וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החופשה נגמרה

שאול אדר, אנגליה

8.10.2009 / 1:00

אברהם גרנט היה נואש לחזור לפרמיירליג וכנראה הבין שהקבוצות הבכירות כבר לא יעסיקו אותו לעולם. לכאורה אין לו מה להפסיד בפורטסמות, אבל הוא טועה. שאול אדר על שובו של אברג' גרנט

לחובב הכדורגל המצוי זו היתה תעלומה: כיצד מאמן שהיה קרוב מרחק של 11 מטרים מזכייה בליגת האלופות אינו מוצא משרה חדשה. כמעט שנה וחצי חלפה מאז פוטר אברהם גרנט מצ'לסי, משרות רבות התפנו בכדורגל האנגלי ובליגות הבכירות באירופה וגרנט נותר מובטל. כיצד מאמן שהתמודד מול מנצ'סטר יונייטד עד למחזור האחרון זוכה ליחס כזה, תהו רבים. אנשים המעורים יותר בקורה בכדורגל האנגלי לא היו מופתעים. גרנט אולי הגיע לגמר במוסקבה, אבל מעולם לא זכה בהערכת שחקניו. גרנט זכה לשלל כינויים: "לה פילוסוף", כי השחקנים לא הבינו מה הוא רוצה מהם בשיחות בחדר ההלבשה, "הדינוזאור", בשל שיטות האימון המיושנות שלו והביטוי הקולע מכל: "אברג' גרנט", אברהם הממוצע. לא כישלון מוחלט, אלא בינוני וסתמי.

הקריירה של גרנט בצ'לסי התמצתה ברגע אחד במהלך המשחק מול מנצ'סטר יונייטד בסטמפורד ברידג' בשלהי עונת 2007-08. מיכאל באלאק ודידיה דרוגבה החלו לריב במרחק של מטר ממנו. השניים כמעט עברו לחילופי מהלומות וגרנט לא העיז לומר להם דבר. סטיב קלרק, עוזרו, נחלץ להרגיע אותם וכמה דקות מאוחר יותר הבקיע באלאק את שער הניצחון. גרנט עשה מעט מאוד ובכל זאת הקבוצה ניצחה. "ההיסטוריה תזכור את העונה הזו כעונה של ג'ון טרי וסטיב קלרק", אמר לי ניל בארנט, כרוז הקבוצה. כשגרנט ניסה להעניש את טל בן חיים ולהגלות אותו לקבוצת הנוער הבהיר לו ג'ון טרי מיד שהוא לא בעל הדעה בקבוצה. כשעיתונאים ביקשו לראיין אותו הוא אמר שאין לו אישור מקצין העיתונות. לא פלא שאף קבוצה לא קפצה על שירותיו של גרנט עד שבאה פורטסמות.

עכשיו תתקן

לפחות במערכות העיתונים הבריטיים נרשמה הפתעה ואחריה תחושת הקלה. במשך יותר משנה מאז פוטר אברהם גרנט מצ'לסי, נהגו מקורביו של המאמן הישראלי להתקשר לעיתונים החשובים בבריטניה לספר להם שגרנט מועמד לתפקיד המאמן לכמעט כל משרה שהתפנתה. משום מה בחרו כלי התקשורת הבריטיים לפרסם את ידיעות חסרות הבסיס בכדי לגלות שהקבוצות או הנבחרות בחרו במאמן אחר לתפקיד. גרנט הפך לבדיחה בקרב עיתונאי הכדורגל הבריטיים, לפחות אלו ששמרו על מרחק ממנו. בחודשים האחרונים חזר גרנט על דפוס הפעולה המוכר והחל לבלות עם עיתונאים אותם הוא זיהה כבעלי השפעה והציע לאחרים ראיונות בלעדיים. לפחות עכשיו כשגרנט זכה לג'וב של ממש יחסכו מהעיתונים השיחות האלו עם מקורביו בנוגע למועמדתו לתפקיד זה או אחר.

השאלה היא מהו הג'וב הזה ובקבוצה כמו פורטסמות דבר אינו ברור. התואר הרשמי הוא דירקטור כדורגל וכמו שז'וזה מוריניו גילה, מדובר רק בשם שמאחריו מסתתרים מאבקי כוח. ספק אם לפול הארט יש כוח בכדי להתמודד עם איום בדמותו של גרנט ועם כל הבטחה גורפת של אנשי פומפי שמעמדו של הארט בטוח מתחזקות ההערכות שגרנט ישתלט על התפקיד במוקדם או במאוחר. באותה עונה בחוף הדרומי שבה התיימר גרנט להיות הבוס של הארי רדנאפ שאלתי את רדנאפ עצמו אחרי משחקה של פומפי בוייט הארט ליין מה חלוקת התפקידים בינו ובין המאמן הישראלי. רדנאפ ענה: "אני מחליט ורק אני". הארט עשוי לגלות שמעמדו אינו כה יציב.

גרנט נוחת לאחד המועדונים הכושלים ביותר בכדורגל הבריטי. באופן אירוני הוא אמור לתקן עכשיו את מה שהוא בתפקידו הקודם, אם להאמין לדבריו על משקלו הרב בקבוצה בזמנו, קלקל. פורטסמות של השנים האחרונות היא דוגמה לכל מה שרע בכדורגל האנגלי. לקבוצה יש אוהדים מסורים, מהטובים בליגה, שזכו לרגע אושר בדמות הזכייה בגביע לפני שנה וחצי, אבל עברו מאז מסכת עינויים. תקופת גאידמק, אלכסנדר לטענת אנשי המועדון, הסתיימה באותה דרך שבה נחתמה הילולת ארקדי בבית"ר ירושלים. המועדון שחי מעבר ליכולתו הכלכלית במשך שנים הגיע אל סף פשיטת רגל. במשך שנים עבר בקבוצה מספר עצום של שחקנים, חוזים נדיבים נחתמו וחובות הלכו והצטברו. ברגע שאלכסנדר גאידמק גילה שאין לו יותר כסף לכיסוי ההרפתקה, כמעט נחרץ גורלה של הקבוצה.

במשך הקיץ נוהל משא ומתן עם סולימאן אל פאחים. בקרב העיתונות הבריטית נפוצו שמועות על חוסר יכולתו של האיש לממן את עסקת הרכישה והיא אכן התמהמה ופורטסמות פתחה את העונה ללא בעלים חדשים. הקבוצה נאלצה למכור את מירב שחקניה הבכירים, בין היתר הבלם סילבין דיסטאן, ולהביא במקומם שחקנים זולים דוגמת טל בן חיים שנזרק משלוש קבוצות מאז ימיו בבולטון. ברגע האחרון נחתמה עסקה עם אל פאחים שהועדף על פני קבוצת רוכשים שארגן יו"ר הקבוצה פיטר סטורי על ידי גאידמק, מכיוון שבקבוצת הרוכשים היו שני אנשי עסקים שתבעו את אביו. 43 ימים מאוחר יותר מכר אל פאחים את הקבוצה, שיא פרמיירליג מביך, לאחר שלא הצליח לשלם משכורות לשחקנים והקבוצה הגיעה אל סף פשיטת רגל. העובדה שהעסקה הזו אושרה על ידי ההתאחדות רק מלמדת עד כמה הליגה חולה ופרוצה.

רב הנסתר על הגלוי

לגבי הרוכש החדש, עלי אל פראג', אין הרבה מידע מלבד היותו איש עסקים סעודי עשיר. ניתן לראות בעובדה שסעודי ממנה ישראלי לתפקיד בכיר כסימן חיובי על כוחו של כדורגל לקרב עמים, אבל ישנם כאלו שסבורים שהצעד מלמד על דברים נסתרים מהעין. גם בהנחה שהוא יעמיד למועדון את סכומי הכסף הנכבדים בכדי לכסות את חובות העבר, תשלום המשכורות השוטף ושיפוץ מתקני הקבוצה, לא ברור עד כמה הכסף יכול להציל את פומפי מירידה. הקבוצה תוכל לרכוש שחקנים רק בינואר וגם אז, שחקנים לא יתלהבו להגיע למועדון שעד אז עשוי להיות בצרות.

הרבה דברים לא ברורים כרגע. מדוע מישהו מוכן להשקיע סכומים גדולים במועדון כמו פורטסמות, כיצד אושרה עסקת אל פאחים ומיהו בדיוק אל פראג'. דבר אחד מסתמן כברור יותר - גרנט היה נואש לחזור לכדורגל האנגלי וכנראה הבין שהקבוצות הבכירות כבר לא יעסיקו אותו לעולם. לכאורה אין לו מה להפסיד. לקבוצה שלוש נקודות בלבד וכישלון לא ייזקף לחובתו, אבל הוא טועה. כישלון עם פומפי עשוי להפוך את הקבוצה הראשונה שלו באנגליה גם לקבוצה האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully