וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שובו של החלוץ הישראלי: על הפריחה של תומר סוויסה בקרית שמונה

יש המון דרכים ללמוד על הנסיקה במעמד ובהספק של החלוץ המקומי, אחת מהן היא לקרוא את הסיפור המטורף של תומר סוויסה המוכשר מקרית שמונה. הסקורר שהביא הקבוצה לארץ המובטחת ולא נכנס

זה קרה בשלהי אפריל 2010. עירוני קרית שמונה, שכבר הבטיחה את עלייתה לליגת העל, ערכה את האימון המסכם שלה לקראת המשחק מול סקציה נס ציונה במסגרת המחזור ה-33. האווירה באימון, כיאה לאימון של קבוצה שכבר עמדה במטרותיה, הייתה מחויכת במיוחד ותחת אווירה טובה עד שהכל נקטע בשנייה. שחקן הקבוצה תומר סוויסה עבר את עמיר נוסבאום, שתיקל אותו. סוויסה בן ה-22 הבין מיד שהתיקול הזה ישאיר בו הרבה יותר משריטה קלה.

שלו מנשה שחקן בני יהודה מול תומר סוויסה שחקן עירוני קרית שמונה. קובי אליהו
"התקשרתי לדוקטור בצלאל פסקין, הרופא של מכבי חיפה, וסיפרתי לו על האבחנה. הוא אמר: 'יש לך קרע ברצועה'. ניתקתי את הטלפון ופתאום קלטתי שאני בוכה בלי הפסקה וששוב הכל מתחיל מאפס". סוויסה משמאל/קובי אליהו

מבחינתו של הקשר/חלוץ, נדמה שהדבר הכי אומלל היה העיתוי. סוויסה, שהיה כוכב הקבוצה באותה העונה וכבש 13 שערים, חלם כבר על חזרה לליגת העל כחלוץ מוביל בקבוצה בה גדל מליגת נוער, ולפתע הכל נגדע. "בכיתי לפחות שעה כי סבלתי מכאבים מטורפים", נזכר סוויסה, שחזר לאחרונה למגרשים לאחר יותר מחצי שנה של החלמה ועבודת שיקום אינטנסיבית. "שבוע לאחר מכן עברתי צילום MRI, וכשקיבלתי את הנייר עם התשובה לא הבנתי מה רשום בו. התקשרתי לדוקטור בצלאל פסקין, הרופא של מכבי חיפה, וסיפרתי לו על האבחנה. הוא אמר: 'יש לך קרע ברצועה'. ניתקתי את הטלפון ופתאום קלטתי שאני בוכה בלי הפסקה וששוב הכל מתחיל מאפס. פשוט נשברתי לגמרי ולא הצלחתי לישון בלילה".

רק ב-18 בדצמבר חזר סוויסה למגרשים, בהפסד של קרית שמונה 1:0 לבית"ר ירושלים בטדי. מאז הספיק לרשום שלוש הופעות נוספות ולכבוש שני שערים. הרבה מעבר לחזרה מהפציעה הארוכה, שעשו הרבה כדורגלנים לפניו ויעשו גם אחריו, סיפורו של תומר סוויסה מההתחלה הוא דוגמה לכוח רצון, התמדה ונחישות שבסופו של דבר הופכים ילד מוכשר לכדורגלן טוב. ליתר דיוק ועם קצת מזל - טוב מאוד.

חולם בגדול

תומר סוויסה נולד וגדל בבית שאן, שם שיחק קט-רגל בקבוצות מקומיות והספיק גם לשחק מעט במחלקת הנוער המקומית, שנסגרה מעט לאחר מכן. סוויסה הבין שכדי להמשיך בקריירה שלו הוא חייב לעשות מעשה אמיץ, ובגיל 16 עבר לשחק במחלקת הנוער של עירוני קרית שמונה, שבאותם הימים ביצעה רפורמה משמעותית תחת הבעלים איזי שירצקי. "הבנו שאנחנו חייבים להפוך את מחלקת הנוער למשהו הרבה יותר גדול, רחב ואזורי מאשר מקרית שמונה בלבד כדי למשוך את כל השחקנים המוכשרים מהאזור לכאן", מסביר המנהל המקצועי במחלקת הנוער של קרית שמונה, דורון שנפר, "תומר היה בין השחקנים הראשונים שנקלטו פה ברמה של 24 שעות ביממה. שכרנו לו כאן דירה, דאגנו לו. אני אוהב לקרוא לזה: "טיפול הכל כלול". צריך להבין שההתחלה הייתה קשה מאוד. לא פשוט לילד כל כך צעיר להתנתק מהבית, מהסביבה המוכרת, לעזוב את המשפחה, את אמא, את בית הספר והחברים ואת המיטה החמה בשביל מקום שהוא בכלל לא מכיר. גם מבחינתנו ההתחלה הייתה קשה כי זה היה משהו ראשוני מאוד והתחלתי בשבילנו ועוד לא היינו ערוכים כמו שאנחנו היום".

גם סוויסה עצמו רואה בימים ההם תקופה בעייתית, אך מעצבת. "היה לי קשה. הגעתי למקום שלא הכרתי בו שום דבר והייתי רק בן 16", הוא מודה, "היו לי רגעי שבירה, בהם הרגשתי שקשה לי להיות לבד, ואז הייתי מתקשר להורים שלי ולאחיות שעזרו לי. תמיד אמרתי לעצמי שאני חייב להתגבר על זה. בקבוצה שכרו לי בית וההורים תמיד דאגו להגיע לבקר אותי, היו לצידי, עשו לי קניות ובבית ספר דאגו כל הזמן לשאול אם יש לי איך להגיע הביתה. לאט לאט למדתי את עצמי, למדתי את המסגרת ומשם רק התקדמתי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

התחלה מטלטלת

כבר בעונתו הראשונה בנוער של קרית שמונה, 2005/6, הוביל סוויסה את הקבוצה לליגה הבכירה, תוך שהוא כובש 17 שערים. רן בן שמעון, מאמן הקבוצה הבוגרת בעונה לאחר מכן, עקב אחריו והחליט להעלות אותו לקבוצת הבוגרים, שהייתה בלאומית. הקשר/חלוץ הצעיר הספיק לשחק רק במספר משחקים ואז הגיע, כמו אצל כל ספורטאי ישראלי, הגיוס לצבא. שוב, בעיתוי הכי אומלל מבחינתו. "אני זוכר שבהתחלה רציתי לצאת מהצבא כי לא הייתי מוכן לוותר על הכדורגל", מודה סוויסה, "אבל אז ישבתי לשיחה עם אבא שלי והחברה שלי והחלטנו שכן אתגייס. בזמן הטירונות הייתי חוזר בימי חמישי לאימונים ומשחק עם הנוער בשבת. אחרי הטירונות, עברתי לשרת בבת גלים כמאבטח מתקנים ומההתחלה עשיתי בעיות. הגעתי, לא הייתי מוכן לעשות טופס טיולים, פשוט הראיתי את עצמי ונסעתי לאימונים בקרית שמונה. את אותה עונה סיימתי עם הנוער והיה לי קשה לחזור לשם אחרי שכבר עליתי לבוגרים והכל בגלל הצבא".

את הקיץ שלפני עונת 2007/8, הראשונה של הקבוצה אי פעם בליגת העל, בילה סוויסה במחנה האימונים של הקבוצה הבוגרת, אך מיד אחריו חזר לנוער. סוויסה הוכיח את עצמו מחדש בנוער, קיבל זימון מחודש מבן שמעון לקבוצה הבוגרת לקראת סוף העונה ורשם שלוש הופעות, כולן כמחליף בעונה המצוינת של הקבוצה מהצפון, שסיימה במקום השלישי. בסיום אותה העונה עזב בן שמעון לטובת הרומן הקצר במכבי תל אביב, ומישל דיין מונה במקומו למאמן קרית שמונה. עבור סוויסה זו הייתה תקופה לא נעימה. "מישל דיין נתן לי 20 דקות במסגרת מוקדמות גביע אופ"א ומאז לא קיבלתי ממנו דקת משחק אחת", הוא מספר, "הוא פשוט לא ספר אותי, אפילו לא נתן לי להתלבש. לא הרגשתי שאני כוכב, אבל הרגשתי שמגיעה לי הזדמנות ואני לא מקבל אותה. היו לי שיחות עם מישל, הוא אמר לי שאני לא מספיק טוב ושאני לא עובד כמו שצריך באימונים". דיין עצמו זוכר דברים אחרת לגמרי: "לדעתי, הוא בדיוק חזר מאיזו פציעה באותה התקופה ולא היה כשיר".

בכל מקרה, דיין פוטר לאחר תקופה קצרה. עוזרו, איציק בוזורגי, החליף אותו, אך גם הוא לא שרד יותר מדי זמן ואלי כהן "השריף" הגיע במקומו. את העונה כמאמן הקבוצה סיים בן שמעון, שחזר חבול מתקופה קצרה תחת אבי נמני במכבי תל אביב. פרט לפתיחת העונה, סוויסה קיבל קרדיט מכל המאמנים אך לא סיפק את הסחורה וסיים את העונה עם שני שערים. הוא טוען שהמאזן הזה נובע מהעובדה שלא שיחק בעמדה שלו באותה העונה ונאלץ לנדוד לקישור האחורי ואפילו להגנה. קרית שמונה חוותה את עונת פוסט ההצלחה של עולה חדשה וירדה ליגה. סוויסה, שקיבל הצעות מקבוצות אחרות, החליט לסרב. "לקחתי החלטה שאני ממשיך עם רן בן שמעון עד הסוף", הוא אומר, "ידעתי שרק איתו אני אוכל להתקדם. רציתי לבנות את השם שלי כמו שצריך ולעלות עם קרית שמונה בחזרה לליגת העל". כאמור, כך גם היה. סוויסה נשאר בצפון והוביל את קרית שמונה בחזרה לליגת העל עם 13 שערים, כשבסוף העונה הגיעה אותה פציעה.

"פוטנציאל בלתי רגיל"

סוויסה עבר תהליך שיקום ארוך ומייגע מאז הפציעה, שכללה נסיעות למרכז הארץ על מנת לעבור טיפולים. בינתיים קרית שמונה הפכה ללהיט של ליגת העל, הוליכה את הטבלה ואפילו שמעט דעכה לרגע, היא עדיין רביעית. או במילים אחרות: הסתדרה יפה בלי סוויסה. "תסכל אותי לא להיות שותף להצלחה של הקבוצה", הוא מודה, "אבל ידעתי שההצלחה הזו נותנת לי את השקט לעבוד לאט וביסודיות. הייתי יושב ביציע וזה הכי קשה בעולם לשבת שם ולא משנה מאיזו סיבה. ידעתי שכשאחזור לשחק, אני לא רוצה שיגידו: 'זה חזר מפציעה, ייקח לו זמן לחזור לעצמו'. לי אין זמן. הציפיות שלי הן הציפיות שהיו בעונה שעברה, כשאמרו שאני כוכב". חברו לקבוצה, עדי אלישע, מספר על העבודה של חברו בתקופת הפציעה: "תומר לא ישב בבית והתבכיין, אלא התאושש מהר, עשה כל מה שביקשו ממנו ואפילו יותר. הוא עבד כמו חמור, עשה אימונים כפולים והלך הרבה לחדר כושר. לא סתם הוא השתקם בצורה טובה".

על אף שבתקופתו בקרית שמונה לא התלהב מסוויסה (לדידו של השחקן), נשמע דיין אחרת לגמרי היום. "מדובר בבחור עם פוטנציאל בלתי רגיל", הוא מציין, "יש לו טכניקה גבוהה. ראית את השער שלו כשהוא עצר על החזה ובעט פנימה? (ב-0:3 על מ.ס. אשדוד - ה.ג ו-ר.פ). יש לו גם מהירות ויציאה חזקה מהמקום. אפשר לראות עליו גם שהוא התבגר והוכיח את זה בעונה שעברה, כשסחב את הקבוצה ממש על הכתפיים שלו לליגת העל. רואים עליו שיש לו רצון אדיר. אני חושב גם שהעובדה שהוא הגיע מבית שאן הופכת את הרצון שלו לעוד יותר גדול אפילו משל שחקנים אחרים. אני בהחלט מאמין שהוא יגיע רחוק ויוכל לשחק בקבוצות גדולות בארץ".

גם סוויסה מלא באמונה עצמית: "אני רוצה לתת מעצמי יותר בכל פעם מחדש, ובעיקר רוצה לנצח. הפנטזיה שלי היא לכבוש שערים ולזכות כבר בגביע הטוטו כדי להחזיר לאיזי שרצקי קצת על כל מה שנתן לי. אני מקווה להמשיך להתקדם, שזה אומר לסיים את העונה עם קרית שמונה בפלייאוף העליון ולעבור בעתיד לקבוצה גדולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully