וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיע הזמן לילד חדש, קים: האם קלייסטרס יכולה לזכות באליפות אוסטרליה?

16.1.2011 / 14:57

כשהיא בוגרת יותר כאמא ואחרי עונה נהדרת, רוב פרשני הטניס בטוחים שזה הזמן של קים קלייסטרס לזכות בגרנד סלאם שהוא לא ארה"ב

לפני שנה בדיוק הגיעה קים קלייסטרס לאליפות אוסטרליה הפתוחה עמוסת ציפיות. הבלגית חזרה מפרישה חמישה חודשים לפני כן והספיקה לזכות בשניים מחמשת הטורנירים בהם השתתפה. הראשון היה אליפות ארצות הברית הפתוחה והשני היה טורניר בריסביין, שקדם לגרנד סלאם הראשון של 2010 ובו היא גברה בגמר על היריבה המוכרת, ז'סטין הנין. באוויר הייתה תחושה, שהנה, מגיע היום בו קלייסטרס סוף סוף תזכה בגרנד סלאם שאינו אליפות ארצות הברית הפתוחה, בו זכתה פעמיים עד אז. היה ברור שהמקום הכי טוב לעשות את זה יהיה באוסטרליה, על המשטחים שמזכירים במהירות שלהם את אלה מניו יורק.

הכל הרגיש טוב, אלא שהבלגית הציגה בסיבוב השלישי במלבורן את אחד ממשחקי הנפל בקריירה שלה, והובסה 6:0, 6:1 על ידי נדיה פטרובה ב-53 דקות בלבד, תוך שהיא משיגה חמישה ווינרים ומבצעת לא פחות מ-26 טעויות בלתי מחויבות. לאחר ההפסד הגיעה קלייסטרס לחדר העיתונאים שפופה. "הייתי ממש מחוץ למשחק, לא הרגשתי בכלל את הכדור", ניסתה להסביר, "משחק כזה גרוע קורה פעם בשנה וזה פשוט מסריח ומתסכל שזה קורה בטורניר כל כך גדול ובשלב כל כך מוקדם".

קים קלייסטרס חוגגת עם בתה ג'דה זכייה באליפות ארצות הברית 2010. רויטרס
"אני עדיין מתרגזת והיד שלי נעשית קשה, אבל אני מסוגלת לשלוט בזה הרבה יותר טוב מבעבר". עם בתה ג'דה בניו יורק/רויטרס

נראה שלאליפות אוסטרליה 2011 מגיעה קלייסטרס במצב דומה למצב בו הגיעה אשתקד. למרות התבוסה במלבורן, היא רשמה שנה מצוינת, שכללה חמישה תארים, כולל אליפות ארצות הברית בפעם השלישית ברציפות מבחינתה (בין 2006-2008 היא לא השתתפה בטורניר) וטורניר המאסטרס. גם את העונה הנוכחית פתחה קלייסטרס ברגל ימין, כשהגיעה עד לגמר טורניר סידני. בנוסף לכך, המדורגת מספר שלוש בעולם מגיעה לטורניר כפייבוריטית לזכייה על פי סוכנויות ההימורים, כשהימור עליה יעניק לכם בסך הכל פי שניים מהסכום שהשקעתם. האם הפעם קלייסטרס מסוגלת לעמוד בציפיות האדירות ממנה ולזכות בגרנד סלאם שאינו הפלאשינג מדו?

הקאמבק חזר לאופנה

כמה פעמים יצא לכם לראות ספורטאי מוביל שחוזר מפרישה ומתבזה? האמת שלא מעט. השרירים כבר לא מה שהיו פעם, הסבלנות, הרעב והרצון לעבוד קטנים, ובאופן כללי קשה לשחזר את היכולת מפעם, בעיקר כשמולך מתייצבים חבר'ה צעירים ורעבים ממך. אצל קלייסטרס המקרה הוא בדיוק הפוך. לא רק שהיא לא מתבזה, אלא שהבלגית, שסבלה מכמה בעיות לפני הפרישה - כשהראשית הייתה מנטלית, חזרה ממנה שחקנית טובה יותר ובעיקר ספורטאית שלמה הרבה יותר. ולא, לא רק מנטלית.

כדי להבין את איכות הקאמבק חשוב לציין שפרט להדחה המוקדמת מאוסטרליה בשנה שעברה, זכתה קלייסטרס בשניים משלושת הגרנד סלאמים בהם השתתפה ובווימבלדון הגיעה עד לרבע הגמר. בנוסף, הצליחה לזכות בארבעה טורנירים נוספים ולא פחות חשוב - לנצח שלוש פעמים ברציפות את הנין. מאט קונין מ"פוקס ספורט" מסכים. "אני בהחלט חושב שקים היא שחקנית אול אראונד הרבה יותר טובה מאז שהיא חזרה מהפרישה", הוא מספר לוואלה! ספורט, "היא הרבה יותר רגועה ומיושבת בחיים האישיים שלה כי היא ממש רצתה להיות רעיה ואם. זאת ועוד, לפני הפרישה היה חסר לה ביטחון וחוסן מנטלי מול היריבות החזקות, שהן למעשה האחיות וויליאמס, ועכשיו היא נראית חזקה כמותן".

קלייסטרס עצמה ניסתה להסביר את ההבדל בין השחקנית שהיא היום, שמאמינה כי ניתן לזכות בכל תואר, לבין זו של פעם. הצעירה, המהוססת, חסרת הביטחון וההמשכיות. "אני עדיין מתרגזת והיד שלי נעשית קשה", הודתה, "אבל אני מסוגלת לשלוט בזה הרבה יותר טוב מבעבר. עם הגיל והניסיון אתה לומד להכיר את עצמך טוב יותר. אתה לומד להתמודד עם המצב של: 'איך אנצח בזמן קצר את הרגשות השליליים שהשתלטו עליי'? עדיין יש לי עצבים, אבל אני יודעת מה אני צריכה לעשות על מנת להשתלט עליהם".

הפרשן הצרפתי איליי ויינשטיין מסכים שהשינוי המרכזי אצלה הוא מנטלי. "אני בהחלט חושב שהעובדה שקים הפכה לאמא נתנה לה את הביטחון ואת הכוח להאמין בעצמה יותר מאשר בעבר", הוא מספר לוואלה! ספורט, "הטניס והכישרון תמיד היו שם, אבל הבעיה שלה הייתה בראש. היום היא הרבה יותר חזקה בנושא הזה".

גם כוכב העבר אנדרה אגאסי הבין לליבה של קלייסטרס. "צריך להבין שלספורטאי יחידני ובעיקר טניסאי יש הרבה ימים שהוא חוזר הביתה ופשוט לא מצליח להוציא את עצמו מהמשחק ומהיום שעבר עליו וזה רודף אותו. כל מה שאתה רוצה באותו רגע זה רק לדפוק את הראש בקיר. אתה אומר: 'איך ביישתי את עצמי מול 15 אלף צופים?'. אבל כשיש לך ילד ובעל אז הכל שונה לחלוטין. אתה מגיע לבית מלא ופתאום אתה מצליח להוציא את עצמך מהר משגרת היום הגרוע או הטוב שעבר עליך. רק היום אני מבין את זה כשאני נמצא עם שטפי (גראף - ר.פ)".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לא הכל בראש

האם כל השינוי שעברה קלייסטרס של אחרי הפרישה לזו שלפניה הוא מנטלי? הרי יש מאות אם לא אלפי שחקניות ושחקנים שהצליחו ויצליחו לא פחות ואולי אפילו הרבה יותר ממנה גם בלי להיות הורים ו/או נשואים במהלך הקריירה שלהם. יש כאלה שאפילו טענו בעבר שמשפחה רק תפגע בהם ותפריע לקריירה שלהם. קונין משוכנע שבנוסף לשיפור המנטלי חלו גם תמורות מקצועיות רבות ביכולת של הבלגית. "חוכמת המשחק שלה הרבה יותר גדולה כרגע ממה שהייתה פעם", הוא מסביר, "הפורהנד שלה הרבה יותר טוב והיא גם פיתחה לעצמה גם סלייס יציב ומסוכן מאוד בפורהנד, היא מצליחה ליצור המשכיות ממשחק למשחק ובתוך המשחקים עצמם, זזה כמו שלא עשתה בחיים שלה ואפילו עולה ומכסה את הרשת בצורה נפלאה".

קלייסטרס בעצמה הסבירה שהשינוי המנטלי שעברה השפיע גם על הפן המקצועי. "אני מרגישה שאני פותחת את השנה הרבה יותר חזקה וכשירה ממה שעשיתי בעבר", אמרה הבלגית לקראת פתיחת 2011, "כנראה שבאותו הזמן עשיתי כמיטב יכולתי עם הצוות שהיה לי אז, אבל אני חושבת שהיום אני עובדת עם אנשים טובים יותר ובעיקר מקצועניים יותר. זה השתלם לי מאוד ואני מרגישה שינוי גדול ביחס לעבר".

גם ריצ'רד פליארו, עורך במגזין המקוון "טניס", משוכנע שקלייסטרס ביצעה קפיצת מדרגה מאז הקאמבק. פליארו בחר בה כפייבוריטית שלו לזכייה באוסטרליה בשל "האתלטיות, היכולות הגבוהות וההתאמה לאירועים גדולים שלה. בהיעדרה של סרינה וויליאמס, קלייסטרס היא הטניסאית הטובה בעולם. הסקפטים יכולים להגיד שהיא לא זכתה באף גרנד סלאם מחוץ לניו יורק, אבל היא זכתה בחמישה תארים מתוך 11 אשתקד, כשרק שלוש טניסאיות הצליחו לנצח אותה על מגרשים קשים. לכן, אני בהחלט מאמין שהיא עשתה שינוי משמעותי בטניס שלה ואמורה להיות פייבוריטית מול כל טניסאית בסבב".

זו שעתך היפה?

כל הניתוחים מובילים למסקנה אחת ברורה: קלייסטרס חייבת להתגבר על טראומות העבר ולזכות לראשונה באליפות אוסטרליה הפתוחה. גם היא הכתה על חטא לאחרונה כשאמרה: "מכל הטורנירים בהם השתתפתי, אני מרגישה שהאחד בו הייתי חייבת להשיג הרבה יותר הוא באוסטרליה".

קונין מסכים לחלוטין שקלייסטרס מגיעה כפייבוריטית לזכייה על המשטח החביב עליה. "חשוב לזכור שבעבר אליפות אוסטרליה שוחקה על משטח קצת יותר בעייתי בשבילה, עם ריבאונד גבוה יותר של הכדור, ועכשיו המשטחים במלבורן הפכו דומים ואפילו כמעט זהים לאלה בניו יורק (אולי מעט יותר איטיים), לכן אני לא רואה שום סיבה שקלייסטרס לא תזכה לראשונה באוסטרליה. כשסרינה מחוץ לתחרות קלייסטרס לא צריכה לחשוש מהתמודדות עם סרבים וחבטות החזרה בעוצמות אדירות והיא יכולה להפוך נקודה הגנתית להתקפית בלי למצמץ אפילו. זה ללא ספק צריך להיות הטורניר של קלייסטרס, היא הפייבוריטית הברורה וקשה לי לראות מישהי חוץ מז'סטין הנין, שחוזרת מפציעה ארוכה מאוד, או מריה שראפובה הלא יציבה שמצליחה לנצח אותה".

גם כתב "טניס" פיט בודו מתכוון לשים את כספו על הבלגית המדורגת במקום השלישי בעולם. "עם כל יום שעובר, נראה שקלייסטרס היא הפייבוריטית הבטוחה לזכות באוסטרליה", הוא כתב לאחרונה, "על אף העובדה שקלייסטרס הייתה מעדיפה משטח מעט מהיר יותר עם ריבאונד קטן יותר, היא בהחלט אמורה לזכות בתואר הזה. היא חזקה, בנויה היטב והמשחק שלה הפך יעיל מאוד". יחד עם זאת, ממהר בודו להרגיע את ההתלהבות: "מה עוד שבמצבו הירוד של טניס הנשים, וכשווזניאקי וזבונרבה נראות לא מספיק מוכנות מנטלית ואיכותית לזכייה, המשימה לא אמורה להיות קשה מדי".

היחיד שנשמע מעט מסויג הוא ויינשטיין, שמוצא דרך פחות שגרתית להתייחס לדברים. "לא יודע אם קים היא הפייבוריטית הגדולה ביותר, אלא רק אחת מכמה", הוא טוען, "מבחינתי בכל אופן, יש רק פייבוריטית אחת והיא קרוליין ווזניאקי, שתתחיל לשלוט בטניס הנשים ממש בקרוב, מפני שמבחינה פיזית היא הרבה מעל כולן והיא ווינרית במהותה ובנשמה שלה. אני משוכנע שהיא מנצחת בכל דבר שהיא עושה. זה יכול להיות קלפים, כדורגל, שחמט או ששבש, הבחורה פשוט רוצה לנצח ולא אכפת לה משום דבר אחר. אני מאמין שהיא תעשה את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully