וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי חיפה: "פרשת השבוע האמיתית" - ניתוח סגל הקבוצה המסתמן לעונת 2011/12

24.6.2011 / 15:50

שוער יציב עם אופי נדיר, בלם מוכשר אך מטורף עם גישה של מתאגרף, קשר צעיר ורב גוני וחלוץ שיוסיף מהירות. ניתוח מעמיק ועשיר של מכבי חיפה החדשה מגלה שהתלות ביניב קטן נמשכת, אבל גם קבוצה שלמדה מטעויות הקיץ הקודם. יש גם דברים טובים בכדורגל הישראלי

צפו באוהדי מכבי חיפה חוגגים באימון הפתיחה
אריק בנאדו הודיע על פרישה מכדורגל
כל הדיווחים והחדשות על מכבי חיפה

מאי 2011. ערב המפגש בין הקבוצות, פרסמה התקשורת הסרבית בעקשנות כי בויאן שראנוב, שוער וקפטן OFK בלגרד, ישחק בעונה הבאה בכוכב האדום שניהלה אחריו מעקב מקיף. אלא ששראנוב הוא לא אחד שמתרגש מדיווחים. על הדשא הוא רשם תצוגת שיא עד שבדקה ה-70 חש כאב חד ברגלו. השוער התעקש לא להתחלף והציל לקבוצתו נקודה יוקרתית בדרבי (0:0), שקטעה ליריבה את חלומות האליפות. "בקושי סיימתי את המשחק. בכלל לא יכולתי לבעוט בכדור", אמר אחרי שהתברר כי מקור הכאבים בקרע קטן בשריר. על ההצעה מהכוכב האדום, כמו על הרבה אחרות, העדיף שראנוב לוותר ונחת במכבי חיפה.

ויאם עמאשה שחקן מכבי חיפה עם הנשיא יעקב שחר. ראובן כהן, האתר הרשמי, מכבי חיפה
זה היה השבוע שהמחיש את הפער הניהולי העצום בינו לבין השאר. יעקב שחר עם עמאשה/מכבי חיפה, ראובן כהן, האתר הרשמי

השוער הסרבי הוא אולי גולת הכותרת בשבוע שעבר על הירוקים. כשברקע בעלי קבוצות נעצרים, מתקוטטים, עוזבים ונעלמים, האלופה הנחיתה בשקט מופתי ארבעה שחקני רכש בכירים וגם נפרדה בצורה מעוררת כבוד מהכוכב הגדול שלה, במהלך שהמחיש את הפער הניהולי העצום בינה לבין שאר הליגה. כך, בניגוד גמור למצב בעונה שעברה, הירוקים קרובים להשלמת הסגל עוד לפני היציאה למחנה האימון ופתיחת הקמפיין האירופי. זה בדיוק הזמן להכיר את ארבעת שחקני הרכש ולבחון לראשונה את מכבי חיפה מודל 2012.

ההברקה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
בויאן שראנוב שוער נבחרת סרביה משקיף על כדור במשחק מול דרום קוריאה. Ahn Yung Joon, AP
מבט חטוף לעבר מצבת שוערי הנבחרת מגלה כי לשראנוב סיכוי טוב להפוך לשוער הבכיר בקרוב/AP, Ahn Yung Joon

בגיל 14 עזב שראנוב (23) את בית המשפחה בעיר ורשאץ' ונסע בגפו לבלגרד על מנת להצטרף ל-OFK. הבכורה בקבוצה הבוגרת נרשמה כבר בגיל 17, כשבמקביל עבר השוער בכל הנבחרות הצעירות של סרביה. אחרי תקופות השאלה לא מוצלחות בהן מיעט לשחק, שב שראנוב לקבוצת נעוריו והפך לשוער הראשון בחלק השני של עונת 2008/9. הפריצה האמיתית הגיעה בעונה שעברה. שראנוב, עם סרט הקפטן, ספג 24 שערי ליגה ב-27 משחקים, השיג ציון ממוצע של 7.12 על פי אחד העיתונים (רביעי בליגה) ובסיום העונה נבחר על ידי מאמני הליגה לשוער העונה בסרביה.

"אני כמעט לא מכיר שוער אחראי ממנו", מפרגן מאמן הכדורגל הסרבי דרגוסלב סטפנוביץ' בשיחה עם וואלה! ספורט. "התנועה שלו על קו השער יפהפה, הוא מצטיין באחד על אחד וכשהוא יוצא מהשער, הוא חושב כמו בלם. ראיתי ממנו השנה הצלות מרהיבות ואני חושב שהוא מוכן להזדמנות ולקבל על עצמו אחריות גדולה בקבוצה שמשחקת בליגת האלופות, שם הוא יוכל להראות את היכולות שלו".

בינתיים, ההתעניינות סביב השוער רק הלכה וגברה. כבר בחודש ינואר הוא הגיע בחשאי למאיורקה ואף חזה במשחק הליגה מול הרקולס, אבל העסקה לא יצאה לפועל. בקיץ, דווח על התעניינות מבראגה, בטיס וכן קבוצות בצרפת. מיודראג בוז'וביץ', מאמן רוסטוב הרוסית, פנה באופן אישי ונתקל בסירוב. גם הכוכב האדום ופרטיזן לטשו עיניים, אבל שראנוב החליט לשחק מחוץ לסרביה ובחר בקבוצה שהבטיחה לו מקום בהרכב.

בסרביה מספרים ששראנוב הוא מקצוען אמיתי, שאוהב לעבוד קשה ולא פחות חשוב, מנהיג בעל אופי מצוין והכי רחוק מטיפוס הכוכב המוכר כל כך אצל כדורגלנים. "האמונה נותנת לי כוח", אמר בעבר. "חשוב שליד אנשים צעירים יהיו אנשים איכותיים שידריכו אותם ויכוונו אותם לערכי אמת. כסף זה לא הכל בחיים". רק בשבוע שעבר, אגב, התחתן השוער עם חברתו בשנים האחרונות בטקס צנוע שנערך בכנסיה עם נוכחות מינורית של אנשי כדורגל ותקשורת.

על פניו, נראה שמדובר בגניבה של הקיץ. שראנוב הגיע בהעברה חופשית ובדיוק בזמן הנכון מבחינת חיפה. אחרי שקיבל מספר זימונים לסגל, ערך השוער בכורה בנבחרת הבוגרת במשחק הידידות מול דרום קוריאה לפני שלושה שבועות (2:1). "המשחק בסאול הוא היהלום שבכתר אחרי עונה טובה. עכשיו אסור לי לחיות על זה, אלא להמשיך לעבוד ולהתקדם כי רק כך אוכל לקבל עוד זימון", טען.

מבט חטוף לעבר מצבת שוערי הנבחרת מגלה כי לשראנוב סיכוי טוב להפוך לשוער הבכיר בקרוב. ולדימיר סטויקוביץ' הודיע על פרישה זמנית מכדורגל בינלאומי ולסרבים אין קליבר בין הקורות. יורגצ'ביץ' מגנט וברקיץ' מוויבודינה לא כישרוניים יותר משראנוב. עונה טובה בישראל, העפלה לליגת האלופות וביסוס מעמדו בנבחרת, יהפכו את שראנוב לסחורה מבוקשת באירופה תוך זמן קצר. יעקב שחר רק ירוויח מזה.

הסיכון

יוריצה בוליאט, בלם קרואטי שסיכם בקבוצת מכבי חיפה. קובי אליהו
הכי רחוק מבנאדו. בוליאט/קובי אליהו

"ליוריצה בוליאט יש את כל היתרונות של בלם אמיתי. הכדורים הארוכים שלו מדויקים, הוא נייד וחזק באוויר, אבל הוא חייב להיות יותר מרוכז ומחושב. לשחק עם ראש נקי". על המשפט הזה, שנאמר לפני כשנה וחצי, חתום אדי רייה, מאמנה לשעבר של היידוק ספליט וכיום מאמן לאציו, והוא מתאר בצורה מושלמת את הקרואטי החדש של הירוקים. בוליאט מלא בכישרון, אבל גם מוגדר כשחקן פזיז שמאבד מהר מדי את הראש. אוהדים בקרואטיה טוענים שהוא שחקן לא חכם ומכנים אותו: "מר קיקבוקס" בשל עבירות שונות שביצע ברחבה. בעוד השחקן עצמו התגונן העונה וטען: "עדיף לקבל אדום מלספוג שער".

בוליאט הגיע להיידוק מזאדאר ב-2005 והספיק לשחק לצד בלמים בכירים כמו איגור טודור, שאמר כי הוא מזכיר לו את עצמו בתחילת הדרך, ובוריס זיבקוביץ', שזיהה מהר את הבעיה: "אם הוא יקשיב וילמד, הוא יעשה קריירה מצוינת בחו"ל". ואכן, גם כשחקן צעיר בוליאט נגלה בחולשתו. בינואר 2008 קנסה אותו ההתאחדות ב-20,000 קונה (כ-4,000 דולר) על מעורבותו בקטטה במהלך משחק מול דינמו זאגרב. עונה לאחר מכן קלטה אותו הטלוויזיה מכה באגרופו את מתיאה סמרקאר חלוצה של וארטקס. "הגבתי לפרובוקציה", התגונן הבלם, שנקנס שוב בוועדת המשמעת.

בשנים הראשונות, בוליאט יצא ונכנס מההרכב ורק במהלך עונת 2009/10 התחזק מעמדו. עם או בלי קשר, באותו קיץ התקיים ויכוח מילולי חריף בין סוכנו של השחקן, רנה סינובצ'יץ', למאמן דאז אנטה מישה. אלא שלצד החיזוק במעמדו בעונה וחצי האחרונות, כך גברו גם הבעיות מול המועדון. באפריל האחרון החליט המאמן גוראן ווצ'ביץ' להוציאו מהסגל. הסיבה הרשמית הייתה מחלה, אבל בקרואטיה דווח כי הבלם היה עצבני בגלל בעיות אישיות שפגעו ברמת המשחק והאימון שלו. כשהמאמן הודיע לו שהוא יורד לקבוצה השנייה, בוליאט זרק לעברו כדור בעצבים באירוע שהוכחש מאוחר יותר על ידי כל הצדדים. באירוע אחר, בוליאט ושני חבריו לא הגיעו לאימון שנקבע מראש עם הפיזיותרפיסט ונקנסו.

בהיידוק סירבו בעבר למכור את השחקן להיראקליס ולגיה וארשה שהגישו הצעות נמוכות, גם בגלל הסכם לפיו בוליאט זכאי ל-40 אחוז מדמי ההעברה. כשהגיעה ההצעה ממכבי חיפה על סך מיליון יורו, לא היססו במועדון להסכים במיוחד כשהשחקן נמצא שנה לפני סיום החוזה. בשום פנים ואופן אסור להמעיט בערכו של בלם שהגיע לסגל נבחרת קרואטיה וכבר רשם הופעת בכורה. "הוא שחקן טוב וראוי לנבחרת", אמר עליו בעבר איביצ'ה קריז'אנאץ', הבלם ששיחק בשנים האחרונות בזניט. למרות זאת, אם לשפוט לפי ההיסטוריה, אפשר לומר בזהירות שבוליאט הוא ההיפך הגמור מהשקט, האלגנטיות והסטייל של השחקן אותו הוא מחליף - אריק בנאדו.

הגיוון

דלה ימפולסקי חותם על החוזה במכבי חיפה. ראובן כהן, אתר רשמי, מכבי חיפה
"אם היית אומר לי לפני שלוש שנים שימפולסקי נמכר לחיפה, הייתי מגחך"/מכבי חיפה, ראובן כהן, אתר רשמי

דלה ימפולסקי הוא אולי הרכש המפתיע ביותר של הירוקים. בגיל 22, ואחרי שכבר נראה בדרכו להיות הבטחה לא ממומשת, ימפולסקי ביצע עונת פריצה לא רק על המגרש, אלא בעיקר בקטע המנטאלי. מגיל 16 הוקפץ ימפולסקי להתאמן עם הבוגרים וסומן כהבטחה הגדולה של המועדון. את ההזדמנות הראשונה הוא קיבל מראובן עטר בעונת 2007/8, אבל אז הגיע לותר מתיאוס וימפולסקי ירד לספסל ופתח רק פעמיים בכל העונה. גם בפתיחת העונה שעברה הועדפו על פניו חן עזרא ומאור אסור, לפני שהגיעה הפריצה. עטר הסיט את השחקן לשחק לצד קובי דג'אני (מקביל לעמדה בה משחק גוסטבו בוקולי הוותיק במערך של הירוקים) וימפולסקי הביא הרבה אינטנסיביות, אנרגיות וההצטרפויות להתקפה מהחלק האחורי הובילו לשבעה שערים ושלושה בישולים.

"מתיאוס הוריד אותו לנוער לשלושה שבועות בגלל איחורים ובגלל שהיה מגיע לאימון עם עגילים, כובעים ובגדים מוזרים ואולי שם החל תהליך ההתבגרות", נזכר גורם מקצועי בנתניה. "צריך לזכור שימפולסקי גדל בתנאים לא קלים, היה בפנימיות וגר לבד בתל אביב. ההתקדמות שלו בשנתיים האחרונות היא לא מבחינת כישרון פוטנציאל. הדרך שלו לא הייתה נכונה. ימפולסקי הוא שחקן שמושפע מסביבה ויחס של מאמן. בעבר, הוא עשה שטויות של נער שצריך הכוונה והסתובב עם הזרים האפריקאים של נתניה כי הוא הזדהה איתם והם גררו אותו מבחינת ההתנהגות. אם היית אומר לי לפני שלוש שנים שימפולסקי נמכר לחיפה, הייתי מגחך. עכשיו אני חושב שהם עסקה טובה. הוא מרוכז יותר ומתנהג בצורה סולידית יותר. הוא בשל מנטאלית וכשחקן רב גוני שיכול לשחק במספר תפקידים בקישור, יש לו ערך מוסף".

לעמדת החלוץ הביאה חיפה את ויאם עמאשה, האופציה הישראלית הזמינה והטובה ביותר בשוק וגם הוא אמור לגוון את סגנון המשחק של הירוקים. אחרי עונת שיא בה כבש 14 שערי ליגה, החלוץ מרגיש בשל למעבר. זאהי ארמלי, כוכב העבר של הירוקים, בטוח שמדובר בעסקה טובה: "מבחינת סגנון המשחק, עמאשה מתאים מאוד לחיפה. הוא מהיר, יש לו מיקום טוב ברחבה והוא יאפשר להם לשחק גם על מתפרצות. כמו תומר חמד, גם עמאשה שחקן מושלם בתוך הרחבה, אבל ההבדל טמון במהירות. בעונה שעברה לא ראינו מחיפה מתפרצות והמשחק היה איטי עם כדורים לחמד. עם עמאשה, הם יצטרכו לשחק מהר יותר".

צירופו של עמאשה יאפשר לחיפה להביא חלוץ רחבה אמיתי שישלים אותו, כאשר לטענת ארמלי, דווקא השילוב עם דבאלישווילי יבטיח טובות: "בעיניי, עמאשה גם מתאים יותר לשחק לצד דבאלישווילי ולהשלים אותו גם כי הוא מסוגל לשחק מאחורי החלוץ או אפילו בקישור הקדמי. לצמד הזה יש יתרון והוא יוסיף לחיפה עוד גיוון בחלק ההתקפי".

הבעיות

אלישע לוי מאמן מכבי חיפה. ברני ארדוב
למד את לקחי קיץ 2010, אבל... אלישע לוי/ברני ארדוב

המהלכים שנחתמו כולם בשקט השבוע סידרו ליעקב שחר עוד שח-מט על הליגה. לא בכדי בחר הנשיא להתייצב מול המצלמות והחיוך לא ירד לו מהפנים. בימים בהם הכדורגל הישראלי סופג שוב ושוב מכות תדמית, שחר הזכיר לכולם כי המדיניות שלו עובדת. נכון, הוא שפך כ-2.2 מיליון יורו על שחקני רכש – סכומים שלא ראינו ממנו בעבר – אבל החזיר הכל עם מכירת ליאור רפאלוב לקלאב ברוז'. המתווה ברור. מכבי חיפה מצרפת רק ישראלים וזרים צעירים שיכניסו לה רווחים בעתיד, או כמו שאמר הנשיא בעצמו השבוע: "הגלגל ממשיך להתגלגל".

בדיוק כמו בקיץ שעבר, חיפה מחליפה בעצם ארבעה שחקני הרכב (דוידוביץ', רפאלוב, חמד ומסיללה שצפוי לעזוב בהשוואה לטשיירה, קינן, כיאל וארבייטמן אשתקד). אבל ההבדל הגדול הוא בתזמון. אם בעונה שעברה יצאו הירוקים לאוסטריה בסגל חסר, כאשר מצב העוזבים לא ברור והמחנה הפך לרכבת נבחנים, הפעם הסגל של אלישע לי כמעט סגור. כעת, נותר לו להחליט האם לצרף חלוץ צעיר כזר חמישי או להשאיר את דבאלישווילי לפחות עד ינואר.

אבל יש גם לא מעט סימני שאלה. לירוקים אין מחליף לטאלב טוואטחה בעמדת המגן השמאלי והם גם חסרים עומק בעמדת הקשר האחורי, כאשר למעט סיידו יאיא אין לאלישע לוי שחקן בכיר שזוהי עמדתו הטבעית. השאלה הגדולה יותר נוגעת לעניין יניב קטן. הקבוצה שוב נבנתה סביבו. "הוא ימשיך להנהיג את חיפה עוד שנים רבות", פרגן רפאלוב לחברו השבוע. אלא שמבחינה מקצועית, לא ברור כמה הגב הפצוע של הקפטן יאפשר לו לסחוב ברמות האלה. לאור העובדה שלחיפה אין מקום לזר נוסף, המספרים של רפאלוב, כמו גם המנהיגות על המגרש, יצטרכו לבוא מעידן ורד, מוחמד גדיר ואייל גולסה. הציפייה מהם תהיה לעשות צעד קדימה ולמלא את החלל שהותירה עזיבתו של שחקן העונה.

ארמלי לא משוכנע שחיפה צריכה לסגור כעת את הארנק: "אם הם רוצים להגיע לשלב הבתים של ליגת האלופות ולא לחזור על קמפיין אפס נקודות ואפס שערים, הם זקוקים לעוד חיזוק. נכון, הבסיס טוב וגם שחקני הרכש, אבל זה מספיק לליגה. בשביל להגיע לליגת האלופות וגם להשיג שם ניצחון או שניים, הייתי רוצה לראות עוד קשר ברמה גבוהה שגם יכול להוביל".

ליאור רפאלוב, יניב קטן שחקני מכבי חיפה. ברני ארדוב
לא הקפטן הוא זה שישלים את חסרונו של שחקן העונה. קטן ורפאלוב/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully