וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוחרר מאוקראינה, טוב למכבי?

29.9.2006 / 14:00

ספאחיה הימר על ביופורד כמחליפו של פארקר. במאריופול, קבוצתו הקודמת ("ויתרנו עליו"), לא מבינים. מכבי החדשה, כתבה שלישית

רודני ביופורד

כבר שמונה שנים, מאז סיים את לימודיו במכללת קרייטון הקטנה, שרודני ביופורד נודד. מעולם, לאורך כל הקריירה הבוגרת, לא השלים הפורוורד המוכשר יותר מעונה אחת בקבוצה. שום קבוצה. נדמה שביופורד התרגל; אחת לשנה, בחלק גדול מהמקרים אף פחות מכך, הוא אורז את הפקלאות וממשיך במסלול הנדידה. מה-NBA לאירופה, ל-CBA ובחזרה לליגה הטובה בעולם. בודק, מתנסה, מחפש את מקומו. נכון להיום, הוא עדיין לא מצא.

ביופורד הוא האיש שמסמל יותר מכל את הקיץ הקשה שעבר על מכבי. מקצועית, מדובר בשחקן בעל איכויות לא מבוטלות - יכולת הקליעה שלו יוצאת מהכלל והוא נחשב לאתלט אדיר שיכול לצבור נקודות במגוון רחב של דרכים, אולם קיים סימן שאלה גדול באשר למשחק ההגנה שלו ולהשתלבותו במרקם הקבוצתי. זאת ועוד, מדובר בשחקן שיצא לו שם של טראבל מייקר ונתפס משתמש בסמים מספר פעמים בעבר; התקשורת הישראלית לא אוהבת שחקנים מסוגו של ביופורד, ונוהגת להתייחס אליהם בחשדנות. במכבי יודעים שאנשים רבים מחכים לנפילתו של ביופורד בציפורניים שלופות, כפי שקרה עם וויל סולומון. ולכן, לדברי גורם במועדון, "ביופורד הוא אחד הפרוייקטים הכי גדולים של מוני פנאן". בכל מקרה, במכבי לא לקחו סיכון עם ביופורד ועיגנו בחוזהו סעיף המאפשר לקבוצה לשחררו מיידית וללא פיצוי במידה שייתפס משתמש בסמים.

אנדרו סלאנין, מנהל טכני במאריופול האוקראינית, קבוצתו האחרונה של ביופורד, מנפק כמה תובנות לגבי הפורוורד. "כשרודני שיחק כאן הוא הביא לנו את הערך המוסף. קליעות מכל הטווחים, לא רק אתלטיות ודאנקים", הוא מספר. "הדבר היחיד שאני יכול להגיד עליו מחוץ למגרש זה שאולי מדובר באדם שעדיין לא מוכן להסתגל לדרך החיים האירופאית. יש שחקנים אמריקאים מסוגו שמכירים רק את דרך החיים האמריקאית, ולכן לא ראינו לפעמים עין בעין. צריכים לתת לו תשומת לב. רצינו אותו הרבה זמן וממש עטפנו אותו בצמר גפן. אם הוא לא עושה משהו שהמאמן רוצה שיעשה, צריכים לדבר איתו, לשכנע אותו. לא ללכת איתו בכוח. בסופו של דבר היינו מרוצים ממנו, אבל בסיום העונה המאמן החליט לשנות קונספט ולוותר עליו".

כשביופורד נחת בארץ, הוא הבטיח להצליח במכבי "בדיוק כמו פארקר, ואולי אף יותר". סלאנין נשמע די סקפטי: "בסך הכל היה מדובר בבחור טוב מאוד, אבל בוא נגיד שאם היה מדובר באנתוני פארקר, אני מניח שהמאמן היה מעדיף להשאיר אותו בכל מקרה ולבנות את הקבוצה סביבו". האם מה שלא היה מספיק טוב עבור מריופול הקטנה יהיה טוב בשביל מכבי הגדולה?

תחזית: כל השוואה לאנתוני פארקר תעשה עוול לביופורד: פארקר לא היה רק ספק הנקודות העיקרי במכבי, אלא גם הוביל אותה בריבאונדים ונטל חלק בריכוז המשחק. ביופורד כאן כדי לעשות נקודות בלי לגרום לבעיות, על הפרקט ומחוצה לו. אף אחד לא זקוק להצלחה שלו יותר מספאחיה, שהתעקש על הבאתו מול ההנהלה הספקנית של מכבי. נכון לעכשיו, עד המשחק הרשמי הראשון, החשדנות כלפי ביופורד, שניקז אליו חלק גדול מהעיתונות הרעה לה זכתה מכבי בקיץ, תהיה גם נחלתם של יושבי ההיכל. (אודי הירש)

דרק שארפ

בשבוע הבא יחגוג דרק שארפ 35. בעשר השנים האחרונות הוא היה שותף מלא להפיכתה של מכבי מקבוצה אירופאית משנית למועדון המצליח ביבשת; מהימים האפורים תחת צביקה שרף, וינקו ילובאץ ויורם חרוש, ועד לתור הזהב של פיני גרשון ודיוויד בלאט. מימי רנדי וויט ובאק ג'ונסון, דרך זמנם של קטשפר והנפלד, עבור בתקופת האפמן ומקדונלד ועד לשאראס ופארקר. שחקנים עלו לגדולה ופרשו, הלכו וחזרו, ורק שארפ נותר כאן. גדול ויציב כמו סלע יצוק בלב ים.

ההוקרה של מכבי לפועלו של שארפ התבטאה הקיץ בחוזה חסר תקדים ל-3 שנים, עם אופציה לעונה רביעית. בקבוצה כה צינית וחסרת סנטימנטים כמכבי היה אומנם מדובר בצעד יוצא דופן אבל לא מפתיע, שכן שארפ, מעבר להיותו שחקן מוכשר, מסמל עבור קהל אוהדיה של מכבי ערכים שנדמה וכבר לא קיימים בספורט המקצועני של ימינו: הקרבה, נתינה, לב. נשמה. שארפ הוא החוט המקשר בין ההוויה המכבית לאלפי האוהדים ביציע ולמאות האלפים בבית. השריד היחיד ממכבי הקטנה והממזרית של פעם. וכמובן, הערכים ששארפ מסמל מוכרים מנויים.

זה זמן רב ששארפ אינו נמצא במכבי רק על תקן של שחקן, אלא בעיקר על תקן מדריך, מורה דרך. בקבוצה נוהגים לצוות את הקפטן, סוג של אוטוריטה חברתית, לאחד השחקנים החדשים. בעיקר אלו הדורשים טיפול והכוונה מיוחדת. העונה, לפרויקט של שארפ קוראים וויל ביינום. השניים יחלקו בחודשים הבאים חדר במסעות ובמשחקי החוץ, ובקבוצה מספרים כי לשארפ מניות רבות בהשתלבות המהירה של ביינום בקבוצה, אף שנכונה לאחרון עוד עבודה רבה.

ב-NBA נוהגות קבוצות רבות להחתים שחקנים וותיקים בכדי ליהנות מנוכחותם בחדר ההלבשה. אייברי ג'ונסון, מאמן דאלאס, מילא את התפקיד הזה לפני פרישתו ממשחק. אומנם לשארפ יש עדיין מה למכור גם מבחינת כדורסל, אבל העונה, יותר מתמיד, במכבי זקוקים לו כמנהיג. מקצועית, שארפ הוא אולי הגארד היחיד בסגל שספאחיה יודע מה יקבל ממנו. ביינום וביופורד עודנם סימני שאלה גדולים, בורשטיין עדיין פצוע ושאלת יכולתו של הלפרין לעשות את קפיצת המדרגה הנוספת לרמת היורוליג הגבוהה נותרה פתוחה. היד המוכחת מבחוץ, ההגנה ובעיקר הרצון, שלא תלוי בגיל, הופכים את דרק שארפ לאחד משחקני המפתח של מכבי בעונה הבאה.

תחזית: מדי שנה נשכח שארפ בקיץ, ונראה כרזרבה לא הכרחית להרכב של מכבי, ואז מזכיר לכולם את עוצמתו בחורף. הפעם, כשמובטחות לו התשואות החמות ביותר במשחק הבכורה ביד אליהו, דקות המשחק לא ממש משנות: שארפ הוא השריד הכריזמטי האחרון של השושלת (עם כל הכבוד לטל בורשטיין וניקולה ווי'צי'ץ היבשושיים משהו). יותם הלפרין הובא כגיבוי נוסף לעמדת הרכז, בורשטיין יחלים ויחזור והרגליים של שארפ כבר לא מסוגלות לרצוח שחקנים בהגנה, אבל כמו כל קודמיו בתפקיד צפוי ספאחיה להבין בשלב מסוים שהקפטן צריך להיות על הפארקט ברגעים החשובים באמת. (אודי הירש)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully