וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצר היובל: גמר אליפות אירופה מסמל רגע קריטי בקריירה של יובל זוסמן

22.7.2018 / 14:00

הוא מרשים בהגנה (שיבק: "לא היו ידיים כאלה מאז זלוטיקמן"), שיפר את המגוון בהתקפה (קצורין: "לא רק עומד בפינה וזורק") והתגבר על פתיחה חלשה באליפות אירופה. זוסמן ניצב בפני החלטה מכריעה: האם להישאר במכבי תל אביב או לעזוב? פלג: "הוא צריך להישאר ולהילחם"

עריכת וידאו:ניר חן

הערב (ראשון) ב-20:00 תעלה נבחרת העתודה לפרקט בקמניץ שבגרמניה, ותנסה להביא סוף סוף מדליית זהב לישראל באליפות אירופה עד גיל 20 בכדורסל. ארבעה שחקנים בסגל של אריאל בית הלחמי היו גם בגמר לפני שנה בכרתים: גיל בני, מירון רוינה ומיכאל מושקוביץ חיברו 19 דקות משותפות מבלי לקלוע סל; יובל זוסמן קלע 23 נקודות מתוך ה-56 של הנבחרת כולה, אבל אפילו זה לא הספיק מול יוון. כעת, במשחקו האחרון בעתודה, בגמר נגד קרואטיה, הוא ינסה לעשות היסטוריה. הישראלי היחיד שהוביל את העתודה בשני קמפיינים שונים להישגים דומים היה ליאור אליהו, עם גמר ב-2004 וחצי גמר ב-2005.

במובן מסוים, זוסמן מגיע לקיץ הזה בסיטואציה דומה לזו שבה היה לפני שנה. אז, אחרי עונת רוקי מצוינת במכבי רעננה מהליגה הלאומית (11.7 נקודות למשחק), הוא עורר עניין רב בליגת העל - אבל ההצלחה במדי העתודה גרמה למכבי תל אביב לתת לו מקום בסגל של נבן ספאחיה. כעת, אחרי חודשים ארוכים על הספסל ואף מחוץ לסגל ביורוליג וכשחקן ה-11 ברוטציה בליגה (13.3 דקות), זוסמן שוב מככב באליפות אירופה והקולות להשאירו ביד אליהו צפים ועולים מחדש, ומבטיחים שהפעם זה ייראה אחרת.

עוד בנושא

העתודה עלתה לגמר אליפות אירופה עם 57:83 מרשים על צרפת
20:00: גמר אליפות אירופה לנבחרות עתודה, ישראל מול קרואטיה
העתודה חגגה: "אנחנו רוקדים על המגרש, שווים מדליית זהב"
במספרים זה נראה אפילו טוב יותר: ההצלחה של נבחרת העתודה

"מכבי לא בנויה לפתח שחקנים, אלא רוצה הישגיות. כעת הוא הבין את הסיטואציה הזאת ורוצה להיות מושאל"

"היו לי שיחות עם יובל בסוף הקיץ הקודם, והוא ציפה וקיווה, אבל עובדתית, זה לא קרה מבחינתו", אומר מאמן נבחרת הנוער, נתי כהן, ששימש אשתקד כעוזר מאמן העתודה. "הוא חשב שיקבל הרבה יותר דקות, ושהן יגיעו ברצף ובזמנים יותר משמעותיים. בליגה הוא התחיל בסדר, אבל עם הזמן הקרדיט שקיבל הלך ופחת, עד שכמעט נעלם. ביורוליג הוא כמעט ולא קיבל הזדמנויות, לפחות לא באופן רציף".

"ברגע ששמעתי שהוא סיכם במכבי, הייתי היחיד שאמר שזו טעות בשבילו", טוען המאמן הלאומי לשעבר מולי קצורין. "מכבי לא בנויה לפתח שחקנים, אלא רוצה הישגיות. כעת הוא הבין את הסיטואציה הזאת ורוצה להיות מושאל". הרצון של זוסמן לעבור בהשאלה לקבוצה אחרת אינו מנותק מהמציאות: הוא זוכה לעניין רב מצד גלבוע/גליל, המאומנת בידי אריאל בית הלחמי, מאמנו בנבחרת העתודה, והחשש הוא שאם בגיל 21 ישלים עוד עונה ללא קפיצת מדרגה, הוא עלול לעבור לרשימת השחקנים המפוספסים בכדורסל הישראלי.

seperator
שחקני נבחרת העתודה חוגגים, יובל זוסמן. אתר פיב"א, אתר רשמי
"מאמנים אוהבים לאמן שחקנים כאלו". זוסמן/אתר רשמי, אתר פיב"א
"האופי של יובל מגיע מהבית שבו הוא גדל. אני מכיר את ההורים שלו 30 או 40 שנה. לבחור הזה יש שקט נפשי, ורעשי הרקע לא משפיעים עליו"

תחילת דרכו של זוסמן באליפות אירופה 2018, לפני כשבוע בסך הכל, לא הייתה טובה. בשני המשחקים הראשונים הוא היה רחוק משיאו, ואף נפצע בהפסד לגרמניה. "אני צריך את יובל טוב בהרבה", אמר בית הלחמי בשיחות סגורות. אלא שבארבעת המשחקים האחרונים הוא כבר העמיד 18.2 נקודת, 4.5 ריבאונדים, 3.5 אסיסטים ו-2.1 חטיפות, ויותר מכל, גיוון את המשחק שלו וחדל מלהיות תלוי בקליעה שלו לשלוש (9 מ-34 בטורניר).

"יש ליובל יכולת להתאים את עצמו לכל רמה, הוא מאוד אינטליגנט ויודע לזהות סיטואציות, וזה מבדיל אותו משחקנים אחרים", אומר מאמן מכבי חיפה, ברק פלג, שאימן את זוסמן ברעננה. "הוא צריך לשחק רצף של דקות. אני חושב שהוא צריך להישאר במכבי תל אביב לצורך העניין, והם צריכים להעז ולתת לו. כך עושים בכל אירופה. הוא לא אחד שכופה את עצמו, הוא פשוט יודע מתי הוא צריך להיכנס ולהוביל. זה מה שהוא עושה בנבחרת הזאת. אתה לא שומע ממנו יותר מדי תוך כדי המשחק, אבל הוא נמצא שם בכל כך הרבה דברים".

"בשנה שעברה הוא יותר עמד וזרק", מנתח קצורין. "הכדור היה אצל תמיר בלאט, שהיה משחק פיק אנד רול, וברוב המקרים הוא היה מקבל את הכדור לזריקה מעבר למצבים של מגרש פתוח. הפעם, מלבד הקליעה, רואים הרבה חדירות לסל וקריאות מצבים. זה ארסנל שלם שהוא מוסיף לעצמו ושמקשה על ההגנה לעצור אותו. ואת זה לא ראינו ממנו במכבי תל אביב. הוא היה עומד שם בפינה ומחכה לשאריות. פה אתה רואה ממש שהוא לוקח את המשחק עליו, לפעמים רואים הובלת כדור, יש פה התקדמות עצומה וזה רק מראה את הפספוס שלו בעונה האחרונה".

אריק שיבק, שנמצא כרגע באליפות אירופה כחלק מצוות המרצים בהשתלמות מאמנים שמעבירה פיב"א, טוען שאור הזרקורים בטורניר הנוכחי עושה לזוסמן רק טוב. "יובל הוא מסוג השחקנים שמאמנים אוהבים לאמן, בחורים שבאים לעבוד באימון, מתאמן בכל יום, לא מדברים הרבה, עובדים. הוא רמה אחת לפחות מעל כל מי שראיתי באליפות בכל הקשור לבגרות, חשיבה, קבלת החלטות. יש לו מנהיגות שקטה. ברמת הכדורסל הוא התחזק ושיפר אלמנטים טכניים, ואני יודע כמה הוא עובד על זה. הוא מנצל את המבנה הגופני שיש לו, עם ידיים ארוכות שלא ראינו כאן מאז ימי חיים זלוטיקמן, וזה משפיע על היכולת ההגנתית שלו. הוא שומר בשביל חמישה אנשים. האופי של יובל מגיע מהבית שבו הוא גדל. אני מכיר את ההורים שלו 30 או 40 שנה. לבחור הזה יש שקט נפשי, ורעשי הרקע לא משפיעים עליו".

פלג: "יובל הוא לא נסיך שכולם מדברים עליו, גם בגלל האופי השקט והצנוע שלו. יש לו דרייב פנימי להיות הכי טוב שהוא יכול, לא כי מישהו אחר טוב יותר, אלא כי הוא רוצה להיות הכי טוב ביחס לעצמו. אין סביבו הילה של סופרסטאר והוא לא מתנהל ככה. לפני שנה הייתי בכרתים ודיברתי עם עודד קטש, והוא אמר לי 'אי אפשר להוריד אותו מהמגרש'. כמאמן, אתה רוצה אותו על הפרקט. הוא לא חייב לקלוע, כי יש שחקנים יותר נוצצים, אבל הוא צריך את הזמן והביטחון".

seperator
יובל זוסמן שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
ההצעה: לצנן את ההתלהבות/ברני ארדוב
"שחקן כמוהו צריך להוביל קבוצה בליגת העל, או לפחות להיות שחקן משמעותי, ולחזור למכבי מהשער הראשי"

עוד לפני שהחל הטורניר בגרמניה, פנה סוכנו של זוסמן, נדב מור, למכבי תל אביב וביקש להשאילו לגלבוע/גליל. אלא שכל עוד לא בוטלה תוכנית הפיצול של הצהובים באופן סופי ורשמי, לא נראה כי האלופה תוותר על כוכב נבחרת העתודה. ומה חושבים המאמנים?

קצורין: "שחקן כמוהו צריך להוביל קבוצה בליגת העל, או לפחות להיות שחקן משמעותי, ולחזור למכבי מהשער הראשי. ככה באים למכבי, ולא כשחקן שמקבל דקות בזכות המגבלות של החוק הרוסי".

כהן: "לכל מועדון יש את הלחצים שלו, וכל משחק במכבי - כולל בליגה - הוא קריטי. קשה לבוא בטענות למאמן. אחד כמו יובל צריך את הביטחון ואת השקט. בעתודה הוא לא התחיל טוב, ועדיין אף אחד לא הלחיץ אותו. הוא לא שחקן שלוקח על עצמו, הוא צריך מערכת שתיתן לו את הגב גם כשקשה. האם מכבי מסוגלת לעשות את זה? עובדתית, זה לא קורה. הוא צריך רצף של דקות, ולטעות קצת. אם לשחקן צעיר אין מרווח לטעויות, הוא לא יצליח. יובל בחור רגיש, שזקוק לשקט ולביטחון, ואני סקפטי אם זה יקרה במועדון גדול כמו מכבי תל אביב. יכול מאוד להיות שעדיף לו ללכת למועדונים אחרים שייבנו סביבו".

פלג: "הוא יהיה טוב במכבי אם הוא ישחק. הרבה שחקנים עברו בפוזיציה הזאת, שאם לא משחקים במכבי הם עוזבים. אמרתי לו שהוא שונה, והוא לא יכול להיות כמו כולם. אנחנו זוכרים את ליאור ליובין, דרור חג'ג' ורביב לימונד. כל פעם יש מישהו שבא למכבי ועוזב אחרי שנה. הוא רק בן 20, לא בן 25, הוא מתאמן עם שחקנים באינטנסיביות גבוהה ובסיטואציות קשות. השינוי צריך להיות במכבי ולא אצלו. הוא מוכן. גם אם במכבי ישלמו מחיר, בסוף הם ירוויחו מהדבר הזה. תנו לו זמן משחק והוא שם לגמרי, הוא יחזיר. סנטי יוסטה מריאל מדריד שיחק מולו בשנה שעברה, והם נתנו לו ואפילו זכו ביורוליג. בליגה הוא לא יכול לשחק 20 דקות? הוא יכול. מי שצריכה לעשות את השינוי זו מכבי. הוא צריך לגדול ולצמוח שם, וכדי שזה יקרה צריך לזרוק אותו למים".

לשיבק אין תשובה חד משמעית: "נצטרך להסתכל על זה כשמכבי תסיים את בניית הסגל, ואז נוכל לראות מה המצב בעמדות שלו. אני תמיד נותן את הדוגמה של קטש, שהלך לשחק במכבי רמת גן ובגליל עליון וחזר למכבי מהדלת הראשית. זו דרך אחת לבנות קריירה. אפשרות נוספת מבחינת יובל, ורק הזמן יוכיח אם היא נכונה, היא להישאר במכבי, להילחם על המקום שלו, להתקדם ולהפוך עם הזמן לשחקן יורוליג לגיטימי. אני יודע שזה הרצון והחלום של אנשי מכבי - שיהיה שחקן ישראלי מבית היוצר שלהם שיהיה שחקן יורוליג. זה יכול לעזור לו אם ילך לשנה או שנתיים לגלבוע, כי במאת אין תחליף לדקות משחק, אבל אני בטוח שבליגה הוא יקבל הרבה דקות גם במכבי".

למרות הכל, קצורין מבקש לצנן את ההתלהבות ומציע שלא להסיק מסקנות מההצלחה של הנבחרת כולה ושל זוסמן בפרט בקמפיין הנוכחי: "כל מה שהוא עושה היום זה מול הגנות לא חזקות במיוחד, לא הגנות של יורוליג. אני שמח על ההצלחה של הנבחרת, אבל עם כל האופוריה, אני מאוכזב מרמת הנבחרות האחרות. הנבחרת שלנו היא הכי איכותית באליפות, וראיתי את כל הנבחרות הטובות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully