וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי זה איברהימוביץ'?

18.12.2008 / 12:31

הוא חלם לשחק עם אדמונדו והגשים זאת. נדרש לרשת את טוני ועמד בזה. נפל לבור שהותירה עזיבת איברה וקם ממנו. עכשיו, אחרי שלואיג'י ריבה טען שהוא יותר טוב מהשבדי, אמאורי מחכה לדונגה, שלא זימן אותו לנבחרת ברזיל, במשחק ידידות במדי איטליה. האם גם הפעם הוא ינצח?

ב-1984 הוקרנה על מסכי הקולנוע באיטליה הקומדיה "מאמן הכדורגל" (L'allenatore Nel Pallone) שנחלה הצלחה גדולה בקרב חובבי הענף, בין היתר בזכות הופעת אורח של מספר כדורגלנים מפורסמים, ובתחילת השנה אף זכתה לסרט המשך בכיכובם של לוקה טוני, פרנצ'סקו טוטי ועוד. עלילת הסרט עקבה אחר מאמן כדורגל שמנסה להחתים כוכבים ברזילאים כמו סוקרטס ואדר, ובסופו של דבר חוזר מארץ הסמבה עם שחקן צעיר ואלמוני בשם אריסטוטלס, שעם הזמן מתגבר על הגעגועים לאמא, הופך לבן בית אצל מאמנו ובהמשך לסופרסטאר. עבור מריאנו גרימלדי, סוכן שחקנים מנאפולי, אותו אריסטוטלס הוא בעצם אמאורי, חלוצה הנפלא של יובנטוס.

בשנת 2000 הגיע גרימלדי לחזות כהרגלו במשחקי טורניר ויארג'יו היוקרתי לנוער (או בשמו השני, "קופה קרנבל"), המוכר לכולנו כטורניר בו כיכבו במהלך השנים גם בירם כיאל, עדן בן בסט ומאור בוזגלו, בשעה שייצגו את קבוצת הנוער של מכבי חיפה. באותה עת נטלה חלק בטורניר גם קבוצת סנטה קתרינה הברזילאית, אשר בשורותיה שיחק כדורגלן צעיר ואלמוני בשם קרבאליו דה אוליביירה אמאורי. החלוץ הבקיע צמד במשחק ההפסד מול אמפולי וכבש גם מול פיורנטינה החזקה. גרימלדי הבין כי מצא זהב. הסוכן לקח את אמאורי מיד תחת חסותו וסידר לו חוזה בקבוצת בלינזונה השוויצרית, אלא שפציעת ברך שינתה את התוכניות והחלוץ נטש לאחר תקופה קצרה כדי להצטרף כמושאל לנאפולי. פה שוב נוצרה הקבלה בין סיפורו של אמאורי לגיבור הסרט אריסטוטלס, כשגרימלדי הנאפוליטני לקח את החלוץ בן ה-20 תחת חסותו, סירב לאפשר לו לשוב הביתה והפך אותו "לחלק אינטגרלי ממשפחת גרימלדי", כהגדרת הסוכן.

עם השנים נדד אמאורי לקבוצות שונות, כשאת עיקר ההצלחה קצר בפאלרמו הסיציליאנית, ממנה נמכר לבסוף לקבוצת פאר, כמו שחלם מילדות. יובנטוס הייתה הזוכה המאושרת תמורת 15.3 מיליון יורו. מי שייצג את החלוץ גם בעסקה הזאת, אגב, הוא אותו גרימלדי אשר טען בתקופת הפריחה בפאלרמו ש"הרבה סוכנים מתחננים לייצג אותו, אבל אמאורי כל הזמן אומר להם שהוא נשאר עם המשפחה. הוא מדהים אותי כל פעם מחדש, גם על המגרש וגם מחוצה לו". ההפתעה האחרונה שסידר אמאורי לסוכנו הוותיק לכבוד השנה החדשה, כך מתברר בימים אלה, היא ניתוק הקשר בן שמונה השנים וסיום עבודתם המשותפת.

יותר טוב מאיברהימוביץ'

עוד בתקופה ששיחק בנאפולי, אותה אהד כילד בשל היותה קבוצתו של החלוץ קארקה, חשב אמאורי שחלומו הגדול הוגשם במלואו. בתור נער צעיר בעיר קראפיצ'יבה, סאו פאולו, נהג אמאורי לצפות באלילו אדמונדו ולפנטז על הרגע בו יזדמן לו לעלות יחד איתו על כר הדשא. היום הזה הגיע בגדול ב-20 במאי 2001, אז עלה אמאורי כמחליף מול ורונה וכבש את שער הבכורה שלו בליגה האיטלקית הראשונה, מבישול של "החיה". מכאן החל להציב החלוץ מטרות חדשות בכל פעם, כשהוא חולף על פני הישגיו של אדמונדו באיטליה ומפתיע אפילו את עצמו.

בקייבו הוא כבש בצרורות והיה שותף להעפלה היסטורית של המועדון למוקדמות ליגת האלופות (בעזרת פרשת הקאלצ'יופולי), ולאחר ירידת החמורים המעופפים לליגה השניייה מצא עצמו בפאלרמו עם התווית המלחיצה: "היורש של לוקה טוני". אחרי עונה אחת בורוד בה הברך שוב הכריעה אותו וסידרה לו תקופת החלמה של שבעה חודשים, הפך אמאורי בעונתו השנייה בסיציליה לחלוץ קטלני ואחד השחקנים המבוקשים ביבשת. הנעליים של טוני, למרות כל הספקות, התאימו למידותיו.

כשהצטרף בקיץ האחרון ליובנטוס, נאלץ אמאורי שוב להתמודד עם השוואות. פעם הייתה זו ההשוואה לזלאטן איברהימוביץ', שנטש את יובה כשזו נשרה לליגה השניייה ועבר לאינטר, ובהמשך היה זה צילו של המפציץ הפצוע דויד טרזגה שריחף מעליו. "עוד בימיי בקייבו השוו ביני לבין איברהימוביץ', בגלל הדמיון הפיזי וצורת המשחק", סיפר אמאורי עם הגעתו לטורינו על ההקבלה לגאון השבדי. "הוא הפך לכוכב גדול ביובה ועשה עבודה נהדרת, אבל אני מאמין שאוכל להיות טוב ממנו. רק שיתנו לי את ההזדמנות להוכיח את עצמי".

הברזילאי ידע שצפויה לו תחרות לא פשוטה על חולצת ההרכב של הגברת הזקנה, כשפרט לטרזגה נמצאים בקבוצה גם וינצ'נזו יאקווינטה, סבסטיאן ג'ובינקו ומעל כולם אלסנדרו דל פיירו. הפציעה של טרזגול הייתה הטריגר לכניסתו של אמאורי להרכב, אולם היכולת הנפלאה שלו והורסטיליות ההתקפית גרמו גם לנסיך דל פיירו להודות ש"אמאורי עבורי הוא הפרטנר המושלם". המאמן קלאודיו ראניירי, אשר התלהב מצמד שעריו אשתקד במדי פאלרמו מול קבוצתו הנוכחית, חיזק והוסיף כי "החתמנו את אמאורי בגלל יכולתו לשחק לצד כל אחד משלושת החלוצים האחרים שלנו".

יותר מזכיר את ויאלי

רגע לפני שהליגה האיטלקית סוגרת סיבוב, אמאורי חגג צמד ב-2:4 של יובנטוס על מילאן, אותה כינה "גן עדן לברזילאים", אך העדיף על פניה את הגברת הזקנה. עד עתה אין ספק כי מדובר בעונת השיא של החלוץ הברזילאי, שכבש כבר 10 שערי ליגה ונחשב לרכישה המוצלחת של השנה. "לא ציפיתי שהוא יכבוש כל כך הרבה שערים כמו טרזגה, כי הם שני שחקנים שונים", אמר ראניירי לאחר הניצחון על הרוסונרי. "יש לו יכולות פיזיות מרשימות ואין ספק שהוא הגיע אלינו בוגר ומנוסה – בדיוק בזמן המתאים".

היכולת במשחק הגדול מול מילאן בנוסף להיותו השחקן היעיל בליגה על פי מדדים שונים, החזירו את עיתוני איטליה להשוואה מול איברהימוביץ', במיוחד אחרי ששניהם כבשו צמדים במחזור האחרון והעלו את מאזנם האישי ל-10 כיבושים. "בזמן שאיברה הטכני זכה בתואר עם אייאקס, אמאורי החסון היה על שולחן הטיפולים בבלינזונה", כתב לואיג'י גרלנדו ב"גאזטה דלו ספורט". "כשאת השבדי השוו למרקו ואן באסטן, אמאורי קיבל את זהותו הפיקטיבית של אריסטוטלס".

לואיג'י ריבה, מלך שערי נבחרת איטליה בכל הזמנים, מעדיף לנתח זאת בצורה פשוטה הרבה יותר. "תמיד אהבתי את אמאורי. הוא שחקן מפתח עבור הקבוצה שלו, שבעת צרה יודעת שאפשר למסור לו את הכדור והוא כבר יעשה איתו משהו", אמר האיש שזכה לכינוי "נפץ הרעם" והוביל את קליארי לתואר האליפות היחיד שלה ב-1970. "איברהימוביץ' פנטזיסט עם יכולות טכניות נהדרות ובאמת, אף פעם לא חשבתי שהוא יהיה כל כך טוב. בכל זאת, אישית, אני מעדיף את אמאורי על פניו". ג'אנלוקה ויאלי, חלוץ יובנטוס לשעבר, מצטרף אף הוא למחמאות, אם כי אמאורי מזכיר לו מישהו אחר לגמרי. "מדובר בשחקן כישרוני עם תכונות טכניות ופיזיות מדהימות. הוא תמיד מוכן לעבוד עבור הקבוצה ומזכיר לי שחקן בשם ג'אנלוקה ויאלי".

יותר איטלקי מברזילאי

התהייה הגדולה לגבי אמאורי נעוצה בקריירה הבינלאומית שלו. "איך שחקן כזה לא לבש מדי נבחרת כלשהי עד גיל 28?", עקצו בעיתוני איטליה את מאמן נבחרתם מרצ'לו ליפי ועל הדרך שאלו לפשר התעלמותו של דונגה, מאמן נבחרת ברזיל, מהחלוץ המצליח שמעולם לא שיחק כדורגל מקצועני בארצו. הברזילאים היו הרבה פחות עדינים והעלו סקר: מדוע אמאורי לא מוזמן לסלסאו? א. כי דונגה חמור. ב. הוא לא מספיק טוב. ג. פאטו עדיף עליו. את תוצאות הסקר גם דונגה יכל לנחש בקלות.

למרות הביקורות והקריאה מכוכב העבר זיקו ("דונגה, הוא מתאים לברזיל, זמן אותו!"), האיש שהניף את גביע העולם ב-1994 לא הפך את עורו. "אנחנו רואים הכל. שמעתי שהוא היה מצוין בפאלרמו ואני יודע שהוא מצליח יפה גם במועדון חשוב כמו יובנטוס. לא דיברתי איתו, אבל קראתי שהוא דורש בטחונות ורוצה הזדמנות במספר משחקים. אצלי אין הבטחות לאף אחד", הדגיש דונגה, שמקפיד לזמן את אדריאנו גם אם הוא חולה, פצוע או סתם שיכור. "יש היררכיה שצריכה להיות ברורה לכולם ואני בוחר רק שחקנים שמבינים זאת".

אמאורי, מבחינתו, לא אהב את הגישה של דונגה כלפיו ועשה את הבחירה שלו לפני מספר חודשים. "כבר למדתי את ההמנון האיטלקי", אמר החלוץ. "גדלתי באיטליה כאדם והתפתחתי כשחקן – הכדורגל שלי יותר איטלקי מברזילאי. התקפת נבחרת הכוללת את אנטוניו די נטאלה, דל פיירו ואותי תהיה אימתנית". רוברטו דונאדוני תיכנן לזמנו לסגל האיטלקי אם היה ממשיך כמאמן, אולם מחליפו מרצ'לו ליפי השתדל להיות דיפלומט והגיב בלקוניות כשנשאל על אפשרות צירופו של החלוץ מסאו פאולו. "זה לא תלוי בי", הסביר המאמן הוותיק. "ברגע שמשרד הפנים יאשר את בקשת האזרחות שלו, אני אוכל לשקול את האופציה הזו בצורה רצינית".

ליפי יכול להתחיל ולשקול בכובד ראש. הודות לאזרחותה האיטלקית בת 12 השנים של אשתו בשלוש השנים האחרונות, סינתיה, רשאי אמאורי לקבל את התעודה כבר בתחילת השנה האזרחית החדשה. באיטליה מתכוונים לדאוג לזימונו לפני שיתעוררו עמיתיהם מדרום אמריקה, ואת הופעת הבכורה שלו במדי הסקוואדרה אזורי צפוי לערוך אמאורי במשחק ידידות ב-10 בפברואר, מול לא אחרת מאשר ברזיל. ודונגה? הוא יצטרך להיענות להמלצת אחד מאוהדי הסלסאו: "תתפלל שאת השער הראשון יכבוש אמאורי בהזדמנות אחרת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
  • עוד באותו נושא:
  • אמאורי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully