וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק האליפות של מכבי חיפה: איך נזכור את עונת 2010/11 של הירוקים?

11.4.2011 / 15:06

מכבי חיפה מתקרבת לתואר האליפות, אבל גם החגיגות לא ימנעו ממנה את השאלה המעיקה: האם זה יהיה תואר שאפשר להתגאות בו בזכות היעילות או להתבייש בו בגלל האפרוריות. האם אחרי 11 אליפויות צריך להיות יותר אניני טעם, או שזו חזירות?

שחקני מכבי חיפה חוגגים. אדריאן הרבשטיין
אפרוריות לגיטימית או אליפות זניחה ונשכחת? שחקני חיפה חוגגים/אדריאן הרבשטיין

מבחן היעילות לא פחות חשוב/ אלון חזן

"כל אליפות נכנסת לפנתיאון. אם לא במוקדם, אז במאוחר. נכון, זאת לא אליפות עם כדורגל גדול, כזה שראינו לפני עשור או שניים, אבל זה רק קישוט. מה שחשוב הוא שכבר בתחילת העונה הבאה תופיע ברזומה של מכבי חיפה בשורת התארים צלחת נוספת. שוב, אין ספק שמבחינת היכולת חיפה לא מזכירה את היכולת האדירה והסוחפת של הקבוצות הגדולות שזכו באליפות, אבל צריך לקחת את האליפות הזאת בפרופורציות הנכונות - הליגה בינונית וחיפה מתעלה מעל כולן בתוך הבינוניות הזאת. לא פעם אנו נוטים להמעיט מערכו של מבחן היעילות, מבחן שמכבי חיפה נכשלה בו בעונה שעברה למרות 11 אליפויות. המסקנה: המבחן הזה עדיין חשוב מאוד מבחינתה, בדומה למבחן הברק והיכולת אותו מקדשים בחיפה ביתר שאת.

"הדוגמה הכי טובה לכך היא הפועל תל אביב, קבוצה ששיחקה מדהים בתחילת העונה, כולל בליגת האלופות והביסה את חיפה. במשחק המסוים כולם דיברו על כך שהיא אלופה ראויה. אבל אז החל המהפך, מהפך שמזכיר לי את מה שקרה לנו בחיפה אחרי האליפות הנוצצת של 1993/4. מי זוכר היום שהעונה שאחרי הייתה אדירה לא פחות. קבוצות היו חוטפות חמישיות ושישיות בלי הכרה, אבל לצד מבחן הברק עמד מבחן היעילות שבו כשלנו. לצד התבוסות לא ידענו לנצח את בית"ר תל אביב והתקשינו מול אשדוד. היינו מבריקים, נוצצים, אבל לא יעילים. אם היינו זוכים, כולם היו מכניסים את האליפות ההיא לפנתיאון של הגדולות, ומה קרה אז? אחרי ההפסד לבית שאן, אף אחד לא זכר מה עשינו באותה עונה. גם 15 שנה אחר כך, חיפה לא צריכה לזלזל במבחן היעילות שבו היא נכשלה כבר פעמיים מאז: בעונת ליגת האלופות עם יצחק שום ובעונה שעברה.

"לכן, מכבי חיפה של העונה יכולה לחוש לא מעט כבוד וגאווה ולרשום לעצמה אליפות נוספת. המטרה הבאה תהיה יכולת כדורגל משופרת, אבל אף אחד לא יזכור את זה בעוד כמה שנים. בקריירה שלי למדתי שאין אליפות גדולה או קטנה. תשאלו את גילי לנדאו איך לוקחים למכבי חיפה אליפות בדקה ה-86, בעונה שחיפה הייתה טובה בשבע דרגות, לא פחות, מהפועל תל אביב. מה שעושה את האליפות גדולה, הוא תואר האליפות עצמו, שעליו אפשר להלביש סיפורים ואגדות על יכולת. חיפה לא צריכה להתבייש כלל וכלל במה שהיא. אם וכאשר, זאת תהיה אליפות של אופי, של יעילות, של דברים שחיפה עדיין מועדת בהם למרות כל המסורת שהיא בנתה. אליפות שהתגברה על מבחן פציעות ונטישת שחקנים. אליפות גדולה, כן".

סלים טועמה שחקן הפועל תל אביב (ימין) עם גילי ורמוט מול בני יהודה. ברני ארדוב
ניצחו פעמיים את מכבי חיפה, שיחקו יפה יותר ועדיין - השורה התחתונה היא שקובעת, ובחלק הזה של העונה הפועל תל אביב לא מספקת את הסחורה/ברני ארדוב

צריך להיות אניני טעם/ ברוך ממן

"אליפות של מכבי חיפה תיכנס העונה לפנתיאון מסיבה אחת ויחידה – מדובר באליפות הכי לא אטרקטיבית של המועדון. לא ראינו העונה שום משחק רציני, יום הברקות יוצאות דופן. העונה קבוצות הגיעו לקריית אליעזר ונתנו לה יותר כבוד ממה שמגיע לה ובגלל זה הן הפסידו. האבסורד הגדול הוא שמכבי חיפה עלולה להפסיד שלוש פעמים ברציפות להפועל תל אביב, אבל לקחת את האליפות. זה כבר בעייתי מאוד בעיניי. למרות כל הניצחונות על הקטנות, הפסד שלישי ברציפות להפועל תל אביב יכתים עוד יותר תואר מתוק ככל שיהיה. כולם ירצו לשכוח את האליפות הזו, לסמן וי, ולהמשיך הלאה, אלא אם כן הקבוצה תיתן פיניש שישנה את הטעם של ההתחלה.

"זה לא אומר שאני או אנשים שחושבים כמוני שוכחים איזו נקודת זכות במכבי חיפה של העונה. המועדון מכר לא מעט שחקנים, נכון, שילב לא מעט צעירים והקנה עוד מימד של חוזק לאגודה. הפועל תל אביב היא קבוצה עם שחקנים יותר טובים, אבל החוזק המנטלי שמסביב שוב הוכיח את עצמו כנגד תופעות חולפות בליגה. אם הפועל תל אביב תמשיך כך, היא תיעלם מהמפה וחיפה תישאר בה לאורך זמן. יתרה מזו, האליפות הזאת תיתן גושפנקא ליענקל'ה שחר לעשות מה שהוא רוצה, ולהראות שוב שבארץ לא חייבים להשקיע כדי לזכות באליפות. אולי לקראת המסע האירופי בעונה הבאה שחר יפתח את הכיס ולא ירצה לחוות שוב את אי ההצלחה באירופה. בעונה הבאה שחר יהיה חייב למצוא את האיזון בין המדיניות הכלכלית של המועדון לרצון להצליח באירופה. כל אלו, למרות כל המחמאות, לא יוצרים אליפות גדולה. מכבי חיפה זכתה כבר בכמה אליפויות בחייה שמותר לה להיות קצת אנינת טעם".

נשיא מכבי חיפה, יעקב שחר. קובי אליהו
לדעת ברוך ממן, הבעיה המרכזית באליפות כזו היא הגושפנקא שהיא תתן למתודה של יעקב שחר: לא חייבים להשקיע כדי לקחת אליפות/קובי אליהו

התינוקות של אלישע ניצחו/ רפי אוסמו

"הנקודה העיקרית שצריכה להנחות העונה היא קאדר השחקנים הצעירים, שלא זכור לי הרבה שנים כמותו. שחקנים שגדלו במחלקת הנוער צומחים לצד שחקני רכש, גולסה ו-ורד, שעברו דרך קבוצת הנוער או נקנו מתוך אמונה שיועילו לטווח הארוך. היכולת הזאת של המועדון לטפח שחקנים כמו גדיר, חמד ורפאלוב, רק מאדירה את האליפות הזאת, אם חיפה תזכה בה כמובן. הקאדר הזה הוא חסר ניסיון, אבל מבוסס על יכולת אישית ורצון לנצח. התלכיד הזה הוא חזק מכל דבר וראוי שייכנס לדפי ההיסטוריה של המועדון הזה.

"מבחינתי, אין בעיה עם שחקני רכש שמגיעים לכאן בגיל צעיר. בתקופתי, ציון מרילי וזאהי ארמלי היו שחקני רכש והקבוצה נבנתה על בסיס צעיר של שחקנים שעלו ממחלקת הנוער. התהליך הוא דומה וההקבלה הזאת מרגשת אותי. כל עוד החממה שנקראת מחלקת הנוער של מכבי חיפה ממשיכה לייצר כדורגלנים איכותיים, אין סיבה שהתהליך הזה לא יימשך. היום, כולם מבינים את זה ורואים לאן קינן וכיאל הגיעו. התינוקות של אלישע ניצחו. מכבי חיפה חזרה העונה לבסיס: אליפות של אנדרדוג, אליפות של שחקנים שמזוהים עם המהות שנקראת מכבי חיפה.

"רק מועדון גדול מסוגל להחזיר עטרה ליושנה כמעט 30 שנה אחרי. הדבר שמסמל את חוסר הויתור על הדרך הוא איבוד האליפות בעונה שעברה וההסתלקות המהירה מאירופה. מכבי חיפה שילמה מחיר כבד. הכישלון בעונה שעברה לא גרם לה לסטות מהדרך ואחרי עזיבתם של ארבייטמן, קינן, טשיירה וכיאל, כולם דיברו על מפלה. אולי יותר מכל אליפות אחרת, חיפה הוכיחה לעצמה העונה שהיא חזקה יותר מהכל: יותר מגולדהאר, יותר מגאידמק, יותר מאהובת הציבור הפועל תל אביב, יותר מכל פציעה או עזיבה. איך אפשר לא להתלהב מהישג כזה?".

שחקני מכבי חיפה ליאור רפאלוב, תומר חמד, ולדימיר דבאלישווילי. אדריאן הרבשטיין
היכולת של המועדון לטפח שחקנים כמו רפאלוב וחמד/אדריאן הרבשטיין

אליפות לא מיוחדת/ זאהי ארמלי

"בסופו של דבר, אם מכבי חיפה תזכה, זו תהיה עוד אליפות. אליפות שמלמדת המון על הליגה שחיפה שולטת בה, על הכוח של חיפה, על היותה קבוצה מובילה, על זה שאין לה מתחרה אמיתית, אבל עדיין – זו עוד אליפות. לחיפה כבר היו כאלה.

"ולא, זאת לא תהיה אליפות גדולה. לא אליפות שתיכנס לרשימת הגדולות, לא אליפות של יכולת מדהימה. זאת לא אליפות שתיכנס לפנתיאון. קבוצה אלופה זוכה בתואר שלא מוטל בספק: חיפה, למרות כל הפער, עדיין יכולה להיעקץ ומישהי יכולה לגנוב לה את התואר. זה טעם קצת חמוץ.

"האמת, מאז שהצבתם בפני את השאלה, אני מתקשה למצוא לה תשובה מוחלטת. זאת שאלה שקשה מאוד לענות עליה. אבל אולי בגלל הספק, אין באמת ספק: רמת כדורגל לא יציבה, עם עליות וירידות ביכולת, עם משחק ברמה פחות גבוהה. זאת לא מכבי חיפה הדורסת.

"ההתמודדות על תואר האליפות העונה מוכיחה שאין לה הרבה מתחרות. היא מנוהלת נכון, יש לה מאמנים טובים בכל הרמות וזה מעיד על האופי שלה, והדרך של יעקב שחר שוב הוכיחה את עצמה. השאלה היא מה יותר חזק, האליפות הלא מבריקה או הכוח של המועדון. בטווח הארוך, זה הכוח של המועדון. בטווח הקצר, בטח כשזוכרים שהדרך הזו לא הולידה אליפות בעונה שעברה, מדובר בנפילה".

שחקני מכבי חיפה לפני הדרבי. אדריאן הרבשטיין
אליפות בעונה כזו תעיד יותר על הליגה שמכבי חיפה משחקת בה מאשר על מכבי חיפה עצמה/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully