וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הענק העדין

דור בלך

24.1.2009 / 9:30

איגו אוטגרי, בהנחה שיעבור את הבדיקות הרפואיות, יכול להוסיף המון לבית"ר, אם ילמד לנצל את מימדיו הפיזיים ויפסיק לתת לאופיו הנוח להרוס

לפני כחמש שנים הגיע איגו אוטגרי למבחנים במכבי ת"א, הותיר רושם בינוני באימונים ובמשחק בו נבחן, ובסיום תקופת המבחנים המריא חזרה למולדתו מבלי לשאול אפילו אם התקבל לקבוצה או לא. ניר קלינגר אמנם החליט שלא להחתימו, אך במכבי התפלאו שהחלוץ אפילו לא טרח לברר אם הרשים.

"זו הבעיה הגדולה שלו, הוא נחמד מדי", מספר מאמנו לשעבר בריינג'רס הניגרית, לורנס אופנקואה. "הוא שקט, מפחד לפגוע באנשים. הוא לא שואל שאלות ואף פעם לא מתלונן גם כשראוי שיתלונן". אופנקואה, וכמוהו גם אנשים מקצוע רבים בניגריה לא מבינים כיצד אוטגרי בן ה-25, שיחתום בבית"ר בימים הקרובים, יוצא לשחק מחוץ לאפריקה לראשונה בגיל כל כך מאוחר.

"כל שחקן צעיר עם מעט פוטנציאל עוזב את המדינה כבר בגילאים מאוד מוקדמים כי בניגוד למדינות אחרות, אין פה באמת שליטה על השחקנים", מסביר אופנקואה. "אין פה הגבלות וכל שחקן יכול לעזוב מתי שרק ירצה. התנאים כאן לא טובים במיוחד, כך שכל מי שיכול מעדיף לעבור לשחק בחו"ל, להרוויח כסף גדול וליהנות מתנאים טובים. אוטגרי לא עשה את זה כי הוא לא יודע לדאוג לעצמו, הוא לא מתעסק בכל הפוליטיקה מסביב ולא מקדם את עצמו מחוץ למגרש".

אין יציאה

לא רק בניגריה, כי אם באפריקה כולה, שחקנים צעירים ממהרים לעזוב את מדינותיהם ולעבור למדינות מפותחות יותר. שפע הסקאוטים שפוקדים את המדינות, והמצב הכלכלי העגום הפכו את השוק האפריקאי לאחד המייצאים הגדולים בעולם. לא מדובר רק בשחקנים בקנה מידה אירופאי, אלא גם בכאלה המתאימים לשוק הישראלי. דרק בואטנג עזב את גאנה בגיל 16, סמואל יבואה החתים דרכון בגיל 19, ג'ון פנסטיל נפרד לשלום מהמולדת בגיל 21 וכמוהו גם מזואה אנסומבו וג'ף טוטואנה. וינסנט אניימה עשה את הצעד המתבקש בגיל 22 ולמעשה כמעט כל זר אפריקאי שהצליח בארץ, נפרד מהיבשת השחורה בסוף שנות העשרה או בתחילת העשור השלישי לחייו לכל המאוחר.

שחקן שלא הצליח לצאת מהאזור בגיל צעיר מעלה סימני שאלה רבים, ונחשב אוטמטית כפסול חיתון על ידי קבוצות בליגות הבכירות באירופה, כשגם סוכני השחקנים נלהבים פחות לשווקו. "אין אפס, מי שטוב יוצא מוקדם", מספר איש מקצוע בכיר שמתמחה בשוק האפריקאי. "אם שחקן נשאר בניגריה יש סיבה, או שהוא לא טוב מספיק, או שיש לו בעיות מנטליות או שהוא סוחב פציעות. יש סיכוי אפסי שהסקוטים שם יפספסו מישהו. לפי מה שאני יודע אוטגרי לא סובל מפציעות כרוניות, כך שזו אחת מהאופציות הראשונות".

אין מזל

אוטגרי, כאמור, מצליח לצאת כעת לראשונה מיבשתו, אחרי מספר ניסיונות כושלים. ב-2003, בדיוק כשאיגביני יעקובו עזב את פורטסמות, אוטגרי הצעיר, אז בן 20 ונמנה על סגל נבחרת ניגריה, הגיע למבחנים. השחקן שותף במשחק אימון סגור לתקשורת, כבש שלושער וסיכם בקבוצה. בפומפי ביקשו ממנו לשמור על חשאיות, אלא שאוטגרי, שכזכור לא מצטיין בפוליטיקה, בחר בסוכן זוטר מגאנה, שעבורו הייתה זו עסקה גדולה ראשונה.

הסוכן יצא לחגוג בפאב בעיר, וסיפר לכל יושבי המקום על העסקה ועל החלוץ האדיר שהולך לקרוע את הרשתות בפראטון פארק. למחרת התעורר, וגילה כי בכל העיתונים המקומיים התפרסמה העסקה הסודית. פורטסמות ביטלה את העסקה, והחלוץ חזר לריינג'רס הניגרית. גם לפני שנתיים ניסה את מזלו, הגיע למבחנים בסקריאספור הטורקית אך לא הרשים.

"הוא מאוד מוכשר ומאוד רצה לצאת מניגריה, אבל לא הצליח לו", נזכר מייקל טוקורה, היום שחקן הכח עמידר רמת גן, ופעם חברו לקבוצה של אוטגרי בוויקי טוריסט הניגרית. "הוא לא מדבר כמעט, לא בא בטענות. גם במגרש אם מבקשים ממנו הוא מוסר, אפילו אם הוא בעמדה טובה יותר". גם דלה איינוגבה, שוער בני יהודה ששיחק מול אוטגרי בליגה הניגרית, זיהה את הבעיה. "הוא תמיד דואג שהוא פוגע או מעליב מישהו. הוא תמיד השתדל גם לא לפגוע פיזית בשחקנים במאבקים על הכדור".

אופנקואה היה קצת יותר חד. "הוא שחקן מאוד מסוכן ברחבה, יש לו בעיטות טובות, נגיחות מצוינות והוא יודע להחזיק כדור עם הגב לשער. למרות שהוא לא מהיר הוא גם יכול לשחק באגף. אבל גם מבחינה מקצועית הבעיה שלו היא שהוא נחמד מדי. זה לא שהוא מפחד, אבל הוא לא נכנס לתיקולים בדרך כלל והוא לא יודע להיות רע על המגרש. ומדובר פה על שחקן עם נתונים פיזיים מאוד מרשימים שפשוט לא מנוצלים".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

אין בגדים

אוטגרי, שהיה נאמן לריינג'רס והצליח מאוד בשורותיה, החליט בסיום עונת 2006-2007 לעזוב את הקבוצה על מנת לשפר את תנאיו ואת הסיכויים שלו לצאת לאירופה. הוא עבר לדולפינס העשירים, אך לא מצא את מקומו וכבר בינואר ניסה לעבור קבוצה אך ללא הצלחה. בסיום העונה עבר ליריבה העירונית של הריינג'רס - הארטלנד, וגם שם לא הסתדר יותר מדי, כשעכשיו עזב לבית"ר.

"הוא בחור טוב ואנחנו חברים. קצת מוזר שהוא לא התקשר אלי לשאול על ישראל ועל בית"ר לפני שבא, אבל כזה הוא - שקט ומנומס", סיפר איינוגבה. "גם עכשיו כשהוא בארץ כבר יותר משבוע הוא לא פנה אלי". העובדה כי התבייש להתקשר לחבר ותיק בארץ זרה אמנם מלמדת הרבה על אופיו המבויש של אוטגרי, וייתכן גם על שיקול הדעת המוטעה שלו לגבי סוכנים.

אם הסיפור עם פורטסמות לא מספיק, בבית"ר מספרים כי סוכנו האפריקאי החדש גנב את דרכונו של אוטגרי לפני כשבועיים, לאחר משחקה של נבחרת ניגריה ב' מול גאנה וטירפד מעבר לקבוצה יפנית. החלוץ, שנתקע מחוץ למדינתו, היה אובד עצות ואז באמצעות סוכן שחקנים ישראלי השיג אישור כניסה לישראל, ונחת למבחנים בבית"ר, ללא ציוד וכמעט ללא בגדים.

"אצלי לא היו לו בעיות התאלקמות, אבל יכול להיות שהעובדה שהוא מסוגר מקשה עליו להתחבר לקבוצות. במדינה זרה זה אפילו קשה עוד יותר", סובר אופנקואה. "סה"כ מבחינת מאמנים הוא לא מהווה בעיה כי מה שאומרים לו הוא מקבל ומבצע, אבל חשוב לזכור שהוא בחור רגיש. לכל מועדון הלחצים והצרכים המיוחדים שלו, אבל אני מאמין שהוא יצליח בישראל כי הוא לא פחות מוכשר מניגרים אחרים ששיחקו בישראל ובליגות גדולות יותר. אם בית"ר מחפשת חלוץ מרכזי הוא מתאים להם מאוד מקצועית, השאלה היא האם הוא יתחבר מנטלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully