וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאביו קנבארו: איפה הוא ואיפה מאלדיני

11.7.2011 / 16:35

פאביו קנבארו היה בלם בלתי עביר שהציב את האזורי על גג העולם אחרי מונדיאל מופלא, אבל נאמנות מעולם לא הייתה הצד החזק שלו והשערוריות לא הפסיקו להידבק אליו. מהסיבות הללו ועוד רבות אחרות, אין צורך להיות מופתע מכך שאיטליה כנראה לא תציב אותו ברשימת הגדולים מכולם

«iframe width="425" height="349" src="https://www.youtube.com/embed/nJ-82u_SC5c" frameborder="0" allowfullscreen»«/iframe»

ב-9 ביולי 2006 היה פאביו קנבארו על גג העולם. הבלם, אז בן 33 ובשיא כושרו, הצעיד את איטליה לזכייה במונדיאל והיה הקפטן שהניף את הגביע העולמי אל שמי ברלין. בדיוק חמש שנים לאחר מכן, ב-9 ביולי 2011, קנבארו הודיע באופן רשמי על פרישה מכדורגל, כשהוא עושה זאת במסיבת עיתונאים מאבו דאבי הרחוקה. התזמון תמיד היה הצד החזק של קנבארו. כך גם הפעם. הבלם הפורש ניצל את התאריך החגיגי כדי להגיד שלום ולקוות שהתמונה שיזכרו ממנו היא אותה הנפה מפורסמת. אבל למרות כל הברכות והמילים היפות, עולם הכדורגל האיטלקי נפרד ממנו אחרי 700 משחקים ולא מעט הישגים בצורה די מינורית, והבהיר לו את מקומו ההיסטורי. שחקן גדול, לא אגדה.

הפרישה של קנבארו התקבלה באדישות ולא הזכירה את הפסטיבל סביב פרישתו של פאולו מאלדיני או את ההודיה לפרנקו בארזי כאשר תלה את הנעליים. קנבארו בשיאו היה שחקן ההגנה האיטלקי המושלם – הייצוג המובהק לכדורגל של ארץ המגף. מנגד, החלטות שלקח ופרשיות בהן היה מעורב הפכו את קנבארו האדם לאחד הטיפוסים הפחות אהובים בסריה A, חרף היותו שיאן ההופעות בנבחרת (136 משחקים, מהם 79 כקפטן) ושחקן השנה בעולם ב-2006. לגבי מאלדיני ובארזי היה קונצנזוס. הם נחשבו לאלילים במילאן בה שיחקו במשך כל הקריירה וזכו להערכה גם בקרב אוהדי הקבוצות היריבות. לקנבארו לא הועיל גם רגע התהילה הלאומי בגרמניה. הוא לא יחדור ללב הקונצנזוס גם לאחר פרישתו.

קפטן נבחרת איטליה פאביו קנבארו עם גביע העולם 2006. AP
אולי היה צריך לפרוש כבר אז, ברגע השיא. פאביו קנבארו עם הגביע העולמי ב-2006/AP

הצביעו בפייסבוק האם קנבארו הוא האיטלקי הגדול בשנות ה-2000?

במונדיאל 1990 עוד היה פאביו קנבארו נער ששימש כמביא כדורים באצטדיון בנאפולי. התשוקה למשחק והגאווה הנאפוליטנית הניעו את הבלם, שהרוויח את מקומו בהרכב של קבוצת נעוריו וחיפה על הסנטימטרים החסרים (רק 1.75 מטר) בעזרת קריאת משחק משובחת וניתור אדיר. כאשר נאלץ לעזוב את נאפולי ונמכר לפארמה, נשאל קנבארו הצעיר מה החלום שלו והשיב: "מותר לפנטז על זכייה במונדיאל, לא?". קנבארו פרח בפארמה לצד ג'אנלואיג'י בופון וליליאן תוראם, פילס את דרכו להרכב נבחרת איטליה והיה שותף לזכייה המרגשת בגביע אופ"א ב-1999. שבע שנים שיחק בפארמה - ככל הנראה הקבוצה האיטלקית היחידה בה לא נטורים לו טינה - עד אשר נמכר לאינטר ב-2002 תמורת 23 מיליון יורו. את הטעות הזו הוא עוד ידע לתקן.

קנבארו שנא כל רגע במילאנו ועשה הכל כדי לקבל שחרור. התחושה הייתה הדדית. גם אוהדי אינטר לא התחברו לבלם, טענו כי הוא לא באמת רוצה לשחק עבורם ולכן מביים פציעות, ובסופו של דבר קיבלו שני הצדדים את מבוקשם. הבלם הבינלאומי נשלח ליובנטוס בטרייד מוזר ב-2004, כאשר אינטר קיבלה בתמורה את השוער הכושל פביאן קאריני. "הדבר היחיד שמעיב על הקריירה שלו זו התקופה עמוסת הפציעות באינטר", טען סוכנו האישי לאחר הודעת הפרישה. השנים ביובנטוס היו המוצלחות בקריירה של קנבארו, ששמר על יציבות, פיקד על ההגנה וזכה עם הביאנקונרי בשתי אליפויות (נמחקו ממאזנה לאחר מכן בעקבות פרשת הקאלצ'ופולי).

הכושר הנפלא איתו הגיע מיובנטוס סייע לקנבארו להוביל גם את הנבחרת האיטלקית למונדיאל מדהים בגרמניה. קנבארו סיפק את המפגן ההגנתי המושלם ב-2006, כאשר הציג מיקום מעולה, אגרסיביות, כריזמה ומנהיגות, ועשה הכל בצורה נקייה (לא ספג צהוב במשך כל הטורניר). איטליה ספגה רק שני שערים בדרך לזכייה הרביעית בתולדותיה במונדיאל, כשגם הם הגיעו משער עצמי של כריסטיאן זקארדו והפנדל של זינדין זידאן בגמר. לדעת רבים, דווקא אז, אחרי רגע השיא בברלין, היה צריך קנבארו לתלות את הנעליים. הזיכרון ההיסטורי ממנו יכול היה להיות שונה לחלוטין.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
פאביו קנבארו עם הרנן קרספו. Grazia Neri, GettyImages
אולי המקום היחיד בו שיחק ולא נוטרים לו טינה. פאביו קנבארו עם הרנן קרספו בתקופתם בפארמה/GettyImages, Grazia Neri

הכבוד האבוד

מי שחשב שהשידוך עם יובנטוס יחזיק עד סיום הקריירה, התבדה עוד באותו הקיץ. לאחר התפוצצות פרשת השחיתות והורדתה של יובנטוס לליגה השנייה, קנבארו היה בין הראשונים שנטשו את הספינה הטובעת והפך באופן מיידי לבוגד. קפטן הנבחרת יצא לגלות בת שלוש שנים בספרד וזכה בשתי אליפויות עם ריאל מדריד, שם נהנה מאהבת הקהל למרות הנסיגה ביכולתו. "כשהגעתי לספרד כינו אותי 'אגדה' וחשתי גאווה", סיפר הבלם כאשר נפרד מריאל וחזר ליובנטוס, לקול מחאת האוהדים בטורינו שהקימו את תנועת 'אנטי קנבארו'. "באיטליה אף פעם לא נתנו לי מספיק כבוד".

התחושה של קנבארו נכונה, אבל לאורך הקריירה הוא העניק לאיטלקים לא מעט סיבות לסלוד ממנו. ב-2005 נחשף סרטון וידאו אותו צילם קנבארו עצמו, בו נראה הבלם מזריק לגופו חומר ממריץ הנקרא 'נאוטון', יממה לפני משחק גמר גביע אופ"א ב-1999 בין פארמה למארסיי. אותו חומר לא היה הופיע אז ברשימת החומרים האסורים, אך הפגיעה נעשתה. באוקטובר 2009, בהיותו שחקן יובנטוס, נכשל קנבארו בבדיקת סמים, אולם נוקה כאשר בקבוצתו הסבירו כי קיבל טיפול בעקבות עקיצת דבורה. בשני המקרים עמד השחקן בעין הסערה וזוכה, אם כי לא נהנה מתמיכת הציבור.

הבגידה ביובנטוס והספק לגבי השימוש בחומרים ממריצים, גרמו לנזק תדמיתי עצום. קנבארו תויג כשכיר חרב בוגדני וצבוע וקיווה שהנבחרת תציל אותו, אלא שהכישלון במונדיאל 2010 סיכל גם את האפשרות הזו ושלח אותו לאיטליה בבושת פנים. תוך ארבע שנים מצא עצמו הבלם הפנטסטי שקיבל את הכינוי 'חומת ברלין', אחד מגדולי שחקני ההגנה של דורנו, הופך מגיבור האומה האיטלקית לשק החבטות המרכזי שלה. "בדרום אפריקה כל הזעם הופנה כלפי מרצ'לו ליפי וכלפיי", נזכר קנבארו. "אנשים חיכו לנו בפינה ושמחו יותר בהדחה שלנו מאשר בזכייה ב-2006".

נשבר במפרץ

בקיץ שעבר, לאחר הפרישה מהנבחרת והשחרור מיובנטוס, שם לא הצליח לקדם את היורש ג'ורג'יו קייליני, הצעד המתבקש מבחינת קנבארו היה חזרה לנאפולי ואיחוד עם האח פאולו. פאביו הביע פומבית את רצונו לשוב הביתה, אבל מחלוקות כספיות גרמו בסופו של דבר לנשיא אורליו דה לורנטיס לרדת מהרעיון. "הוא חמדן, יש רק קנבארו אחד שאנחנו רוצים", אמרו אז אוהדי נאפולי והתכוונו כמובן לפאולו. "גם צ'ירו פרארה התלכלך עם מדי יובנטוס, אבל הוא מעולם לא התבזה ולכן נשאר סמל. פאביו אף פעם לא היה כזה".

כישלון המגעים עם נאפולי גרם לקנבארו לעשות את הצעד שהרחיק אותו באופן סופי מהקהל האיטלקי – מעבר לאל אהלי מאיחוד האמירויות. המרדף אחרי הכסף, גם בשלהי הקריירה, לא התקבל בהבנה. "חבל, למאלדיני זה לא היה קורה", נכתב ב'לה סטמפה' לאחר הצגתו של קנבארו בקבוצה מדובאי, כאשר באיטליה לא אהבו לראות את האייקון של הנבחרת הגדולה מ-2006 יוצא לסיים את הקריירה בבריכות של השייח'ים מהמפרץ.

במקביל להמשך הקריירה בדובאי, נפוצו שוב השמועות על קשר בין קנבארו למאפיה הנפוליטנית. לאחרונה אף זומן השחקן לשימוע, כאשר מסעדה בה הוא משמש כשותף נחקרה בחשד להלבנת הון עבור הקאמורה. יכול להיות שגם הסיפור הלא נעים הזה, מלבד בעיות הברכיים עליהם דיבר, דחק בו לסיים את הקריירה. "חברים אמרו לי שמבחינתם פרשתי מזמן, פשוט לא הרגשתי", גילה קנבארו בן ה-38 בהודעת הפרישה שלו. חבל שגם באיטליה לא ממש שמו לב.

צפו בוידאו:

פאביו קנבארו בשיאו - מונדיאל 2006
פאביו קנבארו מזריק נאוטון
לפחות אלסנדרו דל פיירו מצדיע לקנבארו

פאביו קנבארו שחקן אל אהלי עם יו"ר הקבוצה. רויטרס
למה הוא היה צריך את זה? קנבארו בדובאי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully