וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוזן וכל השאר

28.5.2009 / 11:23

במכבי חיפה מבטיחים לזעזע את השוק ואת מכבי ת"א, אבל האחרות לא יוכלו לתקן נזקים הקיץ. אור שקדי מכין אתכם לעונת המלפפונים

בימים כתיקונם, גמר הפיינל פור הישראלי לא רק מסמל את תום עונת הכדורסל שלנו. במקביל הוא גם מהווה את יריית הפתיחה לעונת המלפפונים הידועה. כבר בבוקר שלאחר ההכרזה על זהות האלופה מתחילות הקבוצות ליצור לעצמן רשימות של מועמדים שהיו שמחות לקלוט, וצריכות להכריע את גורלם של אלו המאיישים את הסגל – מי ממשיך בקבוצה, ומי ייאלץ לרדת מהאוטובוס.

אלא שמספר סוכני שחקנים מודים שנכון לכתיבת שורות אלה, עונת המלפפונים בליגה הישראלית רחוקה מלהתחיל. למעלה משש קבוצות ליגת העל עדיין חייבות משכורות לשחקניהן, והיתר, מלבד מכבי תל אביב – אלה ששפר עליהן תקציבן – עדיין עסוקות בחישוב התקציב לקראת העונה הבאה. היחידה שהחלה לעשות צעד משמעותי בכיוון גיבוש סגל חדש היא מכבי ראשון לציון, שהחתימה מאמן, אפי בירנבוים, אך גם היא עוד לא הפכה לפעילה בשוק השחקנים.

בעלי קבוצות בליגת העל מודים כי שלב הפניות אל המועמדים יידחה בזמן מה, וזאת בעקבות הציפייה להחלטת הממשלה בנוגע למיסוי על השחקנים הזרים. כזכור, הממשלה מבקשת להעלות את המיסוי על שחקנים זרים ל-50%, בדומה למיסוי על שחקנים ישראלים – זאת בניגוד ל-25% שהיו נהוגים עד היום. בלי ספק, מדובר במכה קשה במיוחד עבור קבוצות הכדורסל, שבנויות בראש ובראשונה על חיזוק זר.

"יש החלטה עקרונית במנהלת הליגה שבמידה והחוק עובר, החוק הרוסי יבוטל, וזה ייצור מציאות שונה לקבוצות", מגלה בעלי קבוצה מליגת העל. "אף אחד לא ייקח צ'אנס מוקדם מדי ויתחיל להחתים שחקנים עכשיו, כשהוא בכלל לא יודע באיזו שיטה ישחקו פה. אם החוק יעבור, קבוצות ישחקו עם שלושה זרים במקרה הטוב, ואם הוא ייפול, הסטטוס הנוכחי – דהיינו בין ארבעה לחמישה זרים לקבוצה – יישמר. גם המשכורות של הישראלים תלויות בכך".

המצב הכלכלי הבעייתי מותיר את הפועל ירושלים, עירוני נהריה והפועל חולון באפלה, ואת העולות החדשות כחוששות מהתרסקות בעקבות הרפתקה כלכלית מיותרת. בסופו של דבר, מה שיכריע רבות לגבי מיקומן הסופי של הקבוצות הוא השלב הזה של הקיץ. התארגנות המוקדמת של הקבוצות בעלות האמצעים עשויה לחרוץ את גורלן, לצמרת או לתחתית.

ואולם חשוב לזכור כי כל משבר, כידוע, גם טומן בחובו הזדמנויות גדולות. יצאנו לבדוק מי מקבוצות ליגת העל תשכיל לנצל את התקופה הזו בצורה הטובה ביותר מבחינה תקציבית, ומי הן הקבוצות שייפגעו מהמצב הכלכלי ויסבלו מעונת מלפפונים יבשה, שתקשה עליהן מאוד בעונת המשחקים 2009/10.

כל מלפפון ג'פרסון

קבוצות מעטות בלבד יוכלו להרשות לעצמן הקיץ לנהל מגעים עם שחקנים שמרוויחים סכומים שעוברים את רף ה-200 אלף דולר (נטו) לעונה. מלבד מכבי תל אביב, שכבר גורמת לשוק השחקנים באירופה להתנועע, נמצאת ברשימה גם מכבי חיפה, שעושה סימנים של מאבק רציני על כל שחקן שמסתובב בשוק. הבעלים ג'ף רוזן ירצה להשאיר את קבוצתו בצמרת הליגה, ואולי אף לכוון בעונה הבאה למקום אחד גבוה מהעונה החולפת.

אבל רוזן יודע שכדי לעשות כך, הוא יצטרך לפתוח את הכיס. אפילו ג'רמי טיילר, ילד הפלא מארצות הברית שרוצה לצאת לתקופת התחשלות (רווחית) באירופה לפני שייבחר ראשון בדראפט, נמצא חזק בתוכניות. בחיפה לא חוששים מעונת המלפפונים; "אנחנו באים לזעזע את השוק", מבטיח גורם בחיפה. "מה שהבעלים שלנו ירצה, יקרה. והוא מכוון גבוה", הוא מוסיף.

במובן הזה, האלופה וסגניתה הן בבחינת היוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל. נפגעים נוספים מהשפל הכלכלי יהיו סוכני השחקנים, שבקיצים האחרונים זכו לעדנה מחודשת, אך הפעם צפויים לסבול מקיץ יבש במיוחד. "שאף אחד לא יגיד שלא ציפו לזה. המשבר הכלכלי חייב את הקבוצות לגלות יותר אחריות לפני שלקחו סיכונים, ועכשיו קבוצות מסתכלות על התקציב לעונה הבאה ומגלות שעל חשבון התקציב הזה הם כבר לקחו התחייבויות לעונה שעברה", מבכה סוכן שחקנים בכיר את העובדה שרק שתי קבוצות בישראל מסוגלות כיום לשלם לשחקנים סכומי כסף גבוהים. "מכבי תל אביב היא ליגה משל עצמה, אבל מכבי חיפה מסתמנת כקבוצה שתשלוט בשוק מתחת למכבי. אם בשנים האחרונות היו עוד שלוש-ארבע קבוצות שהתחרו על הישראלים הבכירים, השנה הרשימה תצטמצם בשל היכולות הכספיות, אז אני לא אופתע אם השתיים הללו ימשיכו לשלוט בליגה גם בעונה הבאה".

גם חלק מקבוצות הביניים לא מפחדות מעונת המלפפונים הקרובה, ומתכוונות להסתער על השוק ברגע הנכון. מכבי ראשון לציון, שצפויה להמשיך לקבל מימון מכובד מאוד מהעירייה, החתימה כבר את בירנבוים, והיא מקווה להכות גלים בדרך לעונה בצמרת. בקבוצה מדברים על כך שבמידה והמצב הכלכלי אכן ייפגע בקבוצות האחרות, תוכל ראשון להחתים כמה שחקנים בצורה מפתיעה. גם בני השרון, שמחכה עדיין לתשובות עיריות רעננה והרצליה לגבי התקציב ולכן טרם החלה לפעול, צפויה להיות בחבורת הקבוצות שלא יפגעו. איש העסקים לני רקנאטי, אשר עומד מאחורי הקבוצה, ימשיך לתמוך בבני השרון גם בעונה הבאה, ולפי המסרים שמעביר לסביבה, בכוונתו להחזיר את בני השרון לצמרת הגבוהה.

הפועל גלבוע/גליל עליון, שעשתה בעונה שעברה קפיצה כלכלית מרשימה עם המעבר למועצה האזורית גלבוע, הפכה אשתקד לחממת קליטה לצעירים זרים וישראלים. עודד קטש וליאור ליובין, שצפויים להמשיך, מסמנים לא מעט שחקנים צעירים, ולפחות בנושא זה גם בתקציב נמוך יותר הקבוצה אמורה להסתדר בצמרת הכדורסל. ההסכם בין חיים אוחיון למועצת גלבוע מבטיח לגלבוע/גליל לפחות שנה נוספת של שקט, ואפשרות להוות פקטור משמעותי בשוק ההעברות. עירוני אשקלון, שידעה לאחרונה מספר עונות לא טובות, נהנית מגב כלכלי איתן של חברת "אלדן", שמנסה לשמור על שפיות. באשקלון, כמו בכל שנה, יעשו את ההחתמות הסולידיות, ויקוו להשתחל אל הצמרת.

איפה הם ימי הזוהר?

הפועל ירושלים צפויה לקצץ זו השנה השנייה בתקציבה, ואולי אף תידחק אל מחוץ לרשימת ארבע הקבוצות המובילות מבחינה תקציבית. דני קליין עסוק זה חודשיים במציאת משקיעים בנוסף לחברת "מגדל", זאת בעקבות הבור הגדול שהותיר ארקדי גאידמק והקיץ השחון-יחסית שעבר על הקבוצה אשתקד. בירושלים עוד בונים על אותו משקיע שיגיע, אך גם בלעדיו מבטיחים שלא יביישו את הסמל, וינסו לעשות את הטוב ביותר באמצעים העומדים לרשותם. כעת שחקנים שנפלטים ממכבי תל אביב הם קצת מחוץ לתחום של ירושלים, לפחות בנושא הכספי, אך אחד מחברי עמותת הפועל ירושלים הבטיח השבוע כי "אף אחד לא ייתן להפועל ירושלים להתבזות. דני קליין הוא בן אדם שגאה בקבוצה, והוא יילחם כדי להעמיד קבוצה ראויה".

בשנה שעברה עירוני נהריה הייתה קרובה לקריסה כלכלית. חברת "ישקר" הייתה גם היא אמורה לנטוש את הקבוצה, אך הדבר לא התממש לבסוף. כעת מסתמן כי "ישקר" לא תמשיך לממן את נהריה, והקבוצה תתבסס על התקציבים שמועברים מעיריית נהריה. בקבוצה רחוקים מלהתחיל את ההכנות לעונה הבאה ועדיין מנסים לסגור את העונה שעברה. כרגע לא ידוע האם המאמן יעקב ג'ינו יסכים להישאר בקבוצה במידה ויפנו אליו. אין ספק שהימים בהם נהריה הייתה מוקד קליטה לכוכבים תהפוך לחלום ישן.

קבוצה נוספת שכבר עברה קיץ קשה אחד היא הפועל חולון, מחזיקת הגביע והאלופה היוצאת. טובי שוורץ, מנכ"ל הקבוצה, הודה השבוע כי "אנחנו מחכים להחלטת הממשלה בנוגע למיסים ואז נתחיל לפעול", אלא שבניגוד לקיץ הקודם, הפעם נראה כי העתיד הכלכלי של חולון ורוד יותר. מספר גורמים הבטיחו לתמוך בקבוצה, שתעבור את תקציב המינימום. יחד עם הספונסר, שצפוי להישאר, חולון עשויה גם להחתים שחקנים ישראלים בכירים, מה שלא עשתה כלל בקיץ שעבר.

מחכים לשאריות

בעונה שעברה, כשהגיע המיליונר דיוויד קולברן לאליצור מכבי נתניה, ניתן אפשר לחשוב כי מדובר בקבוצה שתבקש להתמודד בצמרת הכדורסל הישראלי. אחרי כישלון בעונה שעברה והצלחה העונה, נראה כי בנתניה יחפשו לתפוס מקום של כבוד במרכז הטבלה ולשרוד בליגת העל לפחות עונה אחת. הסכומים אשר מסתמנים בקבוצה הם לא מרשימים במיוחד, והיו"ר צביקה בלנקיטני מחכה להחלטה סופית לגבי התקציב לפני שהקבוצה תחל לפעול. בכל מקרה, בנתניה ינסו ללכת על צניעות ושפיות, כשהמועמדים לחיזוק הם ליאור חכמון ועדי פרג. אי-אפשר לחשוב שנתניה תזעזע את שוק ההעברות כפי שמכבי חיפה עשתה עונה קודם לכן.

העולה השנייה, הפועל עפולה, צפויה להיות התאומה הרזה של גלבוע/גליל. עיריית עפולה צפויה להמשיך לתמוך בקבוצה ביד רחבה, אך בלי איש עסקים שישים סכום כסף נוסף, כדוגמת חיים אוחיון, הסיכוי של הקבוצה להציב תקציב גבוה לא קיים. בעפולה ינסו לבנות על שחקנים ותיקים לצד שחקנים צעירים ורעבים, כך שכמו נתניה, הם לא יהיו אלו שיכו את השוק. עירוני רמת גן הפכה באופן קבוע לקולטת סדרתית של שחקנים ותיקים שלא מוצאים קבוצה, לצד צעירים שמבקשים להתחשל. היו"ר בני ברנר מנסה בכל עונה להציג תקציב מאוזן, אך ברמת גן שומעים בכל פעם על בעיות כלכליות, שמונעות מלא-מעט שחקנים להתקרב למועדון. למרות זאת, הצליחה רמת גן "לגנוב" כמה שחקנים צעירים מהלאומית בשנים האחרונות, כדוגמת ליאור חכמון וניר כהן, ושם הם יחפשו את ההפתעות הגדולות גם העונה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully