וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיא לוזון, תתעודד

11.4.2008 / 10:36

12 מאמנים התפטרו או פוטרו העונה מקבוצות בליגה האיטלקית, הוחלפו או הוחזרו, קרחנה שהיתה מביישת גם את הכדורגל הישראלי

ביום השני ברא אלוהים את השמיים, הבדיל בין המים העליונים לתחתונים והמציא את פיטורי המאמנים בכדורגל האיטלקי. זו כנראה הסיבה בגללה יום שני האחרון, ה-7 באפריל, עבר בשקט מפתיע על ארץ המגף. הייתה זו הפעם השנייה בלבד מאז ה-3 במרץ בה לא מפוטר מאמן מקבוצה בסריה A ביום שני, דבר שבוודאי לא מבטיח שקט גם יום למחרת המחזור ה-32, בעוד מספר ימים.

12 מאמנים התפטרו או פוטרו העונה מקבוצות בליגה האיטלקית, שמונה מהם קיבלו את ההודעה למחרת יום המשחק, כלומר ביום שמגיע אחרי ראשון. אחד שנשלח לביתו דווקא ביום שלישי הוא דווקא מרקו ג'יאמפאולו, שבאמצע נובמבר פוטר בפעם השנייה בתוך פחות משנה מקליארי. מבולבלים? לא נשיאי הקבוצות באיטליה. פיטורים של מאמן והחזרתו לתפקיד כעבור מספר חודשים, שבועות או ימים, כבר הפכו לתופעה שכיחה וקומית במיוחד בכדורגל האיטלקי.

למה זה קורה? פשוט כי נשיאי הקבוצות יכולים ולרבים מהם אין סבלנות. בהינף יד או במחיר של שיחת טלפון מקומית הם שולחים מאמנים לארוז את חפציהם, ללא התראות מוקדמות ולפעמים גם ללא סיבות שנראות מוצדקות.

28 מאמנים

אחד מהמנהגים הבולטים בשנים האחרונות של קבוצות הכדורגל באיטליה, הוא למנות מאמן יחסית אלמוני שהוליך קבוצה קטנה יותר לעונה מוצלחת בשנה שלפני כן. ניסיון של יותר משנה אחת מוצלחת בדרך כלל לא נדרש כאן. מרקו ג'יאמפאולו לא החזיק בתעודת אימון שסיפקה את ההתאחדות האיטלקית, אבל עשה כמה טריקים שהתירו לו לעמוד על הקווים כעוזר מאמן מבחינה רשמית, ובעונת 2005/6 הוליך את אסקולי הקטנה למקום ה-12 (10 אחרי הורדת הנקודות לקבוצות בעקבות הקאלציופולי) בטבלה - הטוב בתולדותיה. בתום אותה עונה, שהייתה הראשונה שלו כמאמן בליגה הבכירה, כבר נחשב לאחד מהמוחות הצעירים והמבריקים בכדורגל האיטלקי. השדרוג לא איחר להגיע וקליארי הקטנה, אך הגדולה מאסקולי, קפצה על המציאה.

העתיד נראה מבטיח, אלא שכשלושה חודשים אחרי פתיחת העונה, ג'יאמפאולו פוטר. הבוס של הקבוצה מסרדיניה והמפטר הסדרתי, מאסימו צ'לינו, הבין שהמאמן יליד שוויץ לא מצליח לשחזר את ההצלחה הקודמת שלו מאסקולי ולא התקשה להגיע להחלטה לשלוח אותו לדרכו אחרי תקופה קצרה. במקומו מונה פרנקו קולומבה, אבל כשגם הוא נכשל בנסיונו להעלות את הקבוצה על הפסים הנכונים, צ'לינו פיטר גם אותו. כעת היה על איש העסקים שחי במיאמי למצוא מאמן שלישי לקבוצה בתוך מספר חודשים, אבל החיפושים לא הגיעו רחוק. באותו זמן ישב לו בביתו אותו מרקו ג'יאמפאולו, שפתח את העונה ברוסובלו ושעדיין קיבל מהקבוצה משכורת. השוויצרי נקרא בחזרה אל הדגל. "אני גאה בכך שהעיר רצתה שאשוב לקבוצה", אמר אז בהתלהבות.

העונה כאמור פוטר בפעם השנייה בתוך פחות משנה על ידי אותו נשיא ומי שירש אותו היה נדו סונטי, שהגיע לקדנציה שלישית במועדון מאז 2002. שקט בסרדיניה? לא ולא. אחרי פחות מחודש וחצי סונטי הבין שגם בפעם השלישית הוא לא ילקק גלידה בקבוצה של מאסימו צ'לינו וביקש להתפטר. הנשיא כמובן לא התנגד ומיהר להוציא הודעה פומבית על כך שהמאמן הוותיק עוזב את המועדון כשמי שיחליף אותו יהיה לא אחר מאשר...מרקו ג'יאמפאולו. הודיע ולא שאל. עבור ג'יאמפאולו הגיעו מים עד נפש. "לכבוד עצמי יש מחיר גבוה מכסף", הסביר את ההחלטה שלא להתמנות למאמן קליארי בפעם השלישית בתוך כשנה וחצי. מאז הגיע צ'לינו לקליארי ב-1992 התחלפו והוחלפו 28 מאמנים בקבוצה. ג'יאמפאולו סירב לצאת קבוע עם הנשיא הבלתי יציב, אך זה איננו דבר שאפשר לומר על פרנצ'סקו גווידולין.

4 פעמים

לנשיא פאלרמו, מאוריציו זאמפריני, יש כמה חולשות. אחת מהן היא לפרנצ'סקו גווידולין, אחת נוספת היא לאותם ימי שני. זאמפה ידוע כנשיא אקסצנטרי במיוחד ולאחד משיאיו הגיע אחרי המחזור ה-36 של הסריה A בעונה שעברה. הקבוצה הסיציליאנית הפסידה 3:2 לאמפולי ולפתע ניצבה מתחתיה, במקום השביעי בטבלה. נשיא הרוסאנרו הרגיש שהוא צריך לפעול מהר לפני שהמקום בגביע אופ"א בורח לו והדהים את ארץ המגף כשמינה למאמן הקבוצה את גווידולין במקומם של המאמנים הזמניים, רוסריו פרגוליצי ורנצו גובו. מדוע הדהים? כי שלושה שבועות בלבד לפני כן פיטר אותו מהקבוצה והצהיר תחת כל עץ רענן ש"חבל שלא פיטרתי אותו קודם" וש"הוא איבד שליטה על הקבוצה". המאמן פוטר מפאלרמו יום לאחר המחזור ה-33 והוחזר אליה יום לאחר המחזור ה-36. פעמיים, אגב, היו אלו ימי שני.

גווידולין הוליך את פאלרמו לשני ניצחונות בשני המשחקים שנותרו לסיום העונה ועזב בכדי לפנות את מקומו בקיץ האחרון למאמן אטאלנטה בעונה שעברה, סטפאנו קולאנטונו. אלא שהרומאי הקירח, שנחל הצלחה אדירה עם הנראזורי מברגאמו, גילה שהחיים בסיציליה קשים ביותר וביום שני, ה-26 בנובמבר, הועף הביתה על ידי זאמפריני. את זהות המחליף כבר גיליתם לבד, פרנצ'סקו גווידולין, שהגיע לקדנציה רביעית בקבוצה הוורודה.

"הם האליזבת טיילור והריצ'רד ברטון של הכדורגל האיטלקי, או אם אתם צעירים מדי בשביל להכיר את שניהם, אז הטומי לי והפאמלה אנדרסון", היטיבה לתאר סוזי קאמפנלה את יחסי זאמפה-גווידולין בטורה בצ'אנל4, "כל כך ברור להם שהקשר ביניהם לא בריא ורק יזיק להם, אבל הם לא יכולים לעמוד בפני הניצוץ הזה. האם זה שוב ייגמר בדמעות? אני מנחשת שכן". ניחשה וצדקה.

לפני כשלושה שבועות פוטר גווידולין על ידי הנשיא ועזב את הקבוצה הסיציליאנית בפעם הרביעית בארבע השנים האחרונות. שוב היה זה יום שני והמאמן בן ה-52 בוודאי נזכר פעם נוספת בדברים שאמר פעם על זאמפריני ולפיהם: "הוא הבעלים הכי טוב שאתה יכול לעבוד תחתיו... מיום שלישי ועד יום ראשון. בימי שני הוא מאבד את קור הרוח שלו". במקומו של המאמן, שנחשב באיטליה לשקדן והגנתי, מונה לא אחר מאשר סטפאנו קולאנטונו, אותו אחד שפוטר מוקדם יותר העונה. עדיין מבולבלים?

1,000 אוהדים

באותו יום בו פוטר העונה סטפאנו קולאנטונו מפארלמו, איבד גם מאמן אמפולי, ג'יג'י קאני את משרתו. שבוע לאחר שקולאנטונו הוחזר לרוסאנרו, שב גם קאני לעבודתו הקודמת, במקומו של אלברטו מאלזני שהחליף אותו מספר חודשים לפני כן. בינתיים השניים הללו הם היחידים העונה שפוטרו וחזרו לאותה קבוצה במהלך אותה עונה, זאת כמובן בזכות סירובו של מרקו ג'יאמפאולו להגיע לתקופת בלהות נוספת בקליארי, כשהוא יודע שאצבעו של הבוס שלו על ההדק וכל שעליו לעשות זה להמתין בחשש ליום בו היא תסחוט אותו. בשנים קודמות המקרים הללו חזרו שוב ושוב.

בעונת 2005/6 העלה ג'יאני די ביאסי את טורינו לסריה A. בקיץ החל לבנות את הקבוצה לקראת עונת התאקלמות בליגה הבכירה, אבל שלושה ימים לפני פתיחת העונה קיבל מהנשיא אורבנו קאירו טלפון. "הוא התקשר אלי בזמן שהייתי בארוחת ערב במסעדה והודיע לי על כך שהוא החליט לפטר אותי", סיפר די ביאסי, "אחר כך הוא שאל אותי מה אני חושב שכדאי לו לומר לתקשורת". להעזבתו של המאמן שהעלה את טורינו ליגה, לא הייתה סיבה ברורה לעין עד שהתברר שקאירו, שהשתלט על הקבוצה רק ב-2005, הגיע לסיכום על אלברטו זאקרוני המעוטר.

אלא שהרקורד בו החזיק זאק, ובו אליפות עם מילאן, לא סייע לו להצליח גם בטורינו ובפברואר בשנה שעברה הוא פוטר. קאירו שוב הרים טלפון לדי ביאסי. "הייתי צריך לבלוע את הגאווה שלי" ,סיפר לכלי התקשורת בזמן שכ-1,000 מאוהדי טורינו הריעו למאמן החוזר, באימון הבכורה המחודשת שלו בקבוצה.

רנצו אוליביירי פוטר מבולוניה מהסריה B והוחזר אליה כעבור מספר שבועות בעונה שעברה ובין המאמנים שהעבירו יותר מקדנציה אחת מקליארי בשנים האחרונות ניתן למצוא מלבד מרקו ג'יאמפאולו ונדו סונטי שכבר הוזכרו קודם, גם את דניאלה אריגוני ודוידה בלארדיני. שורה של מאמנים עוברת מדי שנה בין לא מעט קבוצות משתי הליגות העליונות. הם שורדים בהן מספר חודשים, ממשיכים הלאה או מוחזרים לאותם קווים במקום קולגות שהחליפו אותם לפני כן. ישנם גם כאלו שמצליחים להחזיק באותה קבוצה יותר משנה-שנתיים, אבל תופעת הכסאות המוזיקליים חיה וקיימת. קרחנה בארץ המגף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

2 צדיקות

חוקי המציאות באיטליה מספרים על כך שנשיאי הקבוצות הם המבינים הגדולים ביותר בכדורגל. כדי לעבוד תחתיהם נדרשות מהמאמנים יכולת גבוהה מאוד לקבלת ביקורת פומבית וגם עמידות בפני מתחים של להיות תחת סכנת פיטורים מתמדת.

רוברטו דואנדוני היה המאמן המצליח ביותר בתולדות ליבורנו, אבל זה לא מנע מנשיא הקבוצה, אלדו ספינלי, לצאת נגדו בכלי התקשורת כשהקבוצה דורגה במקום השישי בטבלה. למאמן המתולתל נמאס והוא עזב. "בדיעבד עשיתי טעות", הודה ספינלי מאוחר יותר, אבל דונאדוני כבר לא חזר. מאוריציו זאמפריני הבטיח להשתנות אינספור פעמים, אמר שלא יחזור על טעויות העבר, אבל בכל פעם שהפיוז התלקח, פרנצ'סקו גווידולין נאלץ לשמוע את זאמפה טוען בפני כלי התקשורת כי המאמן שלו בונקריסט ומפגר מבחינה טקטית.

דווקא קבוצות סופר לחוצות כמו נאפולי ולאציו גילו העונה סבלנות וסובלנות כלפי המאמנים שלהן גם בתקופות רעות, אבל ביחד עם הקבוצות הגדולות של איטליה וכמה נוספות, הן היחידות שבינתיים מסרבות לשמש כעוד תחנה ברכבת המאמנים המטורפת של הסריה A, ששוצפת וקוצפת במהירות שיא תחת חסותם של הנשיאים המוטרפים שמקבלים את הג'ננה שלהם כמעט מדי יום שני.

פרנצ'סקו גווידולין, אלברטו מאלזני, נדו סונטי, אטיליו טסר, רנצו אוליביירי וסילביו באלדיני הם רק חלק מהשמות של מאמנים שהיום לא עובדים, אבל שממתינים בסבלנות. הרי מי יודע איזו קריזה יחטוף אחד מנשיאי הקבוצות בזמן הקרוב? אולי ביום שני הקרוב יגיע תורו של אחד מהם לעלות על קרוסלת המאמנים.

sagivbb@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully