וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היה טוב, למה יוסי? האם יוסי אבוקסיס מתאים להיות המאמן הבא של הפועל תל אביב

25.5.2011 / 14:26

הקבוצה חייבת בקיץ מהפכה בסגל, השחקנים החדשים זקוקים לדמות שתשמור עליהם מהבלגן הניהולי, המועדון בדרך לתקופה פחות טובה ונואש למנהיג חדש. האם יוסי אבוקסיס הוא המאמן המתאים למשימה הזו בהפועל תל אביב בעונה הבאה? האם הוא לוקח בחשבון את מה שקרה לאוחנה ונמני?

פברואר 2011. שבוע וחצי לפני משחק העונה, בימים בהם אלי גוטמן נעדר מאימון הפועל תל אביב בשל הבעיות הרפואיות, הצהיר יוסי אבוקסיס כי ברצונו לשמש בעונה הבאה כמאמן ראשי ולכן אם גוטמן ימשיך, הוא יעזוב: "באופן טבעי, הגיע הזמן להמשיך הלאה", אמר. עם חזרתו לקבוצה, ביקש גוטמן מאבוקסיס לשקול מחדש ולהישאר עוד עונה תחתיו. המאמן הבטיח לעוזרו סמכויות מקצועיות נרחבות יותר וטען שיזוז מעט הצידה. אבוקסיס נענה בחיוב. אלא שמאז היוצרות שוב התהפכו. אובדן האליפות והבעיות הניהוליות במועדון הובילו את גוטמן להחלטה לעזוב. אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, אבוקסיס אמור לשמש כמאמן הבא של הפועל תל אביב.

אלי גוטמן מאמן הפועל תל אביב (ימין) עם יוסי אבוקסיס עוזרו. ברני ארדוב
הגיע היום לחילופי הדורות. גוטמן ואבוקסיס/ברני ארדוב

במשך שלוש שנים וחצי שימש גוטמן מורו ורבו של אבוקסיס. כבר בתחילת דרכו, טען המאמן כי אחת ממטרותיו היא להכשיר את עוזרו לרשת אותו בבוא העת. היום הזה ככל הנראה הגיע. השאלה היא: האם המהלך הזה נכון מבחינת שני הצדדים? הפועל תל אביב צפויה לעבור בקיץ טלטלה מקצועית ותזדקק לבנייה מחדש של הסגל. יצאנו לבדוק האם מאמן בראשית דרכו הוא האיש הנכון למהלך והאם עבור אבוקסיס לא יהיה נכון יותר לצבור ניסיון ולהתחיל את הקריירה כמאמן ראשי במועדון עם ציפיות נמוכות יותר.

חלוקת תפקידים

התופעה של עוזר שיורש את המאמן שגידל אותו ומקבל מועדון גדול כתפקיד ראשון אינה שכיחה או מקובלת בעולם. באיטליה, למשל, יש חוסר הערכה מסורתי כלפי מאמנים שמדלגים על שלבים ולא מתחילים את דרכם בקבוצות קטנות. מאמנים בכירים שכן התחילו מעמדת העוזר, כמו ז'וזה מוריניו ואנדרה ויאלש בואש, המשיכו לתפקידים ראשיים בתחנות ביניים קטנות לפני שהמשיכו למעלה. מנגד, לואיס ואן חאל, שקיבל את אייאקס אחרי ארבע שנים בהן שימש כעוזרו של ליאו בינהאקר, הוא היוצא מן הכלל.

באנגליה, ההפרדה בין תפקיד העוזר למאמן בולטת אפילו יותר. בטור אישי מבריק ל"גרדיאן" שפורסם בחודש פברואר ניסה שוער העבר של נבחרת אנגליה, דייויד ג'יימס, לעמוד על ההבדלים: "תפקיד עוזר המאמן הוא לגשר בין הקבוצה לבין המאמן, להקשיב ולתת לשחקנים לפרוק דברים ולפעמים אפילו להסכים עם התלונות. עבור השחקנים, חלוקת התפקידים היא ברורה: המאמן מקבל את כל ההחלטות הקשות, ממנה, מפטר ובוחר את ההרכב והעוזר עושה את הדברים שהמאמן לא אוהב. עוזר המאמן קרוב יותר לשחקנים - לא רק כי זו הגדרת התפקיד - אלא גם לפעמים מדובר בכדורגלן בכיר ששיחק ברמות הגבוהות, בניגוד למאמן. למשל, ארסן ונגר ופט רייס בארסנל, הארי רדנאפ וג'ו ג'ורדן בטוטנהאם, ז'וזה מוריניו וסטיב קלארק בצ'לסי".

גוטמן ואבוקסיס נכנסים היטב למודל האנגלי של ג'יימס. בחלוקת התפקידים ביניהם, אבוקסיס היה השוטר הטוב, האוזן הקשבת. עם השנים, הדומיננטיות של אבוקסיס בקבוצה הלכה וגברה. הוא החל להעביר את האימונים באופן שוטף יותר, עבד לא מעט עם שחקנים באימונים אישיים ולא היסס להשמיע את קולו ולהתערב גם בהחלטות הקשות. הדוגמא הטובה ביותר הגיעה אחרי הדרבי האחרון (2:2). בצל הוויכוח בין גוטמן לערן זהבי על הספסל, נכנס אבוקסיס לחדר ההלבשה והכריע: "תפסיקו עם הדיבורים, ערן היה צריך לבעוט".

חודש וחצי הדריך אבוקסיס לבד את האדומים בעקבות אירוע הלב שעבר גוטמן. המאזן שלו מצוין: ארבעה ניצחונות ליגה, כולל 1:4 פנטסטי במשחק העונה, תיקו בדרבי והפסד בודד וכן שני ניצחונות במסגרת גביע המדינה. בקבוצה יש הטוענים בזהירות כי זו בתקופה הזו הקבוצה שיחקה משוחרר יותר והאווירה הייתה מצוינת כאשר דווקא אחרי חזרתו של גוטמן, חלה נפילה מקצועית.

חוסר ניסיון

אלא שעם כל הכבוד לאותן תוצאות, יש עדיין לא מעט אספקטים בתחום האימון בהם אבוקסיס לא התנסה לבדו: בניית קבוצה בקיץ, בחירת שחקנים שמתאימים לשיטת המשחק, העמדה וטקטיקה. למרות העבודה הצמודה עם גוטמן, סביר להניח שצמד המילים "חוסר ניסיון" יושמע לא אחת בהקשר שלו. כשדייגו מראדונה, למשל, נשאל בקיץ לגבי ניסיון האימון שלו, הוא ירה: "שיחקתי למעלה מ-20 שנה בנבחרת ארגנטינה וזה נראה לי מצחיק שמדברים עליי כעל חסר ניסיון". ובחזרה לאבוקסיס: האם הניסיון שצבר והחומר שלמד מגוטמן מספיקים כדי להקפיץ אותו מדרגה?

יעקב אקהויז, כוכב העבר של הפועל תל אביב, מנסה לענות: "יש שני סוגים של עוזרי מאמן: כאלה שעומדים בצד ומסדרים קונוסים וכאלה שמעורבים. אבוקסיס הוא הטיפוס הדומיננטי. רואים מבחוץ שיש לו יד בסגנון המשחק והוא מעורב בחילופים. אבל ללכת . להיות מאמן ראשי זה סיפור אחר, לחץ אחר וכל האחריות עליךבסך הכל, היה לו מורה טוב ולזכותו עומד כל הניסיון שהוא צבר, אבל גם מאמנים כמו אבי נמני, רן בן שמעון ואלי אוחנה נכוו כשהגיעו לקבוצות גדולות לא מוכנים".

הדברים של אקהויז יכולים להוות הסבר לכך שתופעת העוזר שמקבל קבוצה גדולה לא מקובלת גם בישראל. אלי אוחנה הוא דוגמא הפוכה. בקיץ 1999 קיבל חלוץ העבר את בית"ר ירושלים אחרי כשנה וחצי בהן שימש עוזרו של דרור קשטן. הקבוצה הייתה נתונה אז בקשיים כלכליים, עברה קיץ קשה ואיבדה שחקנים בכירים. "מסתכלים על העונה ההיא ככישלון של אוחנה, אבל ביחס לתקציב שהיה לנו עשינו עונה מוצלחת", נזכר בלם העבר אהוד כחילה. "הקבוצה לא רצה לאליפות, אבל שיחקה כדורגל יפה והגיעה לגמר הגביע".

העונה ההיא הסתיימה בפיטורים של אוחנה, שלא קיבל את ההכרה על ההצלחה היחסית והמשיך לבנות את קריירת האימון שלו במועדונים קטנים יותר כמו בני יהודה ומכבי פתח תקוה. "לדעתי, הכי טוב למאמן לבנות את עצמו במועדון קטן, שם הוא רוכש ידע, ניסיון ומגיע בשל יותר לקבוצה גדולה", סבור אקהויז. לעומתו, כחילה מתנגד: "ההבדל ביניהם הוא שאבוקסיס יותר פעיל כעוזר של גוטמן מאשר אוחנה היה עם קשטן. אבוקסיס היה שותף להקמת הקבוצה ולבחירת שחקנים. הוא יודע איך קבוצה נבנית".

הנמכת ציפיות

גם הפועל תל אביב תעבור בקיץ טלטלה מקצועית. רוב השחקנים הבכירים: וינסנט אניימה, דני בונדר, ערן זהבי, גילי ורמוט, איתי שכטר ובן שהר צפויים לעזוב. האדומים יצטרכו לבנות קבוצה כמעט מאפס עם שלד חדש, לנסות למצוא מחליפים שלא נופלים ברמתם מאלה שיעזבו ולחבר את הכל ביחד. כל זאת עוד לפני שדיברנו על הפיאסקו הניהולי בין מוני הראל לאלי טביב. ולמרות על הבעיות, במועדון בסדר גודל של הפועל תל אביב – במיוחד אחרי אובדן האליפות – הרעב לתארים יגבר ואיתו מד הלחץ ורמת הציפיות.

אקהויז סבור שהנתון הזה גרוע עבור מאמן צעיר: "אם שחקנים עוזבים, באופן טבעי צריך להקטין את הלחץ. הבעיה היא שבמועדונים גדולים אין סבלנות וזה גרוע למאמן מתחיל. אם הפועל רוצה להכשיר את יוסי כמאמן מבית לטווח ארוך, היא תצטרך לתת לו גיבוי ולא רק בתקשורת. להציב מטרות נורמאליות ולתת לו שקט גם אם יהיו תוצאות לא טובות. החלטתם שיוסי יאמן? מצוין, אבל אל תצפו שההצלחה תגיע ביום אחד אלא תבנו יחד אחד את השני".

מבחינת אבוקסיס, הפועל תל אביב של העונה הבאה בהחלט מהווה סיכון. חוסר הצלחה, גם יחסי בדמות עונה בצמרת ללא מאבק אליפות, עשוי להדהד יותר ולהשפיע על ההמשך. לעומת זאת, בבחירה של מועדון קטן יותר עם שאיפות צנועות קל יותר להתבלט וכל הישג בא יותר לידי ביטוי (עיין ערך ראובן עטר). "אין נוסחא ברורה. זה יכול להצליח או להיכשל, אבל צריך לזכור שכישלון בעונה הראשונה גורר חוסר ביטחון להמשך", טוען אקהויז.

כחילה חושב אחרת: "כשאני התחלתי לאמן, רציתי ללמוד את כל התהליך רק במחלקות נוער. הבעיה היא שאחרי שאתה מאמן בקבוצות קטנות או קבוצות נוער, נוצר רושם שאתה מאמן של קבוצות קטנות. תראה את אלישע לוי. למרות ההצלחות שלו, הרבה שנים עברו עד שהוא קיבל צ'אנס במכבי חיפה. כלומר, היום אני חושב שהכי טוב להתחיל מהטופ. אם לאבוקסיס יש אפשרות לאמן את הפועל תל אביב, שייקח אותה. מה כבר יכול לקרות? הוא יגיע למקום הרביעי? אני מעריך שהוא יכול להצליח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully