וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמאל פורוורד

דור בלך

27.4.2010 / 14:13

לאו מסי ואריאן רובן הם חלק מרשימה ארוכה של כוכבי כדורגל שמאליים שמתעללים ביריביהם. רוני רוזנטל ומשה סיני, עוד צמד שמאליים קטלניים, מנסים להסביר מה הופך את ההתמודדות איתם לסיוט, אילו יתרונות פיזיים ומנטליים יש לאיטרים ולמה שמאלי תמיד יהיה קסום יותר

בציבור קיימת סטיגמה שלילית נגד השמאליים. מי שסובל ממצב רוח רע, אומרים עליו שהוא קם על צד שמאל. מי שסובל משלומיאליות, כנראה יש לו שתי ידיים שמאליות. ביפן העתיקה הגבר היה רשאי לבקש גט אם גילה שאשתו שמאלית. האסקימוסים נהגו לומר עליהם שהם מכשפים. לא במקרה בשפות רבות, כולל אנגלית, דווקא המילה "ימין" (right) מקבלת משמעות של "נכון" או "צודק". אפילו בעברית המילה שמאל מקושרת ל"סהרורי" או "מניאק" (למרות שאלו כבר נסיבות פוליטיות). נדמה שאם יש דמויות ציבוריות שמחזירות יותר מכולם את הכבוד האבוד לשמאליים, הם הכדורגלנים.

השמאליים מהווים רק כעשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה, אבל רשימת כוכבי העל השמאליים בכדורגל מהווים אחוז גבוה בהרבה, וכוללת את הגדולים מכולם: מארדונה, פושקאש, סטויצ'קוב, צ'ארלטון, בארנס, חאג'י, מיכאל לאודרופ, ריבאלדו, גרינצ'ה, בטגה, נדבד, מאלדיני, קארלוס, רומאריו, גיגס, ראול ועוד רבים וטובים אחרים. אפילו בכדורגל הישראלי לשמאליים נוכחות מרשימה, עם שמות כמו שפיגלר, סיני, נמני, רביבו, בנין, רוזנטל ועטר. מבחינה סטטיסטית, לשמאליים יתרון יחסי חסר פרופורציה על הימניים, וגם השבוע, בחצאי גמר ליגת האלופות, שני השמות החמים ביותר ילהטו ברגלם השמאלית – אריאן רובן מבאיירן מינכן, ולאונל מסי מברצלונה. אז מה מקור הקסם של האיטרים, ומה מאפשר להם את העליונות המיסטית הזו במגרשי הכדורגל?

היתרון שנותנת האונה הימנית

אגב, אין מדובר רק בכדורגל, אלא בכל עולם הספורט. רפאל נדאל, לדוגמה, קיבל עצה כבר בילדותו להתעלם מהיותו ימני, ולהתחיל לשחק רק ביד שמאל. "אני חושב שהיתרון בכך ברור", סיפר פעם רפא, "לא הייתי אותו טניסאי אם לא הייתי עושה כן". גם בבייסבול יש ביקוש אדיר למגישים שמאליים, ושוויים גדל במיליוני דולרים. לארי בירד סיפר בעבר כי כמה שלא למדו אותו, אף פעם לא התרגלו לעובדה שהיד הקולעת שלו מגיעה מהצד הלא הצפוי.

מחקרים מדעיים מצאו כי היתרון של השמאליים הוא לא מקרי, ושבאופן מובהק לשמאליים יש יתרון בכל ענף ספורט הדורש תגובות מהירות ושיפוט מרחבי יעיל. כידוע, המוח מחולק לשתי אונות, וכל אחת מפקחת על חצי הגוף הנגדי. אצל השמאליים, אם כך, צדו הימני של המוח הדומיננטי יותר. "החצי הימני עוסק בחשיבה הגלובלית, האסוציאטיבית, בפענוח תמונות מצבים וצבעים. הוא יותר יצירתי, פחות חושב לוגית ותבניתית, אלא הרבה יותר מופשט", הסבירה הנוירולוגית ד"ר רחלי גואז את סוד קסמם של השמאליים.

יתרון אחר לשמאליים הוא גם בקואורדינציה - יד ימין אצל שמאליים חזקה יותר מיד שמאל אצל ימניים, הקשר בין שני חצאי המוח טוב יותר, ויש מי שמצא אפילו יתרון לשמאליים ביצירתיות. במחקר שנערך לפני מספר שנים באוניברסיטת ברמינגהאם באנגליה, נבדק השוני בין הצורה שבה מעבדים ימניים ושמאליים את מה שרואות עיניהם. מאחר שאצל השמאליים הצד ימני של המוח דומיננטי יותר, התברר כי יש להם יכולת טובה יותר להבחין בפרטים קטנים. אולי בגלל זה שמאליים טובים יותר באופן סטטיסטי בשליטה בכדור ובטיפולו, אולי בגלל זה מסי ורובן מצליחים תמיד למצוא את הפרצה היצירתית בין סבך ההגנה.

יותר יצירתיים

כאמור, מלבד להבדלים פיזיים, לשמאליים יש דרך חשיבה שונה, יצירתית וייחודית. אמנים דגולים כמו מיכאלנג'לו ודה וינצ'י, קומיקאים כמו סיינפלד וג'ים קארי, במאים כמו ג'יימס קמרון וספייק לי, פוליטיקאים כמו ביל קלינטון וביבי נתניהו - כולם שמאליים. בסוכנות החלל האמריקאית נאס"א, לדוגמה, מהווים שמאליים רבע מכלל האסטרונאוטים, 250 אחוז מעל אחוזם באוכלוסייה הכללית.

"אני מכיר את כל המחקרים האלה, אבל אני לא יכול לדעת עד כמה הם נכונים", מסביר משה סיני, אחד מגדולי השמאליים של ישראל. "אבל לדעתי זה לא רק עניין של פעילות מוחית או צורת חשיבה שונה, אלא יתרון מקצועי בכך שהצד החזק של הגוף הוא יוצא דופן. עובדה שבכדורסל, לדוגמה, שם יש פחות חשיבות לשמירה אישית ותנועה במגרש, אני לא זוכר עודף של שמאליים".

ואכן, סיני צודק. בענפי ספורט המייצרים דו קרב, בין אם מדובר בטניס או בענפי הלחימה השונים (כמו במצבים מסוימים בכדורגל, שם נדרשים מגנים ובלמים לעצור שחקני התקפה בפעולות אישיות), לשמאליים יתרון יחסי חשוב. המתמודד הימני מתקשה להתמודד עם מתקפה מכיוון לא צפוי, ואילו לשמאלי יש ניסיון רב באינטראקציה עם בני הרוב הימני. "בתור שמאלי אתה מתמודד מול ימניים כמעט כל יום ויודע לעבוד מול שחקן שהצדדים שלו הפוכים משלך", הסביר טוני נדאל, דוד-של, שלימד את רפא לשחק בשמאל, את היתרון הגדול. "ימניים פוגשים שמאלי רק לעתים רחוקות ומתקשים להתמודד עם ההבדלים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

היתרון של רובן

"בכדורגל, כמו בחיים, שמאליים הם נדירים", ממשיך את הקו הזה רוני רוזנטל, שחרך אגפים שמאליים בכל רחבי אירופה. "ככה ש-90 אחוז מהשחקנים הם ימניים, ואצל שחקני הגנה זה בולט עוד יותר, כי אם אתה כבר שמאלי מנסים להפוך אותך לשחקן התקפה. בתור תוקף שמאלי, בין אם אתה משחק באגף ובין אם באמצע, כמעט לא תיתקל בשחקן שמאלי מולך – רוב הבלמים הם ימניים וכך גם הקשרים האחוריים. ברגע שאתה חותך ימינה עם הכדור ברגל שמאל, שחקן ימני יתקשה לעצור אותך, כי מרבית השחקנים בעולם לא ירדו לגליץ' עם הרגל החלשה שלהם, ואז הם נאלצים ללוות אותך. אם אתה טכני מספיק ומוכשר מספיק, אתה מנצל את זה בדריבל. אם לא, אז במסירה לשחקן שנשאר פנוי בשטח שהם פינו כשרדפו אחריך. חיים רביבו עשה קריירה על החיתוך ימינה, וככה עושה גם רובן היום".

"בגלל שלהיות שמאלי זה נדיר, כל דבר שעושים בשמאל מרשים יותר מימין", מנתח סיני בצורה שונה את עניין הנדירות של השמאליים. "דברים יוצאי דופן מושכים יותר תשומת לב ובגלל זה גם שמים לב יותר לשמאליים, והעובדה שהם מעטים מעלה את ערכם".

"מעבר לכל המחקרים והסטטיסטיקות, מה שבטוח הוא שבאופן גורף לשמאליים יש נגיעה אחרת בכדור, טאץ' שונה", ממשיך סיני. "רובנו משחקים יותר עם החלק החיצון של הנעל ומטפלים בכדור בצורה שונה מימניים, אני לא יכול להסביר למה זה, אבל זה פשוט ככה ולרוב זה גם יותר יפה. בעיטות מרחוק בשמאל בדרך כלל נראות טוב יותר, ואולי בגלל זה השחקנים השמאליים זכורים יותר".

"מבחינה מקצועית קשה להסביר למה כל כך הרבה מהטובים בכל הזמנים היו שמאליים", מנסה לסכם רוזנטל. "ברור שיש פה משהו מעבר ליתרון שלהם בהתמודדות מול שחקני הגנה ימניים. אולי בגלל שהם נדירים מטפחים אותם יותר בנוער, אבל זה בטח גם לא רק זה. כנראה שכל המחקרים על השמאליים הם לא סתם ובאמת יש בהם משהו מיוחד, איזשהו קסם שנותן להם יתרון, גם בכדורגל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully