וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת המגזר

18.10.2009 / 14:06

הבלגן בהנהלה חוגג, הקשר עם השחקנים והאוהדים רופף. מה הוביל את סכנין למצב החמור שבו היא בכלל שוקלת לפטר מאמן רביעי תוך שנה

8.11.2008 - הנהלת בני סכנין מתכנסת לדיון דחוף על מצב הקבוצה ומחליטה לפטר את המאמן פרדי דוד, לאחר שהצליח לאגור רק חמש נקודות ליגה שהביאו את סכנין למקום האחרון. באותו דיון ניסתה ההנהלה לקבל גם החלטה על מינוי מאמן חדש. לאחר שמספר שמות עלו על השולחן, התברר שמועמדותו של אייל לחמן היא המובילה. רק שהרעיון הזה הכעיס מספר חברי הנהלה, שאיימו כי אם המהלך הזה יתגשם, הם מתכוונים לפעול נגד המאמן ונגד הקבוצה. על פי גורמים בסכנין, זה מה שבאמת קרה. מספר חברי הנהלה דאגו לרכל ולטנף את המאמן, ובשעת כושר שמצאו לנכון, הכניעו את רוב ההנהלה ודאגו להעיף את לחמן. הפעם ניסו ללכת על מועמד שמקובל על כולם, ואפילו מצאו אחד כזה – ערן קוליק, אבל זה היה מזמן. היום קוליק, יפה ניחשתם, כבר לא מקובל על כולם, ואם יפסיד לעכו הערב (19.00, אין שידור) ימצא את עצמו באותו מקום כמו לחמן ודוד.

ערן קוליק מאמן בני סכנין (משמאל) עם עוזרו ניצן יחזקאל. הראל אלימלך
ככה פתאום הוא הפך מיקיר העיר לעוד מועמד ללכת. קוליק עם עוזרו ניסן יחזקאל/הראל אלימלך

כיצד סכנין חושבת לפטר מאמן רביעי תוך קצת יותר משנה, זה רק חלק משאלה קצת יותר גדולה: מה קורה למועדון הזה ומדוע אינו הופך כבר מקצועי יותר. תרבות החלפת המאמנים מלמדת על קבוצה שרק חיה ממומנטום, מהתלהבות, מרוח חדשה שמכניס המאמן התורן שמגיע, עד שאותה רוח פוסקת ומביאים מאמן אחר. מעבר לכך, המועדון הזה מתקשה לנפק שום תהליך מקצועי מסודר שיעזור לו לסבול פחות ממניה דיפרסיה. מאבקי ההנהלה מאז לכתו של מאזן גנאים למשרד ראש העיר, הפוליטיקה שחודרת יותר ויותר לשיקולים המקצועיים, שחקנים בכירים שממהרים לנצל את הואקום ואת כוחם במועדון הם – כמו פרדי דוד, כמו אייל לחמן – רק תסמינים למחלה הגדולה שמעיקה על מלכת המגזר.

החור של מאזן

בסכנין מספרים שמעורבותו של מאזן גנאים עדיין קיימת, ורק לאחרונה, על פי מספר גורמים, דרש במעמדם של באסם גנאים וחמד גנאים לקראת המשחק מול עכו. אלא שגנאים השאיר אחריו בור שגם מעורבות מהסוג הזה אינה פותרת. עוד בטרם עזב את הקבוצה, גנאים ביצע סוג של מכירת חיסול שכללה את ארבעת השחקנים המובילים של סכנין - מאור בוזגלו, איליה יברויאן, ליאוניד קרופניק וג'ון קולמה ובעצם השאיר ליו"ר הנכנס חסן אבו סאלח ולהנהלה הקצת מבולבלת לבנות קבוצה כמעט חדשה. רק שהם לא היו מיומנים מספיק לכך ולא מספיק מאוחדים כדי להעמיד סגל שיחזיק את סכנין במשך תקופה ארוכה.

הטעויות של הנהלת סכנין החדשה החלו עוד לפני בחירתו של פרדי דוד למאמן במקום אלישע לוי. ההנהלה החליטה להחתים שני זרים גנאיים אלמוניים (קווקו אסיין וברנארד בורטיי) בעלות של כחצי מיליון דולר, ולטענת אנשים בקבוצה זה נעשה ללא שום דעה מקצועית, כשהתוצאה של המהלך החובבני התגלתה די במהרה על הדשא. נכון, בכל קבוצה ישנן טעויות עם זרים, אך המקרה הזה מעיד על הדרך שבה השתנו הדברים במועדון. לאורך שנים היה זה מאזן גנאים, האיש הכל יכול בסכנין, שהיה מחליט כמעט על הכל ולאחר מכן מודיע להנהלת הקבוצה על החלטותיו. בעידן אבו סלאח הדברים רחוקים מכך.

חשוב לציין כי אבו סאלח הוא דמות חיובית ואהובה במועדון, אך אינו כריזמטי כמו גנאים ולראיה - הבאתם של שני הגנאים נעשתה בהחלטה משותפת של הנהלת סכנין. מאז, הנוהג לא ממש השתנה, וכמעט כל החלטה במועדון צריכה לעבור את הפרוצדורה הזו. ישיבות ההנהלה האלה יוצרות סירבול ופוגעות במרכיב חשוב של הצלחה בקבוצת כדורגל – ראש אחד וברור למערכת. "עזיבתו של מאזן הותירה בעיות קשות במועדון", אומר בכיר לשעבר בסכנין. "מאזן היה מהות סכנין והיה האיש שנותן שקט ויציבות למועדון. אחריו התקבלו החלטות שגויות תוך כדי לחץ וללא שום הסתכלות לעתיד. כך מתנהלת סכנין גם היום".

למה לנו פוליטיקה עכשיו

בקבוצה מספרים שהסדקים שנוצרו בעקבות בואו של אייל לחמן נותרו עד היום בהנהלה, וגם הלחץ שהם ניסו להפעיל על המאמן השאיר את חותמו גם אחרי שהשיגו את מבוקשם. בואו של המועמד המוסכם על כולם, ערן קוליק, הרגיע מעט את המתח, אבל לא פתר את הבעיות גם כשסכנין שיחקה כדורגל נהדר תחת המאמן בשלהי העונה הקודמת. מספר סיבות יש לכישלון של קוליק בליגה עד היום. למרות שעל פניו נראה כי המאמן הוא הדמות המקצועית הבכירה והוא זה שקיבל את כל ההחלטות על הסגל הקיים, הדברים בשטח קצת שונים. לא פעם העונה נכנע קוליק לשכנועים מצד אנשי הנהלה כאלה ואחרים להחתים שחקנים. אומנם בסופו של דבר הוא היה האיש שקבע, אך רק לאחר לחצים מצד אנשי הנהלה.

בקבוצה מבקרים גם את עוזרו של קוליק, ניסן יחזקאל, שלדברי שחקנים וגורמים אחרים דואג להבטיח את עתידו במועדון מבלי להתחשב מספיק באיש שהביא אותו. יש כאלה שאף מספרים שאותו עוזר היה מעורב בענייני רכש יותר ממה שהיה צריך. לקוליק יש גם בעיה נוספת, והיא הקשר, או יותר נכון הנתק, עם הקפטן מאיר כהן. כהן הוא ללא ספק דמות בכירה בסכנין. קשריו הטובים עם חברי ההנהלה לא מתחילים מהיום ולא סתם הפך לקפטן הקבוצה. בקיץ שעבר, למשל, היה נשאר בסכנין עד שעות הלילה בכדי לעבוד במטה הבחירות של גנאים. על פי שחקנים, הרבה החלטות מקצועיות עוברות דרך הקפטן שכבר מזמן סימן את היעד הבא ותולה בסכנין את המשך עסקתו לאחר שיפרוש. גם נגד שחקנים אחרים, דוגמת עבאס סואן, חאלד חלאיילה ושחקנים מקומיים אחרים, נשמעו לא מעט ביקורות על כך שבמקום לדאוג למצב הקבוצה הם דואגים לעתידם האישי. עכשיו תוסיפו לזה את חברי ההנהלה הסוררים שהקורבן התורן שלהם הוא קוליק, ותבינו באיזה מצב מצויה הקבוצה.

לפוליטיזציה הזו יש קשר ברור לבחירות שהעלו את מאזן גנאים לראשות העיר ולמשבר לא פחות מכריע בסכנין – המשבר עם הקהל. בחירתו של גנאים דרך האדרת הישגיו בקבוצה יצרו לא מעט אנטגוניזם בקרב מספר תושבים. סכנין איבדה כך מאות אוהדים שלא אהבו את החיבור, כשהדברים גם עוררו סערות בתוך המועדון וגרמו ללא מעט סכסוכים בתוך הנהלת הקבוצה. לקבוצה בינונית, זה כבר יותר מדי צרות.

"אנו מצפים משחקני הבית להראות שהמועדון חשוב להם"

מספיק לקרוא את תגובת דובר סכנין לכתבה, כדי להבין את חומרת המצב. "לאחרונה עברנו תקופה קשה מאוד", אומר מונדר חלאיילה. "אפשר להגיד שזהו משבר. אי אפשר להתעלם מהיכולת הבלתי נסבלת של השחקנים במשחק האחרון ואלה דברים שלא יכולים לעבור לסדר היום. אסור לעשות השוואה לתקופה של מאזן בקבוצה ועצם השוואה הזו היא הטעיה. גם בתקופתו היו משברים שידענו לצאת מהם. לדעת כל אנשי ההנהלה, הבעיה היא בקרב השחקנים ולא בקרב המאמן. אני מדבר בשם כל הנהלת המועדון ומודיע כי כל שחקן שלא ייתן מאה אחוז על המגרש במשחקים הקרובים ייענש בחומרה. כל הבטחה שניתנה בעבר לשחקנים כאלה ואחרים נמחקה כלא היתה. כל שחקן שהובטח לו עיסוק במועדון בשלבים יותר מאוחרים, יכול לשכוח מכך.

"עידן חדש יתחיל בסכנין ואנחנו מצפים דווקא משחקני הבית להראות עד כמה המועדון חשוב להם", ממשיך הדובר. "מי שלא יעשה זאת, ייענש בחומרה. שחקני הבית והשחקנים הבכירים נמצאים תחת זכוכית מגדלת ועליהם מוטלת האחריות להוציא את הקבוצה מהמשבר. כל עימות בין שחקן למאמן לא יעבור לסדר היום יותר. מי שחושב שהוא יכול לתעתע בהנהלת הקבוצה, שרק ייעז לנסות. קשה לי לענות על המהלכים שעשינו בעונה שעברה ולהסביר אם הם היו נכונים, מכיוון שאני חלק ממקבלי ההחלטות. אבל גם עלינו מוטלת האחריות וגם אנחנו בהנהלה מסתכלים על התיפקוד שלנו ויכול להיות שגם כאן יהיו שינויים ואולי נצמצם את חברי ההנהלה. אנחנו רוצים לצאת מהמצב הזה. אנחנו מאמינים שיש לנו את הכלים לעשות זאת ואם כל המועדון יבין זאת, נדע גם העונה ימים יפים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully