וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשחק או לא לשחק?

יואב ויכסלפיש

1.10.2006 / 11:39

זו השאלה של ספורטאי ישראל ביום הכיפורים. לסלע ואמיר ההחלטה לנוח עלתה במדליה, לאחים טורטן ההחלטה לשוט עלתה בקריירה

דילמת יום כיפור – לשחק או לכבד את הדת – עולה בכל שנה אצל ישראלים המשחקים בחו"ל. הנבחרת והקבוצות הישראליות נחות ביום זה, וכן חברי הסגל האולימפי (הממומנים ע"י המדינה), אבל יש גם ספורטאים שמעדיפים את המקצוע על המסורת.

הכרזתו של דודו אוואט, שישחק ביום כיפור אם יידרש לכך, גררה גל של תגובות וסיפקה במה מאולתרת לפוליטיקאים שחיפשו כמה אינצ'ים במתנה. אוואט הפך לדמות שנויה במחלוקת והפרשה עשתה גלים ונלוו אליה ציטוטים עסיסיים של השוער ומבקריו הלא רבים. בסופו של דבר הקדימה לה קורוניה את המשחק והעניין הפך ללא רלוונטי. פיני בלילי זכה לסיוע מהנהלת קבוצתו סיבספור ולא נאלץ להתמודד עם המסורת. קלמי סבן הגיע לארץ לכבוד הצום ומשחק הנבחרת. משה אוחיון, טל בן חיים ועידן טל שיחקו בשבת. הצדיק השנה הוא דייויד בלאט, שהחליט לוותר על ניהול משחקה של בנטון טרוויזו בסופרקאפ נגד נאפולי בגלל קדושת היום.

אוואט, אגב, סיפר בראיון שבאחד המקרים הקדים את יציאתו למשחק חוץ יחד עם יוסי בניון כדי לצום והשניים שיחקו מאוחר יותר במדי סנטאנדר. מתברר, אם כך, שלא מדובר חלילה בכופר או אתאיסט. סוכנו של אוואט, רונן קצב, אומר: "לישראלים אין סעיף יום כיפור בחוזה אבל למיטב ידיעתי כולם מכבדים את היום. יוסי בניון משחק היום במדי ווסטהאם ולא ייסע לאחר המשחק כי זה מתנגש בצום. זה עניין פרטי שסתם מייצרים סביבו כותרות".

נפלאות דרכי האל

בעבר התנגש יום כיפור עם הלו"ז האולימפי. זה קרה בסיאול 1988. לרוב נערכת אולימפיאדה ביולי אוגוסט, אבל מזג האוויר בדרום מזרח אסיה גרם להעתקתה למחצית השנייה של ספטמבר. ישראל שילמה מחיר ספורטיבי על האיסור להתחרות ביום כיפור, כאשר יואל סלע ואלדד אמיר ויתרו על שיוט בדגם ההולנדי המעופף ובדיעבד היו יכולים להשיג דרכו את המדליה הראשונה של ישראל, אבל סיימו במקום הרביעי. יום כיפור ניצח והמדינה חיכתה עוד ארבע שנים ליעל ארד ואורן סמדג'ה. מאז ישראל משיגה מדליה בכל אולימפיאדה, ויכול להיות שכך גומל האל על קיום מצוותיו. המתאגרף יהודה בן חיים נאלץ לוותר על הופעתו במשחקים משום שהקרב נפל על יום הכיפורים. עבודה של ארבע שנים ירדה לטימיון.

אבל בלי סקנדל אי אפשר, ואותו סיפקו האחים דן ורן טורטן, שייטי דגם 470. הם לא התחרו, כמובן, אבל עימות עם הצוות המקצועי בעקבות יציאה לים ביום כיפור למטרות אימון, בזמן שיתר חברי המשלחת היו בבית הכנסת, גרם להשעייתם המיידית ולסנקציות נגדם מצד הוועד האולימפי. לאחר תקופה מסוימת שמם טוהר, אבל הצל המשיך לרדוף אותם.

סיפור פיקנטי אחר קשור באבי כהן, אבא של תמיר ממכבי וראשון הישראלים בליגה האנגלית. לאחר עונת האליפות המרשימה של מכבי ת"א, עבר כהן בשלהי 1979 לליברפול, אז הקבוצה המובילה באנגליה. בארץ התחבטו בסוגיה אם ראוי שהסמל של מכבי ת"א ישחק ביום הקדוש או לא, וכהן החליט לעלות למגרש ביום כיפור של 1980. האל כנראה התערב, ליברפול איבדה את תואר האליפות לאסטון וילה, אבל התגאתה בזכייה בגביע האלופות 1981, ולאחריה חזר כהן (ששיחק מעט גם בגביע אירופה) למכבי ת"א. כהן התבטא לאחרונה בעניין אוואט והמליץ לו לא לשחק ביום כיפור, תוך אזכור הנזק התדמיתי שנגרם לו לפני 26 שנה.

לאבי תקוה, ששיחק מספר שנים בשוויץ, יש זיכרון מוזר מיום כיפור: "גראסהופרס שיחקה בגביע אופ"א נגד אנדרלכט. ניצחנו 0:2 במשחק הראשון ובגומלין אצלנו לא שיחקתי בגלל קדושת היום. גרתי מעל למגרש וראיתי אורות דולקים עד מאוחר, כמו שמקובל שם אחרי משחק. היה אסור לי לפתוח רדיו וטלוויזיה וחיכיתי יום שלם לתוצאה. היה 0:0 ועלינו שלב. מעולם לא שיחקתי ביום כיפור, נדמה לי שאפילו היה לי סעיף בחוזה, וגם אחי שלום נמנע מלשחק ביום הזה".

גם בבייסבול צמים

יום כיפור נכנס גם לתודעה הספורטיבית האמריקאית בזכות מספר יהודים. סנפורד "סנדי" קופאקס הוא אחד מגדולי מגישי הבייסבול של כל הזמנים. לשיאו הגיע ב-1963, כשניצח בשני משחקים בהם נטל חלק את היאנקיז הגדולים וזכה עם קבוצתו, לוס אנג'לס דודג'רס בתואר האליפות. קופאקס עמד בפני דילמה ב-6 באוקטובר 1965. הוא שובץ על ידי מאמנו, וולטר אלסטון, להגיש את המשחק הראשון בסדרת הגמר מול המינסוטה טווינס. אלא שבאותו יום סנדי קופאקס לא הגיש. הוא צם. הדודג'רס הפסידו במשחק הראשון 8:2 וההחלטה שלו גררה ביקורת רבה מצד הקולגות.

קופאקס לא המציא את צום יום כיפור בין שחקני הבייסבול. 31 שנה לפניו עשה זאת האנק גרינברג, שחקן הבסיס הראשון של הדטרויט טייגרס, שויתר על משחק קבוצתו במהלך מירוץ צמוד לאליפות. ועם זאת, חשוב לזכור שני דברים: ראשית, גרינברג, שהיה שחקן אדיר בפני עצמו, היה חובט. קופאקס היה מגיש פותח, והטוב ביותר שהיה לדודג'רס להציע. הם נשענו עליו לאורך כל הדרך.

קרוב ל-40 שנה אחרי קופאקס, עמד שון גרין בפני פרשת דרכים דומה. גרין, במקרה גם הוא שחקן הדודג'רס, עמד לפני שנתיים בפני דילמה טובה. הקבוצה ניהלה מירוץ צמוד לפלייאוף עם הסן פרנסיסקו ג'איינטס, כשיצאה לעיר המפרץ לסדרת מפתח בת שלושה משחקים עם הג'איינטס. למרות הירידה בכושרו בשנים האחרונות, גרין עדיין נחשב לחובט מצוין, כזה שהדודג'רס לא יכולים לוותר עליו בנקל. הוא החליט לצום, כפי שעשה בשנים עברו. "זה משהו שחשוב בשבילי לעשות, יותר מכל משחק", אמר גרין.

אלא שמקרה קופאקס וגם הסובלנות האמריקאית בשנות ה-2000 הפכו את ההחלטה במקרה שלו לקונסנזוס. "אני תומך בו לחלוטין", אמר המאמן ג'ים טרייסי. "כשמדובר במשפחה או באמונה, אני לא מתערב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully