וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפתחות לארון הגביעים

שגיא ניר

11.3.2006 / 11:30

מתי מכבי ת"א מפסידה? מה צריך לעשות כדי לגבור על ירושלים? כמה פעמים ניצח אדלשטיין את גרשון? כל המספרים של גמר הגביע

כחלק מההכנות לגמר הגביע, ישבו בודאי ביום שלישי בערב אנשי מכבי תל אביב כדי לצפות ביריבה בגמר, הפועל ירושלים, ששיחקה מול רומא. בארבעים דקות של כדורסל צפו הצהובים בשתי קבוצות ירושלמיות שונות בתכלית. זו של המחצית הראשונה, שהייתה לחוצה, פזיזה וחסרת ארגון, והשניה תכליתית, מתואמת וקטלנית. מנגד, גם הצהובים עוברים השנה עליות וירידות קיצוניות, המקשים עלינו לקבוע גם בחודש מארס מיהי מכבי האמיתית: הקבוצה המגוונת והדורסנית של הניצחון בזאגרב, או זו קצרת הרוטציה, שבהעדר אחד משחקניה מתפרקת, כפי שקרה במילאנו ובמדריד.

כדי לנסות ולפתור את הסוגיה, ולקראת גמר הגביע, ערכנו בחינה סטטיסטית של היתרונות והחסרונות של כל קבוצה, בניצחונות ובהפסדים. בשל השליטה המוחלטת של שתי הקבוצות, מי יותר ומי פחות, בליגה המקומית, החלטנו להתרכז באיסוף נתונים ממשחקיהן ביורוליג וביול"ב קאפ. אז מי לוקח על עצמו יותר ברגעי משבר? מי נעלם מהמגרש כשקשה, ומי מפציץ בלי הכרה בכל מצב? וואלה! ספורט שמחה להגיש לכם (ולקבוצות) את המפתחות לזכיה בגביע המדינה בכדורסל.

בהפסדים מכבי חוטפת, ירושלים קוטפת

כמי שזכתה ב-35 גביעים ב-39 הופעותיה בגמר, ניתן למכבי תל אביב את הכבוד לעלות ראשונה על שולחן המנתחים. בעשרת הניצחונות של הצהובים באירופה, הם קלעו 89.8 נקודות בממוצע. בששת ההפסדים ירדה כמות הנקודות שלהם ביותר מתשע. מה גורם להבדל?

בהפסדים, לוקחים החבר'ה של פיני גרשון יותר זריקות לשלוש, ולמרות שהאחוז, העומד על 40.8 בניצחונות, לא יורד משמעותית, ישנה ירידה מ-57.6 ל-50.4 אחוזים לשתיים. עם פחות 5 ריבאונדים לערב, מינוס 4 באסיסטים ואיבוד כדור אחד יותר, קשה לנצח, גם אם הצהובים חוטפים שני כדורים יותר. בערבים העגומים מכבי נותנת ליריבה לקלוע 13 נקודות יותר, ולהגיע ל-89.5 לעומת 76.2. כך שהמפתח ההגנתי לנצח את מכבי תל אביב הוא סתימת הרחבה, עצירת המשחק בין הגבוהים, ניקולה וויצ'יץ' ומייסיאו באסטון ונטילת הסלים הקלים באחוזים הגבוהים. אירופה גילתה זאת העונה, וזו אחת הסיבות לקשיים בהם נתקלת מכבי.

ירושלים זכתה בגביע בשתי הופעותיה הראשונות בגמר (1995/6 ו-1996/7). מאז הפסידה לצהובים בחמישה גמרים. גם החבורה של ארז אדלשטיין קולעת יפה בניצחונות (87.9 נקודות), אבל בהפסדים יורדיםהאדומים ביותר מ-12 למשחק. דווקא בהפסדים, כאשר אחוז הקליעה מחוץ לקשת יורד מ-46.6 ל-32 ומביא לאיבוד ההרתעה הארטילרית, לוקחת ירושלים 6 ריבאונדים יותר ומגיעה ל-40, מהם 15 בהתקפה. מה היא עושה איתם? זה כבר סיפור אחר.

גם הקבוצתיות והאגרסיביות מתערערות בהפסדים, עם ירידה באסיסטים ובחטיפות הכדור (יותר מארבעה למשחק בכל קטגוריה). גם האחוזים מהקו צונחים. העליה היחידה היא בזריקות לשתיים ובמספר איבודי הכדור, שקופץ מ-12.3 ל-15.8 לערב. ההגנה, שעוצרת את היריבה על 78.6 בניצחונות (הנתונים לא כוללים את משחק 54 הנקודות מול רומא), מאפשרת ליריבה 87.8 בהפסדים. כך שהמפתח לעצירת ירושלים ברור למדי, והוא תלוי בעיקר בה: משחק אנוכי, פחות אסיסטים, פחות זריקות פתוחות, פחות הגנה.

תנו לפארקר לנצח

אז מי הפקטור החשוב ביותר של היריבה? לירושלים מומלץ להתרכז ברכז הצהוב, וויל סולומון. האקס המיתולוגי יורד בהפסדים בארבע נקודות, וכמות האסיסטים צונחת מ-3.5 ל-1.3 בלבד. גם אחוזי הקליעה של סולומון בדיאטה, במיוחד מחוץ לקשת, והוא מבצע יותר עבירות.

פקטור חשוב יותר במכבי הוא ניקולה וויצ'יץ', שבהפסדים זורק יותר וגם קולע 3 נקודות יותר, אולי כי מונעים ממנו את אפשרות המסירה (כך שכמות האסיסטים שלו יורדת מ-4.9 ל-3). וכשניקולה נסגר, האחריות על אנתוני פארקר גוברת.

פארקר קולע כמעט 5 נקודות יותר והולך הרבה יותר לקו, אבל האחוזים צוללים (23 במקום 45 מחוץ לקשת) והוא מבצע פחות עבירות, אולי כדי לשמור כוחות. גם המספרים של שארפ עולים בהפסדים - באחוזי הקליעה, במספר הזריקות ובמספר החטיפות.

הירידה בתפוקה של מייסאו באסטון וטל בורשטיין היא התופעה הבולטת ביותר בהפסדים של מכבי. בורשטיין, שעדיין בספק לגמר ובלעדיו מכבי תהיה קצרה ועייפה עוד יותר, יורד משמעותית במספר הזריקות, אחוזי הקליעה, ההליכה לריבאונד ומספר הנקודות (5 לעומת 9.3 לערב). באסטון, האיש שחי על האתלטיות שלו ויכולת המסירה של חבריו, מוצא את עצמו פחות מול הטבעת (אחוז הקליעה יורד מ-68 ל-56), תורם פחות בנקודות ובריבאונדים ומרבה לאבד כדורים.

סיכום ביניים: כדי לנצח, ירושלים צריכה לגרום לסולומון לבצע עבירות ולאבד כדורים, למנוע מניקולה וויצ'יץ' למסור ולתת לפארקר לזרוק. באסטון ובורשטיין כבר ייעלמו מעצמם. למי ששכח, הצהובים ישחקו בגמר עם שמיכה קצרה מתמיד, גם ללא ג'יימי ארנולד וקירק פני.

מג'נקינס לטפירו

ירושלים זה ג'נקינס או טפירו? בהפסדים, הרכז האמריקאי משחק יותר אבל זורק ומדייק פחות, ולכן יורד ביותר מארבע נקודות (18.2 לעומת 22.9). ג'נקינס המתוסכל גם מוסר פחות (2.5 לעומת 4.1), חוטף פחות, הולך פחות לקו ועולה משמעותית באיבודי הכדור (3.8 לעומת 2.4). למה זה קורה? אולי כי בהפסדים עולה מכסת הדקות של מאיר טפירו, שלוקח את הכדור אליו, משתפר באסיסטים, בריבאונדים, ובאחוזי הקליעה לשתיים, אבל יורד באחוזי הקליעה לשלוש (יותר זריקות התאבדות?) ומרבה לאבד כדורים (4.2 לעומת 2.3).

טפירו כמעט לא הולך לקו העונשין העונה, ואם גרשון חושב על שמירה איזורית אולי כדאי לו לשים לב לנתון הבא. רוג'ר מייסון ג'וניור, הידית הבכירה בבירה, משחק יותר בהפסדים וזורק יותר, אבל גםמבצע יותר עבירות וקוטף יותר ריבאונדים. מייסון יורד בהפסדים מ-15.1 ל-12.8 נקודות למשחק, ומוסיף נפילה מ-44 ל-31 לשלוש, מ-47 ל-39 לשתיים ומ-90 ל-75 מהקו.

כשטפירו, ג'נקינס ומייסון לוקחים עליהם יותר, שאר החבורה נפגעת. מריו אוסטין, שחקן שמתקיים מהתלהבות ומומנטום, יורד בהפסדים מ-17.8 נקודות ל-13 בלבד, ומושפע גם בסחיטת העבירות, והתרומה באסיסטים, חטיפות ובחסימות. האתלטיות שלו מאפשרת לו לקחת יותר ריבאונדים בהפסדים, אבל לרוב מהכדורים האלה לא יוצא דבר.

מתן נאור מידרדר במספר החטיפות שלו (2.8 בניצחונות, 0.2 בהפסדים) ובאחוזים לשלוש (שצונחים מ-50 ל-14), עידו קוזי'קרו משחק יותר בהפסדים, ארז מרקוביץ מבצע פחות עבירות, והרכות הזו עולה לו בנקודות וריבאונדים.

סיכום ביניים: אם מכבי רוצה לנצח היא צריכה להוציא את אוסטין מהמשחק (וויצ'יץ' כבר אמור לדעת איך), להוציא את הכדור מהידיים של ג'נקינס, לעצור את מייסון ולתת לטפירו לקחת את המשחק על עצמו. רומא עשתה פחות או יותר את זה, אבל חוסלה על ידי היד הקטלנית של מייסון. האם מכבי תצליח יותר?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הנוק אאוט של ארז

אחרי שטיפלנו בסטטיסטיקה הקבוצתית והאישית, נשארנו עם שני המוחות שעל שני הספסלים. כדי לא לעבור על חוקי האתיקה לא ניכנס לראש של כל אחד מהם, ונסתפק בתזכורת קצרה של המעמדים הגדולים אליהם הגיעו בעבר.

לפיני גרשון זוהי העונה ה-25 בליגה הראשונה, כשמאחוריו שבעה גביעים משמונה הופעות בגמר. בעונת 1995/6 גרשון ניצח (עם עזרה מינורית מעדי גורדון) את מכבי תל אביב בגמר, וגם ששת הגמרים האחרונים שלו בצהוב הסתיימו בחגיגה. המאמן היחיד בארבעים השנים האחרונות שלקח אליפות לצהובים, כשאימן בגליל, אסף מאז הקאמבק הגדול שלו לפני שנתיים וחצי שני גביעי יורוליג, שני גביעי מדינה ושתי אליפויות. מאזן סולידי.

גרשון הוא כיום אחד מהמאמנים המעוטרים באירופה, אבל לפני קצת יותר מ-20 שנה הוא הובס בגמר הגביע הראשון שלו עם מכבי חיפה מול מכבי תל אביב, במה שהיה לגמר הגביע החד צדדי ביותר בהיסטוריה (121:81 לצהובים בעונת 1984/5). הכישלון האחרון שלו במשחק נוק אאוט היה בגמר היורוליג של 1999/2000, אז הפסיד עם הצהובים 73:67 לפנתינייקוס של אובראדוביץ', בודירוגה ואחד, עודד קטש.

בארון השלדים שלו מחביא גרשון הפסד לבוברי ביטום הפולנית בשלב השני של גביע קוראץ' כמאמן מכבי ראשון לציון (עונת 1997/8), ואת אחת התבוסות המחפירות בהיסטוריה של הגליל, 89:47 לקאסרס (עונת 1994/5), למרות ניצחון ב-19 נקודות במשחק הראשון.

אדלשטיין היה עוזרו של גרשון בירושלים, בגביע הראשון של איש הדובדבנים, אבל עם רקורד של תשע עונות בלבד כמאמן בליגה הראשונה זוהי הופעתו הראשונה בגמר הגביע כמאמן ראשי. קצת לפני הקאמבק הגדול מול רומא ביול"ב קאפ השבוע, עמד אדלשטיין לא פעם בפני משחקי נוק אאוט, וכמעט תמיד יצא מאוכזב.

בעונת 2003/4 הוא הגיע עם הפועל תל אביב הנפלאה עד חצי גמר היורופליג, אך התפרקות ברבע השלישי מול מארוסי הבינונית עלתה בגביע. באותה עונה הובילו האדומים 8:22 על ירושלים בחצי גמר הגביע, אך נכנעו לריצת 18:0 והודחו. שנתיים קודם, כשאימן את עירוני רמת גן המוכשרת עם ליאור ליובין, מתן נאור, דני לואיס, אדי אליסמה וריאן סטאק, ראה אדלשטיין את חניכיו מסיימים רבע שלישי עם 3 נקודות בבית מול לאשקו, בדרך להדחה ברבע גמר. שנה לפני כן התפרקה הגליל של אדלשטיין 49:76 מול מכבי תל אביב בחצי גמר הגביע, במשחק שזכור בעיקר בגלל 28 איבודי הכדור של הקבוצה.

גרשון ודלשטיין, שותפים ויריבים, שיחקו ביניהם כבר 22 פעמים, כשהמאזן עומד על 18 ניצחונות לגרשון ו-4 לאדלשטיין. עם זאת, פרט לניצחון הגדול של הפועל ת"א על מכבי 71:96 לפני שנתיים, מעולם לא ניצח אדלשטיין את גרשון במשחק מכריע. ביום ראשון מתכוון פיני גרשון לקחת את הגביע השמיני שלו, ואולי האחרון, על פי איומי הפרישה שהשמיע לאחרונה. לתלמיד, אדלשטיין, זו עשויה להיות הזדמנות אחרונה לגבור על רבו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully