וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 25 שנה

יואב ויכסלפיש

5.5.2006 / 19:27

המפגש בין הפועל ת"א לבני יהודה יהיה שחזור של גמר הגביע ב-1981. אז שלמה שרף ובן טובים ניצחו את שוויצר וסיני. מה יהיה הפעם?

בכדורגל הישראלי מודל 81' לא היו טייקונים ואף אחד לא שאף להגיע לגביע אירופה. מקום שני נחשב בדרך כלל לכישלון וזרים לא נחתו בארץ הקודש. בני יהודה והפועל ת"א ישחזרו ביום שלישי את גמר הגביע מלפני 25 שנה, אבל בכך מסתיים הדמיון בין שני המעמדים.

שלמה שרף מול סו אלן

הפועל סגרה את שנות ה- 70' עם תואר אחד בלבד, גביע ב-72', בני יהודה היתה קבוצת תחתית וגם ירדה פעמיים לליגה הארצית וחזרה ב- 79'. הסבנטיז היו שייכות למכבי ת"א ומכבי נתניה; עם הבלחה קצרה של הפועל ב"ש ושתי האליפויות ב- 75' ו- 76'. אחרי אליפות 79' אבי כהן טס לליברפול, מכבי שקעה למרכז הטבלה והחלה תקופה של 13 שנה ללא אליפות. נתניה המשיכה לעוד אליפות של המכנסים ודוד לביא ב- 80', עם יעקב גרונדמן ז"ל על הקווים.

האדומים של ת"א התעוררו לחיים עונה לאחר מכן עם דור שחקנים חדש תחת שרביטו של דוביד שוייצר המנוח. מכבי חיפה היתה בכלל בליגה השנייה, ועלתה באותה עונה ללאומית יחד עם בית"ר ירושלים. הפועל זכתה באליפות עם 38 נק' מתוך 60 אפשריות (שתיים לניצחון) לפני בני יהודה (35) ומכבי יפו (34) לאחר מאבק לא ממש צמוד. בין היתר הביסה הפועל 0:3 את מכבי בדרבי, ניצחון שיא בכל הזמנים. אריה בז'רנו עמד בשער, נמרוד דרייפוס, יוסי ("סו אלן") זאנה ויעקב אקהויז שיחקן בהגנה. סיני בן ה- 20 וטורק בן ה- 24 בקישור, ושבתאי לוי וגילי לנדאו בחוד.

בני יהודה, לעומת זאת, הציגה מחלקת נוער מחוזקת בבומה ויינברג, שוער חיפאי, משה יחיאל, חלוץ הכח שעבר לשכונה, שלמה קירט משעריים ויורם אורנשטיין, בלם רחובותי אז והיום פקיד בכיר בהסתדרות. יתר השחקנים גדלו בשכונה ועבדו בעיריה באדיבות הקשרים של משפחת סולמי. הרשימה כללה את דוד סלמן, רמי לוי, אבינועם מליחי, אורי לוזון וכמובן אהוד בן טובים. מנחם מור הגיע מגדנ"ע יהודה, אותה הוא מנהל כיום. על הקווים עמד שלמה שרף, לאחר זכייה עם קבוצת האם שלו, הפועל כפ"ס, בגביע של 1980.

לופא מפוצץ, בן טובים נועץ

מעמד חצי הגמר היה דרמטי. הפועל ת"א הובילה 0:1 על רמת עמידר עד שלופא קדוש, מאמן עמידר, החליט שנמאס לו, התפרץ למגרש וגרם לפיצוץ המשחק בדקה ה- 38, בחצי הגמר היחיד שפוצץ אי פעם ברמת גן. בני יהודה הובילה 0:1 מול מכבי חיפה מהארצית משער של משה יחיאל בדקה ה- 46. אבל ג'וני הרדי מאמן חיפה, שבנה בנוער את דור האליפויות של שנות ה- 80, הכניס את משה סלקטר שהשווה. נתן שרעבי העלה את השכונה ל- 1:2, ומנשה מזרחי השווה בדקה ה- 89. בהרכב חיפה שיחקו גם ירון פרסלני ברוך ממן, אברהם אבוקרט ורוקט רוני רוזנטל. בהארכה לא הובקעו שערים והקבוצות הלכו לפנדלים. פרסלני החמיץ, ובן טובים העניק ניצחון 3:5 לשכונה. שלמה שרף מספר באוטוביוגרפיה שלו שהחליט להאזין לאנשי המיסטיקה בשכונה. "השחקנים נישקו עצים ואפילו החמורים בשכונה נצבעו בכתום".

דוד סלמן שמר על סיני בגמר אבל לא מנע ממנו להעלות את הפועל ל-0:1. אבינועם מליחי השווה בשער שנוי במחלוקת אחרי נגיחה לקורה. נמרוד דרייפוס העלה את הפועל ל- 1:2 בהארכה, ומשה יחיאל השווה מבישול של מליחי. לראשונה, פנדלים בגמר הגביע.

העיתונאי ואוהד הכתומים, שאול ביבי: "לזכייה בגביע היתה משמעות היסטורית מבחינת השכונה. שיקום השכונות של בגין החל בסוף שנות ה- 70 והתקוה הובילה בו. בשנות ה- 80 הפכה השכונה למוקד עלייה לרגל והתפרסמה בזכות המסעדות והשיפודים. הכייסים והנרקומנים נעלמו מהרחובות אחרי שהופעל נגדם כוח רב. אווזי, בוסי ואחרים נהיו נושאי הדגל, יחד עם בני יהודה. שלמה שרף התאים בדיוק לטמפרמנט הזה. הוא אמנם אשכנזי אבל יש לו מנטליות מאוד ישראלית".

לביבי יש רק זכרונות טובים משלמה: "אף אחד לא ישכח לו את התקופה בשכונה. הוא אדם פתוח שנהג להסתובב בשוק. המאמן היחיד שאני זוכר אוכל כאן. עד היום הוא בעניינים. באיזשהו מקום הוא הביא לכאן כדורגל מודרני וקבוצתי, אם כי התבסס בעיקר על טכניקה וקרע שחקנים באימונים, ולא על טקטיקה ומשחק מבוקר. השכונה של אז מנתה 60 אלף איש, לעומת 8000-9000 היום ובהגדרה שלה נכללו גם כפר שלם ועזרא והשכונות באיזור, שהפכו בינתיים ליישויות נפרדות. לא כל המגרש היה מגודר. אנשים התפלחו והשמחה היתה רבה. אותו עשור החל בגביע ונגמר באליפות. אחרי מותו של קודריצקי ב- 93' חזרנו למרכז הטבלה ומטה".

נחזור לפנדלים בר"ג ב- 28 במאי 1981. יחיאל, רמי לוי ואורנשטיין הבקיעו, הפועל החמיצה פעמיים ובמצב של 2:3 בעט שלמה קירט לקורה. הפועל השוותה ל-3:3, אבל בן טובים היה שם שוב כדי לנעוץ את הכדור ברשת ולהחזיר את הגביע לשכונה אחרי 13 שנה ובפעם השנייה והאחרונה עד כה בתולדותיה. הפועל נאלצה לחכות עוד 19 שנה לדאבל. משה סיני, כדורגלן העונה, עבר לאחר תשע שנים לשכונה והעניק לבני יהודה את האליפות הראשונה והיחידה בתולדותיה ב- 1990, יחד עם השוער יעקב אסיאג, מאמן האלופה רוני לוי, דוד סלמן וחזי שירזי. גיורא שפיגל היה המנג'ר ורמי לוי עוזרו. את בן טובים העדיפו לשכוח באותן חגיגות. השנה החזירו אותו לאמן את הנוער.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully