וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמני, זהירות

3.7.2009 / 18:22

עמנואל בנאיני יכול להיות הבוקולי של העונה הבאה – יהלום שפרח בליגה השנייה, חלוץ רחבה נדיר באיכותו. אז למה מכבי ת"א צריכה לחשוב פעמיים לפני שהיא משלימה את עסקת העברתו?

הימים האחרונים שלפני סגירת חלון ההעברות של חודש ינואר היו לחוצים עבור אנשי הפועל פתח תקוה. במועדון חיפשו בנרות קבוצה לעמנואל בנאיני, על מנת שיוכלו לרשום את חאיר סספדס כזר חמישי. בד בבד, חיפשה גם עירוני רמת השרון חלוץ שיעזור לה במלחמת ההישרדות בלאומית. חיים לוי התלבט לגבי הגנאי שלא הרשים, בלשון המעטה, בחצי שנה במלאבס וברח מבני סכנין. שיחת טלפון משמעון אבוחצירא הכריעה את הכף. "הוא חלוץ מצוין עם פוטנציאל", אמר אבוחצירא ללוי שהשתכנע. ההמשך ידוע.

13 שערים בחצי עונה כבש בנאיני ברמת השרון והשאיר אותה כמעט לבדו בלאומית. המעבר לקבוצה הקטנה מתחתית הליגה השניה שינה את הסטטוס של הגנאי. אם קודם לכן הוא היה בדרך הנכונה להיכנס לרשימת הזרים הכושלים שנחתו בישראל, כעת מדובר באחד השמות החמים של הקיץ. אחד שעשוי בעונה הבאה ללבוש את המדים הצהובים של מכבי תל אביב. החלוץ כבר סיכם את תנאיו וממתין לאור ירוק מהבעלים, אלכס שניידר. בהפועל פתח תקוה, לעומת זאת, מאמינים שהשחקן ישוב אליהם. בהארט אוף ליונס הגנאית, ממנה הגיע בנאיני לישראל, טוענים באופן חד משמעי: מדובר בשחקן שלנו.

האם באמת הוא שווה את זה? האם אבי נמני שלף מציאה אמיתית וכדאי לו להשלים את ההעברה? זה בדיוק הזמן לתהות על קנקנו של החלוץ - מכונת שערים בגאנה, פצצת כשרון והבטחה גדולה, לצד שחקן שנוטה לאבד את הביטחון וצריך הרבה ליטופים כדי להוציא מעצמו מקסימום יכולת. האם חצי עונה מופלאה בלאומית תמנף את בנאיני להצלחה בליגת העל כמו במקרה של ג'ף טוטואנה, או שנקבל גרסה נוספת של פטי נימבה?

על פציעות ובעיות התאקלמות

עונת 2007/8 הייתה עונת הפריצה של הגנאי בן ה-21. אחרי שכיכב בנבחרות הצעירות, בנאיני סיים כמלך השערים של הארט אוף ליונס וקיבל זימון בכורה לנבחרת הבוגרת. במועדון הוחלט למכור את השחקן, אך כשהגיעה ההצעה מישראל, בנאיני לא התלהב. "הוא לא רצה לעזוב", נזכר המאמן, יאשין לרייה. "הסברנו לו שזה הצעד הנכון בשבילו והוחלט שייצא לעונה אחת". בנאיני דחה את הגעתו פעם אחר פעם מסיבות שונות, אך לבסוף התרצה ונחת במלאבס. "המטרה הייתה להביא אותו לשנה שנתיים ואז למכור אותו לאירופה", מסביר אלי מחפוד את הצד של פתח תקוה.

אלא שבפתח תקוה גילו מהר מאוד את הבעיה. בנאיני הגיע עם קרע בשריר, ממנו התקשה להחלים. "ניסיתי להכניס אותו לעניינים בהדרגה, אבל הוא נפצע עוד פעם. בסך הכל, הוא פתח משחק או שניים וברוב המשחקים עלה כמחליף ועשה את העבודה כמו שצריך", מוסיף מחפוד. לקראת פתיחת חלון ההעברות, החלו בפתח תקוה לשקול מחדש את כדאיות העסקה. הפציעות המרובות של השחקן הביאו את הצוות המקצועי למחשבה שאולי כדאי להשאילו ולהחליפו בשחקן אחר. בני סכנין של אייל לחמן קפצה על המציאה.

"אני לא נשאר כאן, זה או לחזור לפתח תקוה או שאני טס לגאנה", העביר בנאיני מסר דרך חברו לפתח תקוה, סטיבן אופיי, יום אחרי שהגיע לסכנין. למחרת, הוא הופיע במפתיע במחנה האימונים של הקבוצה בקיסריה עם דמעות בעיניים. לחבריו סיפר כי "כל מה שיודעים בסכנין זה לשבור רגליים", ולראשי המועדון אמר: "התייחסו אליי לא יפה, עברתי זוועה. בבקשה, תנו לי לחזור". בפתח תקוה נותרו המומים והחליטו להחזירו לסגל, אלא שאז, באופן לא מפתיע, הוא נפצע שוב. האבחנה הייתה היעדרות של חודש. זלצר ומחפוד לחצו על החתמתו של סספדס במקומו.

"זה לא שויתרנו עליו מסיבות מקצועיות. הבעיה הייתה שהוא היה פצוע", מסנגר מחפוד. "לרמת השרון לא הייתה ברירה והם הסכימו לקחת את הצ'אנס". כך, בלית ברירה, כשהוא פצוע, פגוע וחסר ביטחון, הגיע בנאיני למקום הכי רחוק מאירופה – תחתית הליגה הלאומית. שם, נראה היה שהוא בדרך להיעלם. מעטים חזו את מה שעתיד לקרות.

כשנותנים לו ביטחון

ברמת השרון הבינו מהר מאוד את הבעיה של בנאיני. "קיבלתי אותו חלוד וחסר ביטחון", נזכר חיים לוי, שאימן בקבוצה עם הגעת השחקן. השניים ערכו מספר שיחות אישיות, החלוץ קיבל מנוחה של שלושה שבועות כדי להחלים מהפציעה ולאט החל להיכנס לעניינים. לפני משחק הבית מול הפועל רמת גן ניגש בנאיני ללוי והבטיח: "קואץ', היום אני כובש שער ניצחון". אמר ועשה. כשהביטחון חזר, כבש הגנאי 13 שערים ב-16 משחקים והשאיר את הקבוצה הצנועה במו רגליו לעוד עונה בלאומית.

"כל שחקן צריך שקט ורוח צלולה כדי להוציא מעצמו את המיטב, אבל בנאיני במיוחד", טוען לרייה. "כשהכל אצלו בסדר, הוא שחקן פנטסטי. כשיש לו בעיות או כשמשהו מפריע לו, צריך לנהל איתו שיחות כדי להוציא אותו מזה". לוי מוסיף: "הוא אדם רציני מאוד, ממושמע, חיובי ואוהב להשקיע ולתת את כל כולו בשביל הקבוצה. אם נותנים לו דקות משחק ונותנים לו את הביטחון, מקבלים ממנו את התפוקה בשערים".

כשבנאיני קיבל את הליטופים, שלא היו לו בסכנין, ואת דקות המשחק, שלא יכול היה לקבל בפתח תקוה בגלל הפציעות, משהו בו השתחרר. שמחת החיים חזרה, הביטחון עלה וניתן היה לראות זיק מהפוטנציאל הגדול שלו. מחפוד: "עמנואל הוא שחקן שתלוי בקבוצה בה הוא משחק. אם יידעו לקבל אותו יפה, הוא יפיק הרבה מאוד. הפוטנציאל ישנו, הבעיה היא שהוא צריך לממש אותו. לכן לא בכל קבוצה הוא יוכל להצליח".

הדברים שאומר מחפוד מעלים תהיות בנוגע לעתידו של בנאיני. האם בגיל 21 הוא בשל, במיוחד מנטלית, לעבור לקבוצה גדולה בליגת העל או שמא עדיף לו לעשות קפיצה קטנה לקבוצה בעלת שאיפות צנועות יותר? האם לבנאיני יש את מה שדרוש כדי לעשות את הפריצה שעשו זרים שהתחילו בליגה הלאומית, כמו ג'ף טוטואנה או גוסטבו בוקולי, או שמדובר בשחקן שמתאים להתבלט בליגה השנייה, כמו חברו בפתח תקוה, פטי נימבה או הירקלי ג'פרידזה.

קבוצה קטנה או גדולה?

בניסיון לתת תשובה לשאלות הללו, מחפוד ולוי לא חלוקים בדעתם לגבי יכולתו המקצועית של בנאיני. לוי: "הוא שחקן נייד, יודע לשמור על הכדור ויש לו משחק ראש מצוין. יופי של שחקן". מחפוד מוסיף: "יש לו משחק ראש מדהים, מהירות ובעיטה חזקה. הוא שחקן רחבה חזק מאוד, שצריך לשפר דברים מהבחינה הטקטית". השניים מסכימים על דבר נוסף, בנאיני הוא שחקן שצריך לקבל אספקה של כדורים ולשחק בקבוצה יוזמת והתקפית.

האם בנאיני בשל לקבוצה גדולה? לוי לא בטוח: "ליגת העל זו אופרה אחרת. יכול להיות שהוא צריך להתחיל בקבוצה קטנה יותר ממכבי תל אביב. בנאיני הוא מספר 9 קלאסי. הוא לא יכול לשחק לצד איליה יבוריאן, אלא יותר מתאים ליד שחקן כמו יובל אבידור שהוא חלוץ שני. בקבוצה כמו מכבי תל אביב, אם הוא לא יהיה טוב, הוא יהיה בחוץ, וזה יפגע לו מאוד בביטחון". מחפוד נותן יותר אמון: "אין ספק שהוא חייב לשחק בליגת העל. יש לו יכולת לשחק בכל קבוצה בליגה, אבל הוא צריך קשרים טובים שייתנו לו כדורים. ברמת השרון, כשהכל היה מבוסס עליו, הוא היה מבקיע מחצי הזדמנות. זה שחקן עם פוטניצאל אדיר. כשהוא בריא במאה אחוז, הוא שחקן לאירופה".

בהתחשב באופיו העדין של השחקן, ובנטיותיו להיפצע, כלל לא בטוח כי מכבי תל אביב היא המקום המתאים להמשך הקריירה שלו. חצי העונה הטובה ברמת השרון הגיעה כאשר השחקן קיבל את השקט, דקות המשחק וקבוצה שלמה ששיחקה בשבילו. הלחץ להצליח במכבי תל אביב, הציפיות של הקהל והתקשורת והמלחמה על מקום בהרכב אולי מוקדמים מדי עבר בנאיני, שעדיין צריך להוכיח את יכולתו בליגת העל. בליגה גדולה של 16 קבוצות, בנאיני לא יתקשה למצוא קבוצה צנועה יותר שתיתן לו את הזמן להתחשל.

כך או כך, עתידו המקצועי של השחקן כלל לא ברור. למרות הסיכום הכספי עם הצהובים, בהפועל פתח תקוה קיבלו איתותים כי אם אבידור יגיע לקרית שלום, בנאיני יחזור בסופו של דבר לאורווה. מי שמוסיפה לאי הבהירות היא הארט אוף ליונס, שהגישה תלונה בהתאחדות הגנאית בדרישה לקבל בחזרה את כרטיס השחקן והשחרור הבינלאומי. "השאלנו אותו לפתח תקוה לעונה אחת, ועכשיו הוא צריך לחזור אלינו", סיפר לרייה. "יש לנו את כל המסמכים שמעידים שהוא שחקן שלנו. אין לנו בעיה שימשיך בישראל, אבל מי שרוצה אותו, צריכה לפנות קודם כל אלינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully