וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלוהים אדירים!

27.10.2010 / 11:29

יש המון דרכים לחגוג לדייגו מראדונה יום הולדת 50, אבל הצורה הכי טובה היא להבין מה האיש הזה עשה לתרבות ההערצה בספורט. הנה עשרת גילויי הסגידה הכי מטורפים לאליל. תחזיקו חזק

ב-30 באוקטובר יציינו חברי 'לה איגלסיה מראדוניאנה' - הכנסייה על שם דייגו ארמנדו מראדונה - את שנת ה-50 לספירה. מבחינתם, הספירה החלה ביום הולדתו של מראדונה, ב-30 באוקטובר 1960. תומכי הכנסייה הקימו אותה לפני 12 שנים, ומאז מצטרפים אליה עוד ועוד מאמינים אשר עבורם כדורגל הוא הדת ומראדונה הוא האלוהים. מעל 120 אלף חברים מכל קצוות תבל כבר נשבעו אמונים לכנסייה, אך הסגידה לכדורגלן הארגנטינאי לא נעצרת שם. בנאפולי מתקיים פולחן סביב דמותו של מראדונה וילדים ברחבי העולם נקראים על שמו (ביניהם ניתן למצוא כדורגלנים דוגמת דייגו הברזילאי, דייגו קונטנטו האיטלקי וגם דייגו בראדו ששיחק דווקא בריבר פלייט). הנה עוד כמה אנקדוטות המספרות את סיפורו של הכדורגלן הנערץ בכל הזמנים.

דייגו מראדונה מוקף באוהדים. Streeter Lecka, GettyImages
הפולחן סביבו יימשך עד יומו האחרון. דייגו והאוהדים/GettyImages, Streeter Lecka

הקפיצה של סוטומאיור

בספטמבר 2000, באחת מתקופות הגמילה שלו בקובה, היה מעורב מראדונה בתאונת דרכים בהוואנה. הארגנטינאי נהג ברכבו ונחבל קלות בעקבות התנגשות עם אוטובוס שהסיע תיירים. מראדונה נלקח באמבולנס לבית החולים, לשם הגיע גם אחד מנוסעי האוטובוס שניצל את שעת הכושר, שלף חולצה של בוקה ג'וניורס שהייתה ברשותו והשיג חתימה מדייגו בעודו מטופל. בשעות הספורות שבילה אז דייגו בבדיקות שגרתיות, הספיקו להגיע עשרות מבקרים לבית החולים, ביניהם הקופץ לגובה חאבייר סוטומאיור. "חאבייריטו היה מאוד מודאג", סיפרה אז אשתו של האתלט הקובני. "הוא אמר לי שהוא רוצה לראות את דייגו, וחשוב מכך - להצטלם איתו". מראדונה נענה כמובן לבקשה, ומספר ימים לאחר מכן אמר: "היה נחמד שסוטומאיור הגיע, אבל הביקור של פידל קסטרו עודד אותי הרבה יותר. אני מעריץ את האיש". זו הייתה תחילתה של ידידות מופלאה.

יום הולדת לדאלמה

לאורך השנים טען מראדונה כי הבומבונרה, אצטדיונה הביתי של בוקה ג'וניורס, הוא הבית השני שלו. ראשי המועדון תמיד חפצו ביקרו של אליל אוהדי בוקה, עשו הכל כדי לרצות אותו ובאפריל 2002 פתחו את שערי האצטדיון כדי לחגוג יום הולדת 15 לבתו דאלמה. מאסימו מאקרי, נשיא המועדון דאז ובעצמו מעריץ גדול של מראדונה, לא נהנה באותה תקופה מפופולאריות ביציעים, כך ששילוב כוחות עם הגדול מכולם היה הצעד הנכון מבחינתו. המארגנים הרימו אירוע גרנדיוזי שכלל זיקוקים, מופע לייזר מושקע והופעות של מיטב אומני ארגנטינה - כמו כל מסיבת יום הולדת ביתית צנועה. העיקר שבת המלך תחייך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

השיר האחרון

ארבע שנים לפני כן, גם כן ביום ההולדת של דאלמה, היה הזמר רודריגו בואנו ('אל פוטרו') האורח המוזיקלי בחגיגה. זו הייתה פגישתו הראשונה עם מראדונה, הדמות הנערצת עליו, והשניים מיד הפכו לחברים טובים. דייגו הכיר את כל השירים של הזמר מקורדובה, התארח בהופעותיו ובאחת הפעמים אף הצמידו השניים שפתיים והתנשקו אל מול המצלמות. "זו דרך להראות שאנחנו מזדהים זה עם זה ומעריכים אחד את השני", הסביר הזמר בראיון בתחילת יוני 2000, לאחר שטס במיוחד לקובה להופיע בפני מראדונה עם השיר 'יד האלוהים', אותו כתב לכבוד הכדורגלן אותו העריץ. זו גם הייתה הפעם האחרונה בה שר את להיטו הגדול, שכן ב-24 ביוני הוא נהרג בתאונת דרכים.

ארומה של גאונות

מלבד בואנוס איירס, כבש מראדונה גם את נאפולי. עם עזיבתו של הארגנטינאי חזרה הקבוצה מהדרום לגודל טבעי, הרחק ממרכז הבמה. בחלק מהשנים בילו הנאפוליטנים בליגות המשנה, כאשר כל אותה העת התרפקו האוהדים על זיכרונות העבר המתוקים בהם כיכב מספר 10. מי שנותר שבוי יותר מכל בהילה של מראדונה היה איש המשק ג'וזפה, שניסה להנחיל את מורשתו של הארגנטינאי לשחקנים הצעירים שלבשו את מדי הקבוצה בליגה השלישית ב-2004. "רק תריחו את הניחוח", אמר להם ג'וזפה בעודו מוזג קפה, כפי שתיאר זאת טמסין סמית מה-BBC. "יש כאן היסטוריה של 20 שנה. מראדונה שתה מהכוסות האלה ומאז לא שטפנו אותן". שלוש שנים לאחר מכן שבה הקבוצה לליגה הבכירה.

מפתחות העיר קרטחנה

ב-2005 מצבו הרפואי של מראדונה היה בכי רע. 'ילד הזהב' היה אחרי מספר אירועי לב, השמין מאוד והתקשה ללכת. הכי רחוק מתדמית הכוכב ההולל. כל זה לא מנע מעשרות תיירים ותושבים קולומביאנים לצבוא על שערי דירת הנופש של מראדונה בקרטחנה. הקהל הרב שנהר לשכונה השקטה בדרך כלל, גרם לפקק תנועה כבד באזור, עד שמראדונה החולה נאלץ לצאת בעצמו החוצה כדי לומר מספר מילים שירצו את ההמון ויפזרו את ההפגנה. בהמשך עבר מראדונה ניתוח לקיצור קיבה וקיבל את מפתחות העיר קרטחנה בטקס חגיגי בו הוכח פעם נוספת, במיוחד לאור הסכנה שנשקפה אז לחייו, כי הוא גדול לא רק בנאפולי ובארגנטינה. "אני מודה לראש העיר שהעניק לי את המפתחות", אמר מראדונה, שגם אז ידע לשמור על חוש הומור. "האמת שאין לי אפילו את המפתחות לבית שלי".

המדריך למטייל

יש גם כאלה שידעו להפיק תועלת אישית מהערצתם למראדונה. אחד כזה הוא אזרח הולנדי, אוהד איינדהובן, שעבר להתגורר בבואנוס איירס בעיקר בגלל אהבתו למראדונה ובשנים האחרונות מרוויח את לחמו מהדרכת "הסיור בעקבות מראדונה". ההולנדי לוקח את המטיילים למסע ארוך המתחיל בשכונת ויז'ה פיוריטו בה גדל דייגו, ומשם ליתר המקומות שהיוו ציון דרך בעלייתו לגדולה של 'ילד הזהב'. מדי יום הוא מבקר עם תייריו באצטדיון של ארחנטינוס ג'וניורס הקרוי על שמו של מראדונה (ושחדר העיתונות שלו משמש כמקדש לכוכב הגדול), ממשיך למוזיאון של בוקה ג'וניורס ומסיים באצטדיון הבומבונרה. מעריץ אמיתי.

העגיל היקר בעולם

בשבע השנים הגדולות בנאפולי חולל מראדונה נסים בקבוצה המקומית, כשהוביל אותה לשתי אליפויות איטליה וזכייה אחת בגביע אופ"א. באותן שבע שנים הוא גם צבר לעצמו חוב בסך 37 מיליון יורו בעוון מסים שלא שולמו. כדי למחוק חלק מהחוב, החרימו רשויות המס חפצים שהיו ברשותו, ובין היתר הציבו במכירה פומבית את העגיל שלו. הזוכה המאושרת בתכשיט המפורסם, ששילמה עבורו לא פחות מ-25 אלף יורו, הייתה אישה אלמונית שבחרה לא להיחשף. שלושה חודשים מאוחר יותר התגלה כי אותה קונה נשלחה למכירה הפומבית על ידי לא אחר מפבריציו מיקולי. "כן, זה הייתי אני", הודה לבסוף חלוצה של פאלרמו, שהפך לחשוד המיידי של התקשורת האיטלקית מספר ימים לאחר המכרז. "אני מעריץ מושבע של מראדונה ואפילו קראתי לבן שלי על שמו".

מי בא לאופרה?

ספרים רבים נכתבו על דייגו מראדונה, סרטים נהדרים סקרו את חייו ואישיותו ואינספור שירים היללו את כישוריו. אבל מה תגידו על אופרה שעוסקת בדמותו של הגאון הארגנטינאי? בפסטיבל נאפולי האחרון העלה מאסטרו רוברטו דה סימונה קונצרט רב משתתפים בן שני חלקים, המציג את הקסם של דייגו מחד והטירוף שלו מאידך. "כשמראדונה היה בנאפולי כל העיר הייתה באקסטזה, שכבות מסוימות באוכלוסיה ראו בו אגדה", הסביר דה סימונה מדוע בחר להתמקד ביצירתו דווקא במראדונה. "אני לא מבין יותר מדי בכדורגל, אבל יכולתי לראות מיד שמראדונה הוא וירטואוז, ממש כמו פגאניני".

הקעקוע של לוצ'ו

לאחר מינויו של מראדונה למאמן נבחרת ארגנטינה, החליטו בעיתון הנפוץ 'אולה' לערוך לרגל המאורע תחרות שבה ייבחר האוהד עם הקעקוע הכי אותנטי של מספר 10. אוהדים רבים שלחו תמונות שלהם עם דמותו של מראדונה חרוטה על גופם, כאשר אחרים הציעו לערוך תחרות דומה בקרב הכדורגלנים. מי יכול היה להשתתף בה? האמת שלא חסרים שחקנים, ביניהם כמה שקיבלו זימון לנבחרת בקדנציה של מראדונה, כמו אזקיאל לאבצי, דניאל מונטנגרו וגם לוצ'ו גונזאלס. האחרון זכה להתעלמות כמעט מוחלטת מצד מראדונה מאז התבוסה בבוליביה, לא נכלל כמובן בסגל למונדיאל, אך מעולם לא נתן לזה לפגום במידת הערצתו. "את הקעקוע הזה אני לא אסיר לעולם", הודיע לוצ'ו. "הייתה לי הזכות להיות חלק מהסגל הראשון שלו כמאמן. זה היה חלום שהתגשם".

המסע לבואנוס איירס

מונדיאל 2010 לא הביא את הבשורה לכדורגל הארגנטינאי. השילוב של דייגו מראדונה על הקווים ולאונל מסי על כר הדשא לא צלח לכדי הנפת גביע עולמי בפעם השלישית, ונבחרת ארגנטינה חזרה הביתה עם הזנב בין הרגליים אחרי תבוסה כואבת 4:0 מול גרמניה. למרות זאת, ובזמן שהקולגה מברזיל דונגה נתקל בקבלת פנים צוננת וביקורתית במיוחד, מראדונה התקבל בכבוד השמור למלך. אנשים שברו חסכונות כדי להגיע ולתמוך באליל שלהם, התאגדו במקום משעות הבוקר המוקדמות ורק קיוו להעלות חיוך על פניו של המאמן השבור. השחקנים? הם היו בסך הכל ניצבים. "עברתי 1,400 קילומטרים מטוקומן כדי לראות את דייגו", סיפר אחד האוהדים, "אמנם הפסדנו במשחק, אבל אנחנו שמחים כי יש לנו את דייגו. אני אוהב אותו עד מוות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully