וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכר את היריבה - סנט אטיין

29.8.2008 / 15:18

הקבוצה הכי מעוטרת בצרפת, בה שיחק מישל פלאטיני וגם גיורא שפיגל, כבר לא אימפריה כבעבר, אבל היא עדיין מכשול קשה עבור הפועל ת"א

מכל חמש הקבוצות שהיא יכולה הייתה להיות מוגרלת מולן, סנט אטיין הייתה היריבה החזקה ביותר. רצה הגורל והפועל תל אביב תתארח באצטדיון ג'פרי גישארד, אחד האצטדיונים החמים בצרפת, ביתה של הקבוצה הגדולה ביותר בארץ הבאגט. למרות השלטון הבלעדי בשנים האחרונות של יריבתה הגדולה ליון, סנט אטיין היא עדיין הקבוצה המעוטרת ביותר בצרפת ולה 10 אליפויות ושישה גביעים.

הכוכב הגדול ביותר של הקבוצה בכל הזמנים הוא כמובן אחד, מישל פלאטיני שמו, שבשלוש העונות בהן שיחק בקבוצה, זכה איתה באליפות אחת ב-1981 והגיע איתה פעמיים לגמר הגביע, באותה שנה ועונה מאוחר יותר. את רשימת שחקני העבר של הקבוצה מעטרים עוד אינסוף שמות גדולים וביניהם לורן בלאן, איימה ז'אקה, גרגורי קופה, רוב ויטסחה ואפילו הישראלי גיורא שפיגל.

הקבוצה, שמשחקת בירוק, אמנם זכתה ב-10 אליפויות, אבל האחרונה שבהן הייתה ב-1981, כאמור תחת חסותו של מישל פלאטיני וזה היה התואר האחרון של המועדון. בהתרחשויות שקצת מזכירות את שאירע אצל יריבה גדולה אחרת, מארסיי, כעשור מאוחר יותר, הואשם נשיא המועדון, רוג'ר רושר בעבירות פיננסיות ונשלח למאסר ב-1982. הקבוצה נפלה לבינוניות ולא הצליחה לשחזר את הישגי העבר בשנים הבאות.

בשנת 2001 היו מעורבים בכירים במועדון בשערוריית דרכונים מזויפים של שני שחקני הקבוצה, אלכס הברזילאי ומקסים לויצקי האוקראיני. השניים הושעו לתקופה ממושכת וממאזנה של הקבוצה הורדו שבע נקודות, מה שגרם לנשירתה של האימפריה לתהומות הליגה השנייה.

שימו לב לבפתימבי גומיס

רק בתום עונת 2003/4 שבה סנט אטיין לליגה הבכירה, כשבאותן שנים היא כבר רואה כיצד השכנה ליון מהלכת אימים על הכדורגל הצרפתי. בעונה שעברה סיימה הקבוצה במקום החמישי, הטוב ביותר שלה מזה שנים וחזרה למפעלים האירופאים לראשונה מאז אותה 1982.

השחקן הבולט של הקבוצה הוא החלוץ, בפתימבי גומיס, שגדל בקבוצה ומלבד עונה אחת במהלכה היה מושאל לטרואה, העביר בה את כל הקריירה. גומיס בן ה-23 לא נחשב לכישרון יוצא דופן כשהיה צעיר, אבל בשנתיים האחרונות כבש 26 שערים ואת מקומו בהרכב הקבוצה ובקיץ האחרון הוזמן לסגל הנבחרת ואף היה אחד מ-23 השחקנים שלקח עמו ריימונד דומנק ליורו 2008, זאת על אף ביקורת נוקבת מצד פרשנים צרפתים. גומיס משך תשומת לב רבה מכיוון האי הבריטי בעונה שעברה וניוקאסל נחשבה למועמדת הבכירה לרכוש אותו, אך כל עסקה לא יצאה לפועל והוא עדיין משחק בקבוצה.

כיאה לקבוצה בליגה הצרפתית ששואפת להתברג בצמרת, לסנט אטיין אין חוליות חלשות אם משווים אותה עם הפועל תל אביב. עם זאת, אפשר לציין שחקנים נוספים כמו השוער הצבעוני ז'רמי ז'אנו, הקשר-חלוץ מגינאה, פסקאל פיינדונו, שנחשב לשחקן הבולט בחלק ההתקפי עד פריחתו של גומיס וגם את דייסוקה מאטסוי היפני, שהצטיין במדי לה מאן בשנים האחרונות והגיע לסנט. אטיין בתום העונה שעברה.

את הקבוצה מדריך חלוץ העבר לורן רוסי, שהחל את קריירת המשחק שלו במועדון ושימש כעוזרו של איבן האשק הצ'כי בעונת 2006/7. אחרי שהאשק עזב, רוסי עשה צעד אחד קדימה ומונה למאמן הקבוצה ובזכות עונה מוצלחת ביותר, הוא עדיין עומד על הקווים. לפני כן שימש רוסי גם כעוזר מאמן בליל וכמאמן ראשי בסיון השוויצרית ובקבוצות מהליגות הנמוכות בצרפת.

הקבוצה נחשבת כאמור לאחת מהקבוצות הביתיות ביותר בצרפת ובאצטדיונה הקומפקטי, שאירח משחקים במונדיאל 1998, יש כ-35 אלף מקומות. הקהל של סנט אטיין נחשב לחם במיוחד, אבל למרות היריבות המוכרת עם אוהדי ליון, על רקע השכנות בין שתי הקבוצות, היריבות הידועה והחמה יותר של אוהדי הקבוצה היא עם אוהדי מארסיי במיוחד מכיוון שאלו נחשבים לשמאלנים ואלו של סנט אטיין לימניים. האוהדים של הקבוצה הירוקה הואשמו מספר פעמים בשנים האחרונות בהתנהגות גזענית, למרות שראוי לציין שהם גם זכו לפרס על התנהגות טובה מההתאחדות הצרפתית לפני כשנה.

  • עוד באותו נושא:
  • סנט אטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully