם מיד בסיום העונה מודיעים בלאט ומכבי על פרידה הדדית".

בלאט ממשיך לדבר על העייפות שגוררת הרפתקת האדריאטית, וחברי ההנהלה יוצאים מדעתם. הם מבינים שבלאט מנסה, בעקיפין, להסיר מעליו את האחריות. אבל בלאט לא מתכוון לעמוד בחזית ולהגן על החלטות שהתקבלו בניגוד לדעתו כפי שקרה בעונה המקוללת ההיא, עונת 2002/3. מבחינת בלאט, פצעי אותה עונה עדיין לא הגלידו לחלוטין; הוא נחוש שלא לשאת על גבו את המטרה ולספוג את צליפות כלי התקשורת והאוהדים.

מאמן ישראלי בכיר אומר כי "המעמד של דיוויד באירופה הוא חסר תקדים; השם שלו כל כך גדול, שאין היום מועדון שלא פתוח בפניו – מברצלונה וצסק"א ועד הרוסיות והיווניות".

"דיוויד אוכל את הלב בגלל כל מה שקורה", אומר מקורב לבלאט. "ההנהלה מקצצת לו את הכנפיים ומצפה שיעוף. זה לא עובד ככה. הם כל הזמן עושים טעויות ומנסים להדביק את האשמה אליו. הדוגמא הכי רלוונטית היא המקרה של פארמר: במקום להביא מיד תקציב לרכז חדש, ההנהלה מושכת ומושכת ולא סוגרת דברים. מה דיוויד יכול לעשות? דיוויד הלך בלית-ברירה עם הסיפור של האדריאטית, זה משהו שהגיע מלמעלה ולא הייתה לו שליטה עליו, אבל קיבל מההנהלה שורה של הבטחות שאף אחת מהן לא קוימה".

הבטחה אחת, מספרים בסביבתו של בלאט, הייתה כי ההנהלה תעמיד לרשותו "סגל של 15 שחקנים בכירים, כשהשחקן ה-15 אמור להיות דרק שארפ. וכמה שחקנים יש בסגל הנוכחי? בקושי עשרה שמסוגלים לשחק. ועוד כל הזמן אומרים שאין כסף". בנוסף הבטיחה ההנהלה לבלאט כי תעמיד לרשות הקבוצה מטוס צ'ארטר שילווה אותה לכל מסעותיה בחו"ל. "בפועל, הקבוצה טסה כמעט אך ורק בטיסות סדירות", מוסיף המקורב. "פעם בהרבה זמן מוציאים צ'ארטר. העומס שנוצר הוא בלתי-אפשרי. אתה רואה שחקן כמו פפאלוקאס יושב אחרי משחק יורוליג לחוץ באיזה מטוס בין שורה של אנשים, בדרך לעוד עיר אירופאית, ולא מבין מה נפל עליו.

"לא סתם אתה רואה העונה הרבה יותר מחלות ופציעות", ממשיך המקורב לבלאט ואומר. "יושבים כל היום במטוסים עם 500 איש, וכולם נדבקים במחלות. כמעט אין שחקן העונה שלא חלה או נפצע. סופו בקושי הגיע עומד למשחק מול ריאל. תגיד לי אתה: הכמה-מאות-אלפי-דולרים שמרוויחים מהאדריאטית שווים את אובדן הכיף של העונה שעברה? ובכלל, אתה לוקח מאמן כמו דיוויד, שהכוח שלו הוא באימון, בלימוד כדורסל, ומוסיף לו עוד 30 משחקים בעונה, וזה גוזל כל-כך הרבה שעות אימונים. איך יהיה לו זמן ללמד אם כל יומיים יש לו משחק אחר?

"אבל מה שמכבי לא מבינים זה שדיוויד נמצא היום במקום אחר. זה לא כמו ב-2003, שהכישלון דבק אליו ופגע בו. ברור שאם מכבי תיכשל העונה זה יפריע לו, אבל הוא מספיק חזק ויכול ללכת לאמן בכל קבוצה באירופה. ההנהלה לא הבינה שהיא בעצם פוגעת בעצמה. זו חשיבה קטנה, חשיבה לטווח קצר. עברו הרבה שנים מאז הסיפור הקודם עם האדריאטית. דיוויד השתנה, אבל כנראה שמכבי לא".

ohad@walla.net.il

צפו בריאל מדריד מביסה את מכבי תל אביב 64:88

בלאט אחרי התבוסה: "אסור לנו להיראות ככה"

שמעון מזרחי, דייויד פדרמן בעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
צריכים להבין שדיוויד בלאט נמצא היום במקום אחר. שמעון מזרחי ודייויד פדרמן/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully