וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבדה: אלופת המדינה

אריה ליבנת

16.10.2006 / 8:34

ליגת העל בכדורסל נשים יוצאת לדרך, אבל האלופה, הפועל ת"א, איבדה הקיץ את כל שחקניותיה. עכשיו אפשר לקרוא לה "אלופה לשעבר"

ליגת העל בכדורסל נשים תיפתח הערב במפגש בין האלופה הפועל ת"א לסגניתה, מכבי רמת חן. משחק העונה? לא ממש. הפועל ת"א איבדה הקיץ את כל שחקניותיה, מהבכירה שבהן עד לשחקנית קצה הספסל. מהקבוצה שעשתה את הפיניש המדהים בסיום העונה שעברה נותר רק צל עמום, ולא יהיה הימור גדול מדי להכריז עליה כבר עכשיו כאלופה לשעבר.

עם כל הכבוד להישג שעשתה הפועל ת"א בעונה שעברה, מדובר היה בקבוצה שפתחה את העונה עם סגל מרשים ומתוך כוונה להיאבק על כל התארים. העונה, מעבר לאובדן הסגל כולו, המועדון עבר טלטלה עזה עם עזיבתם של בני הזוג אורלי וניר גואז, אנשי עסקים שהפעילו את הקבוצה בשנה וחצי האחרונות. סיפור עזיבתם הוא סיפור שקיעתה של הפועל ת"א, אלופה שירדה מנכסיה בתוך קיץ אחד.

"למדנו בדרך הקשה"

כבר במהלך העונה שעברה הגואזים הביעו חוסר שביעות רצון מהגורמים שמולם עבדו - מהתנאים ומהיחס שקיבלו באוסישקין; מהסילוק מהאולם בשלהי העונה; ובעיקר, מאי קבלת כספים ממקורות מתוכננים כמו עיריית ת"א ומרכז הפועל. בארבעת החודשים הראשונים של העונה שעברה, הזוג גואז נשא בכל הוצאות הקבוצה. מינואר הם החליטו לסגור את הברז. התוצאה: שחקניות הפסיקו לקבל כסף ועד היום חלק מהן נמצאות בהליך בוררות נגד הקבוצה.

השבוע סיפרו לראשונה בני הזוג גואז ל"ספורט הארץ" את הגרסה שלהם לסיפור הצטברות החובות: "לפני תחילת העונה תיכננו להביא 100 אלף דולר מהבית", אומרת אורלי גואז, "ובפועל השקענו לבסוף כ-1.6 מיליון שקל. בנינו על כספים ממועצת ההימורים, העירייה וספונסרים, אבל בפועל כולם התאדו. מועצת ההימורים נתנה את הכסף למועדון הפועל ת"א, ושאול (איזנברג, יו"ר המועדון) אמר שאלה תשלומים על העונה שעברה. יכול להיות שזה נכון, אבל התוצאה היתה שלא יכולנו להתחיל את העונה. העירייה הקציבה 180 אלף שקל ועד סוף העונה שולמו רק 49 אלף, כי זה לא הסתדר להם בתקציב. אחרי שזכינו באליפות היינו אצל רון חולדאי (ראש העירייה), והוא שחרר עוד 30 אלף לבקרה התקציבית".

אולם הביקורת של גואז היא לא רק כלפי גורמים חיצוניים, אלא מכוונת גם לאנשים בתוך המועדון: "האמנו שהחוזה שחתמנו לפני העונה היה טוב, אבל שאול איזנברג ניצל את זה לרעה. לקחנו את כל חובות הניהול והשארנו לו את הזכויות. כל המוסדות - העירייה, איגוד הכדורסל ומרכז הפועל - לא הכירו בנו כהפועל ת"א, אלא בשאול, והכספים הלכו אליו. ברגע שהיה משתחרר כסף, מיד היו מניחים עליו יד כתוצאה מתביעות קודמות שלא היו קשורות לקבוצת הנשים. אם היינו יודעים מלכתחילה לא לבנות על שקל מאף אחד, לא היינו נכנסים בכלל להפועל". "הם קיבלו את כל הכסף שמגיע להם כבר בתחילת השנה", משיב איזנברג לטענות.

אורלי גואז מגיבה לא בלי עצב: "מי שנותן מכיסו ומרגשותיו לא מגיע לו יחס כזה, אבל כנראה שהיינו צריכים ללמוד בדרך הקשה".

מי שינה את החוזים?

את אדי האופוריה שהביאה האליפות הדרמטית, החליפה תוך זמן קצר חקירת משטרה אליה זומנו בני הזוג בחשד לפתיחת חוזי שחקניות ושינוי סעיפים בהם. למלחמת הגרסאות בנוגע לסעיפים ששונו לכאורה - אלה הנוגעים למענקים - נגיע מיד, אולם עוד קודם לכן ראוי להתעכב על טענתם של בני הזוג בנוגע לסיבת החקירה: השניים טוענים שהפנייה למשטרה נעשתה בעקבות סכסוך עם סוכן השחקניות חוקי ניר. כעת, בני הזוג לא מתכוונים למלא אחרי פסק הבורר של איגוד הכדורסל שקבע כי עליהם לשלם לניר 13 אלף דולר. "הוא לא יראה מאתנו שקל", הם מכריזים. בנוגע לשינוי הסעיפים, אומר ניר גואז: "בתחילת העונה היו לנו חוזים צמודים לדולר, אלא שהבקרה דורשת חוזים שקליים. מישהו, אנחנו לא יודעים מי, שינה את הסכומים מדולרים לשקלים והגיש לבקרה. ליד המחיקות אין חתימות של השחקניות. בכל מקרה, הבונוסים לא שונו לטובה או לרעה, אלא בכפוף לשער הדולר. מה זה משנה אם רשום 6,000 שקל או 1,500 דולר?". ניר בתגובה: "יש בהחלט שינויים לרעה. באחד המקרים מחקו את המספר 180 ורשמו במקום 150".

אבל לא רק עם הבונוסים נוצרה בעיה, אלא גם עם המשכורות עצמן. בפגישה לפני כחודשיים ניסו כל הנפשות הפועלות להגיע לפשרה בנושא החובות. בפגישה בה נכחו הזוג גואז, איזנברג, יו"ר הבקרה התקציבית, מוטי גולנסקי, והסוכן ניר, הוחלט שהזוג ישלם עוד 94 אלף שקל לכיסוי החובות, ואת כל היתר תשלים הפועל ת"א באמצעות כספים שאמורים להגיע מהמוסדות השונים.

בתקופה האחרונה נפרעו החובות למרבית השחקניות, למעט שתיים: מירב דורי ומיכל אפשטיין. שתי האחרונות נמצאות במחלוקת קשה עם הבעלים. "כשחתמנו עם מירב דורי על החוזה בחודש מאי", אומרת אורלי גואז, "עוד לא היה קיים החוק האוסר לשלם לחיילות משכורת, אבל אמרתי לה שלמרות החוק, אני אשלם לה. בגלל שהיא היתה פצועה מספר חודשים, פנינו לביטוח לאומי ושם טענו שהיא לא זכאית לכסף כי היא חיילת. מרגע הזה ואילך לא יכולנו לשלם לה יותר משכורות".

דורי זועמת על גרסת הזוג: "כשהם חתמו אתי את החוזה הם ידעו שאני חיילת, אז פתאום הם גילו שהם לא יכולים לשלם לי?! לחיילת מותר לקבל 4,500 שקל בחודש וזה לא הרבה יותר ממה שהיה לי בחוזה" (הסכום המדויק הוא 3,514 שקל בחודש, א"ל).

בנוגע לאפשטיין, העניינים לא פחות מבעבעים. "הבאנו אותה כשחקנית מובילה", אומרת אורלי גואז, "ובנינו עליה את הקבוצה, אבל ברגע שלא הלך לה, הבריחה שלה היתה לניתוח תוספתן, מחלה וכאב ברכיים. היא הפסיקה לשחק מינואר. קורה ששחקנית נעשית חולה או נפצעת, אבל במקרה כזה היא צריכה לפנות לביטוח לאומי".

אפשטיין לא יודעת את נפשה בתגובה: "זאת שטות, איך אפשר להשתמש בתוספתן כתירוץ?! אחרי שעברתי ניתוח, אפילו חזרתי לפני הזמן כדי לעזור לקבוצה. לא רק שלא קיבלתי טיפול הולם, אלא גם לא שילמו לי חמש משכורות. אני לא צריכה לפנות לביטוח לאומי, הם צריכים לעשות את זה. לא משנה אם אני טובה או לא, כשירה או לא, הם צריכים לשלם לי".

לא אלמן הפועל

העונה היתה לזוג גואז אופציה להמשיך להפעיל את הקבוצה, אבל הם ויתרו עליה. "אנחנו לא בנויים לזה כנראה", כך ניר גואז, "לא יודעים איך להסתדר עם כל העסקנים. עשינו ניסיון, אבל הוא כשל ואין טעם להמשיך עם זה. כשראינו במה זה כרוך, אנחנו לא יכולים להמליץ לאף איש עסקים להיכנס לזה, אלא אם הוא מוכן להתפשט לגמרי ולהישאר עם התחתונים". את הזעם שלהם, בני הזוג הם לא מפנים לאיזנברג: "למרות כל אי ההבנות, יש לנו הערכה גדולה אליו. הוא איש עסקים ממולח ואנחנו יודעים באיזה רפש הוא נמצא".

העזיבה של הזוג אמנם יצרה חלל כלכלי גדול, אבל לא אלמן הפועל. איזנברג ממשיך להחזיק בזכויות הניהול, מרפאות "אריאל" יאמצו את הקבוצה העונה וחברות כמו "סובארו" ו"סמסונג" יעניקו חסות. לדברי המאמן והבן-של, רועי איזנברג - במפתיע או שלא במפתיע, היחיד שנשאר מהקבוצה של אשתקד - התקציב קטן ב-45%-40 לעומת העונה שעברה. אביו, שאול, מנסה לצמצם נזקים וטוען שהתקציב קטן רק ב-25%, ומוסיף אמירה טיפוסית: "הקבוצה צריכה להיות לא פחות טובה מהעונה שעברה; היא בטוח הולכת לצמרת".

איזנברג האב אף טוען שהשחקניות לא ברחו מהקבוצה כמו שהקבוצה שחררה אותן. "רועי הבין שבסגל שהיה לו בעונה שעברה, חוץ מדומיניק קאנטי, שקיבלה חוזה בפולין שאי אפשר היה להתמודד אתו, כל האחרות לא מספיק טובות כדי להישאר בצמרת. היחידה שהוא רצה זאת מירב דורי, אבל נותרו לה אמוציות נגד מי שניהל את הקבוצה בעונה שעברה והיא עזבה".

יו"ר הקבוצה, עמי שחר, שנמצא בקבוצה כבר שש שנים, מעט יותר מחובר למציאות: "רצינו להשאיר כמה שחקניות, אבל הן לא רצו בגלל אי ההבנות עם בעלי הזכויות בעונה שעברה. הבנות פחדו שיהיה בלאגן וכתוצאה לא באו אפילו לדבר אתנו. אם מירב היתה באה אלי ושואלת מה קורה, הייתי אומר לה, והיא היתה נשארת". איזנברג מאשר: "זה לא סוד שרציתי שטלי נוי ומירב ימשיכו, אבל זה שוק פתוח. יש מחזור חמישי ואם נצטרך נביא שחקניות".

בינתיים יש לאיזנברג כוח רב-לאומי (שתי זרות, שתי בוסמניות ושלוש מתאזרחות), שהגיע למלא את החלל שנוצר בקבוצה, ששלחה בעונה שעברה לא פחות מחמש שחקניות לסגל נבחרת ישראל. אבל איזנברג מאמין בקבוצה שלו, גם אחרי שנחלשה משמעותית. "במגבלות שיש לנו, בנינו את הכי טובה שאפשר. אנחנו לא קבוצה עלובה או מביישת קבוצות בליגת העל. אין לנו שמות נוצצים, אבל קבוצה שביום נתון יכולה לעשות צרות לכל קבוצה".

היו"ר שחר מסכם את הכוונות האמיתיות של הפועל העונה: "אנחנו רוצים שנה שתעבור בשקט, הזרות הגיעו, קיבלו רכבים, דירות וכסף על החשבון. הכל דופק כמו שעון. זה חשוב לי יותר מאשר אם נגמור מקום ראשון, שני או שמיני. איבדנו את השם הטוב שלנו למרות האליפות, ואני לא מאשים את ניר ואורלי גואז. הם כנראה לא ידעו למה הם נכנסים. עכשיו אני מקווה להחזיר את השם הטוב ומקווה שתהיה לנו עונה שקטה".

משחקי היום

רעננה/הרצליה - מכבי אשדוד (18:30)

אליצור רמלה - בני יהודה (19:00)

עירוני חולון - חיפה/מוצקין (19:30)

הפועל ת"א - מכבי רמת חן (19:30)

אס"א ירושלים - אנדה רמת השרון (20:30)

איפה הן היום?

הסגל של האלופה התפזר לכל עבר

שם קבוצה נוכחית

דומיניק קאנטי קראקוב (פולין)

איאנה ווקר טארב (צרפת)

ראדה וידוביץ' מכבי רמת חן

מירב דורי מכבי רמת חן

טלי נוי אליצור רמלה

מיכל אפשטיין אליצור רמלה

קטיה לויצקי רעננה/הרצליה

נעמי קולודני בני יהודה

מור בן ברק עירוני חולון

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully