וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרג'יו סקאריולו: "מעבר שחקני ה-NBA לא טוב לכדורסל האירופאי"

19.10.2011 / 14:30

ממפת היורוליג החדשה ועד לאיך עוצרים את סופו ובריאנט. סרג'יו סקאריולו, אלוף אירופה הטרי ומאמן מילאנו, בראיון עומק לוואלה! ספורט

סרג'יו סקאריולו מאמן נבחרת ספרד. Czarek Sokolowski, AP
אחד המאמנים הטובים והוותיקים ביבשת פותח עוד עונת יורוליג. סקאריולו/AP, Czarek Sokolowski

הנפילה מהאולימפוס של אימון נבחרת כדורסל מושלמת כמו זו של ספרד לאימון קבוצת יורוליג כמו ארמאני מילאנו יכולה להיות כואבת. הבדלי הגבהים אדירים, אבל סרג'יו סקאריולו ויתר מראש על הישיבה בתא לחץ.

"המעבר קשה רק כי בנינו קבוצה חדשה לגמרי", אומר הארכיטקט של מדליית הזהב הספרדית ביורובאסקט 2011 ומאמן היריבה הראשונה של מכבי תל אביב ביורוליג, בראיון מקיף עם וואלה! ספורט. "אם זאת הייתה קבוצה של עונה שנייה או שלישית, היה קל הרבה יותר. יש כאן צוות אימון חדש ושורה של שחקנים חדשים, שמגיעים למועדון חדש ולעיר חדשה. הכל חדש, צריך להסתגל וקשה להתחיל ככה, אבל יש רצון טוב מצד כולם והמועדון מאוד עוזר. אולי לעובדה שהגעתי קצת באיחור בגלל היורובאסקט השפיעה. יש לנו הרבה שחקני נבחרות כמו גלינארי ומנצ'ינלי, בורוסיס, פוטסיס וקוק, אז ההתחלה היא קצת איטית. אבל אני בטוח שבקרוב נגיע למקום שאנחנו רוצים להיות בו".

מילאנו רוצה לחזור לצמרת הכדורסל האירופאי. הבעלים מזרימים הרבה כסף. הביאו מאמן כמוך ואתה החתמת שורה של שחקנים מצוינים. יש מכם ציפיות גדולות.

"אני אפתיע אותך: התקציב מהעונה שעברה לא השתנה, אבל הפעם הוצאנו את הכסף בצורה אחרת. רק בסוף העונה נוכל להעריך אם בזבזנו אותו בחוכמה. בזכות המשבר שהיה בכדורסל היווני ואירועים נוספים הצלחנו להחתים שחקנים טובים בכסף לא גדול, ולכן זה נראה כאילו הוצאנו הרבה יותר כסף מכפי שהוצאנו באמת. מה שלא עזר לנו זה החוק בליגה האיטלקית, שמכריח כל קבוצה לשחק עם שישה שחקנים איטלקים בסגל. יש בעיה בכדורסל האיטלקי, כולם יודעים את זה. חוץ משלושה-ארבעה שחקנים, הרמה של השחקנים האיטלקים ידועה. לקבוצות האיטלקיות זה הופך את ההתמודדות ברמה הגבוהה של היורוליג לקשה מאוד. גם אצלי בקבוצה יש הרבה כישרון, אבל מצד שני גם 5-6 מוכשרים הרבה פחות. המשימה שלי היא לאחד בין שני החלקים האלה ומהר, כי בהתחשב בהגרלה שקיבלנו ביורוליג אין לנו הרבה זמן".

צירפתם בקיץ את דנילו גלינארי, עוד אחד מפליטי השביתה שמגיע כדי להעביר את הזמן באירופה. איך מתודולוג כמוך מתמודד עם סיטואציה שבה שחקן יכול לקום מחר בבוקר ולהיעלם?

"אני מסכים שהמעבר של שחקני NBA לאירופה בגלל השביתה הוא לא דבר טוב לכדורסל האירופאי. השביתה לא עושה טוב לאף אחד, אבל המקרה שלנו שונה כי דנילו גדל במועדון הזה, אני באופן אישי מכיר אותו מאז שהוא היה ילד, ולכן המצב שלו שונה. במקרה שלנו זה לא שחור או לבן, אלא אפור, ואני מסתכל על החיבור הזה כשני צדדים שעושים אחד לשני טובה הדדית. אבל שוב, אם אתה שואל אותי באופן כללי, אז מה שקרה הקיץ עם השביתה הוא לא דבר טוב. מגיעים לאירופה שחקנים שלא יודעים כמה זמן הם יהיו פה. זה גורם לתחושה מאוד לא יציבה, שזה דבר בעייתי ביותר.

"אם אתה כמאמן בונה על שחקנים שמגיעים בגלל השביתה, אז המצב שלך לא מבטיח. זה משהו שאני ולדעתי גם רוב המאמנים באירופה ניסינו לא לעשות. אם קבוצה החתימה שחקן אחד, שיש לו תפקיד רגיל, אז גם אם הוא יעזוב באמצע העונה הקבוצה תוכל לשרוד. אבל אם הוא יהפוך לשחקן חיוני במערך, אתה כמאמן לוקח סיכון שעזיבה תפגע מאוד בקבוצה".

עונת 2011/12 ביורוליג יוצאת לדרך:

מיהן המרוויחות הגדולות ביותר משביתת ה-NBA?
דירוג עשרת הסנטרים הגדולים בתולדות מכבי ת"א
המדריך המלא לשחקן הרכש של מכבי תל אביב
פפאלוקאס יודע מה מקומו בהיררכיה של הצהובים

דנילו גלינארי שחקן נבחרת איטליה. avid Josek, AP
"השביתה לא עושה טוב לאף אחד, אבל המקרה שלנו שונה כי דנילו גדל במועדון הזה, אני באופן אישי מכיר אותו מאז שהוא היה ילד". גלינארי/AP, avid Josek

סקאריולו, בן 50 באפריל האחרון, נולד בברשיה, איטליה. בגיל 18 החל לאמן קבוצות ילדים מקומיות. את העבודה הראשונה בקבוצות הבוגרים קיבל בשנת 1981, כאשר מונה לעוזר מאמן בקבוצה הצנועה של ברשיה. במקביל למד משפטים באוניברסיטה מקומית והשלים את התואר בשנת 84'. בקיץ 89', כשהוא בן 29 בלבד, מונה למאמן הראשי של סקבוליני פזארו והוביל אותה לזכייה דרמטית באליפות איטליה. אחרי ארבע עונות כמאמן פורטיטודו בולוניה (93/94 עד סוף 96/97), שהסתיימו ללא תארים, עבר לספרד, שם יאמן ב-11 השנים הקרובות. סקאריולו עבר כמעט בכל קבוצות הצמרת הספרדיות: טאו ויטוריה, ריאל מדריד (אליפות ספרד לעונת 99/00) ואוניקאחה מלאגה (גביע המלך 04/05, אליפות ספרד 05/06, העפלה לפיינל פור היורוליג 06/07). בקיץ 2008 קיבל הצעה כבדה מחימקי ועבר לרוסיה, שם אימן עד סוף עונת 09/10. במקביל, במהלך 2009 מונה למאמן נבחרת ספרד. סקאריולו הוביל את הספרדים לזכייה היסטורית ביורובאסקט 2009 והצליח לשחזר את ההישג ביורובאסקט 2011 עם מדליית זהב נוספת.

נבחרת ספרד נראתה כל כך הרבה יותר טוב מיריבותיה ביורובאסקט האחרון, עד שנראה היה שאין לכם באמת תחרות.

"שיחקנו טוב יותר מכל הקבוצות, זה נכון. עשינו את זה בזכות הגנה חזקה וכדורסל קבוצתי. אבל כדי להגיע לשם היינו צריכים לעבוד קשה. ברמות האלה דברים לא באים בקלות. היו הרבה נבחרות עם שחקנים מוכשרים לא פחות שלא הצליחו לעשות את זה, ואני לא מדבר רק על היורובאסקט האחרון אלא על השנים האחרונות בכלל. אני יכול לתת לך רשימה באורך של שני קילומטר עם קבוצות מכל ענפי הספורט שהיו להן המון כוכבים ועדיין לא הגיעו לכלום. נהניתי מאוד לעבוד עם הנבחרת. מהיום הראשון שלי בתפקיד הרגשתי שיש כבוד בין השחקנים למאמנים ובין השחקנים עצמם. גם לי היה כבוד לכל השחקנים. הייתה תחושה של 'ביחד', בתקופות הטובות והרעות".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
נבחרת ספרד חוגגת זכיה ביורובאסקט 2011. רויטרס
"נהניתי מאוד לעבוד עם הנבחרת. מהיום הראשון שלי בתפקיד הרגשתי שיש כבוד בין השחקנים למאמנים ובין השחקנים עצמם". ספרד חוגגת זכיה ביורובאסקט האחרון/רויטרס

חלק מכוכבי הכדורסל מעדיפים לנוח כשמגיע הקיץ ולא מתייצבים למשחקי הנבחרת. בספרד נראה שהבעיה הפוכה: אין מקום לכולם, כי כל השחקנים רוצים לשחק – מהאחים גאסול, דרך חוסה קלדרון, ועד רוביו ונבארו.

"זה הרבה בזכות התאחדות הכדורסל הספרדית, שנותנת לשחקנים יחס יוצא מן הכלל. יחד עם האופי והגישה של השחקנים, מהכוכבים הגדולים ועד שחקני הספסל, נוצרה בנבחרת אווירה מיוחדת. לשחקנים המובילים של הנבחרת יש אופי מיוחד, הם מביאים את הדבק, ויתר השחקנים מצטרפים אליהם. שחקנים כמו גאסול, קלדרון ונבארו נושאים את הלפיד".

בקיץ הבא תשתתפו באולימפיאדה. האם בפעם הראשונה מגיעה נבחרת אירופאית לקרב מול ארה"ב כשוות כוחות, או לפחות כיריבה אמיתית?

"באולימפיאדה האחרונה ארה"ב שיחקה מול ספרד פעמיים: בשלב המוקדם ארה"ב ניצחה כמעט ב-40 הפרש, בגמר ניצחה ב-11. אני לא חושב שההבדלים בין נבחרת ספרד לנבחרת ארה"ב הן של 40 הפרש. מצד שני, אני חושב שארה"ב תגיע לאולימפיאדה עם הרבה מוטיבציה כדי להוכיח שהיא עדיין הטובה ביותר. לפני שנה שיחקנו נגדם משחק ידידות והפסדנו בנקודה, 85:86. אבל מצד שני הם לא באו עם השחקנים הטובים ביותר שלהם כמו קובי, לברון או ווייד. אם ארה"ב תגיע לאולימפיאדה עם הסגל הכי חזק שלה, אני חושב שהכל יהיה תלוי בה. אבל גם במקרה כזה, אם נפגוש אותם, ננסה להישאר מספיק קרובים במשחק כדי לעשות צעד קדימה, במידה והם יעשו איזה צעד אחד אחורה. אם ארה"ב תגיע בסגל חזק, עם מוטיבציה גבוהה, יהיה מאוד קשה מולם".

אני יודע שקשה לערוך השוואות היסטוריות, ובכל זאת: הזכייה השנייה ברציפות שלכם ביורובאסקט מיצבה אתכם כאחת הנבחרות הדומיננטיות אי-פעם באירופה. מבחינה עובדתית, עד ההישג שלכם בקיץ האחרון, רק נבחרות בריה"מ ויוגוסלביה הצליחו לזכות ביורובאסקט פעמיים ברציפות. יוגוסלביה הייתה האחרונה שעשתה את זה בשנת 97'. איך אתה רואה את נבחרת ספרד ביחס לנבחרות הגדולות האלה?

"אני לא מספיק יהיר כדי לעשות השוואות. זה נכון שהיו מעט נבחרות שזכו ביורובאסקט בק-טו-בק, אבל גדלתי על הנבחרות הגדולות האלה ויש לי הרבה כבוד אליהן. ברור שהנבחרת שלנו ברמה גבוהה מאוד, עם שחקנים מהשורה הראשונה, שהם קודם כל אשים נהדרים. אבל אני לא חושב שאני זה שצריך להשוות. אני מנסה ליהנות מהרגע ומשאיר את השיפוט לאחרים".

לפני 14 שנים, כשעזבת את איטליה, הכדורסל המקומי היה בשיאו. איזה כדורסל מצאת שם כשחזרת?

"אני יודע מה מצאתי, אבל קצת מוקדם עבורי לצאת בהצהרה כללית על מצב הכדורסל במדינה. אני רק יכול לומר שגיליתי שהליגה המקומית טובה יותר מכפי שאנשים חושבים. לכדורסל האיטלקי יש הרבה בעיות, אבל הבעיה הגדולה ביותר היא המתקנים. האולמות באיטליה ברמה הרבה יותר נמוכה מאשר מדינות אחרות באירופה וזה מקרין כלפי חוץ ומקשה מאוד על ההתנהלות. כשחזרתי לכאן ראיתי שהאולם שמילאנו מתאמנת בו הוא בדיוק אותו אולם ששיחקה בו לפני 30 שנה, כשרק התחלתי עם כדורסל. בנוסף, אין באיטליה אקדמיה לכדורסל ולכן קשה מאוד לשחקנים מקומיים להתפתח. אין כמעט מקומות שאפשר ללמוד בהם כדורסל. אפילו למאמנים אין איזה בית ספר מסודר או מקום שבו הם יוכלו להרחיב את הידע שלהם. זו סיטואציה קשה".

אתה חוזר לאיטליה כאחת הדמויות החשובות בכדורסל האירופאי. איך אתה יכול לעזור ולקדם את הכדורסל האיטלקי?

"קודם כל, חזרתי לעבוד באיטליה. אבל אין קיצורי דרך לגבי מצב הכדורסל באיטליה. כשהייתי מחוץ לאיטליה וראיתי איך המצב מידרדר ניסיתי להבין למה, מהו שורש הבעיה, וכשחזרתי הבנתי שהדברים האלה קשורים לאופן שבו כל המדינה הזאת מתנהלת. הכל מאוד בירוקרטי, מאוד איטי. זה לא חכם ולא צודק, אבל בשורה התחתונה הכדורסל נפגע".

ביום חמישי אתם פוגשים את מכבי תל אביב, סגנית אלופת היורוליג. מהדברים שהספקת לראות עד עכשיו, איך אתה רואה את מכבי הנוכחית ביחס למכבי של העונה שעברה?

"שאלה קשה. באופן עקרוני, דיוויד שמר על שיטת המשחק שלו ועל רוב שחקני המפתח. שחורציאניטיס בכושר הטוב בחייו והוא בוודאי מפתח חשוב עבור מכבי. אבל לפני שקובעים אם מכבי השתפרה או הלכה אחורה צריך לתת להם קצת זמן לעבוד. מה שבטוח, גם העונה מכבי תהיה קבוצה טובה, אבל אני עדיין לא יודע עד כמה. בכלל, בשלב הזה של העונה אני פחות מתייחס ליריבות ומעדיף להשקיע יותר מאמץ בבניית הקבוצה שלי. יש לנו זמן מוגבל, ובשלב הזה אני מעדיף לנצל אותו לטובת עבודה על נקודות החוזק והחולשה שלנו. המטרה העיקרית שלי לזמן הקרוב היא להשתפר ולגדול כקבוצה, מה גם שקשה להתכונן ליריבה שבקושי שיחקה כמה משחקים רשמיים וגם היא נמצאת בתהליך של בנייה מחדש. ברור שהתכוננו קצת למכבי, אבל לקראת המשחק הבא באזור דצמבר נכיר אותם הרבה יותר טוב".

בשנה שעברה מכבי הפתיעה את היורוליג עם הגנת לחץ שעזרה לה לגמור משחקים במהירות, ובדיעבד הייתה אחד הגורמים שלקחו אותה עד לגמר היורוליג. גם השנה נראה שבלאט ממשיך עם הרעיון הזה. מבחינה מקצועית, מה דעתך על הגנת הלחץ של מכבי?

"בעונה שעברה הלחץ הזה היה אפקטיבי מאוד. השנה מכבי משלבת גם הרבה הגנות אזוריות. הרעיון הזה נשמע לי מעניין. בוא נגיד שבטווח הקצר, מול קבוצות שעדיין נמצאות בתהליך התאקלמות, זה יהיה מאוד אפקטיבי ומשתלם. השאלה היא איך קבוצות יתמודדו עם זה לטווח הארוך. מטרת הלחץ של מכבי, לדעתי, היא יותר כדי לעייף את היריבה ופחות כדי לחטוף כדורים. מכבי מנסה לקבוע את קצב המשחק באמצעות הלחץ הזה, ואני חושב שלפחות במשחקים הקרובים, עד שהיריבות שלה ילמדו להכיר את עצמן, מכבי תצליח לעשות את זה. יהיה מעניין לראות איך היריבות יגיבו לכך בהמשך העונה".

עד היום, להוציא משחק אחד, מכבי פירקה באמצעות הלחץ הזה את כל היריבות שלה בתוך חמש-שש דקות. המשחקים האלה הפכו לגארבג'-טיים מהרבע השני.

"מה אפשר להגיד? בוא נקווה שזה לא יקרה במשחק שלנו מחר".

ohad@walla.net.il

שחקן הפועל חולון שלומי הרוש בין שחקני מכבי תל אביב ג'ורדן פארמר, ג'ון שייר. קובי אליהו
"בטווח הקצר, מול קבוצות שעדיין נמצאת בתהליך התאקלמות, הלחץ של מכבי יהיה מאוד אפקטיבי ומשתלם. השאלה היא איך קבוצות יתמודדו עם זה לטווח הארוך". פארמר ושייר/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully