וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוח של וומבלי: שחזור גמר גביע אירופה לאלופות 1992, הזכיה הראשונה של ברצלונה

יניב בינו

26.5.2011 / 14:30

קרויף נואם, הבוסים רבים וקומאן מפציץ. כמו יונייטד, ברצלונה זכתה בגביע האלופות הראשון בוומבלי, בו ייערך הגמר במוצ"ש. שחזור מרגש

במובנים רבים חזרתן של ברצלונה ומנצ'סטר יונייטד לאצטדיון וומבלי היא סגירת מעגל. כל אחת מהן זכתה בגביע אירופה לאלופות בפעם הראשונה בתולדותיה במגרש זה - יונייטד ב-1968 תחת מאט באזבי, בארסה ב-1992 עם יוהאן קרויף. הדרים טים מקטלוניה ניפקה בתחילת שנות ה-90' כדורגל התקפי ושובה עין, אבל יותר מכך היא בעצם זו שהניחה את היסודות לקבוצות הבאות הגדולות של בארסה, זו של רייקארד ובייחוד זו הנוכחית של גווארדיולה. לרגל גמר ליגת האלופות, ערכנו מסע מרתק אחורה בזמן - 19 שנים אחורה - אל אותו משחק בו הניפה בארסה גביע אירופה ראשון והציבה סטנדרטים חדשים לעצמה ולכדורגל האירופי.

מיכאל לאודרופ (שמאל) ורונלד קומאן שחקני ברצלונה חוגגים זכיה בגביע אירופה לאלופות 1992. GettyImages
הקבוצה ששינתה את פני ההיסטוריה של ברצלונה. מיכאל לאודרופ/GettyImages

פפ גווארדיולה: הכי צעיר, הכי בוגר

ארבעה ימים לפני גמר גביע אירופה לאלופות (עונה לאחר מכן שונה שם המפעל לליגת האלופות), ב-16 במאי 1992 (יום שבת), ניצחה ברצלונה 0:3 את מאיורקה. במקביל גברה ריאל 2:3 על אתלטיקו בדרבי של מדריד, והמשיכה להוליך את הטבלה בספרד בהפרש של נקודה מבארסה, עוד בעידן של 2 נקודות לניצחון. "חששנו מהמשחק בגלל שהראש של השחקנים כבר היה בוומבלי", הודו אחרי הניצחון בבארסה. "למזלנו, השגנו תוצאה טובה, וכעת אפשר להתרכז רק במשחק נגד סמפדוריה. אנחנו להוטים להביא תואר ראשון מסוג זה למועדון, אבל יודעים שיהיה קשה מאוד". בבוקר יום ראשון נמרחה הכותרת: "עכשיו וומבלי", בגדול על שער העיתון הקטלאני "אל מונדו דפורטיבו", שביקש מהשחקנים במאמר מערכת להביא את גביע ראשון.

בסוף אותה שנה נערכה האולימפיאדה בברצלונה, אלא שכל ההכנות והדיבורים עליה נדחקו הצידה, הידיעות עליה בעיתונים הוזזו לעמודים האחוריים. כל קטלוניה עסקה בדבר אחד בלבד – הגמר, מלבד קברניטי המועדון שהמשיכו להתלכלך בפוליטיקה. יומיים לפני המשחק התראיין הנשיא ג'וזפ לואיס נונייז ותיאר את המתיחות השוררת בין חברי ההנהלה. נונייז, שבאותה שנה מלאו לו 14 שנים בתפקיד (מאז 1978) סבל מאופזיציה חזקה, ולקראת הבחירות ב-1993 ייחל כל כך לזכייה שתגדיל את הקונצנזוס סביבו.

עם זאת, קרויף הצליח לבנות חומה סביב שחקניו ודרש שיהיו מרוכזים רק במשחק. רונאלד קומאן סיפר שהמאמן ההולנדי ביקש מהם לא לקרוא עיתונים באותה עת כדי שהמחשבות לא ינדדו. "טוב לי בברצלונה", העיד קרויף, שעמד בפני חידוש חוזה. "אבל אהיה שמח יותר אם ארגיש שאני מחולל שינוי במועדון. המשחק בוומבלי יכול לעזור לעשות זאת", הוסיף המאמן, שבראייה לאחור לא ידע עד כמה צדק.

ביום שלישי, יממה לפני המשחק, עיטרה את שערי העיתונים התמונה שהצלמים הספרדיים הינדסו ביעילות אופיינית כל כך לשנות ה-90', כאשר החלוץ הבולגרי חריסטו סטויצ'קוב יושב בקוקפיט, לצד הטייסים שהטיסו את הקבוצה לאנגליה.

בין שאר גיבורי בארסה היה גם ילד אחד. רק בן 21, אבל אחד שקרויף סימן לגדולה והעלה מברצלונה ב' שנה קודם לכן כדי שיתפוס את המושכות בקישור – פפ גווארדיולה, השחקן הצעיר ביותר בסגל המשחק. לאחר שנחתו באנגליה, אמר הקשר הצעיר כבעל ניסיון רב: "אנחנו צריכים לשחק עם הרבה אומץ ובצורה החלטית מאוד, כי פחד מול סמפדוריה יוביל אותנו להפסד. אם נשחק כמו ששיחקנו נגד בנפיקה נפסיד. לדעתי, הדבר הגרוע ביותר בקבוצה זה להראות חשש ושאף שחקן לא נוטל על עצמו אחריות. ההגעה לוומבלי זה חלום גדול שמתגשם אבל אנחנו רוצים לעשות צעד נוסף". לגבי המתיחות שפרצה בהנהלה אמר: "מה שקורה מסביב לא משפיע ולא אמור להשפיע עלינו. אם נפסיד בגמר, זה רק בגלל שהיריבה הייתה טובה מאיתנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
יוהאן קרויף מאמן ברצלונה. Clive Brunskill, GettyImages
ידע איך לפקס את השחקנים שלו לפני הגמר. יוהאן קרויף/GettyImages, Clive Brunskill

השער המכונן של חוזה מאריה באקרו

ברצלונה של 92' הייתה האלופה הגאה. עונה קודם לכן היא הצליחה לזכות בתואר ובכך לשבור את המאניטה (חמש אליפויות רצופות 86'-90') המפורסמת של ריאל מדריד. קרויף הדריך את הקבוצה זו השנה הרביעית, והפעם, מלבד המאבק העיקש בליגה מול ריאל ששבה להוות גורם בצמרת אחרי עונה פחות טובה, התרכזה בארסה גם במפעל האירופי כשהיא מנסה לייצר היסטוריה ולפתוח מורשת מפוארת.

את העונה באלופות, פתחה בארסה במפגש מול האנזה רוסטוק, אלופת מזרח גרמניה האחרונה, בשלב ה-1/16. הקטלאנים ניצחו 0:3 בבית, הפסידו 1:0 בגומלין ועלו לשמינית הגמר. שם הם התעמתו עם יריבה גרמנית נוספת וחזקה בהרבה - קייזרסלאוטרן, אלופת מערב גרמניה. במשחק הראשון בקאמפ נואו ניצחה בארסה 0:2 מצמד של צ'יקי בגירסטיין. משחק הגומלין היה רגע מכונן עבורה. לאוטרן הובילה 0:2 מצמד של הוטיץ' (35, 49), כשבדקה ה-76 גולדביק כבש את השלישי. הגרמנים הצליחו לשמור על התוצאה עד הדקה ה-90, כשבמצב כזה הם היו עולים, אלא שאז חוזה מאריה באקרו כבש שער חוץ יקר מפז בנגיחה קשתית אחרי כדור חופשי של קומאן, והעלה את בארסה לשלב הבא.

אחרי 47 שנים זו הייתה השנה הראשונה בה שוחק המפעל במתכונת שונה. ברבע הגמר, במקום משחקי בית וחוץ, חולקו הקבוצות לשני בתים, כשהראשונה בכל בית עולה לגמר. ברצלונה הוגרלה עם ספרטה פראג, בנפיקה ודינמו קייב. היא פתחה עם ניצחון (2 נקודות) 2:3 על ספרטה פראג, 0:0 בחוץ עם בנפיקה ו-0:2 בקייב על דינמו. בסיבוב השני ניצחה בקאמפ נואו 0:3 את האוקראינים. לאחר מכן ספגה הפסד מפתיע 1:0 בפראג לספרטה שצמצמה את הפער לנקודה בראש צמרת הבית. במחזור האחרון הדרים טים הייתה תלויה בעצמה ועשתה את העבודה עם 1:2 ביתי על בנפיקה, שהעלה אותה לגמר. גם סמפדוריה לא חוותה חיים קלים בבית המקביל, כשהתמודדה מול מחזיקת הגביע, הכוכב האדום בלגרד, אנדלרכט הבלגית ופנאתינייקוס היוונית.

ברצלונה הגיעה לפני זה פעמיים לגמר. ב-1961 היא הפסידה 3:2 לבנפיקה של בלה גוטמן, המאמן היהודי הדגול. הפעם השנייה, ב-1986, הייתה טראומטית במיוחד עבורה. אז, מודרכת על ידי טרי ונבלס האנגלי, הגיעה בארסה בטוחה בעצמה למפגש מול סטיאווה בוקרשט בראמון סאנצ'ז פיחואן בסביליה. עם רוב מוחץ באצטדיון בן 70 אלף הצופים כולם רק חיכו לשלב ההנפה. אלא שבתום 120 דקות שוער סטיאווה הלמות' דוקאדם, באחת ההופעות ההירואיות של שוער, עצר ארבעה פנדלים והטיס את הגביע לרומניה. כעת ברצלונה לא התכוונה לוותר.

רונאלד קומאן שחקן ברצלונה חוגג. David Cannon, AP
הגבהה מדודה לראשו של מאריה באקרו העלתה אותם שלב. רונאלד קומאן/AP, David Cannon

גם הפעם, כמו תמיד: "שחקו ותיהנו"

ביום הגמר, 20 במאי 1992, צבאו אלפי אוהדים קטלאנים על רחובות לונדון הבירה. בשיירות צבעונית של כחול-סגול הם עשו דרכם לאצטדיון. אוהדי בארסה היוון רוב ביציעים מול אוהדי סמפדוריה אך הפעם הגיעו הרבה פחות זחוחים אחרי המפלה שש שנים קודם לכן.

קרויף לא היה מרבה לדבר עם שחקניו לפני משחקים. האימונים הספיקו מבחינתו להעברת המסר. חדר ההלבשה היה המקום עבורו לומר מספר מילים, שכמעט תמיד נחתמו באמרה: "שחקו ותיהנו". המאמן ההולנדי דיבר גם בחדר ההלבשה של וומבלי בשפה קלילה יחסית ולא הנחית הוראות טקטיות כבדות על שחקניו. בדיעבד, חשף גווארדיולה את דבריו של ההולנדי לשחקניו. "הוא אמר לנו: 'אנחנו מקצוענים ועבדנו קשה כדי להגיע לכאן. תהיו אחראיים ודעו את הקשיים הצפויים במשחק. עכשיו הגיע הזמן שלכם ליהנות'".

הקטלאנים עלו לכר הדשא היפה של וומבלי בתלבושת החוץ - כתום מסנוור. במחצית הראשונה אף אחת מהקבוצות לא הוכיחה עליונות מוחלטת ושתיהן מיעטו לתקוף. הדקות הראשונות התאפיינו יותר בטעויות מאשר במהלכים מתוכננים. אל המחצית השנייה עלתה בארסה יותר מרוכזת, כשסלינאס, סטויצ'קוב ואוסביו מאיימים על השער של פאליוקה. בסך הכל הגיעה בארסה ל-11 הזדמנויות, הטובה ביותר במשחק של סטויצ'קוב שקיבל כדור מצוין מקומאן אבל בעט לעמוד. האיטלקים הגיעו לחמישה מצבים, בעיקר ויאלי ולומבארדו שנעצרו אצל זוביזארטה. המשחק נכנס להארכה, ואז הגיעה הדקה ה-111.

השופט ארון שמידהובר פסק על בעיטה חופשית לזכות בארסה כ-25 מטרים מהשער, בטענה לעבירה של המחליף ג'ובאני אינברניצי שנלחם על כדור מול אוסביו. כולם ידעו שקומאן יבעט אבל בבארסה ידעו דבר נוסף, כפי שגויקויצ'אה העיד אחר כך: "הייתה הרגשה שהוא יבקיע". פאליוקה ארגן חומה גדולה. ההולנדי עוד התווכח עם השופט על מיקום החומה, לפני שהכין את מרחק ההרצה שלו. סטויצ'קוב נגע קלות בכדור, מאריה באקרו עצר, וקומאן הגיע בתזמון מושלם ושלח פצצה אדירה לפינה בה עמד פאליוקה. השוער האיטלקי עשה צעד קטן וגורלי לכיוון השני, והכדור העוצמתי הספיק להכניעו ולפגוש את הרשת. 0:1 קטן, אבל שער לעידן גדול שכולנו חווים עד היום: עידן ברצלונה.

הרכב ברצלונה: אנדוני זוביזארטה, נאנדו, אלברט פרר, רונאלד קומאן, חואן קרלוס, חוסה מארי באקרו, חוליו סלינאס (אנדוני גויקויצ'אה, 64), חריסטו סטויצ'קוב, מיכאל לאודרופ, פפ גווארדיולה (חוזה ראמון אלכסנקו, 113), אוסביו. מאמן: יוהאן קרויף.

הרכב סמפדוריה: ג'אנלוקה פאליוקה, מורנו מאניני, סרקו קטאנץ, פאוסטו פארי, פייטרו ויירקובוד, מרקו לאנה, אטיליו לומבארדו, טוניניו קרזו, ג'אנלוקה ויאלי (רנאטו בוסו, 100), רוברטו מאנצ'יני, איבנו בונטי (ג'ובאני אינברניצי, 72). מאמן: וויאדין בושקו.

מוצ"ש, 28 במאי, אותו וומבלי, אותה בארסה - השחזור.

שחקני ברצלונה עם גביע אירופה לאלופות 1992. GettyImages
שחקני ברצלונה ברגע הנפת הגביע/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully