וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאו על שכרם

7.2.2010 / 12:30

13 מאמנים עברו בעשור האחרון בפנאתינייקוס, אבל אף אחד לא זכה בכלום חוץ מיצחק שום. העונה הגיע השינוי ואולי גם אליפות

ב-29 בנובמבר 2009, בזמן שעיני חובבי הכדורגל באירופה הופנו לעבר הקאמפ נואו שם אירחה ברצלונה את ריאל מדריד, התרכזו ביוון אוהדי פנאתינייקוס באיסוף השברים. יום שהתחיל בצורה אופטימית ובתקווה לחגיגה ירוקה גדולה בסופו, הוגדר לבסוף כיום שחור, לאחר שקבוצת הכדורסל הופתעה בדרבי אליו הגיעה כפייבוריטית ואילו קבוצת הכדורגל חוותה הפסד ראשון דווקא מול אולימפיאקוס השנואה ואיבדה את הפסגה.

למרות הקו החיובי אותו הוליך הנק טן קאטה – רצף ניצחונות בליגה ועמדה מצוינת להעפלה משלב הבתים של הליגה האירופית – בהנהלה פשוט לא הסכימו לעבור על כך לסדר היום. הם בחרו לבצע מהלך מפתיע ולזעזע את הקבוצה באמצעות פיטוריו של ההולנדי, כשגם ההפסדים לגלאטסראיי באירופה שימשו עבורם כטריגר. מתי עשו זאת? או, הם בחרו בתזמון מצוין. הודעת הפיטורים נמסרה ב-8 בדצמבר, יממה לפני שטן קאטה חגג את יום הולדתו ה-55. כפי שלמדו על בשרם קודמיו בתפקיד, לא משנה מי עומד בראש ההנהלה, ההפתעה יכולה לבוא בכל רגע ובכל מקום.

אוהדי פנאתינייקוס. Matthias Kern, GettyImages
ההפתעה יכולה לבוא בכל רגע ובכל מקום. אוהדי פאו/GettyImages, Matthias Kern

שולפים מהמותן

ב-2004 הוביל יצחק שום את פנאתינייקוס לדאבל מרשים אחרי שנות יובש ארוכות. שלושה משחקי ליגה בעונה שלאחר מכן, והמאמן הישראלי נשלח הביתה בצורה פתאומית ובנסיבות שאינן קשורות לתוצאות על המגרש. מאז, אגב, פנאתינייקוס עדיין מחפשת תואר נוסף, כשגם אותם שני תארים היו בסך הכל היחידים של פאו ב-14 השנים האחרונות. שמונה מאמנים, כולל ניקוס ניופליאס הנוכחי, עבדו במועדון לאחר תקופת שום, ובארון הגביעים אין שום חדש. האם העונה, עם ציון שנת ה-102 של המועדון (בשנת המאה זה לא עבד) וכשהיתרון בפסגה עומד על שש נקודות כרגע, יוכלו האוהדים הקנאים בירוק להרים ראש אל מול יריביהם המדושנים?

כאמור, לא מעט מאמנים עבדו בפנאתינייקוס בשנים האחרונות. 13 תוך עשור, אם נרצה לדייק. טן קאטה, שהגיע למועדון ביוני 2008 והצליח באופן נדיר לסגור עונה בתפקיד, הנחיל סגנון משחק התקפי, אבל בתקשורת ובעיקר בקרב האוהדים לא אהבו את ניהול המשחק שלו ואת בחירת השחקנים. "היה לי לכבוד לאמן במועדון הזה והתוצאות מגבות את עבודתי", הצהיר ההולנדי בהודעה רשמית לאחר הפיטורים, כשהוא מזכיר את מאזנו בליגה - 10 ניצחונות ב-13 משחקים. "הנחתי את היסודות בקבוצה הזו, אבל אני מכבד את האנשים שלא היו מרוצים מהתמונה המלאה".

חילופי המאמנים הרבים הם רק אחת ההשלכות של חוסר הארגון וההתנהלות הקלוקלת בפנאתינייקוס. החל מ-2008 עבר המועדון שינוי במבנה הניהולי, כאשר למעשה מונו ארבעה יושבי ראש שותפים: הנשיא בפועל ניקוס פטראס, יאניס ורדינויאניס, אנדראס ונופולוס ופאבלוס יאנקופולוס, הנשיא הכל יכול של קבוצת הכדורסל, המיוצג על ידי בנו ניקולס, האיש שהניע את המהלך להדחתו של טן קאטה. כל אחד עם אג'נדה משלו ואנשים שונים שהוא חפץ ביקרם. השחקנים מודעים למצב והיה ברור להם מראש שמעמד המאמן רעוע הרבה יותר משלהם. "הנה, אני כאן והוא כבר לא", חגג קלייטון הברזילאי את עזיבת טן קאטה, והבהיר לכולם מי נמצא בתחתית שרשרת המזון במועדון.

כדי להראות כי בכל זאת לא מדובר בשליפה מהמותן, הודיעו בפנאתינייקוס כי הרעיון שלהם הוא לקדם את החומר המקומי, בדיוק כפי שעשו בסגל השחקנים עם קיזוז מספר הזרים ל-11 (עדיין יותר מדי, אך מה זה לעומת 17 הליגיונרים של אולימפיאקוס). האיש שנבחר להיות נושא דגל המהפכה והמאמן הראשון זה עשור שאינו זר, היה ניקוס ניופליאס, שחקן העבר של המועדון ושל נבחרת יוון, ומי שהדריך בהצלחה את הנבחרות הצעירות בשנים האחרונות. "חשוב שאת הקבוצה מאמן מישהו יווני", אמר לאחרונה בראיון רדיופוני יואניס "הנינג'ה" קליצאקיס, ששיתף פעולה עם ניופליאס בפאו ובנבחרת. "העתיד של הקבוצה הוא חיובי ולא צריך לקפוץ אחרי תוצאה אחת רעה כמו התיקו בדרבי מול א.א.ק. זה ידוע שלקבוצה יש בעיות, אך חשוב לזכור כי במצב הנוכחי היחידה שיכולה להזיק לפאו היא פנאתנייקוס".

חוזרים למקורות

על מנת לזכות באמון הציבור ובכבוד בחדר ההלבשה, צורף לניופליאס קשישטוף וארז'יחה, האליל הפולני של האוהדים ומלך שערי הקבוצה בכל הזמנים. גם ניופליאס וגם וארז'יחה, למרות חוסר ניסיונם בהובלת קבוצה מסוגה של פנאתינייקוס, מכירים את המועדון על כל רבדיו ומודעים לכובד משקלה של החולצה. השניים מאמינים בעבודה קשה ובמשמעת לצד משחק הלחץ והכדורגל ההתקפי, ובגישתם מתמצתים את רוח המועדון, כמי שהיו שם בהצלחה האירופית האחרונה ב-1996, אז נעצרה פאו בחצי גמר ליגת האלופות על ידי אייאקס. "אני מקווה להגיע לאותם הישגים כמאמן כפי שעשיתי כשחקן", הצהיר ניופליאס עם הגעתו. "המטרה היא לאסוף כמה שיותר תארים".

עד כה נראה כי ניופליאס בדרך הנכונה. שחקן העבר בן ה-45 נחשב לתקווה הגדולה (והיחידה) בין המאמנים ביוון, ותואר עם פנאתינייקוס אחרי שנות בצורת בהחלט יהווה עבורו מקפצה משמעותית. היתרון הגדול של ניופליאס, בזכותו יצר פער של שש נקודות בטבלה על פני אולימפיאקוס, נעוץ בכך שהוא מצליח לשמור בינתיים על חדר הלבשה מגובש שרואה רק מטרה אחת לנגד עיניו. בזמן שבאולימפיאקוס עמוסת הכוכבים והעשירה יותר, שחקנים מחליפים מהלומות באימונים, אנצו מארסקה האיטלקי מתעמת עם המאמן ושחקנים נקנסים על ימין ועל שמאל בגלל עבירות משמעת, בפאו שומרים על שקט ומרגישים כי אסור להם לתת גם להזדמנות הזו לחמוק מבין הידיים.

"אנחנו יודעים שכרגע האליפות תלויה אך ורק בנו", הודה הקשר לזארוס כריסטודולופולוס, שעבד עם ניופליאס בנבחרת הצעירה ומקבל יותר אשראי מאז בואו. "כולנו חולמים על הרגע בו נהיה אלופים, אנחנו שואפים להתחיל שושלת משלנו. המאמנים החדשים מאוד קרובים לשחקנים, כולנו מאוחדים. הם לא חותכים אותנו אחרי כל טעות ומאז אנחנו גם משחקים טוב יותר". השחקן הצעיר, שעשוי לקבל זימון מחודש לסגל הבוגרת, הוא אחד ממייצגי המגמה המנחה את ראשי המועדון, המבקשים לקדם את השחקנים היוונים לקראת כניסת "חוק 6+5", שיחייב שיתוף שישה שחקנים מקומיים בהרכב ויגביל את מספר הזרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מנשקים את הסמל

לפנאתינייקוס יש כרגע שמונה שחקנים המשתייכים גם לסגל הנבחרת, לעומת ארבעה בלבד של היריבה אולימפיאקוס. נתון זה גורם לאושר רב במשרדי המועדון. "השחקנים שאני הבאתי, אלה שכולם צחקו עליהם, הם עכשיו שחקנים מרכזיים בנבחרת יוון", הדגיש הסקאוט ספירוס ליוואתינוס, גם הוא כמובן שחקן עבר של המועדון, וענה לשאלה הבוערת בנוגע לאי החתמה של בלם, למרות הצורך בכך. "אני עדיין חושב שהקבוצה צריכה חיזוק, אבל לא כרגע. יותר חשוב לנצל את האופציה ולרכוש את ג'יבריל סיסה. הוא כבש עד עכשיו 15 שערים והתאקלם מצוין. בכלל, הייתי מחתים עוד חמישה סיסה אם הייתי יכול".

גם האוהדים, עם כל הכבוד ליכולת המרשימה של סיסה, מעדיפים כמובן תוצר מקומי, בעיקר אם מדובר בבשר מבשרם. כשמריו גלינוביץ', השוער הקרואטי שהובא לפנאתינייקוס על ידי יצחק שום, ביצע שגיאות בין הקורות, הוא שימש שק החבטות המילולי של יושבי האצטדיון האולימפי. לעומתו, אלכסנדרוס צורבאס, השוער הראשון של הקבוצה כיום, רשאי לטעות מדי שבוע ולא לשמוע מילה אחת רעה. ככה זה כשמדובר ביוצא חלציו של שער 13 המיתולוגי, אוהד שרוף של הקבוצה שהרוויח עוד נקודות זכות עם הקנטת אוהדי אולימפיאקוס, כשנישק את סמל התלתן במשחק בין שתי הקבוצות בעונה שעברה.

עכשיו, עם סיסה הלוהט שמנסה לפלס לעצמו דרך לסגל צרפת למונדיאל, עם הסגל המקומי המוכשר וצורבאס האחראי על שלהוב האוהדים, פנאתינייקוס רוצה לא רק אליפות אלא גם חזרה לימי התהילה באירופה. שלב הנוקאאוט של הליגה האירופית קבע להם מפגש כפול עם רומא בפברואר – חודש אותו מגדירים ביוון כזה שיקבע את גורל האליפות. עוד לפני כן ממתינה להם ביום ראשון לאריסה של סלים טועמה ושמעון אבוחצירא. "ניצחון על לאריסה יסיים לפי דעתי את הסיפור ונוכל להתחיל בהכנת החגיגות", קבע הסקאוט ליוואתינוס. "הפעם, לשם שינוי, אנחנו אדונים לגורלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully