וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית הנקמה של מכבי חיפה: כך תנצחו במשחק העונה

28.4.2011 / 14:10

מכבי חיפה כשלה בשני משחקי העונה מול הפועל תל אביב. הפעם היא צריכה לשחק אחרת ולחשוב אחרת. איך? בשביל זה יש את רוני לוי, יצחק שום, אלון מזרחי ואיציק אהרונוביץ' שיגיעו למסקנות הנכונות משתי המפלות הקודמות

שחקני הפועל תל אביב חוגגים. ברני ארדוב
ככה זה נגמר בפעם הקודמת שמכבי חיפה פגשה את האלופה/ברני ארדוב

לעדכן את הסטטוס של הפועל תל אביב

המסקנה הראשונה אליה מגיעים כולם היא קודם כל מנטלית. הפועל תל אביב נכנסה לראש של שחקני מכבי חיפה. הם מתייחסים אליה בתור קבוצה עדיפה, או חמור מכך: קבוצה שמשחקת ברמה שאליה הם לא יגיעו. במשחק העונה הראשון מכבי חיפה שיחקה עם המון רעב והתלהבות ונכשלה. בשני היא נשברה מנטלית על אותו שובר גלים. לקראת משחק העונה השלישי מכבי חיפה חייבת לעדכן את הסטטוס של הפועל תל אביב. זו לא הקבוצה הכבירה שנכון לחשוש ממנה, אלא קבוצה קצת יותר טובה עם מספיק חסרונות. יריבה עדיפה שיש להתייחס אליה כיריבה עדיפה, אבל קבוצה שאפשר וצריך לנצח אותה אם מתייחסים אליה נכון.

וזה לא רק ידין המורחק. אפילו השחקן הכי טוב של הפועל תל אביב, וינסנט אניימה, נמצא בנסיגה מסוימת. "אניימה לא כבעבר, כבר לא ה"פנתר השחור"", מסביר הפרשן ושחקן העבר איציק אהרונוביץ'. "השער שספג מול בני יהודה זה כדור שהוא לוקח בהליכה. כנראה שהוא עדיין לא החלים מהפציעה בגב. איך מנצלים את זה? היציאות שלו לכדורי גובה אף פעם לא היו מהמשובחות, אם מסיללה ומשומר יבואו מהאגף ויכניס כדורים מתוזמנים ונכונים, הסכנה תהיה ברורה ומיידית. יש לחיפה שני חלוצים עם משחק ראש מצוין. לגבי דדי בן דיין, חזרתו יכולה להיות בעוכריהם. מלבד משחק ראש מצוין ויתרון בצד ההתקפי, זה לא אותו שחקן. הוא הפך להיות מגן איטי. כדור נכון לורד בינו לבין הבלם יכול לשתק אותו. גם ורמוט לא נמצא בכושר שיא. תנועתו כבדה, הזריזות נעלמה ואיתה גם הכדרור. כנראה שהוא סובל מפציעה שמגבילה ומטרידה אותו ואת זה חיפה צריכה לנצל, כי ורמוט תמיד עשה לחיפה צרות במשחקי עונה".

להתכונן כמו למשחק בליגת האלופות

רק אחרי שמכבי חיפה תבהיר לעצמה את נקודת המוצא הפסיכולוגית החדשה – לפנינו יריבה עדיפה, אבל כזו שאפשר להביך – היא צריכה להתקדם לשלב הבא: להתכונן למשחק מול הפועל תל אביב כמו למשחק נוק-אוואט באירופה. עד היום, אלישע לוי התעקש להתייחס למשחקים מול הפועל תל אביב כמו עוד משחק. כאילו לשדר רוגע. אלישע לוי צריך לשנות את צורת ההכנה שלו, לקחת אותה שני צעדים קדימה – החל בדגש שבו שמים על למידת היריבה, וכלה בהבנת העדיפות שיש לכוח הקבוצתי במקרים כאלה על פני היתרון האישי. "אלישע עושה עונה מדהימה, אני בטוח שהוא יידע איך להשתמש בכלים שיש לו", מנתח רוני לוי. "חיפה לא פחות מוכשרת וחכמה כדי לדעת להגיב וצריך לתת כאן פתרון לפן הקבוצתי. ההכנה והיכולת הקבוצתית תכריע. כדי לעשות את זה, חיפה צריכה להתכונן למשחק צ'מפיונס. ההיערכות היא שונה באימונים, בגישה". יצחק שום מוסיף: "חיפה שיחקה נגדה לא פעם ולא פעמיים. היא צריכה למצוא את נקודות התורפה של הפועל בהכנה שלה לקראת המשחק ולתת על זה את הדעת".

בשני המשחקים הקודמים מול הפועל תל אביב, מכבי חיפה היתה מספיק גאה כדי לא להתאים את עצמה ליריבה. הפעם היא צריכה לשנות גישה. להתגונן כגוש אחד, למשוך את הפועל החוצה, לתוך המבוך, ולצאת קדימה מהר, חד וביחד. לעתים זה יראה כאילו חיפה נותנת להפועל תל אביב לשלוט בבית שלה, אבל בעקיצה הראשונה מצב הרוח הנעלב ישתנה במהירות. טיפה כמו ריאל מדריד בגמר הגביע הספרדי, רק עם מעט יותר תעוזה. אם מכבי חיפה תחכה לטעויות של הפועל תל אביב, הן יגיעות בתדירות גבוהה יותר מאלו של ברצלונה. אמרנו כבר שהדאבליסטית הרבה יותר פגיעה, רק צריך להוביל אותה לפינה הזו. "חיפה הגיעה למצב שבו היא יודעת שכל תוצאה מלבד ניצחון תסבך אותה", מסביר שום. "אתה יכול לשחק עם ששה חלוצים ולא תתקיף מספיק, כי מערך זה בולשיט. אני אומר: אם מתקפים אותך, תתגונן עם כמה שיותר שחקנים. כשאתה מתקיף, תתקוף עם כמה שיותר שחקנים והקבוצה היריבה תצטרך להגן עם פחות כלים בהתקפה. משחק התקפי זה לא כמה חלוצים יש לך, אלא עם כמה שחקנים אתה מגיע כדי לאיים על השער. חיפה תימדד בסופו של דבר ביכולת ההתקפית שלה והיא צריכה לדעת לשחק נכון".

אהרונוביץ יודע שנקודת מבט כזו יכולה להוביל להרבה כדורים מהירים שינצלו את האיטיות של בלמי הפועל תל אביב: "ברצלונה משחקת בלי חלוצים. גווארדיולה משחק במערך של 4:6:0. הכל שאלה של אימון טקטי. הדבר הכי חשוב הוא שהירוקים יחזרו לעמדות המוצא, דהיינו ליצור 'בלוק' של 30 מטר בין הבלמים לחלוצים. זה יהיה קו ההגנה החדש, משם היא צריכה לחכות להפועל ולנסות לתפוס אותה בהתקפות מתפרצות. אחת מהן תהיה קטלנית ותכריע. היות והפועל לא תיבהל מהלחץ של החיפאים ותנסה להניע את הכדור, כל איבוד כדור של האדומים או חטיפת כדור של הירוקים, תמצא את הגנת הפועל לא מוכנה מכיוון ששחקניה לא יהיו בעמדות המוצא שלהם".

לעלות עם קישור אגרסיבי

משחקי עונה מוכרעים המון על אגרסיביות, במיוחד כשלוקחים בחשבון את מה שקרה בשני המשחקים הקודמים בין הפועל תל אביב למכבי חיפה. העובדה שאביחי ידין לא ישחק מחייבת מכבי חיפה לשחק רע, ציני – דבר שהיא לא עשתה קודם. בשני המשחקים הקודמים חיפה ניסתה לנצח את הפועל תל אביב בצורה יפה. זה הזמן לכער אותה מעט.

במשחק העונה הראשון שי אבוטבול הבקיע, בשני ערן זהבי קיבל חופש פעולה. בשלישי זה יכול להיפסק על ידי ליהוק אגרסיבי בבחירת שחקני הקישור שיעלו בהרכב. "החוזק של הפועל זה הארגון, המשמעת, הסדר והנעת הכדור", אומר איציק אהרונוביץ'. "היא מתחילה מהחלק האחורי, מהרביעייה ההגנתית שלה, אבל מי שאמור לנהל ולארגן את משחק הקבוצה הם שני הקשרים האחוריים, מכיוון שהם ניחנים ביכולת טכנית, מסירה טובה ומדויקת, שינוי כיוון משחק מאגף לאגף, הכנסת כדור עומק לטווחים של 30 מטר לחלוץ שמשאירים אותו מול בלם או שוער. צריך לנטרל אותם, במיוחד שלחיפה יש שני בלמים איטיים".

"חיפה צריכה ללחוץ את שניהם ואת המגינים עמוק בחלק האחורי של הפועל", מוסיף אהרונוביץ'. "לא לתת לפתח את המשחק שהיא אוהבת, הנעת כדור, ולגרום לה לשחק על כדורים ארוכים, תוך כדי הלחץ. בצורה הזאת היא תגרום להפועל לשנות את סגנון המשחק שלה, מצב שהיא לא טובה בו ולא רגילה אליו". רוני לוי: "צריך לזכור שזהבי גם מאוד מסוכן מבחינה התקפית, ליד השער".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

לתת לרפאלוב לקחת את ההחלטות

כפי ששמתם לב, תחילתה וסופה של תכנית המשחק הנכונה עבור מכבי חיפה היא בהגנה, בהיערכות, במלכודות שיש להגות כדי לסגור את הפער הקטן מהפועל תל אביב. נוסיף ונאמר שהבלמים של מכבי חיפה צריכים לשחק הרבה יותר קרוב לשער, כדי שמסירת עומק לא תשאיר אותם חסרי אונים מול חלוץ מהיר. זוכרים את השער של מהארן לאלה אשתקד? רוני לוי מזהיר: "אם הפועל משחקת עם שני חלוצים, זה אומר משהו מבחינת האיכות ההגנתית של חיפה. תמוז ושהר מאוד מסוכנים במתפרצות. צריך לדעת לעצור אותם לפני שהם מגיעים לטווח בעיטה".

אבל כדי שזה ינוצל נכון, מכבי חיפה צריכה לקבל החלטות נכונות גם בהתקפה. במשחק השני בבלומפילד כל כישרון בירוק ניסה להציל את המולדת. לדעת רוב האנשים שדיברנו איתם, ההחלטות הנכונה והיעילות המתבקשת לנצל היערכות כזו יגיעו אם הכדורים יעברו דרך ליאור רפאלוב. קבוצה שמשחקת חכם צריכה לדעת מי האיש החם שלה.

אלון מזרחי: "רפאלוב צריך לבקש כל הזמן את הכדור ולהתחיל את המהלכים של חיפה. זה חשוב מאוד לחיפה משום שהיא בכושר מצוין. יש לו דריבל טוב והוא יודע להבקיע ולבשל, זה בא לידי ביטוי גם באחד על אחד. כשהכדור אצלו ברגל, דברים טובים קורים למכבי חיפה. זה לא פוגע חלילה במעמד של קטן. צריך להבין שהוא רק חזר מפציעה. הוא בורג חשוב, אבל המשחק צריך להיות מחולק בניהם בצורה הגיונית הפעם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully