וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן בדיוק אתם הולכים?

16.7.2010 / 19:00

קינן וארבייטמן עזבו לאירופה, בקישור יש עודף שחקנים, מסיללה תלוי באוויר ובנאדו לא מרגיש רצוי. בעוד מכבי והפועל תל אביב מאיימות מתמיד, במכבי חיפה עולים לא מעט סימני שאלה. תמונת מצב

לפני היציאה למחנה האימונים באוסטריה התייעץ אלישע לוי עם מספר אנשי כדורגל בנוגע לעתידו של ג'ון קולמה. "מצד אחד קשה לי לשחרר אותו. מצד שני, הוא אחראי מאוד בהגנה", אמר המאמן למקורביו. ההתלבטות הזאת הייתה אחת מתוך רבות לקראת מחנה האימונים של מכבי חיפה באוסטריה והיא מסמלת שינוי מסוים (לא בהכרח רע) בהכנות של מכבי חיפה העונה.

באופן מסורתי, מכבי חיפה ידעה בעבר בשלבים האלה של טרום העונה בדיוק מה היא רוצה מעצמה. אלא שהעונה, משהו השתנה. לא נלחמים על שחקנים בכוח ולא מהמרים בגדול. אלישע לוי יצא למחנה האימון עם דעה לא מגובשת על שי מימון, חיכה לתשובה משלומי ארבייטמן ועדיין הרהר לעצמו האם לשחרר את ולדימיר דבאלישווילי וסאדאת בוקארי. אלא שאז, במהלך המחנה, נוצרה בעיה: ארבייטמן, דקל קינן וז'ורז'ה טשיירה עזבו, מסיללה השאיר סימן שאלה גדול ואפילו מימון כבר רצה לעזוב.

באותו רגע, אלישע לוי החליט לעשות מעשה שמאוד מאפיין את הדרך שלו כמאמן ואולי גם הצעד הקל ביותר - להשאיר כל מה שכבר קיים (קולמה ודבאלשיווילי) ולהתחזק דווקא בחוליית הקישור – העמדה הכי קטלנית של מכבי חיפה. כל המהלכים האלה גרמו לבלבול מסוים אצל שחקני הקבוצה, שעדיין שואלים את עצמם לאן מכבי חיפה הולכת העונה. שאלה טובה.

אלישע לוי מאמן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
בחר בצעד הקל ביותר - להשאיר את מה שקיים. האם זה יעבוד? אלישע לוי/אדריאן הרבשטיין

סעיף הכנסות והוצאות

תתפלאו, אבל מעבר לפגיעה המקצועית בה, בחיפה דווקא רואים במהלך מכירת השחקנים צעד כלכלי חשוב, שמעבר לכך שהכניס למועדון קצת כסף הוא גם מסמן אבן דרך נוספת במדיניות המועדון - לטפח שחקנים צעירים ולמכור אותם. ארבייטמן וטשיירה הכניסו למועדון 2.2 מיליון יורו (תורידו מזה עמלה לפאפוס, קינן היה שחקן חופשי) ובעונה הבאה היא תוכל להכניס עוד כסף לקופה ממכירת בירם כיאל, שכבר העונה רצה ללכת. ייתכן מאוד שחיפה למדה את הלקח של השנים האחרונות עם שחקנים כמו אוסיי רנספורד, ת'מבינקוסי פאנטני, אנדרסון ווסט ושאבייר אנדרסון, שחתמו על חוזים ארוכי טווח שלא היה פשוט להשתחרר מהם. אחד מאותם שינויים שחיפה עוברת העונה, קשורה דווקא לרכש הראשון שלה העונה – אדריאן סילבה.

לפחות על פי המחנה, על היכולת של סילבה אין ויכוח. מדובר בשחקן מוכשר. לכולם במכבי חיפה ברור שמדובר בהחתמה טובה, אבל על אופי ההחתמה יש מחלוקת גדולה. סילבה חתם לעונת השאלה אחת ללא אופציה לרכישה ושחקנים בחיפה אמרו שזאת הטעות הגדולה ביותר שיכול היה המאמן לעשות. המסנגרים לפעולה הזאת מזכירים כי הקשר הברזילאי טיאגו דוטרה הגיע בעונה שעברה על תקן כשרון על, אבל למזלה של חיפה היא שאלה אותו. המתנגדים מבין שחקני חיפה טוענים: "סילבה שחקן טוב, אבל לא ברור למה הוא הגיע למכבי חיפה אם הוא חוזר בעונה הבאה לספורטינג ליסבון. כל מה שיכול להיווצר כעת זה תחושה לא טובה אצל חלק מהשחקנים. אלישע לא ישחק עם שלושה קשרים אחוריים וכשהוא יחליט להושיב את כיאל או קולמה על הספסל, יתחיל בלאגן שלם". ההערכה היא שהנשיא יעקב שחר הוא זה שעומד מאחורי ההחלטה.

לפי גורמים לא רשמיים, לאחרונה התקבלה החלטה לשלב את סילבה בקבוצה ולנסות למכור את ג'ון קולמה בחודש ינואר, אולם לא ברור האם תהיה קבוצה שתסכים לקחת שחקן שמסיים חוזה. אפשרות נוספת היא שקולמה ירגיש מאוים, יחתום על חוזה ארוך טווח וכך חיפה תוכל למכור אותו לאירופה בעוד עונה או שתיים במחיר גבוה ולשלשל עוד קצת כסף לקופתה. על פניו, נראה כי חיפה פעלה העונה בעיקר מתוך בלבול, אבל מתוך התבוננות עמוקה יותר ניתן להבחין בתוכנית כלכלית (לא מקצועית) מסודרת שמדי כמה שנים מביאה לחיפה עוד כמה גביעים לארון ומספקת לה בסופו של תהליך גם לא מעט כסף (ליגת האלופות, זוכרים?).

יותר שחקני קישור, יותר מרמור

לצד המחמאות שלוי גורף על ההתעקשות על ורד, בחיפה יש המעריכים שהדפלציה (לא אינפלציה, כמו שרבים נוהגים לומר) שיצר בקישור הקדמי תכניס גם היא את המערכת לסחרור, אבל לא רק. מצד אחד, בהנחה שקטן ישחק כמעט קבוע בהרכב, ורד, גדיר, רפאלוב, גולסה ובוקולי יתחרו בעונה הבאה על עמדה אחת או שתיים, בכפוף למערך של המאמן. מצד שני, נראה כי המאמן יחליט לשנות את השיטה שלו ולשחק באופן קבוע עם חלוץ אחד. "לאור המצב שנוצר, ייתכן מאוד שבעונה הבאה תראו רק חלוץ אחד שמשחק אחרי קטן", מסביר גורם מקצועי בקבוצה. "צריך להבין שמכבי חיפה לא באמת התחזקה בקישור. היו לה חמישה או שישה שחקנים מצוינים, היום יש לה שבעה. לא כולם יכולים לשחק ובמצב כזה, שחקנים כמו גולסה, בוקולי וגדיר לא יתלהבו לשבת על הספסל. דווקא החלק הכי יציב וחזק של מכבי חיפה שודרג העונה. בגלל העזיבה של דקל וטשיירה, חוליית ההגנה נחלשה. לא יהיה קל לייצב אותה מחדש. שחקנים צריכים זמן כדי להתאקלם".

ללוי לקח זמן רב עד שהחליט להחתים שחקנים כמו ג'ון קולמה ודגלאס דה סילבה או להתעלם מאייגביני יעקובו. הבעיה התעוררה גם במחנה האימונים הנוכחי, כשסוכנו ההונגרי של כריסטיאן ורמש דרש תשובה תוך 48 שעות. "לשחקן שלי יש הצעות מפורטוגל ואוקראינה", הבהיר הסוכן למאמן מיד לאחר שנחת. "אם עד סוף השבוע אין החלטה לגביו, הוא הולך". אלא שהמאמן החליט להיכנס בשלב הזה לתמונה וביקש ארכה. הסוכן הודיע כי המאמן יהיה רשאי לבחון את ורמש שני אימונים נוספים, אבל לוי ביקש ממנו לחכות למשחק מול הפועל קריית שמונה. בדיעבד, מאחורי הקלעים, פתחה מכבי חיפה במשא ומתן עם בלם אחר, שכמו אדריאן סילבה מיוצג גם הוא על ידי פיני זהבי. הסוכן ההונגרי ששמע על כך כעס, אבל החליט לשמור על פרופיל נמוך מתוך תקווה שהוא לא יגיע למועדון.

"ורמש כבר נבחן במחנה האימונים ונבחן בארץ ועדיין אלישע חשב שאפשר להחתים משהו טוב יותר וזה בסדר", הבהיר גורם בחיפה. "אף אחד לא אמר שצריך לקבל החלטה מהר. בסך הכל הוא צריך לשרת את המטרות של המועדון ולא של סוכן כזה או אחר". גם בנוגע לדודו ביטון, שחקן ישראלי מוכר, לוי התקשה לקבל החלטה מהירה. ביטון הפגין יכולת טובה באימונים וקיבל הודעה כי ייבחן במהלך המשחק מול עירוני קריית שמונה ביום רביעי. עוד לפני המשחק הודיע ביטון ללוי כי מאחר ולא התאמן מאז סיום הליגה הוא מרגיש חלוד, אבל ללוי זה הספיק כדי להעניק לו 45 דקות בלבד ולשחרר אותו. בחיפה אומרים שלאור היכולת הטובה שמגלה תומר חמד, העזיבה של ביטון תעשה לו רק טוב. בטוברוק מבקשים מאיתנו לא למהר ולחכות עוד עונה או שתיים כדי לראות מה חיפה הפסידה.

מצב עדין וקיצוני

במכבי חיפה מרגישים שההתמודדות האמיתית של המאמן העונה תהיה עם שחקנים ממורמרים. "אם הוא יידע לטפח אותם ולשמור אותם איתו, הוא יצליח. אם לא, זאת תהיה בעיה", סבור אחד מעובדי המועדון. בדיוק בשביל זה, לוי מתכוון העונה להשתמש יותר מאי פעם בשירותיו של הקפטן שלו, יניב קטן, שתהיה לו לא מעט עבודה – לפייס את הקהל עם אריק בנאדו, לערוך שיחות עם גולסה, רפאלוב וכיאל ולהסביר להם מדי פעם כמה המאמן מעריך אותם ובעיקר לשמור באימונים המסכמים על רוח טובה, כדי שלאף אחד לא ייצא האוויר מהמפרשים. "מצב עדין וקיצוני", הם קוראים לזה.

אז מה עכשיו? בעודו במחנה אימונים, לוי שוב נמצא בעמדת המתנה. הפעם למגן השמאלי פיטר מסיללה. למרות (או אולי בגלל?) המונדיאל, המגן עדיין לא הביא שום הצעה רשמית וכרגע לוי ממשיך לבנות עליו ולא ממהר להודיע לטאלב טואטחה (יחתום בקרוב לחמש שנים) על קבלת חולצת ההרכב. בסופו של דבר, מהלך כזה שבו מסיללה יישאר במכבי חיפה, עשוי להציל את אלישע לוי מקריסה טוטאלית של משחק ההגנה (פתאום מימון ובנאדו מספיק טובים?) שיהיה זקוק להצמיח את השורשים שלו מחדש.

אבל מהלך כזה מסכן את הסיכוי שמכבי חיפה תרוויח עוד נתח מהתוכנית הכלכלית של שחר, שתעדיף למכור את מימון בעוד שנתיים ולעשות קופה יפה על בירם כיאל שרצה לעזוב הקיץ ולא ממהר לחתום על חוזה חדש בתקווה שיוכל לצאת לאירופה, אולי אפילו כשחקן חופשי. המצב הזה, שבו חיפה ממהרת למכור ומחתימה שחקנים על חוזים קצרי-טווח עשויה להוליד בתום העונה מצב דומה שבו היא שוב תיאלץ לשחק שח עם שחקני ההרכב שלה. מה יקרה בעונה הבאה? עד אז שחר בטח ימצא פתרון חדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully