וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בקרואטיה בונים על דור הזהב

אלי שווידלר ועוזי דן

8.11.2006 / 9:32

על לוקה מודריץ' בן ה-21 מדברים כ"מי שיהפוך לקרואטי הגדול בכל הזמנים". הוא מגדיר את המשחק מול ישראל כ"חשוב יותר מאנגליה"

בתחילת ספטמבר, מעט פחות מיממה לפני המפגש עם נבחרת רוסיה, הגיעה לאיצטדיון דינמו במוסקבה המשלחת הקרואטית. באווירה הקלילה של האימון המסכם השתלב היטב זבונימיר בובאן, מגדולי שחקני קרואטיה לשעבר וכיום פרשן טלוויזיה.

בובאן הירבה לחייך, הצטלם עם האוהדים וגם הסכים להעריך את יחסי הכוחות בין שתי הנבחרות. "גם ללא שמונה שחקני הרכב, קרואטיה טובה יותר מרוסיה", אמר וגם הסביר מדוע: "בזכות הכישרון. המשחק הזה תלוי בעיקר בנו. אמנם זו לא הנבחרת שהגיעה למקום השלישי במונדיאל 98', אבל גם עכשיו יש ממה ליהנות. כדאי לשים לב ללוקה מודריץ'. לבחור נמוך הקומה הזה, שהכדור נבדק לו לרגל. הוא צעיר מאוד, אבל מוכשר ויעיל בטירוף". לשיחה הצטרף עיתונאי קרואטי. "כדאי לך להקשיב לבובאן", הוא אמר, "לא קל להוציא ממנו מחמאה".

לא הרחק מבובאן, הצטלם להנאתו עם האוהדים הקרואטים עוד אחד מהכוכבים הגדולים בעבר הלא רחוק, רוברט יארני. אחרי שסיים להתבדח עם העיתונאים, כיצד היה נראה כיום בפעולה עוזר המאמן רוברט פרוסינצ'קי, עם 20 קילו עודף במשקל, יארני פנה לדבר על ההרכב. ברגע אחד ראינו מבט רציני, עם תוסף קטן של דאגה.

"הביטו", אמר, "שחקני המפתח שלנו בהגנה, שימיץ' ושימוניץ', מושעים. אני סומך בעיקר על השוער פלטיקוסה ועל מודריץ'. הוא תמיד יגיע לעזור להגנה, גם אם לא יתבקש באופן מפורש. ומודריץ', בעצם, הוא מחזיק הכדור הטוב ביותר אצלנו, ללא עוררין".

במשחק נגד רוסיה למחרת, בהתאם להמלצות, מספר 14 הושם תחת מעקב. במחצית הראשונה הקשר ההתקפי בן ה-21 חטף שישה כדורים, שהניבו ארבעה איומים ממשיים על השער. הרושם שנוצר הוא שהקרואטי מדינמו זאגרב קורא מחשבות ומתחיל את התנועה עוד בטרם עזב הכדור את רגלו של היריב. במחצית השנייה תנאי המגרש הגרועים פגעו באיכות המשחק, שהסתיים ב-0:0. מודריץ' היה הטוב במגרש.

שלושה שבועות קודם לכן, במשחק הכנה מול איטליה (בהרכב חסר), הבקיע מודריץ' והצעיד את קרואטיה לניצחון 0:2 על אלופת העולם. מאמן קרואטיה, סלאבן ביליץ', לא היסס אפילו דקה בהחלטה להקפיץ את מודריץ' להרכב הפותח. ביליץ', אחד המאמנים האינטליגנטיים בנוף, בדרך כלל נזהר שלא לתת להעדפה מקצועית כלשהי ביטוי פומבי. אבל במקרה של מודריץ' הוא לא יכול היה להתאפק, וערב המשחק מול איטליה אמר בשיחה חצי פרטית שהגיעה לאוזניי עיתונאים: "לוקה ישנה את יחסי הכוחות בכל טורניר המוקדמות. עמו הסיכויים להגיע ליורו 2008 מצוינים".

קראנצ'ר הפלה?

את דרכו לכדורגל המקצועי לוקה מודריץ' התחיל לפלס בגיל 17, כשנסע לזאגרב הבירה מעיר הולדתו זאדאר. באותה שנה הושאל מדינמו לבוסניה, לקבוצת זרינסקי מוסטאר, שיחק שם שנה, שבסיומה נבחר לשחקן הצעיר הטוב ביותר בליגה הבוסנית.

אבל גם בגיל 18 טרם מצא מקום בהרכב דינמו ויצא לגלות נוספת, הפעם במרחק 20 קילומטרים בלבד, לקבוצת אינטר נאטרשיץ'. יחד עם קורלוקה, מודריץ' ביצע נסים ונפלאות ולאורך זמן הצמיד את קבוצתו להיידוק ספליט במירוץ לאליפות.

לרבים מהשחקנים בגילו היה חשוב להישאר בזאגרב ולהיות חלק מדינמו בכל מחיר - למודריץ' לא היה איכפת ללכת למרחקים, רק כדי להרגיש את הכדור ברגליים. "הרגשתי שאני חייב לשחק באופן קבוע, בכל מקום אליו אלך", אמר מודריץ' בראיון. "שאיפות מקצועיות הן דבר חשוב, אך הניסיון קודם להן".

את משחק הבכורה בנבחרת הלאומית רשם מודריץ' אצל קודמו של ביליץ', זלאטקו קראנצ'ר, במפגש ידידות מול ארגנטינה בבאזל. מודריץ' גמל לו במשחק נפלא, בסיומו חגגה קרואטיה ניצחון יוקרתי 2:3. אבל קראנצ'ר לא ראה בצעיר בן ה-21 את הגואל ולמודריץ' לא נמצא מקום בהרכב הפותח במונדיאל. מקסימום מספר דקות מצומצם מהספסל. התקשורת הקרואטית מיהרה להאשים את קראנצ'ר בהעדפות משפחתיות, מאחר שמי שהועדף על פני מודריץ' במשבצת הקשר ההתקפי היה בנו של המאמן, ניקו.

"את האור הירוק להציג את מלואו כישוריו, מודריץ' קיבל מסלאבן ביליץ'", אומר אנטון סאמובויסקה, כתב העיתון "ספורטסקה נובוסטי". "הקישור ההתקפי של קרואטי הוא כיום הכוח המניע של הנבחרת, בזכות מודריץ' וניקו קובאץ'. מודריץ' לא רק קורא ומבין משחק נהדר, למרות גילו הצעיר; הוא מוכשר, טכני וגם עושה הגנה. במשחק אחד על אחד לוקה הוא שחקן פנטאסטי, גם לרמות הגבוהות ביותר באירופה".

העיתונאי זדנקו ווריץ' מחזק: "אנחנו מדינה קטנה, בסך הכל 4.5 מיליון תושבים, אבל מאוד מבורכת בכישרונות. ראינו את דור הזהב מגיע לחצי גמר גביע העולם ב-1998, נהנינו מהרבה שחקנים מוכשרים. אבל מעולם לא יצא לי ליהנות משילוב כה נדיר של כישרון, אופי נוח ומוסר עבודה, כמו אצל מודריץ'. הוא בהחלט עשוי לשדרג את עצמו לכדורגלן מהטובים באירופה, אולי אפילו הטוב ביותר שהיה לנו אי פעם בקרואטיה".

מאגאת מתלהב

לפני מעט יותר משנה מודריץ' חתם על חוזה חדש עם דינמו זאגרב, עד 2015, אבל ספק רב אם ימשיך את הקריירה במולדתו לאורך זמן. המועמדת העיקרית לזכות בשירותיו היא באיירן מינכן, שמנחיתה בזגרב סקאוט בכל משחק של דינמו. ההתעניינות של באיירן במודריץ' קיבלה ביטוי מובהק לפני ארבעה שבועות, כאשר למשחק בין קרואטיה לאנגליה הגיע לא אחר מאשר המאמן שלה, פליקס מאגאת. בסיום המשחק, בו ניצחה קרואטיה 0:2, מאגאת היה מלא תשבוחות למודריץ'. באחת ההזדמנויות החמיא לו גם מאמן ארסנל, ארסן ונגר, שאמר כי היה רוצה לראות את מודריץ' צמוד אליו: "הוא עשוי לענות על ציפיות גדולות בליגה גדולה".

בהיפתח חלון העברות בינואר, קיימת סבירות גבוהה שהקשר הצעיר ירכוש כרטיס טיסה למינכן, לכיוון אחד. ראשי דינמו נוקבים בסכום של עשרה מיליון יורו, אבל סביר להניח שיתפשרו על שבעה-שמונה מיליון - המחיר הריאלי עבור כישרון כמודריץ'.

מאז החלה ההתעניינות הגדולה בו, נאסר על מודריץ' לדבר והוא ממעט להתראיין. השבוע הסכים לחרוג מההוראה ולשוחח על "ספורט הארץ" על המשחק ביום רביעי בין שתי הנבחרות.

"זה משחק חשוב, כרגע הכי חשוב אולי בכל הקמפיין שלנו. גם לכם הוא מאוד חשוב. ניצחון שלנו יציב אותנו בעמדה קדמית בדרך לאליפות אירופה. אם אנחנו מנצחים - אנחנו עולים, זה די ברור.

"לאנגליה יש שמות גדולים, אבל כבר לפני המונדיאל אמרתי שהם לא נבחרת טובה. לנו יש שמות פחות גדולים אבל ניצחנו אותם, וגם לישראל אין שמות עולמיים אבל אתם נבחרת מצוינת והוכחתם את זה".

אז אתה הולך על ניצחון?

"אני תמיד רוצה לנצח, אבל אני מסכים אתו שתיקו בחוץ יחשב תוצאה הטובה. לנצח את אנגליה זו היתה הרגשה נפלאה, אבל מדובר היה משחק בית. אם ננצח בישראל יהיה אלו שלוש נקודות יותר חשובות".

לוקה מודריץ'

נולד: 9.9.85

עיר: זאדאר

גובה: 1.73 מ', משקל: 70 ק"ג

תפקיד: קשר התקפי

קריירה: דינמו זאגרב (נוער, 3-2001), זירינסקי מוסטאר (בוסניה, 4-2003), אינטר זפרזיץ' (2004), דינמו זאגרב (מ-2004).

נבחרת: 12 הופעות, שני שערים

מספר חולצה: 10 בקבוצה, 14 בנבחרת

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully