וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקשן כמו פרד: הניסיונות של פרד רוטן לשרוד כמאמן מכבי חיפה

26.9.2018 / 12:55

משנה תפקודים אבל מתנגד לחילופים, מחבק את השחקנים אבל רותח כשהכיסא מתנדנד, נותן חופש אבל מסמן כל אחד שסטה מהדרך. פרד רוטן הגיע עם רזומה מרשים, אך יש מי שחושש שחוסר השליטה בפרטים הקטנים מוכיח שהוא שבע. הבלוג של יצחקי על המאמן שמנסה לשרוד במכבי חיפה

צילום: יוסי ציפקיס, עריכה: מתן חדד

צעד אחר צעד, מו אלאך ליווה את פרד רוטן למסיבת העיתונאים האחרונה. המנהל הטכני לא נוהג להגיע למעמדים האלה. הוא מסתפק בשיחה קצרה עם יעקב שחר אחרי משחקים, אבל הבעלים שהה באותה העת בחו"ל והוא ניצל את היעדרותו כדי להבהיר שהכול בסדר אחרי ההפסד הביתי למכבי פתח תקוה - רגע לפני שהתקשורת החיפאית מפרקת את המאמן שכל כך התעקש להשאיר בקיץ. והיה גם משפט שעצבן, אולי עורר תהייה, במסיבת העיתונאים הזאת. לשאלת אחד העיתונאים, ענה המאמן כי לקבוצה שלו לקח יותר מדי זמן להתרגל לשינויים שהיריבה ערכה במחצית השנייה.

אולי זו המהות של תקופת רוטן במכבי חיפה, המהות של תחילת העונה הנוכחית. רבים מסביב למועדון מודאגים מהצורה שבה ההולנדי מנהל את המשחק ובעיקר מנהל את השחקנים שלו. יש תחושה שאולי מאמן כל כך מוכשר, שעבד במועדונים גדולים יותר וחווה מעמדים גדולים בהרבה, פשוט מעט שבע.

עוד בנושא:
עמוד האינסטגרם של וואלה! ספורט
20:45, ספורט 5: מכבי חיפה מול מכבי תל אביב בגמר גביע הטוטו
פרד רוטן: "המטרה היא לזכות בגביע", ולאדן איביץ': "חשוב להתחיל עם תואר"
פרד רוטן משנה גישה: אחרי סבב השיחות, שחקנים יודחו מהסגל של מכבי חיפה

פרד רוטן, מאמן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
דאגה מצורת ניהול המשחק וניהול השחקנים. פרד רוטן/אדריאן הרבשטיין

כדי להכיר מקרוב את הצורה בה המאמן עובד, נחזור לסוף העונה שעברה. רוטן, שהגיע בסוף ינואר במקום גיא לוזון, התקרב מאוד לשחקנים ונהג להתבדח איתם מפעם לפעם. אחרי שהבין שמכבי חיפה לא מצליחה להתרומם, בחודש אפריל הרגישו השחקנים בפעם הראשונה את שינוי הגישה שלו כלפיהם. אחרי ההפסד לאשדוד, רוטן ערך אסיפה ובפעם הראשונה העביר מסר תקיף יותר. "אתם לא שומרים על יציבות. לא יכול להיות שמשחק אחד ניראה כך ומשחק אחרי ניראה אחרת", אמר בכעס לשחקניו. "דיברנו על זה. אני לא מבין, למה אתם לא מיישמים את מה שאני אומר?".

מכבי חיפה הבטיחה את הישארותה, המאמן נרגע, ואז הגיעה תקופת ההכנה במחנה האימונים בהולנד. שם, מספרים במועדון, רוטן נראה שוב רעב מאוד, אולי אפילו מעט מתוח לקראת העונה שבפתח. ההולנדי הבין שאחרי שמכבי חיפה ביטלה בהינף יד את הכותרות שבישרו על מעברו הצפוי להולנד, חובת ההוכחה היא עליו. "הייתה תחושה שמשהו אחר קורה במחנה", הסביר השבוע גורם בקבוצה. "רוטן הודיע לשחקנים שכל היציאות מבוטלות, שאין חופשים. הוא ביטל חצי יום חופש שתוכנן באחד הימים. המלון הפך להיות מבצר, השחקנים לא יצאו אפילו לשתות קפה. באותו רגע, הבנו כמה העונה הזאת חשובה לו".

הגישה נשמרה. שחקנים סיפרו כי רוטן הפך ממאמן שנוהג להתבדח איתם ולגבות אותם, למאמן קשוח שלא הכירו קודם לכן. בנוסף, הוא ביטל את כל האסיפות במחנה והודיע כי יערוך אותן רק בארץ, אבל חילק שורה של דגשים חשובים: על השחקנים להגיע עשר דקות לפני כל אימון, אף אימון לא יתחיל עד שכל השחקנים נמצאים על כר הדשא ושחקנים שיאחרו או יחרגו מהנהלים שלו ייענשו. "היו שם המון הוראות שהתמקדו במשמעת. הוא הרגיש שאין סדר", סיפר אחד השחקנים.

אחרי החזרה מהמחנה, רוטן נשמע אחרת לגמרי. הוא שוב התקרב לשחקנים. אחרי ההפסד למכבי פתח תקוה, חזר להתעצבן. הוא זימן שחקנים לשיחות אישיות, החליט לערוך "סדרת חינוך" לעמית זנטי ולהבהיר לסינטאיהו סלליך שאת חולצת ההרכב קונים דרך הספסל. בכל פעם שרוטן התרגז על השחקנים, מזכירים בחיפה, משהו עבד. אולי, הם אומרים, הדרך שלו הייתה צריכה להיות עקבית - לשמור על ריחוק מהשחקנים ולא לתת את הכתף בכל פעם ששחקן עושה במכנסיים.

עוד באותו נושא

מה אתם רואים שם באופק? סיכום המחזור על המהפכה של מכבי חיפה

לכתבה המלאה
מאמן מכבי חיפה פרד רוטן עם שחקני מכבי חיפה סינטאיהו סלליך, ז'ורז' מאנג'ק, ארנסט מאבוקה. שלומי גבאי
פעם נוהג ביד רכה ופעם תוקף. פרד רוטן עם שחקניו/שלומי גבאי

רוטן נוהג לתת לעוזרים שלו חופש פעולה. איתי מרדכי מתבקש מדי פעם להעביר מסרים לשחקנים ולהיות מעורב במשחק עצמו. רוטן, אומרים במועדון, מרבה להקשיב להם, אם כי לא בטוח שאת כל העצות הוא מיישם. מרדכי מעביר אסיפת וידאו אחת לשבוע ורוב מאס מתבקש להעביר לו רשמים על שחקני ההגנה. בתחילת העונה הוא ביקש לחזק את הקשר עם אלאך באמצעות האנליסט עידן יונה ועוזר המאמן מרדכי, שמקבל הוראות ממרומי היציע, שם יושב אלאך עם מכשיר קשר.

היחסים עם אלאך, מטבע הדברים, מורכבים יותר. המנהל הטכני הוא זה שאחראי על הרכש ורק הוא בוחר את השחקנים. במכבי חיפה לא הופתעו כשרוטן הסביר בראיון בטלוויזיה שראה את סומא רק פעם אחת לפני שהגיע. "זו חלוקת התפקידים ביניהם. רוטן מבקש שחקן בעמדה מסוימת ואלאך מנחית אותו בהתאם לנתונים שהמאמן ביקש. זה קרה עם כל זר שהגיע", אמרו בחיפה. "רוטן לא מעורב במשא ומתן. הוא מעודכן על זהות השחקן כשהעסקה עומדת להיחתם, אבל לא יותר מכך. כך זה נהוג באירופה, זה סוכם עוד לפני שרוטן הגיע לכאן".

יחד עם זאת, לחובתו ייאמר שרוטן לא הגיע מוכן לליגה מבחינת שחקני הכרעה. "הוא היה צריך להתעקש על בן שהר, היה צריך לדפוק על השולחן כדי שקשר כמו סומא יגיע לכאן לפני חודשיים", נאמר על ההולנדי. "קשה לשפוט את קראמר, וייסמן עוד צעיר, ניקיטה וסלליך עוד לא שם. עוואד עושה קולות של מישהו שהוא יכול לרשום 'וי' על התפקוד החדש שלו", אמר השבוע שחקן בקבוצה. "אבל בפועל, אין שחקן במכבי חיפה שאתה יכול לומר עליו: הוא שחקן הכרעה. כל הצעירים יכולים לעשות 0:2, אבל ספק אם מישהו מהם יכול להבקיע את ה-1:2".

מו אלאך, פרד רוטן, מאמן מכבי חיפה. שלומי גבאי
פרד רוטן מבקש שחקן, מו אלאך מנחית אותו על פי הנתונים המבוקשים/שלומי גבאי

את הביקורת על ניהול המשחק אפשר לחלק לכמה גורמים. רוטן כמעט לא מאמין בחילופים ושינויים תוך כדי משחק. בדקנו: מתוך 12 החילופים שהוא ביצע בארבעת משחקי הליגה, תשעה התבצעו החל מהדקה ה-70 ואילך. שלושת החילופים האחרים היו חילופים הגנתיים ומאולצים. אז איך מסתדרת התיאוריה הזאת עם מה שקורה על הדשא? מסתבר שנהדר. רוטן כמעט לא מגיב לשינויים תוך כדי משחק, לא אוהב לשנות מערך, ונראה ששילם על כך במשחקים האחרונים.

מצד שני, ההולנדי נוהג לשנות מדי פעם עמדות של שחקנים. לא את כולם ראיתם, משום שאת חלקם הוא מבצע באימונים בלבד, אבל אלה שכן ראיתם כוללים את הסטת רמי גרשון לעמדת המגן (תפקיד שכבר מילא בעבר), הפיכת עוואד לשחקן כנף וההחלטה לפיה סלליך יתפקד כפליימייקר ולא כשחקן בקו ימין ושמאל, כמו שהוא אוהב - דבר שפחות עבד. החלטה נוספת שקיבל המאמן: שלומי אזולאי הוסט לעמדת הקשר האחורי וז'ורז' מאנג'ק, שהובא על התקן הזה, משחק בעמדה הקדמית בשלישייה המרכזית בקישור.

החלטה מעט משונה, שאין לה שום קשר למה שנעשה בכפר גלים בשנים האחרונות, היא לקיים אימוני בוקר יום לפני משחק. באירופה וגם בישראל נוהגות קבוצות רבות לערוך את האימון המסכם כ-24 שעות לפני המשחק. רוטן לא מאמין בזה. גם אתמול הוא קיים אימון מסכם בשעה מוקדמת.
חלק משחקני הקבוצה סיפרו כי הם לא מבינים את המבטא של רוטן. הם נעזרים פעמים רבות בתרגום של מרדכי. לא ברור אם רוטן מודע לכך, אבל עם עובדות קשה להתווכח: האסיפות לא ארוכות ולעוזריו חלק מרכזי בהן.

שלומי אזולאי שחקן מכבי חיפה מאוכזב. יוסי ציפקיס
הוסט במפתיע לעמדת הקשר האחורי. שלומי אזולאי/יוסי ציפקיס

אז מה בכל זאת יש לומר להגנתו? תחילה, העובדה שהצליח לשדרג את עוזריו: ג'יו ואן ברונקהורסט היום מאמן פיינורד ואריק טן האג מאמן אייאקס. שנית, את העבודה המוצלחת והכלים שלקח מחוס הידינק, שהפך אותו ממאמן ראשי לעוזרו באיינדהובן. "לפני שהוא הגיע לכאן שוחחנו עם כמה אנשי מקצוע. בהולנד היה מי שהשווה אותו לדיוויד בלאט שלנו - כלומר, אחד מאנשי המקצוע הטובים בספורט ההולנדי", אמר השבוע גורם הבקיא בפרטי הגעתו ארצה. בגלל העבר המרשים והשבחים בהולנד, הגדירו במועדון את האפשרות שיגיע לישראל כ"חלום הרטוב של מכבי חיפה". אבל במקרה הזה, אומרים אותם מקורבים לעסקה, ייתכן שזה עקב האכילס שלו בישראל.

"אף אחד מאיתנו לא באמת האמין שיגיע לפה", המשיך אותו מקורב. "יכול להיות שהגיע לא מספיק רעב. הוא בן 55 ועבר כל כך הרבה בכדורגל, אבל מה שמאוד בולט בינתיים הוא הפער בין הרזומה שלו, בין הידע והניסיון הזה, לבין העבודה בשטח. בניגוד לאיביץ' ממכבי תל אביב, שהגיע נחוש להוכיח, נראה שרוטן מעט שבע. הוא עבד הרבה יותר קשה במהלך השנים כדי להגיע למעמד שלו".

עוד נקודה לזכותו: לרוטן, אומרים בחיפה, אין אגו. השחקן הזר היחיד שעליו הוא ידע לאורך כל הדרך היה אטיין ריינן, שחקן מוכר בליגה ההולנדית שהגיע כמה ימים אחרי שרוטן הוצג במסיבת עיתונאים. כך למשל, למרות שרק הקיץ האריך חוזה, רוטן הבין שריינן עדיין לא התאקלם בקבוצה ומיהר להחזיר את עאיד חבשי לעמדת הבלם.

עמית זנטי שחקן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
"חצי אצטדיון ידע שהוא עומד לקבל אדום". עמית זנטי/אדריאן הרבשטיין

"בשורה התחתונה, פרד רוטן הוא אחד המאמנים עם הרזומה הטוב ביותר שהיה כאן, אבל במבחן התוצאה הוא נכשל עד עכשיו", מודה מקורב לעסקה. "הוא נפל בעיקר בפרטים הקטנים. החילופים מאוחרים וגם חוסר ההבנה שבמכבי חיפה, בניגוד להרבה מועדונים בישראל, כל משחק הוא גמר גביע. הפסד או ניצחון יכול להעיף אותך, תרתי משמע".

כשמדברים על חוסר שליטה בפרטים הקטנים, מתכוונים בין היתר למקרה זנטי. "חצי אצטדיון ידע שהוא עומד לקבל אדום, גם אנחנו", טען אחד השחקנים. "לילד הזה יש עבר עשיר בתחום. הוא היה צריך להעיף אותו מהמגרש דקה אחרי הצהוב, גם אם האקט הזה היה משפיל". כעת, רוטן יעביר את זנטי "סדרת חינוך", אחרי שהחליט לנקוט באותה עמדה כלפי אופיר מזרחי מתוך ביקורת על התנהלותו בחלון ההעברות ולאחר שלא לחץ את ידו של עוזר המאמן, וכלפי רועי קהת אחרי שזיהה ירידה מסוימת ביכולת שהוא מפגין באימונים.

כמה זמן יחזיקו כל היתרונות שצבר בקריירה שלו מול חוסר השליטה בפרטים הקטנים במועדון לחוץ כמו מכבי חיפה? התשובות בקרוב.

פרד רוטן מאמן מכבי חיפה. ברני ארדוב
נופל בפרטים הקטנים. פרד רוטן/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully