וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חסר נימוס אנגלי

4.2.2009 / 19:41

קצת אחרי הדרבי המותח של ליברפול וערב הדרבי הנהדר של לונדון, שגיב ברעם החליט לחרוג ממנהגו ולדרג את חמשת הדרבים הכי גדולים שיש לאנגליה להציע לנו. יאללה, מכות

איך בוחרים את הדרבי הכי גדול באנגליה? האמת? אי אפשר ולכל אחד יש דירוג משלו. מבחינת אוהדי בירמינגהאם סיטי, הדרבי הגדול בעולם הוא זה שלהם מול אסטון וילה ואותו דבר אמור גם על בריסטול, שפילד ועוד ועוד ערים ברחבי המדינה. כשבוחרים חמישה, תמיד ישארו כמה ענקיים בחוץ וזה מה שקרה הפעם לדרבי של מזרח לנקשיר בין בלקבורן לברנלי או למפגשים הטעונים של נוטינגהאם פורסט נגד דרבי קאונטי.

היסטוריית הכדורגל של אנגליה גולשת עד למאה ה-19 ובלמעלה ממאה השנים בהן משוחק בממלכה הספורט הפופולארי בעולם, נבנו עשרות יריבויות עיקשות שמגדירות בצורה נפלאה ומושלמת את המונח "דרבי". קצת לפני שטוטנהאם וארסנל עולות על המגרש לדרבי הגדול של עיר הבירה, ניגשנו למשימה הבלתי אפשרית של דירוג חמשת משחקי הדרבי הגדולים ביותר באנגליה. החוקים היו ברורים – למעלה מכ-20 מייל בין עיר לעיר לא מונעים מהמפגש להיות לוהט ועצבני, אבל גם לא נכנסים כאן למשוואה ולכן המשחקים של מנצ'סטר יונייטד מול לידס או ליברפול, או דרבי האולד פארם בין איפסוויץ' לנוריץ' לא דורגו.

5. ווסטהאם - מילוול

עדויות שונות מספרות שכבר בתחילת המאה ה-20 החלו קטטות בין פועלי ברזל שהקימו את ווסטהאם לפועלי הברזל שהקימו את מילוול. השתיים נפגשו 24 פעמים בלבד מאז 1930 והיום האחת משחקת בליגה הבכירה והשנייה בליגה השלישית, אבל הדרבי של מזרח לונדון הוא עדיין אחד מהמשחקים החמים ביותר באנגליה ולא בגלל הכדורגל.

השתיים נפגשו פעמים רבות במסגרת הליגות השונות בהן שיחקו, אבל היריבות עלתה מדרגה ב-1920, לאחר שכמו במקרה של פורטסמות' וסאות'האמפטון, קבוצת פועלים אוהדי ווסטהאם הכריזו על שביתה, אך קבוצה אחרת, שהורכבה בעיקרה מאוהדי מילוול, סירבה להצטרף. לחילוקי הדיעות לא היה קשר לכדורגל, הם חיזקו את היריבות ששנים רבות לאחר מכן נבנתה על אלימות נטו.

היריבות בין מחנות האוהדים היא לא על רקע דתי או מעמדי, כנראה שאפילו לא על רקע של יריבות עירונית. בשנות ה-50 וה-60 הכה הפשע המאורגן במזרח לונדון ובחסות שתי כנופיות יריבות, זו של האחים קריי וזו של האחים ריצ'רדסון, החלה לחדור ליציעי אצטדיוני הכדורגל. בסוף שנות ה-60 החל החוליגניזם האנגלי להתפתח ואוהדי ווסטהאם ומילוול כבר היו ערוכים. משחק הוקרה להארי קריפס האגדי בשנת 1972 הפך לזירת קרב מפורסמת ועקובה מדם ונחשבת עד היום לזרז של יריבות אלימה שלאורך השנים גבתה קורבנות בנפש.

4. סאות'האמפטון - פורטסמות'

האגדה מספרת שבשנות ה-30 הסכימו מנהלי הנמלים בשתי הערים הדרומיות המרוחקות כ-17 מייל אחת מהשנייה, על שביתה. אלא שבאישון לילה אלו מסאות'האמפטון שברו אותה, זכו לפרוק את הסחורות שהיו אמורות להגיע לשני הנמלים וקיבלו את הדיבידנדים.

מאז מכנים אנשי פורטסמות' את שכניהם "סקאמרס", ביטוי שמורכב מראשי התיבות של איגוד עובדי הנמל של סאות'האמפטון ושפירושו חלאות. "חצי מפורטסמות' רעבה", סיפר העיתונאי המקומי ריצ'רד הילייר, "לכן אנחנו כל כך שונאים אותם".

לסיפור הזה אין הוכחות מוצקות, אבל הוא מהווה עוד מתאבן ברקע לשנאה בין מחנות האוהדים של שתי הקבוצות הגדולות בדרום אנגליה. היריבות בין הערים השכנות שנאבקו על הצלחת נמליהן לא תמיד השליכה על קבוצות הכדורגל, שניהלו יריבות מקומית רגילה ולא נפגשו הרבה לאורך ההיסטוריה, אבל יש שטוענים שמשחק ביניהן ב-1966, בו ניצחה סאות'האמפטון ועלתה לליגה הבכירה ושלאחריו פרצו אוהדי שתי הקבוצות לכר הדשא בפראטון פארק, הצית את האש.

באותן שנים התחיל החוליגניזם להרים ראש ולמרות שגם בעתיד השתיים מיעטו להיפגש, כשזה כבר קרה מחנות האוהדים סיפקו למשטרה הרבה עבודה. לאורך השנים תושבי פורטסמות' הרגישו ששכניהם מתנשאים עליהם. הנמל הגדול בדרום היה בסאות'האמפטון, שהייתה עיר יותר משגשגת ומשכה אליה אנשים שחיפשו תעסוקה ולא תמיד מצאו. לפחות עכשיו, מבחינת כדורגל פומפי מביטה על סוטון מלמעלה.

3. ווסט ברומיץ' - וולבס

לפני המפגש בין שתי הקבוצות באפריל האחרון החליטה המשטרה לא לקחת סיכון ותיגברה את כוחותיה ב-500 שוטרים נוספים שאמורים היו לשמור על הסדר. בנוסף, מרבית הפאבים באזור מוליניו סטדיום בוולברהאמפטון נסגרו ארבע שעות לפני שריקת הפתיחה.

מפגשי ה"בלאק קאונטרי דרבי" בשנתיים האחרונות בישרו על מהומות רחוב ופריצה לדשא ואולי בגלל זה המשחק בין הקבוצות המגיעות מערים המרוחקות כ-18 מייל אחת מן השנייה, דורג ב-2008 כדרבי הגדול ביותר באנגליה על פי סקר מסורתי הנערך מדי שנה ושעליו ענו כ-6,000 אוהדים מרחבי אנגליה. ווסט ברומיץ' היא עיירה (כ-140 אלף תושבים) הממוקמת כחמישה מייל מבירמינגהאם ולכן המפגשים שלה מול אסטון וילה ובירמינגהאם מגדירים יותר טוב את המונח "דרבי", אבל היריבות הגדולה שלה היא עם וולבס.

השתיים בילו שנים ארוכות באותן ליגות, בשנים האחרונות הן נאבקו לא פעם בצמרת הצ'מפיונשיפ ו-156 מפגשי עבר ביניהן בוודאי סייעו ליריבות להתפתח. העובדה לפיה מדובר בשתי קבוצות שלא בילו זמן רב בליגה הבכירה בשנים האחרונות גם סייעה להן לשמור על קהל אוהדים יותר אוטנטי ופחות תיירותי והדבר רק הוסיף ללהט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

2. ארסנל - טוטנהאם

ארסנל הוקמה ארבע שנים אחרי יריבתה בדרום מזרח לונדון, אבל עברה צפונה כעבור 17 שנה והתמקמה בהייבורי, 3.8 מייל מאצטדיון וויט הארט ליין של התרנגולים. בטוטנהאם תמיד הרגישו מעין זכות היסטורית על צפון לונדון ולא אהבו שהתותחנים החלו למשוך אוהדים מהאזור, אבל עם זאת, האוהדים של שתי הקבוצות מגיעים ברובם מאותו אזור ומאותו רקע סוציו-אקונומי ולכן הסיבות ליריבות הגדולה הן היותן שתי הקבוצות הגדולות של לונדון (עם כל הכבוד לצ'לסי ולווסטהאם) והשכנות שלהן.

הגדולה של הדרבי הזה הוא בעצם היותו המשחק הכי גדול של עיר הבירה של אנגליה. לשני הקהלים פולקלור עשיר של בדיחות, אבל רבות מהן נוגעות למשל להיותה של ארסנל פרנסנל (הזהות הצרפתית) או לזהות היהודית של טוטנהאם. בסופו של דבר, אף אחד לא אוהב ללכת לעבודה בבוקר שאחרי הפסד בדרבי ולפגוש את העמית שהקבוצה שלו ניצחה. זה המצב בצפון לונדון, דרבי עירוני ענק וטיפוסי בין שני מועדונים מהגדולים באנגליה.

1. ניוקאסל - סנדרלנד

הן לא מאותה העיר, זה אולי לא משחק בין שתי קבוצות מעוטרות כמו אלו מלונדון, ליברפול או מנצ'סטר, אבל זה בוודאי הדרבי עם הכי הרבה תשוקה. אם דרבים שונים ברחבי העולם גולשים להבדלי מעמדות, דתות או השקפות פוליטיות, הרי שהדרבי בין השתיים הללו הוא היסטורי ונוגע ליריבות עתיקה בין שתי ערים שנמצאות במרחק של כ-12 מייל אחת מהשנייה.

היריבות ההיסטורית בין הערים גולשת לימי מלחמת האזרחים הבריטית במאה ה-17 כשאנשי ניוקאסל תמכו בממלכה ואילו אנשי סנדרלנד שתמכו בפרלמנט, סייעו לצבא סקוטי שהגיע מהצפון וכבש את ניוקאסל מידי המלוכנים. במשך מאות שנים נאבקו הערים על הכנסות ועל קידמה ותושבי סנדרלנד מתלוננים דרך קבע על כך שכספי המיסים שלהם הולכים לפיתוחה של העיר השכנה.

סצנת האלימות בין אוהדים של שתי הקבוצות במרץ 2000 הוגדרה בכלי תקשורת בבריטניה "כאחת מהגדולות בתולדות הכדורגל האנגלי". חברי הפירמה של סנדרלנד, "סיברן קז'ואלס" פגשו אז את חברי ה"גרמלינס" של ניוקאסל לקרב עליו סיפר בבית המשפט עד ראייה שהוא "נראה לקוח מסצינה מתוך הסרט 'לב אמיץ'". שתי הקבוצות לא שיחקו אחת מול השנייה באותו יום, אבל בשביל להצטייד בסכינים, אלות ולבנים ולצאת לרחוב, לא צריך משחק כדורגל. הרבה דם היה שם, גם אדם אחד שנותר עם נזק מוחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully