וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומרים על ההגשה

18.6.2010 / 8:44

ווימבלדון בזמן מונדיאל? את המארגנים, כצפוי, זה לא מעניין ובמרכז הטניס "אול אינגלנד" לא תקבלו החל מיום שני אזכור לכדורגל. נדאל חושב לעשות קומבינות כדי לצפות וגם לטניסאים אחרים ולצופים זה מפריע. אז למה אנדי מארי דווקא מרוצה?

כשהוא מחויך אחרי טיול של 4:6, 0:6, 4:6 על ג'וליאן רייסטר הגרמני בסיבוב השלישי של הרולאן גארוס, נשאל רוג'ר פדרר את אחת השאלות היותר מסקרנות בתקופה הקרובה: מה לדעתך תהיה מידת ההשפעה של המונדיאל, שנערך בין 11 ביוני ל-11 ביולי, על טורניר ווימבלדון, שייפתח ב-21 ביוני ויסתיים ב-4 ביולי. בהשפעה התכוונו השואלים בעיקר לחשיפה התקשורתית שתלך רובה בכולה לדרום אפריקה, לקהל ולרייטינג הטלויזיוני.

"זה (מונדיאל - ר.פ) תמיד סיפור גדול", פתח השוויצרי, "אבל יש גם פעמים במהלך השנה שביום ראשון יוצא שיש חוץ מטניס גם גולף, פורמולה 1, כדורגל וכדורסל. הכל קורה ביחד, כך שאין הרבה מה לעשות נגד זה. אנחנו רגילים לזה כבר. מה שיפה בטניס זה שבמהלך טורנירי גרנד סלאם כותבים ומדברים עליהם במשך שלושה שבועות ברציפות. אנחנו חלק מענף ספורט יפה. אבל למונדיאל בהחלט מגיע והוא גם יזכה בהרבה מאוד תשומת לב ואין מה לעשות נגד זה". עם פדרר, שחושב שהמונדיאל ישים קצת בצל את טורניר ווימבלדון, קצת קשה להתווכח. בכל זאת, מדובר בפנים שמושכות לסבב הכי הרבה קהל, רייטינג, מפרסמים ובסופו של דבר גם כסף, מכל טניסאי אחר בעולם.

רוג'ר פדרר טניסאי שוויצרי מודה לקהל ברולאן גארוס. Clive Brunskill, GettyImages
אם שוויץ תגיע לשלבים המאוחרים, יכול להיות שזה ייפול גם על השלבים המאוחרים שלו. פדרר/GettyImages, Clive Brunskill

ואכן, נראה שבחודש מונדיאל כל כך אינטנסיבי כמו הנוכחי באמת לא נותר מקום רב לאירועי ספורט מעט פחות פופולאריים. כך יוצא שאירועים, שבכל מצב אחר היו מושכים את תשומת הלב של רוב חובבי הספורט בעולם כמו סדרת גמר ה-NBA או אפילו טורניר ווימבלדון, נדחקים מעט לשוליים ויורדים מהכותרות הראשיות ברוב העולם כמעט באופן טבעי. נראה שהעולם בעצם פיתח לעצמו מוטו, שמזכיר משהו אחר מעט, בסגנון: "שקט, בועטים". אז אם באמת המונדיאל הוא כל כך פופולארי ו"גונב" את כל תשומת הלב התקשורתית, איך זה משפיע על טורניר הטניס הכי יוקרתי בעולם?

השמרנות מעל הכל

מאז נפתח טורניר ווימבלדון לראשונה בשנת 1877, הוא אופיין בעיקר באופי האולטרה שמרני שלו, שבידל אותו משאר טורנירי הגרנד סלאם. מריה שראפובה כמעט נכוותה מהאופי הזה כשבשנת 2006 קיבלה, ביחד עם בת ארצה מריה קירילנקו, אזהרה לפיה במידה שהתלבושת שלה תהיה חושפנית מדי ותחשוף את תחתוניה מדי פעם, היא תישלח לארוז את המזוודות ותודח מהטורניר. אחת שסבלה מעט יותר מהאופי השמרני הזה היא טניסאית העבר אנה קורניקובה, שבשנת 2002 נשלחה להחליף מכנסיים במהלך החימום לפני משחק, מפני שהם היו שחורים.

לא רק הטניסאים, ויש יאמרו גם הצופים, מפסידים מהשמרנות הזו, אלא גם חברות הביגוד. אדידס, למשל, גררה את הנהלת ווימבלדון לאינספור דיונים בבתי המשפט של אנגליה במשך שנים רק בשאלת גודל הפרסום שיתאפשר על בגדי הטניסאים, כשכל שהחברה רצתה הוא להטביע את לוגו שלושת הפסים על החולצה בצורה כזו שהצופה בבית יוכל לראות אותם דרך מסך הטלוויזיה שלו. ואם כבר בענייני שמרנותם של מנהלי ווימבלדון עסקינן, חשוב לציין שרק בשנת 1986 הסכימו האחרונים להחליף את צבע הכדורים מלבן לצהוב, אחרי שרשת BBC התלוננה שהוא בלתי נראה במצלמות הטלוויזיה. יש כאלה שפחות אהבו את הגזירות האלה, וכך קרה שאנדרה אגאסי, לא פחות ולא יותר, החרים את הטורניר בין השנים 1988-1990, בשל השמרנות הזו ואיסור לבישת הבגדים שאינם בצבע לבן.

אז אחרי שמבינים את האופי השמרני של מנהלי ווימבלדון קצת יותר לעומק, מבינים שאין עם מי לדבר לגבי איזו התגמשות למען חובבי הטניס, שמה לעשות, אוהבים גם כדורגל. מי שעוד חשב שיזכה לראות את משחקיה של אנגליה על מסך הענק בהנמן היל (הגבעה שנמצאת מחוץ למגרש מספר 1 וזכתה לכינוי בשל העובדה שכל האנגלים שלא השיגו כרטיסים למשחק של טים הנמן היו צופים בו ביחד), התבדה בסוף אפריל, כשהנהלת ווימבלדון החליטה, כצפוי, להכריז על מרכז הטניס "אול אינגלנד" כמתחם נקי מכדורגל. משמעות ההחלטה היא שמשחקי נבחרת שלושת האריות, או כל משחק אחר, לא ישודרו על המסך הענק ולא באף מקום אחר בכל מרכז הטניס הלונדוני, כשהמטרה היא שהאנשים יתרכזו אך ורק בטניס.

"ווימבלדון הוא ללא ספק טורניר הטניס הגדול בעולם ואנשים באים לפה כדי לצפות בטניס", אמר יו"ר מרכז הטניס "אול אינגלנד" טים פיליפס, "אם אנשים רוצים לצפות בכדורגל, אז שיטוסו לדרום אפריקה או שיישארו בבית ויצפו בטלוויזיה. אין שום תכנית שנראה כדורגל, אבל לעולם לא נגיד לעולם לא לגבי שום דבר. כל דבר יישפט במידה המתאימה ובהתאם לנסיבות, אבל זה יהיה ממש לא בסדר מצד האנשים אם הם יבואו לכאן במחשבה של 'אני הולך לצפות קצת בטניס וקצת במונדיאל במסך ענק'. לכן, זה ממש לא הולך לקרות". חשוב לציין שהחיכוך הגדול ביותר בין נבחרת אנגליה לטורניר ווימבלדון יגיע בעיקר אם וכאשר תעפיל נבחרת שלושת האריות לרבע הגמר. במצב כזה, עשויים בחוריו של פאביו קאפלו לשחק בדיוק מול חצי גמר הגברים או גמר הנשים.

אנליסט עסקי ספורט דרו בראנד התייחס להחלטת המארגנים, וטען שאולי מכירות האוכל והשתייה בווימבלדון מעט ייפגעו בגלל אנשים שילכו הביתה בזמן המשחקים של אנגליה, אבל לא חזה שתהיה איזו השפעה משמעותית במיוחד. "אני בספק אם המונדיאל יפגע במכירות הכרטיסים בווימבלדון", אמר בראנד ל-CNN, "הנהלת הטורניר פשוט לא רוצה שתשומת הלב תילקח מהטניס. אם תשים מסכי ענק שישדרו את המונדיאל, רוב הסיכויים שכולם יתאספו בחוץ על הדשא ויצפו בכדורגל, מה שיפגע מאוד בטניס. מצד שני, כרטיס הכניסה לווימבלדון הוא כל כך יוקרתי שאני לא חושב שהטורניר ייפגע מבחינת המותג שלו". גם דובר הטורניר מצא נקודה אופטימית במשחקי המונדיאל: "זה יכול לעבוד לטובתנו, מפני שאם הרבה אנשים לא יעמדו בפיתוי ויעזבו כדי לצפות באנגליה משחקת במונדיאל, נוכל להשתמש בכרטיסים שלהם ולמכור אותם מחדש להמשך היום".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

זכרונות עצובים וקצת פרוטקציה

דומה שכמו הוויכוח הנצחי בין ה-ATP וה-WTA לבין הטניסאים לגבי אורך העונה, הצדדים חלוקים לחלוטין גם לגבי ההשפעה של המונדיאל עליהם בקיץ הקרוב. וכן, גם בתקופת ווימבלדון. הייתה זו הטניסאית הבלגית קים קלייסטרס שפתחה את לבה בראיון ל"אינדיפנדנט" וסיפרה את התחושות שילוו אותה הקיץ בזמן המונדיאל, שיהיה הראשון שלה בלי אביה ליי, בלם נבחרת בלגיה בעבר, שנפטר בשנה שעברה ממחלת הסרטן כשהוא בן 52 בלבד. ליי קלייסטרס נטל חלק בנבחרת בלגיה בשני מונדיאלים: מקסיקו 1986 ואיטליה 1990. "איטליה הוא הטורניר שאני זוכרת הכי טוב, אבל אני חושבת שהמונדיאל במקסיקו היה יותר מיוחד בשבילו", סיפרה הבלגית שהייתה אז בת 7, "בשבועות האחרונים הראו את המשחקים מאותם טורנירים בטלויזיה הבלגית והשם של אבי עלה שם הרבה. זה עורר בי רגשות עזים. אני מתגעגעת אליו, אבל גם מאוד גאה".

בנוסף, סיפרה קלייסטרס על החוויות שהיא זוכרת ממנו בילדותה: "כבתו של כדורגלן חשבתי שלכבוש שער זה חשוב, אבל גם המתנות שהוא תמיד הביא מאוד שימחו אותי - בעיקר סומבררוס ממקסיקו או חולצות מיוחדות שלו ושל שחקנים אחרים ממשחקים גדולים". אגב, כאן לא נגמר החיבור של קלייסטרס עם עולם הכדורגל. גיסה, ג'יל ואן דאמה עבר לאחרונה מאנדרלכט לוולבס. בנוסף, ובניגוד גמור למארגני הטורניר, הודתה קלייסטרס כי "תמיד יש אווירה שונה בווימבלדון כשיש מונדיאל ברקע".

לא רק קלייסטרס מרגישה משהו שונה באוויר כשבדרום אפריקה מתקיים המונדיאל. צחוק הגורל קבע שבמחזור הראשון של המונדיאל נפגשו נבחרות ספרד ושוויץ, מה שמיד תויג על ידי עולם הטניס כמפגש בין רפאל נדאל, אוהד ריאל מדריד ונבחרת ספרד שמיודד עם מרבית שחקני הסגל, לבין רוג'ר פדרר השוויצרי. התקשורת דיברה על מעגל שייפתח ב-16 ביוני בדרום אפריקה וייסגר כנראה ב-4 ביולי בגמר ווימבלדון בין שני הטניסאים הטובים בעולם. שני הכוכבים הסכימו לקחת חלק בלוחמה הפסיכולוגית המדומה, כשהראשון היה נדאל, שהצהיר: "על המגרש, פדרר יותר טוב ממני, אבל בכדורגל? אין שום סיכוי". אז עוד לא היה לו מושג כמה הוא טועה. השור הספרדי התייחס גם לקושי שלו לשחק בזמן המונדיאל. "אני אראה הרבה כדורגל בחודש הקרוב, ואם צריך גם אגיש בקשה שלא יקבעו משחקים שלי בזמן שנבחרת ספרד משחקת", אמר, "אני מניח שזה יהיה בלתי אפשרי, אבל מנהלי ווימבלדון ואני חברים טובים אז אולי נצליח להגיע לאיזה שהוא הסדר".

פדרר התבטא בסגנון הרבה יותר זהיר והתגלה בדיעבד אפילו כפרשן כדורגל לא רע בכלל: "ספרד פייבוריטית מולנו כי היא בכל זאת מגיעה כאלופת אירופה. אני חושב שזה שהגענו למונדיאל זה הישג יפה לכשעצמו. אולי זה שאנחנו מתחילים דווקא מול ספרד יהיה טוב כי הם יהיו נרגשים ולא מספיק מוכנים אז זה הזמן הכי טוב לתפוס אותם. אני מאוד נרגש מהמונדיאל כי אני מעודד גם את שוויץ וגם את דרום אפריקה, כי אמי נולדה שם ויש לי דרכון דרום אפריקאי". פדרר הגן על סגנון המשחק ההגנתי שמנהיג אוטמר היצפלד בנבחרת השוויצרית, לעומת סגנון הטניס ההתקפי שלו: "אנחנו חייבים להיות זהירים כי אין לנו שחקנים יקרים ואיכותיים כמו לספרד, שמשחקים בליגות הגדולות בעולם. זה יהיה מאמץ קבוצתי אדיר ואני חושב שזה מאוד יפה. חוץ מזה, יש לנו מאמן מצוין, זכיתי לפגוש אותו והוא בחור נהדר. אני באמת מאמין שהוא יוביל אותנו לרבע הגמר". וואלה, אחרי יום רביעי יש סיכוי טוב שהוא ייצא צודק.

פתאום האנגלים לא מבינים הומור

בניגוד לשני המדורגים הראשונים בעולם, יש מי שחושב שהמונדיאל דווקא יעזור לו בווימבלדון. אנדי מארי הסקוטי, שנוטה ללכת נגד הזרם ברוב הענייניים, תופס גם כאן עמדה שונה. "ווימבלדון נעשה מאוד שונה בשנה של מונדיאל וזה עושה את הדברים להרבה יותר קלים מבחינתי", אמר מארי, "המונדיאל הוא עצום מבחינת רייטינג וכיסוי תקשורתי באנגליה והשנה יש לנבחרת גם סיכוי להגיע רחוק ולזכות בגביע. בשנה שעברה לא קרה כלום חוץ מווימבלדון, אז כל הפוקוס היה עלי ועל הטניס. השנה יהיה לי כנראה הרבה זמן פנוי בין המשחקים, בעיקר לפניהם. לא יצלמו אותי ויעקבו אחרי צלמי הפפרצי ולא ישאלו אותי על חיי האישיים, מה שיכול להפוך את כל הטורניר להרבה יותר נחמד עבורי".

מארי נזכר גם בהערה שזרק לפני ארבע שנים, במונדיאל 2006, אז אמר שיעודד כל נבחרת שתשחק מול אנגליה ואחרי זה נאלץ להסביר שזה נאמר בהומור. זה לא מנע ממנו לקבל אינספור איומים מאוהדי אנגליה זועמים וקיתונות של ביקורת מפרשנים זועמים. הפעם, הוא לא מתכוון ליפול לפח הזה. "אני צריך להיזהר לא לספר בדיחות שיפורשו לא נכון גם הפעם. כל עוד אהיה כן, לא יהיו בעיות", אמר מארי, "אם שואלים אותי מי הולך לזכות בגביע, אז אומר שספרד מפני שיש להם קבוצה מדהימה. אבל לאנגליה יש סיכוי גבוה וזה יהיה קשקוש מוחלט לחשוב שאעודד את מי שישחק נגדם".

דומה שהמרחק בין הרצון של הטניסאים לבין המצב כפי שהוא משתקף מהנהלת ווימבלדון ובכלל מסבב הטניס הוא הפוך לחלוטין. אפשר לבוא בטענות להנהלת הטורניר ואפילו לסבבי הגברים והנשים, אבל קצת צבוע לדרוש בקשות מרחיקות לכת ממי שמעמיד סכום פרסים של 12.5 מיליון ליש"ט.

שחקן נבחרת ארצות הברית, ג'וזי אלטידור, מול שחקני נבחרת אנגליה, אשלי קול, סטיבן ג'רארד. Ian Walton, GettyImages
מיום שני תהיה דילמה לא פשוטה בממלכה/GettyImages, Ian Walton

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully