וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהו טניסאי העשור?

16.12.2009 / 14:00

סאפין, נדאל או סרינה? הנין, פדרר או אגאסי? העשור הראשון של המילניום השלישי אוטוטו תם, אז מי בלט יותר מכולם?

5. לייטון יואיט

יכול להיות שזה נראה קצת מוזר להכניס את לייטון יואיט לחמישייה שלנו. אחרי הכל, די ברור שמדובר בטניסאי שצמח בתזמון הנכון ביותר של העשור הנוכחי, וזה אומר בתחילתו. קשה להאמין שיואיט היה מסוגל לכבוש את המקום הראשון בדירוג העולמי אחרי תואר הבכורה של רוג'ר פדרר בווימבלדון, או בעידן רפאל נדאל. הבחירה הזאת מוזרה כי אפילו אנדרה אגאסי זכה ביותר גרנד סלאמים ממנו בעשור הנוכחי, למרות שזה היה העשור הפחות טוב של האמריקאי. מצד שני, לייטון יואיט לא עזב את המקום הראשון במשך 80 שבועות, ורק השליטה של רוג'ר פדרר בעולם הייתה משכנעת יותר בעשור הזה. הנתון הזה הופך אותו לטניסאי הטוב ביותר בעשור הזה, כשאין לידו טניסאים שנכנסים בקלות לרשימת דירוג שחקני כל הזמנים. מבחינתנו, זה מספיק טוב כדי לסגור את הרשימה המכובדת.

בסך הכל, צריך לזכור שמדובר באחד השחקנים המגוונים של העשור, שפתח אותו בשנת 2000 עם תארים על חימר, דשא ומשטחים קשים והמשיך כשחקן הצעיר ביותר אי פעם שעלה למקום הראשון בדירוג העולמי. לכל אלה התווספו תארים בווימבלדון ואליפות ארצות הברית הפתוחה, כמו גם שתי זכיות רצופות בגמר גביע המאסטרס.

4. ז'סטין הנין

רבים יהיו מוכנים לאמץ את הדעה של בילי ג'ין קינג הגדולה ולקבוע שז'סטין הנין היא הטניסאית הטובה ביותר בדור שלה. מצד שני, למרות כמה טורנירים בלתי נשכחים, היא עדיין רחוקה ממה שהשיגו גדולות המשחק לאורך ההיסטוריה וגם ממה שהשיגה סרינה וויליאמס בהווה. הנין תיזכר בעשור הזה בעיקר בזכות השליטה האבסולוטית שלה על החימר של הרולאן גארוס, שם הניפה את הגביע שלוש פעמים ברציפות והשוותה את שיאה של מוניקה סלש. למעשה, שבעת תארי הגרנד סלאם שהיא רשמה בעשור הזה הושגו בשלוש מארבע תחרויות, כאשר רק הגביע מווימבלדון עדיין חסר לה בארון.

הנין שמרה על המקום הראשון בדירוג העולמי במשך 117 שבועות (לא ברצף), הרבה יותר מסרינה וויליאמס, והיא גם הביאה לבלגיה מדליית זהב אולימפית ב-2004. למעשה, היא אפילו הודיעה על פרישה בשנת 2008 כשהיא עדיין מדורגת ראשונה בעולם. היא השאירה את עולם הטניס עם טעם של עוד, ואחרי שנתיים היא מתכוונת להחזיר עם הקאמבק המדובר של הטניס בינואר 2010. הקאמבק הזה כל כך מדובר כי עדיין, הטניסאית הבלגית המחוננת הזאת נחשבת בעיני רבים כשחקנית המעניינת ביותר בעשור האחרון. יתכן והנין תיכנס גם לסיכום שנכתוב בעוד 10 שנים, אבל עד אז היא מקבלת אצלנו את המקום הרביעי בלבד.

3. רפאל נדאל

גם אם הוא היה נשאר רק "מלך החימר", זה היה מספיק טוב כדי להיכנס לרשימה הזאת עם ארבעה תארים ברולאן גארוס. אבל רפאל נדאל אחראי גם להישג שרוג'ר פדרר עדיין חולם עליו, כשהפך לטניסאי הראשון שהחזיק בו זמנית בתארי גרנד סלאם על כל שלושת המשטחים, ובמדליית זהב אולימפית. בספרד הוא פרץ לתודעה עוד בתחילת העשור, כשניצח את משחקו הראשון בסבב המקצועני קצת אחרי גיל 14. לאט לאט הפך הילד ממאיורקה לטניסאי החסון ביותר בסבב, רק שבשנותיו הראשונות חשבו שהנתונים האלה ישרתו אותו בעיקר במשחקים הפיזיים על החימר. אבל נדאל לא הסתפק בשיאים חדשים כמו רצף הניצחונות על חימר (81) או ברולאן גארוס (31) הוא הוכיח לעולם שלמרות שהיה רחוק מהגאונות של יריבו, רוג'ר פדרר, הוא יכול לזכות בתארים גם על המשטחים הקשים של מלבורן ואפילו על הדשא בווימבלדון.

שנת 2009 נפתחה עם תואר מרשים באליפות אוסטרליה הפתוחה ונראתה מבטיחה, אבל דווקא אז הגיעה סדרת פציעות ואולי גם משברים אישיים, שקטעה את הדהירה של השור ממאיורקה, ומנעה ממנו לשבור את שיאו של ביורן בורג עם זכייה חמישית ברולאן גארוס. נדאל איבד את המקום הראשון בעולם בו שהה 46 שבועות, כמו גם את מסת השרירים שכל כך אפיינה אותו ואת המשחק העוצמתי שהיה כל כך ייחודי. את העשור הזה הוא סוגר עם חצי נחמה שהיא זכייה שניה שלו עם הנבחרת הספרדית בגביע דייויס. מצד שני, נראה שתחושת הפספוס שלו הרבה יותר גדולה.

2. סרינה וויליאמס

אין טניסאי או טניסאית שהיו כל כך יציבים במשך עשור שלם, ואם השחקן הגדול בכל הזמנים לא היה צומח בעשור הנוכחי, קרוב לודאי שסרינה וויליאמס הייתה כובשת את ראשות הדירוג הזה. יש לה 11 תארי גרנד סלאם ביחידות, שזה עדיין חצי מסטפי גראף. מצד שני, היא זכתה מאז 1999 ב-23 תארי גרנד סלאם בסך הכל (כולל זוגות וזוגות מעורבים), שזה יותר מכל טניסאית בעידן המודרני. חוץ מזה, היא זכתה בשתי מדליות זהב אולימפיות (בזוגות) והרוויחה מתחרויות יותר מכל ספורטאית אחרת אי פעם (כמעט 30 מיליון דולר).

ולחשוב שהיא פתחה את העשור הזה בסך הכל כאחותה הקטנה של ונוס וויליאמס, מי שנראתה בתחילת שנות האלפיים כדבר הבא בטניס העולמי. לאט לאט, וויליאמס הקטנה ביססה את מעמדה כשחקנית המסוכנת והמאיימת ביותר בסבב המקצועני, ויעידו על כך 84 שבועות במקום הראשון בדירוג העולמי, שנפרשו על פני חמש פעמים בהן ירדה וחזרה מראשות הדירוג. העובדה שהיא מחזיקה במאזן חיובי מול ז'סטין הנין (6-7), ושהיא חזרה למקום הראשון רק בחודש שעבר, הופכת ללא ספק את סרינה וויליאמס לטניסאית הגדולה ביותר בעשר השנים האחרונות. לזכותה יאמר שגם כשהיא לא הייתה במיטבה, היא דאגה להוסיף פלפל לטניס הנשים, שבמקרים רבים בעשור הזה היה רדום. בסך הכל, להיות כוכבת כל כך גדולה בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות זה אומר גם להתלבש מוזר, ללכלך על יריבות ולאיים על שופטות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

1. רוג'ר פדרר

יש שחקני כדורסל אגואיסטים שלא מפסיקים לזרוק לסל ומסיימים משחקים כשהם משיגים 37.5 אחוזי הצלחה מהשדה. תחשבו שאלה אחוזי הזכייה של רוג'ר פדרר בטורנירי הגרנד סלאם בהם השתתף (15 מ-40) ותנסו להבין עד כמה ענק השוויצרי הזה, למרות שאת זה כבר יודעים בכל העולם. הויכוח היחידי שנותר פתוח הוא האם פדרר הוא הטניסאי הגדול בכל הזמנים. במקרה של דירוג העשור, נראה שבשום ענף ספורט פרט לגולף, לא יכלה להיות בחירה קלה יותר. עוד לפני תואר הגרנד סלאם ה-15 שלו, לא מעט פרשנים כבר קבעו שבכל מקרה מדובר בשחקן הטוב בהיסטוריה. אם הוא היה נולד שלוש שנים קודם, ונדאל היה קצת מאחר לבוא, רוג'ר פדרר כבר היה עומד על 20 תארים.

את העשור הזה הוא סוגר בגיל 28, ובשנתיים האחרונות נראה היה שהוא כבר עובר את תקופת יכולת השיא שלו. מצד שני, אין ספק שהדהירה שלו יכולה להימשך גם בשנים הראשונות של העשור הבא, כי בניגוד לרפאל נדאל, פדרר הוא טניסאי של ראש ואינסטינקטים. הוא גם הוכיח שבמקרה של הספורט הלבן, הנתונים האלה גוברים על כל הנתונים הפיזיים שבריון כמו נדאל יכל להביא לסבב. גם מבחינתנו, רוג'ר פדרר הוכיח את עצמו בשבע השנים האחרונות כטניסאי הטוב בכל הזמנים, וכנראה שאין יותר מקום להרחיב במילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully