וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברצלונה - מנצ'סטר יונייטד: מה השתנה לעומת גמר 2009?

4.5.2011 / 15:00

גמר האלופות 2011 יפגיש, כנראה, את הקבוצות הטובות ביבשת: ברצלונה ומנצ'סטר יונייטד. במה הוא הולך להיות שונה מזה ב-2009?

1. תלות

"אתה לא באמת יודע מאיפה תבוא לך הצרה", התגאו עיתוני קטלוניה בקבוצה הנפלאה שהעמידה ברצלונה בעונת הבכורה של פפ גווארדיולה ב-2009. כך אכן היה. היריבות של הבלאוגרנה לא ידעו את מי לסגור קודם: את ליאונל מסי הפנומנלי בצד ימין, תיירי הנרי האלגנטי בשמאל או סמואל אטו הקטלני במרכז. ההתקפה המגוונת של ברצלונה וכושר ההבקעה המצוין בו הגיעו שלושת החלוצים שלה לגמר, הפכו אותה לקבוצה כמעט בלתי ניתנת לעצירה ועשו עבורה את העבודה בדרך להנפת גביע אלופות שלישי וטרבל היסטורי. מנגד, מנצ'סטר יונייטד, למרות נוכחותם של ווין רוני וקרלוס טבז, הופיעה לגמר ברומא כשהיא מסתמכת בעיקר על כישוריו של כריסטיאנו רונאלדו.

הדברים שונים הפעם. ברצלונה היא עדיין הקבוצה המלהיבה ביבשת, אולי אפילו טובה יותר מכפי שהייתה לפני שנתיים, אולם היא תלויה באופן מובהק בשערים של מסי. התלות הזו רק הלכה וגדלה מאז ינואר, כשבמקביל לעונת השיא של הארגנטינאי מבחינת אפקטיביות, חלה נסיגה משמעותית בתרומה מצד דויד וייה ופדרו. במנצ'סטר יונייטד ההבדל מהותי יותר. הפרידה מרונאלדו שמה את הקבוצה בידיים של רוני, אבל החלוץ האנגלי חזר לעצמו רק בתקופה האחרונה וראה איך האחריות מתחלקת בין כמה וכמה שחקנים. מלך השערים של השדים האדומים הוא בכלל דימיטאר ברבאטוב, נאני מופקד על ההברקות, על השערים החשובים חתום חאבייר הרננדז ואת הווינריות מספק ריאן גיגס הבלתי נגמר. יונייטד הרבה פחות צפויה מהמפגש הקודם בין שתי הקבוצות. זה עשוי לעבוד לטובתה.

ליאונל מסי שחקן ברצלונה. paul white, AP
מאז 2009, התלות בו רק הלכה וגדלה עד שהפכה מוחלטת בחצי העונה האחרונה. מסי/AP, paul white

2. התאמות

"ברצלונה יכולה לגרום לך להיראות מטופש", אמר ריאן גיגס לאחר הגמר במהלכו הוא וחבריו רדפו אחרי שחקני הבלאוגרנה במשך 80 דקות. אחרי 10 דקות טובות, מנצ'סטר יונייטד נעלמה מהמגרש ולא מצאה שום פיתרון למשחק המסירות המפורסם של בארסה. או שפשוט לא היו לה את הכלים להתמודד איתה מבחינת טקטית. פרגוסון ניסה לענות באמצעות הכדורגל המוכר של יונייטד מהליגה האנגלית, אך נכנע לשיטה של גווארדיולה שגם הפתיע באלתורים. המאמן הצעיר הציב את יאיא טורה כבלם ושם מבטחו בסילביניו המוספד כמחליף של אריק אבידל הפצוע בעמדת המגן השמאלי.

שנתיים עברו, ובעוד הקיבעון שולט בברצלונה (למה לשנות את מה שעובד כל כך טוב?) פרגוסון החליט לחרוג ממנהגו ולשחק בסגנון שונה במשחקי החוץ שלו באירופה. גם השחקנים שלו למדו להתאים עצמם ליריבות ולטענתו הקבוצה מרוכזת ומנוסה יותר. התוצאה: מנצ'סטר יונייטד עדיין לא ספגה שער במשחקי חוץ העונה בליגת האלופות. "כדי לנצח הפעם, פרגוסון צריך לבחור בתכנית המשחק של מוריניו", המליץ אלן האנסן בטור ב'טלגרף'. "גם הוא יודע שזו הדרך היחידה להצליח מול אחת הקבוצות הגדולות בהיסטוריה. אחרי הכל, הוא עשה זאת בעבר מול ברצלונה של רייקארד ב-2008. אם יונייטד תשחק את המשחק הרגיל שלה, היא עלולה לחטוף בראש לעיני אצטדיון וומבלי מלא ועוד מיליונים ברחבי העולם. פרגוסון כבר יודע שהניצחון זה הדבר היחיד שחשוב. אף אחד לא זוכר את הדרך".

אלכס פרגוסון מאמן מנצ'סטר יונייטד. Shaun Botterill, GettyImages
שיחק בסגנון שונה במשחקי החוץ. ישחק בסגנון מוריניו בגמר? פרגוסון/GettyImages, Shaun Botterill

3. רעב

ב-2009 ברצלונה הגיעה כזו שחובת ההוכחה עליה, גם על פי אתרי ההימורים שמרביתם סימנו את מנצ'סטר יונייטד כפייבוריטית. "אנחנו רוצים להיות חלק מהעילית של אירופה", אמר הנשיא דאז, ז'ואן לאפורטה. יונייטד הייתה אז אלופת אירופה הגאה ושאפה אמנם להיות הראשונה מאז הקמת ליגת האלופות שמצליחה להגן על תארה, אבל לברצלונה היה צורך עז יותר. רצון לנקום על ההדחה בשלב חצי הגמר שנה קודם לכן. הרעב של ברצלונה, שבאותו זמן גם החזירה לעצמה את האליפות בספרד אחרי שתי זכיות של ריאל מדריד, היה גדול על הזחיחות של האדומים, שהבטיחו אליפות שלישית ברציפות בפרמיירליג ונאלצו להסתפק בסגנות אירופית.

הפעם תחושת הנקם הכל כך חזקה בוערת ביונייטד, שלא שכחה את אותו הפסד בגמר ברומא. במקביל רוצים השחקנים להעניק לפרגוסון גביע אירופי שלישי, ובל נשכח את הצורך להחזיר את התואר בליגה ולהשלים את עקיפת ליברפול עם אליפות מספר 19. "זכייה בליגת האלופות בוומבלי תהיה פסגת הקריירה שלי", אמר לאחרונה הבלם נמניה וידיץ', שמאז הגיע ב-2006 הספיק לזכות עם יונייטד בליגת האלופות ובשלוש אליפויות אנגליה. כן, גם העובדה שהגמר מתקיים על אדמת אנגליה הופכת את מנצ'סטר יונייטד לרעבה יותר. ברצלונה, אחרי מרתון משחקי הקלאסיקו המפרך מול ריאל מדריד, תצטרך כוחות מיוחדים כדי לייצר שוב את אותה תחושת בהילות.

4. בנייה

ברצלונה של 2009 הייתה בעיצומו של תהליך, ברצלונה מודל 2011 היא כבר המוצר המוגמר. גווארדיולה שכלל את מה שהחל רייקארד ויצר בברצלונה את הקבוצה שהיא לדעת רבים הגדולה בהיסטוריה. אל הגמר ברומא הגיעה יונייטד כקבוצה שנמצאת בפיק ומשם יכולה רק לרדת, אחרי שחוותה שיא בגמר ב-2008. זו הייתה סופה של תקופה, לפני בנייה מחודשת מצידו של פרגוסון, בפעם המי יודע כמה. ברצלונה הנוכחית נמצאת במצב זהה, כאשר כישלון באירופה עשוי לגרום לקצת יותר מעוד שינוי קוסמטי מצידו של גווארדיולה בסגל לקראת העונה הבאה.

מבט אל הרכבי שתי הקבוצות בגמר באולימפיקו, מגלה כי מתוך 13 השחקנים ששיתפה אז ברצלונה נשארו תשעה (סילביניו, טורה, הנרי ואטו עזבו) בעוד מנצ'סטר יונייטד שמרה על 12 מה-14 שלבשו את מדיה ב-2009 (רק רונאלדו וטבז נמכרו). ובכל זאת, הקבוצה של פרגוסון מקוטלגת כקבוצה בבנייה בעקבות השימוש בסוללה של שחקנים צעירים דוגמת האחים רפאל ופאביו, כריס סמולינג, דרון גיבסון והרננדז. שוב יהיה זה מאבק בין קבוצה בנויה לקבוצה בבנייה, רק שבמקרה הזה היוצרות התהפכו.

פפ גווארדיולה מאמן ברצלונה. רויטרס
הפעם הקבוצה שלו היא זו שנמצאת בפיק. מכאן, גם הוא יודע, קל יותר לרדת. גווארדיולה/רויטרס

5. שליטה

אין ספק שבשנים האחרונות ברצלונה ומנצ'סטר יונייטד הן הקבוצות החזקות והיציבות בכדורגל האירופי. קבוצות שבנוסף גם פרצו לשווקים חדשים בעולם והפכו עצמן רווחיות יותר. עבור בארסה מדובר בגמר אלופות שלישי תוך שש שנים, ואילו יונייטד תציין גמר שלישי בארבע שנים אם אכן תשלים את עלייתה. מי מהן שתניף את הגביע בסופו של דבר, תקבע כי פעם שישית בשמונה השנים האחרונות קבוצה משלימה דאבל יוקרתי של אליפות אירופה ואליפות מקומית. השדים האדומים יצטרכו לעבוד קשה יותר עבור התענוג, מפני שהסתבכו במאבק עם צ'לסי לאחר שנראה היה כי הכל סגור וחתום.

אל הגמר ב-2009 הגיעה יונייטד עם שלוש אליפויות רצופות, בעוד בארסה רק החזירה לעצמה את השליטה המקומית. מאז הקטלאנים העמיקו את אחיזתם בליגה הספרדית, שברו אינספור שיאים ובקושי שמטו נקודות. אין להם צורך להמתין עד למחזור האחרון כדי לפתוח שמפניות. בקרוב יחגגו גווארדיולה ושחקניו אליפות שלישית ברציפות, כאשר היעד הוא השוואת רצף ארבע האליפויות של יוהאן קרויף והתעלות על הישגי הדרים טים באירופה (באמצעות עוד זכייה בצ'מפיונס). "המצב בליגה ידוע: קודם כל ברצלונה, שתי דרגות מתחת נמצאת ריאל והרחק הרחק מאחור כל יתר הקבוצות", נכתב ב'ספורט' הקטלאני. השליטה של בארסה ברורה יותר, יונייטד עושה זאת בזירה קשה בהרבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully