וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוריניו החדש, הרבה יותר מיוחד: הכירו את אנדרה וילאש בואש

14.4.2011 / 15:14

הוא רק בן 33, וכבר עכשיו הוא שובר את השיאים של מאמן ריאל בפורטו. הוא גם היה הסקאוט שלו בצ'לסי, העוזר שלו באינטר, ולדעת רבים הוא גם הדבר הבא בתחום האימון. הכירו את הפלא

בסתיו 1994 התדפק נער בן 16 מפורטו על דלתו של השכן החדש שלו, בובי רובסון. המאמן הדגול עבר באותו קיץ מספורטינג ליסבון לצפון פורטוגל, ואחת ההחלטות הראשונות שקיבל בקבוצתו החדשה היתה לספסל את החלוץ דומינגוש. הנער אמר לו שמדובר בטעות, והציע רעיון טקטי חדשני לשילובו של דומינגוש בהרכב. היוזמה יושמה בהצלחה, פורטו זכתה בשתי אליפויות רצופות בהדרכתו של האנגלי, ודומינגוש הוכתר למלך שערי הליגה בעונת 1995/96. העובדה כי רובסון המנוח הסכים להקשיב לילד אומרת עליו המון. העובדה כי הילד העז לבקר את אחד המאמנים הבכירים ולהגות פתרון שאיש לא חשב עליו קודם, מספרת אפילו יותר. היום מאמן אנדרה וילאש בואש את פורטו בעצמו, והוא רק בן 33. לא סתם מאמן – הוא מצעיד אותה לעונה היסטורית בכל קנה מידה והופך לאיש המקצוע המבטיח ביותר בעולם.

אנדרה וילאש-בואש מאמן פורטו. רויטרס
בגיל 33 הוא מצעיד את פורטו לעונה היסטורית בכל קנה מידה והופך לאיש המקצוע המבטיח ביותר בעולם. בואש/רויטרס

הסטטיסטיקה של פורטו יותר ממדהימה. לפני שבועיים היא זכתה באליפות חמישה מחזורים לסיום העונה, עם ניצחון 1:2 במגרשה של האלופה היוצאת והיריבה השנואה בפניקה. ב-26 משחקי הליגה היא ניצחהה 24, ואת השניים הנותרים סיימה בתיקו כאשר הייתה בנחיתות מספרית. הפרש השערים המטורף מורה על 61 שערי זכות מול 11 כדורים בלבד ברשת בצד השני. אפילו בעידן ז'וזה מוריניו לא היו לפורטו נתונים כאלה. בליגה האירופית, לפני משחק הגומלין ברבע הגמר מול ספרטק מוסקבה הערב שיהיה לפרוקוטול בלבד אחרי 1:5 מוחץ לפני שבוע, עומד מאזנה על תשעה ניצחונות, תיקו והפסד. מבחינת המאמן הצעיר, בעונתו המלאה הראשונה בקבוצה כלשהי, מדובר בהישג עוצר נשימה. בתחילת העונה דובר רבות בפורטוגל על ההימור שפורטו לקחה כאשר מינתה את וילאש בואש כדי לשקם את החבורה שסיימה במקום השלישי בלבד ב-2010 ולא העפילה לליגת האלופות. הלחשושים פסקו תוך שבועות ספורים. 11 ניצחונות רצופים בכל המסגרות בפתיחת העונה דאגו לכך. החוזה המקורי נחתם לשנתיים, אבל כבר בדצמבר מיהרה ההנהלה להאריך אותו עד 2013 תוך שדרוג משמעותי בשכרו.

משתפשף באיי הבתולה

וילאש בואש הוא אמנם אחד המאמנים הצעירים בעולם, אך נסיונו בקבוצות צמרת עצום – הרי הוא החל לעבוד כבר בגיל 17. התרשמותו של רובסון מעצותיו של שכנו הקטן היתה כה גדולה, שהוא החליט להעסיק אותו כסקאוט האחראי על מעקב אחרי היריבות בליגה הפורטוגלית. וילאש בואש סיפק סיכומים מקיפים, מקצועיים וקלים לשימוש, והמאמן האנגלי לקח אותו תחת חסותו. הוא אירגן לנער השתתפות בקורס מאמנים בסקוטלנד, על אף שגילו כלל לא איפשר זאת לפי התקנון. "הייתי הסטודנט הכי צעיר בקורס בפער גדול, אבל זה לא הפריע לי ללמוד ולהצליח", אוהב וילאש בואש לשחזר. הוא קיבל את התעודה בהצטיינות, והפך למאמן המוסמך הצעיר בתולדות המשחק. במהלך שהותו בסקוטלנד שיפר הפורטוגלי את שליטתו באנגלית, שהייתה מצוינת גם כך, מאחר וסבתו הבריטית נולדה במנצ'סטר. רובסון גם אירגן לו השתלמות בת מספר שבועות באיפסוויץ', מועדון איתו הוא מזוהה יותר מכל. אחרי שהשכיל, חזר וילאש בואש לפורטו ונטל חלק באימון קבוצת הילדים של המועדון. בשנת 2000 הוא יצא להרפתקה משונה במיוחד. הבחור בן ה-22 ניצל את קשריו בממלכה הבריטית כדי לקבל את משרת מאמן נבחרת איי הבתולה, אי שם בים הקאריבי ליד פורטו ריקו. ברמודה הביסה אותם במוקדמות מונדיאל-2002, אבל מבחינת וילאש בואש היה זה נסיון לא מבוטל. "אף אחד באיי הבתולה לא ידע בן כמה אני. סיפרתי להם רק כאשר עזבתי, והם היו בהלם מוחלט", הוא מחייך.

עם שובו לצפון פורטוגל, מונה וילאש בואש למאמן הקבוצה הצעירה של פורטו, אשר שחקניה לא היו צעירים ממנו בהרבה. כעבור שנה הגיע לקבוצה מוריניו, אשר החל את דרכו כמתורגמן ויד ימינו של רובסון, וזכר את הילד היטב. ז'וזה קידם מיד את וילאש בואש לצוות האימון של הקבוצה הבוגרת, והפקיד בידיו שוב את איסוף המידע על היריבות. בסיועו, זכתה פורטו בשתי אליפויות, בגביע אופ"א ב-2003 ובליגת האלופות ב-2004, והקשר בין השניים הפך הדוק עם כל יום שעבר. כאשר חתם מוריניו אצל רומן אברמוביץ' בסטמפורד ברידג', נכלל וילאש בואש בצוות שנסע איתו, בתפקיד שהוגדר באופן רשמי כ"עוזר סקאוטינג" של צ'לסי. בפועל, הוא שימש יד ימינו של "המיוחד", האחראי על ההכנה הטקטית. מוריניו נהג לכנותו "העיניים והאוזניים שלי". העוזר הצעיר נסע ברחבי אנגליה, התגנב לאימוני היריבות, למד אותן לעומק, והגיש דוחות מפורטים. כל שחקן צ'לסי קיבל חוברת וקלטת וידאו על השחקנים שהוא היה אמור לפגוש במשחק הקרוב.

גם לאינטר נסע וילאש בואש עם מוריניו, ובסן סירו כבר הוכתר כעוזר מאמן, אך בשלב זה הוא הרגיש בשל לפתוח בקריירה עצמאית. ההזדמנות נפלה לידיו באוקטובר 2009, כאשר אקדמיקה קוימברה פיטרה את מאמנה אחרי שהשיגה שלוש נקודות בשמונה משחקי הליגה האחרונים. וילאש בואש הסכים בשמחה להצעה, ויש הטוענים שהעזיבה הפתאומית איכזבה והכעיסה את מוריניו. הנראזורי זכו בטרבל בלעדיו, אך בינתיים חולל וילאש בואש קסמים באקדמיקה שניצחה בשלושה משחקי הבית הראשונים בהדרכתו, הפכה מיורדת בטוחה לקבוצה מכובדת במרכז הטבלה, וגם העפילה לחצי גמר הגביע, שם הפסידה לפורטו בדקות האחרונות.

אנדרה וילאש בואש מאמן פורטו. Francisco Seco, AP
אני יודע שאם לא נזכה באליפות, לא ישאירו אותי כאן בעונה הבאה. לכן אנחנו נהיה אלופים. מטרתי היא להותיר חותם ארוך טווח במועדון". וילאש בואש נוכיח שגם יש לו פה גדול וביטחון כמו של מוריניו/AP, Francisco Seco

מרגש את אוהדי פורטו

ההצלחה בתפקידו הראשון כמאמן הראשי לא רק גרמה לפורטו למנותו במקום ז'סואלדו פריירה שפוטר בעקבות עונה כושלת, אלא גם הביאה לאינסוף השוואות למוריניו. וילאש בואש התייחס לכך במסיבת העיתונאים הראשונה בפורטו וטען: "אני דומה יותר לבובי רובסון מאשר למוריניו, מה גם שיש לי שורשים אנגליים. למדתי רבות משניהם, אבל אני לא מתכוון להיות כמוהם. יש לי רעיונות משלי, והם שונים בתכלית משלהם". הביטחון העצמי שלו לא נופל מזה של "המיוחד". וילאש בואש הצהיר מיד: "המשרה בפורטו היא לא רק הגשמת חלום, אלא גם אתגר גדול. אני יודע שאם לא נזכה באליפות, לא ישאירו אותי כאן בעונה הבאה. לכן אנחנו נהיה אלופים. מטרתי היא להותיר חותם ארוך טווח במועדון".

עם הגעתו, קיבל וילאש בואש החלטות אמיצות. הוא אישר את מכירת הבלם הטוב ביותר של המועדון, ברונו אלבש, לזניט, וגם הודיע לראול מיירלש לחפש קבוצה חדשה, תוך שהוא דוחק בו לעבור לליברפול. במקומו, הוחתם כמנהיג הקישור ז'ואאו מוטיניו, פעם כוכב עולה בשמי הכדורגל הפורטוגל שהלך ודעך בשנתיים האחרונות בספורטינג ליסבון והוגדר על ידי ההנהלה כחסר מוטיבציה ו"תפוח רקוב". וילאש בואש הפך אותו שוב לסופרסטאר שאחראי על בניית המשחק. ההימורים השתלמו, וכאשר חוזהו הוארך באמצע העונה, לא היסס וילאש בואש להבטיח: "אני מאושר שההנהלה מאמינה בי, וזה סימן טוב לבאות. אם נמשיך לעבוד בהרמוניה, הניצחונות יבואו בכל הזירות ובכל המפעלים".

בפורומים השונים באינטרנט לא מהססים אוהדים רבים להצהיר כי וילאש בואש טוב יותר ממוריניו. צריך להבין את גודל ההערצה ל"המיוחד" בעיר הצפונית כדי להפנים את המחמאה. כאשר עזב מוריניו לצ'לסי ב-2004, הוא טען: "אם הייתי מחפש חיים קלים, אפשר היה להישאר בפורטו, בה הייתי שני רק לאלוהים". הוא לא הגזים בהרבה, אלא שעכשיו מאיים יורשו להתעלות עליו. באיצטדיון דרגאו לא רק רואים תוצאות טובות יותר מאלה של מוריניו, אלא גם כדורגל התקפי ומעניין יותר. שלישיית החלוצים – הולק הברזילאי, רדאמל פלקאו הקולומביאני וסילבסטרה וארלה – מספקת הצגות שובות לב. וילאש בואש נחשב לאישיות נוחה ופתוחה יותר ממוריניו. כמו המורה שלו, הוא מטפח יחסי אמון עם השחקנים, אך גם הרבה יותר קרוב אליהם. שחקני אקדמיקה סיפרו שהמאמן התייעץ איתם באופן קבוע לגבי המערכים הטקטיים ואהב לשמוע את רעיונותיהם. הוא אף הזמין אותם לארוחות ושילם את החשבון בעצמו. כך ממשיך וילאש-בואש לעשות גם בפורטו.

שחקני פורטו חוגגים אליפות. רויטרס
באיצטדיון דרגאו לא רק רואים תוצאות טובות יותר מאלה של מוריניו, אלא גם כדורגל התקפי ומעניין יותר. פורטו/רויטרס

העונה הפנומנלית והשנים הארוכות לצידו של מוריניו יצרו סביב וילאש בואש הילה של ממש. הוא נחשב כבר עכשיו ל"דבר הבא" בקרב דור המאמנים הצעיר, ושמו נקשר למועדוני הפאר הגדולים. באיטליה מדברים על אפשרות הגעתו לאינטר, במקומו של לאונרדו שאיבד את המוניטין אחרי התבוסות למילאן בדרבי ולשאלקה בליגת האלופות, אבל השמועה המעניינת ביותר באה מלונדון. לפי דיווחים לא רשמיים, בוחנת הנהלת ארסנל ברצינות אפשרות למנות את וילאש בואש ליורשו של ארסן ונגר, אם וכאשר הפרופסור יסיים את תפקידו. התותחנים סבורים כי הצרפתי והפורטוגלי חולקים השקפת עולם דומה, והמאמן הצעיר יוכל להצליח באיצטדיון האמירויות במשך שנים ארוכות.

סוגר מעגל עם מוריניו

בינתיים וילאש בואש לא מתייחס לספקולציות ועוסק בהבאת תארים. אחרי ששם את האליפות בכיס, המטרה הבאה היא לזכות בליגה האירופית, בדיוק כמו שעשה מוריניו בעונתו המלאה הראשונה במועדון בגביע אופ"א. זוכרים את דומינגוש, החלוץ שעצתו של וילאש בואש גרמה לרובסון לא להרוס לו את הקריירה? היום הוא עומד על הקווים של בראגה ונחשב לאחד המאמנים הצעירים הטובים בפורטוגל. אשתקד סיימה קבוצתו במקום השני, העונה ניצחה את ארסנל בליגת האלופות, וגם הדיחה את ליברפול בשמינית-גמר הליגה האירופית. הערב היא עשויה להעפיל לחצי גמר הליגה האירופית על חשבונה של דינאמו קייב, ויש סיכוי מסוים שדומינגוש יפגוש את וילאש בואש בגמר בדאבלין. בעונה הבאה תשחק פורטו בליגת האלופות. מוריניו זכה במפעל היוקרתי בנסיון הראשון. האם גם וילאש בואש מסוגל לכך?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully