וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסק הביש

אחת הבעיות הכי גדולות של הפועל תל אביב היא חוסר ההצלחה לרענן את הסגל, כתוצאה ממדיניות רכש בעייתית שלא מתאימה למועדון שמשתייך לליגת האלופות. כך נכשלו האדומים להביא שחקן רכש דומיננטי כבר כמעט שנתיים ופספסו לא מעט עסקאות מוצלחות

עשרות שמות של שחקני רכש פוטנציאליים התגלגלו בקיץ האחרון לידיים של הפועל תל אביב. אחד מאותם שמות היה קמיל קופונק, קשר נבחרת סלובקיה, שהוצע להפועל כשלושה שבועות לפני המונדיאל. קופונק הוא קשר בעל פוטנציאל אדיר וסכום העסקה שדרש בזמנו סוכנו היה מצחיק בשביל שחקן ברמתו, 450 אלף יורו. באותו זמן הקשר נתן את הסכמתו לחתום בישראל כשמה שנדרש מהפועל הוא לשלוח מישהו שיעקוב אחריו בשני משחקי הכנה של סלובקיה לקראת גביע העולם. לא רק שנציג מהפועל לא הגיע לראות אותו, אף אחד לא החזיר תשובה והעסקה כמובן נפלה. "מה יותר טוב מלקחת טיסה ולראות אותו במשחק בינלאומי?", טוען גורם שהיה מעורב באותו מהלך. "אבל אף אחד מהפועל לא נסע וגם לא נתן תשובה. אחרי שקופונק הבקיע נגד איטליה במונדיאל הסוכן שלו אמר לי 'רד ממנו, הוא כבר לא יבוא לישראל'.

קמיל קופונק שחקן נבחרת סלובקיה. Ezra Shaw, GettyImages
"אחרי שקופונק הבקיע נגד איטליה במונדיאל הסוכן שלו אמר לי 'רד ממנו, הוא כבר לא יבוא לישראל'. קופונק/GettyImages, Ezra Shaw

זו רק דוגמה קטנה שיכולה להמחיש איך אחת הקבוצות הגדולות בישראל מתקשה לצמוח בכל הנוגע למדיניות הרכש שלה. כבר שנתיים שהפועל תל אביב מתקשה להביא זרים איכותיים ותמיד נגררת להחתמות של הרגע האחרון, בגלל ריבוי דעות במערכת, חוסר מקצועיות בבחינת שחקני רכש אפשריים ושלל בעיות שבימים אלו אנו עדים היטב לתוצאות שלהן: הפועל עדיין מנסה לסחוט את טיפות הלימון האחרונות בנוסחה הקבועה שעובדת לה עם אותו הרכב קבוע, הרכב שהיה זקוק לרענון, לרעיונות חדשים, לכוחות נוספים, אבל אלה לא הגיעו בתחילת הקיץ וגם לא בסופו. המחסור הזה ודאי היה עוזר לאדומים להתגבר על הבעיות בהנהלה, כשהערב (רביעי, 20.45, ספורט5 ו-555 HD) מול ליון מי שאמור לעלות בהרכב הוא רומן רוקי שעד עכשיו לא נראה כמו דוגמה נגדית לטענות על מדיניות הרכש של הדאבליסטית.

זה לא רק השנה

הקרואטי, ירקו לקו, בעל 60 הופעות בנבחרת, שחקן עם קבלות מוכחות שבקיץ האחרון הפך להיות שחקן חופשי אחרי ששוחרר ממונאקו הצרפתית, היה אחד המועמדים לפני רומן רוקי. הצעה להפועל נשלחה ואחרי בחינה של הדברים אמר על הקשר יוסי אבוקסיס: "מדובר בשחקן מצוין, אבל כרגע אנחנו לא מחפשים קשר אחורי קלאסי, יש לנו את אביחי ידין בתפקיד. אנחנו מחפשים מחליף לביברס נאתכו, שחקן יותר טכני בקישור".

"צריך להבין, הליגה הישראלית רחוקה מלהיות מגנט לשחקנים גדולים", טוען סוכן ישראלי. "אבל להפועל נפתחו כמה חלונות הזדמנויות להביא לכאן שחקנים בסדר גודל מאוד רציני בגלל הסיכוי לשחק בליגת האלופות, שחקנים שלא צריך להיות מבין גדול בכדורגל כדי להכיר, אבל הם פספסו כל הזדמנות. זה היה מדהים. הם לא החזירו תשובות, העבירו אותך מאחד לשני, ביקשו דיסקים, אבל אחר כך לא ענו לטלפונים. הפועל אולי האלופה בארץ, אבל היא בטוח גם אלופה בלפספס שחקנים".

מספר ימים אחרי שהפועל ויתרה על לקו בטענה שהוא קשר אחורי, הוחתם רוקי, שהוגדר על ידי התקשורת הצרפתית כ'מקצוען חסר ברק' ושהתברר בעצמו כשחקן בעל אוריינטציה הגנתית. בהפועל לא נעשתה עבודת שטח רצינית על השחקן, אלא הסתמכו על המלצתו של לואיס פרנדדז, שהיה האיש שהביאו כילד לפאריס סן ז'רמן. רק אחרי מספר שבועות הבינו בהפועל את הטעות שעשו כשאפילו סוכנו של הצרפתי התפלא כאשר אלי גוטמן ציפה מהקשר לדברים שהוא לא יודע לעשות, כמו מסירות על שטחים קטנים והצטרפות להתקפה. היו לא מעט מקרים כאלו. דיסקים על גבי דיסקים נחתו אצל אבוקסיס והסקאוט אסי דומב, שבילו לילות רבים מול מסך הטלוויזיה, אך ההספק של נוהל העבודה הזה ידוע לכולם.

עד היום אלי גוטמן היה ידוע בבחירת הזרים שלו, אבל במציאות של הפועל תל אביב קשה לדברים האלה לבוא לידי ביטוי. מגוון הדעות והכוחות במועדון לא עוזר בכלל. דוגמה קטנה לכך אפשר למצוא בהחתמה של בן סהר וטוטו תמוז. לטענת גורמים המעורבים בעסקת סהר, היו שני משאים ומתנים: האחד מול מוני הראל והשני מול גבי קצרה. הראל וגוטמן רצו להביא את השחקן בכל הכוח ואילו קצרה יחד עם אלי טביב שינו הסיכומים יותר מפעם אחת. "זה נראה היה כאילו צד אחד ניסה להפריע לעסקה ואילו צד שני רק רצה לסגור", טוען גורם שהיה מעורב. הדברים עוד הלכו והוקצנו אחרי ההעפלה לליגת האלופות. גוטמן התעקש על עידן שריקי כמחליף למהראן לאלה הפצוע, אך חטף צעקות על עלות העסקה. אחרי שזו טורפדה בניגוד לרצונו של המאמן הוחלט ללכת על טוטו תמוז.

הבעיה היא שקשה לשייך את אוזלת היד הזו רק לבעיות שצצו העונה. גם בעונת הדאבל הפועל החתימה שחקנים על חוזה שאפשר להשתחרר ממנו בינואר (מנטשאשווילי), סגרה עם מישהו שחשבה שיגיע על תקן ישראלי (דה רידר) וקוננה על אובדן שחקן רכש מביך שממנו ניצלה בנס (בוקארי) רק כדי להביא שחקן פצוע, כמובן, כמובן, ברגע האחרון (ורוצ'ינה). "נכון, נעשו הרבה טעויות בעבר מבחינת שחקני הרכש", מודה גורם בקבוצה. "אבל לשם כך הובא אסי דומב, כדי לקבל החלטות טובות יותר. כל השחקנים שהובאו לאחרונה הוחתמו תחת לחץ עם הרבה מאוד טעויות מצדנו, ואנחנו מקווים כי מהעונה הבאה כבר יראו פירות לעבודה של אסי, שלאורך העונה הנוכחית יעקוב אחרי מספר מועמדים".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

לא רק המאמן

גם העונה, למרות שהקבוצה לא החליפה צוות מקצועי וזה יכול היה לתכנן הכל כבר מחודש מרץ, כלום לא השתנה. אלא שהעונה ההשלכות המקצועיות של חוסר הרענון היו הרבה יותר גדולות. מיד בסיום העונה הצהיר גוטמן כי הוא רוצה את סהר ויצחקי, אך בשלהי המשא ומתן עם השניים, נחת בוולפסון כריסטיאן אלברז שעמד לחתום בקבוצה. על פניו, הצ'יליאני שוחרר מכיוון שסחב פציעה (דבר מאוד שכיח אצל האדומים), אך סיבה נוספת לכך נבעה מהחשש שבסוף הקבוצה תצטרך להחתים חלוץ זר. בין חוסר התכנון לחוסר הארגון גם סטיבן כהן סיכם את תנאיו בקבוצה, אך הפועל שוב שמעו להפתעתם כי אינו מחזיק בדרכון ישראלי ומיהרו לוותר. אחרון חביב היה ביוואן פרנסמן, שהוגדר "כאופציה אחרונה" והיום אפשר להבין למה. אגב, עניין מצחיק שיכול להסביר קצת מכל דבר הוא הכוונה של האדומים להשקיע מיליוני דולרים ברכישת בן סהר, אבל לא כחצי מיליון דולר על שחקן זר.

ואי אפשר להתעלם גם מסיפור המגן אנתוני ואנדן בורה, שהגיע באישון לילה לחתום בקבוצה. אחרי שתנאיו סוכמו גילו בהפועל כי רוני רוזנטל הוא בכלל לא סוכנו והעסקה טורפדה כי סוכנו בבלגיה שכנע אותו לפקפק בהצעת האדומים והבלגי חזר הביתה. מוני הראל אמר לאחר מכן: "מאיפה אני אמור לדעת שרוני לא הסוכן. אני לא הולך ובודק דברים כאלה". כך שוב החתימה הפועל שחקנים שלא ממש רצתה. הראשון הוא סלים טועמה, שאם לא היה משיג את השחרור מיוון לא היה מגיע, והשני הוא טוטו תמוז. "בסך הכל, הפועל עובדת על הרכש שלה בצורה טובה מאוד", אומר רונן קצב, שהיה קשור לחלק מאותן עסקאות. "אם יש דבר שאפשר לבקר את הפועל הוא שיש יותר מידי גופים שצריכים לאשר עסקה כזו אחרת, אבל אם נסתכל נגלה שהפועל החליטה העונה להשקיע ולבנות סגל רחב ולדעתי היא הצליחה בכך".

יחד עם הביקורת, הנהלת המועדון זכתה לשבחים על השארת הכוכבים מהעונה שעברה במועדון. זאת אסור לשכוח. אבל גם כוכבים צריכים תחרות, צריכים כוחות רעננים שיעירו את הקבוצה, ואת זה הפועל מתקשה להשיג. "זה לא סתם שאנחנו לא פוגעים" אומר שחקן בהפועל. "אי אפשר לדרוש מאותם שחקנים כל פעם לשחזר את אותה יכולת. הבעיה היא שלא הצליחו להביא שחקן דומיננטי אחד, שברגעים הלא טובים יביא משהו חדש לקבוצה. לא בכל משחק ורמוט ושכטר יצילו את המולדת ובשביל זה צריך דם חדש, אבל ההנהלה והצוות המקצועי מתעקשים להביא שחקנים שהם או לא בכושר משחק, או פצועים, או כאלה שפשוט לא מתאימים לשיטת משחק".

"עבודה על חיזוק הסגל לעונה הבאה היא הדרך הנכונה לעבוד", מסכם המאמן רוני לוי. "קודם כל, חשובה התשתית הקיימת. יחד עם זאת, לכל קבוצה יש נקודות תרופה וכשחושבים על חיזוק צריך תמיד לחפש למלא את הנקודות האלה. זה הרבה תלוי במאמן ואיפה הוא חושב שצריך להתחזק. במכבי חיפה, למשל, בכל קיץ היינו מבצעים מספר שינויים למרות האליפויות במטרה לחזק את הקבוצה וגם במחשבה לעתיד. מבחוץ קל לבקר קבוצה שלא מצליחה בזרים, אבל זה לא קל כמו שנראה. יש הרבה משתנים שלא תלויים רק בקבוצה או בצוות המקצועי. בסך הכל הפועל תל אביב בנתה סגל מצוין, וזרים זו גם שאלה של הרבה מזל".

תגובת הפועל תל אביב תימסר לכשתתקבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully