וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חואן טוריחו בראיון: "את האליפות הזו הפסדנו בגלל אגו"

"את האליפות הראשונה הפסדנו בגלל מות יוהאן". "את הגביע בשל התנהלות וידיגאל", "השחרור של חואן פאבלו - טעות". "לא מבין איך קלינגר חוגג כך מול קבוצה שפרנסה אותו". "ב"ש לא נהייתה גדולה יותר. אנו נחלשנו בגלל זהבי". טוריחו עוזב את מכבי ת"א ולא לוקח שבויים. ראיון

צילום מסך

בווידאו: בן שהר מתראיין ל"טוכמן וחמי"

"בשלושת השבועות האחרונים, ג'ורדי ואני נלחמנו בעצמנו כדי לא לבכות מול אנשים", מנפץ חואן טוריחו את התדמית הקשוחה של קרויף ועוד יותר את זו שלו. "הייתי אומר לג'ורדי כל הזמן: 'אל תחבק אותי אחרי משחקים וליד אנשים כי אני אתפרק'. בשריקה האחרונה למשחק מול בני יהודה במושבה, הרגשתי משהו כבד מאוד. הרגשתי שזהו, זה נגמר. זה הסוף. השחקנים ניגשו אלי, חיבקו אותי ואמרו תודה ואני לא יכולתי לנשום. הנשימה נעתקה. נכנסתי פנימה לאחד החדרים ואז נמרוד מאהלר הפיזיותרפיסט חיבק אותי והתחלתי לבכות כמו תינוק. זו היתה התפרצות של כל הרגשות שעצרתי במשך זמן רב".

עוד בנושא:

ערוץ הטלגרם של וואלה! ספורט
מכבי תל אביב רוצה את עידן ורד, אבל צריכה למכור קודם את קיארטנסון וראיקוביץ'
רשמית: איתי שכטר חתם לשתי עונות במכבי תל אביב, ירוויח כ-380 אלף דולר לעונה

מאמן כושר חואן טוריחו. ברני ארדוב
בסוף, כל הרגשות התפרצו. חואן טוריחו/ברני ארדוב
"אני לא מבין למשל למה אוהדים צריכים לקרוא לשחקנים אליהם באמצע החימום. למה השחקן צריך לעזוב הכל ולרוץ אליהם? זה לא בגלל בעיה של אגו?"

הראיון האחרון עם חואן טוריחו נערך בקודש הקודשים של מתקן האימונים בקרית שלום, החדר של ג'ורדי קרויף וצוותו. חלל גדול בקו האחורי של הקרוואנים מאחורי חדר ההלבשה ובו שולחנות עבודה לבנים ששימשו את אנשי צוות האימון במשך שש שנים. לקרויף היתה שם עמדה קבועה רק בשנה האחרונה כשהפך למאמן. טוריחו היה שם דייר קבוע. בעונה של פאולו סוזה הוא עזב לאנגליה להיות עם אוסקר גרסיה, אבל בעיני רבים הוא המוח מאחורי הפרוייקט הענק שהסתיים לפני כמה ימים.

ישבנו איתו כמעט שלוש שעות בשבוע שעבר לראיון מרתק על סיומה של תקופה. טוריחו נתן הצצה נדירה לכל מה שהתרחש בחמש השנים שהיה כאן והוא היה הרבה. כמעט בכל יום הגיע לעבודה. בכל צומת אותו חצה קרויף, טוריחו היה ליד.

חואן, בוא נתחיל מהסוף. שחקנים במכבי תל אביב טוענים מאז סיום העונה שהיה לכם סגל טוב משל באר שבע. אם כך מה היתה הבעיה? המאמן?

"הבעיה? מילה בת שלוש אותיות. אגו. אגו זו המחלה הכי גדולה של העולם".

תרחיב.

"הדבר הכי חשוב בכל עבודה זה להסתכל על עצמך ולשאול מה אני לא עושה טוב. איך אני יכול להשתפר".

אז האגו שלכם במכבי תל אביב פגע בכם?

"אני מדבר על כולם. שחקנים, צוות, הנהלה. כולם".

בניתם סגל מפוצץ באגו?

"אני מתכוון יותר לזה שאנשים לא עשו מספיק כדי לתקן את הטעויות שלהם. אנשים הרגישו יותר מדי טוב ויותר מדי נעים באזור הנוחות שלהם".

בעיה של אגו זה מה שקרה לאיתן טיבי במשחק בחיפה?

"זה היה דבר נקודתי כי איתן טיבי בחור נפלא. אני חושב שאיתן לא הבין את הסיטואציה שם. ניגשתי לבאבין והוא אמר לי שאם הוא מזיז את הרגל לא טוב, הוא גומר. רצתי לג'ורדי ואמרתי לו שצריך מהר חילוף. איתן לא הבין עד כמה אנחנו בלחץ והתנהג לא נכון. יכול להיות שבאמת מה שקרה שם קשור לאגו, אבל זה מה שקורה בעולם הזה. ישראל ופלסטין זה אגו. טראמפ וקוריאה זה אגו. שמע, אני לא מבין למשל למה אוהדים צריכים לקרוא לשחקנים אליהם באמצע החימום. למה השחקן צריך לעזוב הכל ולרוץ אליהם? זה לא בגלל בעיה של אגו? אני זוכר שבעונה הראשונה הלכתי ליוסי זיגדון ואמרתי לו: 'קח אותי לשיחה עם הבוס של האוהדים. אני אסביר לו שיפסיקו לקרוא לשחקנים באמצע החימום'. האגו של האוהדים גורם להם לרצות את השחקנים באים אליהם וזה רע מאוד".

מאמן כושר חואן טוריחו. ברני ארדוב
"הבעיה? מילה בת שלוש אותיות. אגו. אגו זו המחלה הכי גדולה של העולם". חואן טוריחו/ברני ארדוב
"שתי העונות האחרונות היו קשות מאוד מבחינה מנטלית. אל תשכחו מה עברנו בכל עונה כדי להגיע לשלב הבתים של ליגת האלופות או הליגה האירופית"

גם שחרור חואן פאבלו רגע אחרי שהגעתם לליגת האלופות היה עניין של אגו?

"בוודאי שזה גם היה קשור לאגו. אני לא יכול לומר מה היה שם, אבל בוודאי שזה היה קשור לאגו".

מאז שעזב, אין אליפות ואין גביע.

"השחרור שלו פגע בי. אם זה היה תלוי בי, הוא לא היה עוזב. ג'ורדי ידע את הדעה שלי. לחואן פאבלו היה ערך עצום וזה לא היה קשור לראיקוביץ' שהגיע. חואן פאבלו אירגן את ההגנה של מכבי תל אביב".

של מי היתה ההחלטה?

"יותר של סלאבישה".

אבל ג'ורדי היה אחראי.

"אתה חושב שג'ורדי יכול היה להעביר כל החלטה במכבי תל אביב?"

עד עכשיו חשבנו. אם ג'ורדי היה נשאר, עדיין היית עוזב?

"יכול להיות שזה היה שונה והייתי נשאר. אבל יהיה צוות חדש. שתי העונות האחרונות היו קשות מאוד מבחינה מנטלית. אל תשכחו מה עברנו בכל עונה כדי להגיע לשלב הבתים של ליגת האלופות או הליגה האירופית. בספרד עושים עניין כשקבוצה צריכה לשחק צמד משחקים בפלייאוף לפני שלב הבתים. אנחנו היינו צריכים כאן לשחק בכל קיץ שמונה משחקים בשלב המוקדם. בגלל זה אני מעריך הרבה יותר את ההעפלה שלי עם מכבי תל אביב לליגת האלופות מאשר את אלו להן הייתי שותף עם ולנסיה".

חואן פאבלו שוער מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"השחרור שלו פגע בי. אם זה היה תלוי בי, הוא לא היה עוזב". חואן פאבלו/ברני ארדוב
"באותו גמר מול בני יהודה, הרגשתי שמשהו רע עומד לקרות. באנו באנרגיה שלילית והרבה בגלל המאמן"

הרבה רגשות צפו בראיון. בעיקר כשהגענו לדבר על חצי העונה של ליטו וידיגאל. בעיקר כשטוריחו התבקש לבחור את הרגע הקשה ביותר. "בפנדלים של גמר הגביע בעונה שעברה מול בני יהודה, לא הייתי על הדשא בטדי", הפתיע. "נכנסתי לחדר ההלבשה ולא בגלל המתח. פשוט הייתי מאוכזב מכל מה שקרה בקבוצה בימים שלפני גמר הגביע. בימים שלפני גמר הגביע, שאלתי את עצמי מה לעזאזל אנחנו עושים כאן? מה לעזאזל קורה כאן?"

אתה מתכוון להתנהלות של ליטו וידיגאל?

"אני מתכוון לזה שלא הגענו מוכנים למשחק מבחינה מנטלית. עשינו הרבה טעויות. גם אם היינו לוקחים את הגביע, לא הייתי יכול להיות כל כך שמח באותו הלילה. בחדר ההלבשה מצאתי לידי את ג'ורדי עם אוזניות באוזניים שומע מוסיקה. אבל הוא לא יכול היה לצפות בפנדלים בגלל המתח. גם בפנדלים בספליט לפני שלב הבתים של הליגה האירופית, הוא לא יכול היה לצפות בפנדלים. באותו גמר מול בני יהודה, הרגשתי שמשהו רע עומד לקרות. באנו באנרגיה שלילית והרבה בגלל המאמן".

ג'ורדי לא בחר בליטו.

"הוא היה מעורב, אבל לא מעבר לכך".

מכבי היתה אימפרית הכדורגל כאן במשך שלוש שנים והיום הפועל באר שבע עקפה אתכם. אתה יכול לשים את האצבע על הרגע שבו אמרת לעצמך שבאר שבע נהייתה חזקה מאוד?

"אני יכול לומר שבעונה הרביעית, זו שאחרי עונת הטרבל, אנחנו נתנו להפועל באר שבע את האליפות ולמכבי חיפה את גביע המדינה. עשינו עונה טובה מאוד עם פטר בוס, אבל לקראת הסוף השחקנים הרגישו יותר מדי נוח ואיבדו את זה. אם אתה באזור הנוחות שלך, אתה לא יכול ללכת קדימה וזה מה שהיה בסוף אותה עונה".

כולם מזכירים שהבעיה היתה שג'ורדי לא היה נוכח בארץ בשל מותו של אביו ושבאותה תקופה לא היה מי שישגיח מקרוב.

"איבדנו את האליפות באותה עונה, כיוון שלצערי יוהאן נפטר וג'ורדי לא היה כאן. יוהאן היה הרבה יותר מאבא עבור ג'ורדי. ג'ורדי ניסה להיות בפוקוס, אבל שום בן אדם לא יכול היה להתמודד עם זה באותו הזמן".

הייתם כאן צוות מאוד גדול ומנוסה ובכל זאת ההיעדרות של ג'ורדי היתה כל כך משמעותית?

"ההשפעה של ג'ורדי על המועדון היתה מעל כל היתר בהרבה. אני לא יודע אם אנשים יכולים אפילו להעריך, מה ג'ורדי עשה כאן. ג'ורדי היה לוחם והוא ידע לפתור כאן הרבה בעיות. ג'ורדי כיבה את כל המדורות. הוא יצר אווירה טובה וכשהוא היה צריך להרוג, הוא הרג וכשהוא היה צריך לטפל, הוא טיפל".

שחקני מכבי תל אביב מניפים את ג'ורדי קרויף. ברני ארדוב
"אני לא יודע אם אנשים יכולים אפילו להעריך, מה ג'ורדי עשה כאן". קרויף/ברני ארדוב
"אם מישהו לא מכבד אותי או את הקבוצה, זה כמו שהוא לא יכבד את המשפחה שלי או את ילדיי"

בוא נדבר על האופי שלך. לא מעט מקרים היו לך עם מאמנים יריבים כמו למשל עם יוסי אבוקסיס בסכנין מה שהוביל לאותה תקרית עם ראייקוביץ' שדחף אותו.

"אותי מה שעניין זה שכולם יכבדו את מכבי תל אביב. אם מישהו חוגג ניצחון עלינו או אפילו תיקו, שיחגוג עם האוהדים שלו ועם הצוות שלו. אל תחגוג מולנו כשאנחנו עצבניים. אני בן אדם מאוד רגוע, אבל אם מישהו לא מכבד אותי או את הקבוצה, זה כמו שהוא לא יכבד את המשפחה שלי או את ילדיי".

אבל דומה שזה תמיד הפריע לך יותר מאחרים בקבוצה.

"נכון. במקרה של יוסי אבוקסיס, יש לי יחסים מאוד טובים איתו עד היום. במהלך אותו משחק ובגלל מה שקרה בגביע המדינה קודם, הם כל הזמן דיברו בספסל של סכנין בעברית נגדינו ואנשים באו לתרגם לי. זה פחות עניין אותי. אבל בסוף המשחק שנגמר בתיקו לקחתי את הקלסר המפורסם שלי והלכתי לחדר ההלבשה. יוסי חגג מולנו ואז הוא בא ללחוץ לי את היד. אמרתי לו: 'מה לעזאזל אתה מושיט לי את היד?' אמרתי לו בציניות: 'כל הכבוד. עם הנקודה הזו בטוח תהיו אלופים'. ואז נהיה בלגאן. לפני אותו משחק אני זוכר שהייתי אפילו בחדר ההלבשה שלהם ואמרתי שלום ליוסי ולמאמן הכושר שלהם שהוא חבר שלי".

מה קרה עם קלינגר העונה?

"התחלנו את הפלייאוף בהפסד כואב מאוד להפועל חיפה וניר קלינגר חגג בסוף מולנו. לא אמרתי לו מילה על זה במשחק שהיה בנתניה. אבל חשבתי לעצמי, בן אדם ששיחק במכבי תל אביב במשך שמונה שנים. בן אדם שאימן את מכבי תל אביב כעוזר ואחרי זה מאמן ראשי, איך הוא חוגג כך מולנו? 13 שנים ניר קלינגר קיבל כסף ממכבי תל אביב, ואמרתי לעצמי איך הוא חוגג כך מולנו? אתה לא יכול לנשוך את היד שהאכילה אותך. אני לעולם לא אחגוג כך מול המועדון בו עבדתי. ואז הגיע המשחק השני בחיפה עם התיקו 2:2 בדקות האחרונות והוא שוב חגג לידינו. אז צעקתי לו: 'לך תחגוג עם הספסל המזויין שלך'".

ניר קלינגר אמר אחרי זה שאנשים זרים לא יבואו לכאן ויחנכו אותנו.

"מה יש לי להגיד על זה? זו אמירה כל כך מטופשת".

אתה לא מכיר את ההיסטוריה של קלינגר כאן. למרות כל מה שהוא תרם למכבי תל אביב וההישגים שלו כשחקן וכמאמן, המועדון לא כיבד אותו והאוהדים פגעו בו. היה לו הרבה על הלב.

"לא היתה לי בעיה שיילך לחגוג מול האוהדים של מכבי תל אביב, אם הם פגעו בו. למה הוא בא לחגוג מולי ומול ג'ורדי? אנחנו עשינו לו משהו?".

מאמן הפועל חיפה ניר קלינגר. ברני ארדוב
"13 שנים ניר קלינגר קיבל כסף ממכבי תל אביב, ואמרתי לעצמי איך הוא חוגג כך מולנו?"/ברני ארדוב
"אני חושב שעם דברים ממש קטנים, היינו זוכים בתארים. זה לא קשור לפאקו"

אמרת שג'ורדי פתר הרבה בעיות במכבי תל אביב, אבל הוא גם יצר בעיות. כמו למשל במקרה של פאקו אייסטרן. איך הוא שלח אותו אחרי טרבל?

"אני לא חושב שג'ורדי שלח את פאקו. זו היתה החלטה משותפת של שניהם".

אבל זה היה בגלל קונפליקט ביניהם.

"היתה להם ראייה שונה של הכדורגל ואני יודע שהם דיברו הרבה זמן כדי למצוא פתרונות".

אתה הבאת את פאקו למכבי. לא ניסית לפשר ביניהם?

"האמת שהייתי בצד ונתתי לשניהם, כאנשים בוגרים, לנסות ולפתור את זה. שמחתי שג'ורדי קיבל את ההמלצה שלי והחתים את פאקו".

כולם מדברים על קללת פאקו. על זה ששלוש שנים לא זכיתם באליפות בגלל שהוא נזרק.

"אני לא מאמין בזה. אני חושב שעם דברים ממש קטנים, היינו זוכים בתארים. זה לא קשור לפאקו ואני גם לא בן אדם מאמין ודתי שיכול להשליך את זה על הדברים שאתם מדברים עליהם. אגב רק בערב הגמר בו ניצחנו את הפועל באר שבע, הרגשתי לראשונה שזה הולך לפיצוץ. עד אז האמנתי שהם יפתרו ביניהם את הדברים".

פאקו אייסטרן מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"אני לא חושב שג'ורדי שלח את פאקו. זו היתה החלטה משותפת של שניהם"/ברני ארדוב
"אני ראיתי בוולנסיה מול העיניים שלי את חואן מאטה, סולדאדו, דויד סילבה, דויד וייה. הם היו מהגדולים ביותר, אבל מעולם לא ראיתי אצלם את הרעב של ערן זהבי ואת המספרים שלו"

אם בעונה הראשונה של איבוד האליפות הבעיה בעיניך היתה היעדר ג'ורדי בשל מות יוהאן, מה קרה בשנתיים האחרונות?

"איבוד ערן זהבי. אתה לא יכול למצוא שחקן שייתן לך יותר מארבעים שערים בעונה. ידענו שתהיה לנו בעיה. באר שבע לא נהייתה יותר גדולה. אנחנו נחלשנו כי איבדנו את ערן. אתה יכול להביא את קיארטנסון, אבל אתה לא יכול להביא את זהבי. לדעתי הוא השחקן הכי גדול של ישראל בכל הזמנים. קראתי את הספר על 100 הכדורגלנים הגדולים של ישראל, אבל אי אפשר להשוות את ערן אליהם. יוסי בניון עשה קריירה ענקית, אבל מבחינת מספרים ערן הגדול מכולם. אני ראיתי בוולנסיה מול העיניים שלי את חואן מאטה, סולדאדו, דויד סילבה, דויד וייה. הם היו מהגדולים ביותר, אבל מעולם לא ראיתי אצלם את הרעב של ערן זהבי ואת המספרים שלו".

הוא יכול היה להצליח בלה ליגה?

"בלי שום בעיה. הוא לא התאים לליגה האיטלקית כשהוא יצא לשם. ערן היה מצליח מאוד בוויאריאל או ולנסיה".

ג'ורדי לא הצליח להשאיר אותו.

"אותו קיץ היה סיוט עבור ג'ורדי והוא לא הצליח למנוע את המכירה שלו ולכן ג'ורדי היה קרוב מאוד לעזוב את המועדון. ג'ורדי נשאר כי הוא לא יכול היה לעזוב את מכבי באותו קיץ אחרי שגם ערן עזב".

אז הסיפור הוא רק ערן זהבי?

"וגם איבוד המנהיגים. איבוד חואן פאבלו, קרלוס גרסיה, יואב זיו וגם במקרה הזה ערן זהבי".

אז מיטש גולדהאר לא הבין זאת.

"אם זה היה תלוי בי, ערן זהבי לא היה משוחרר. צריך להבין, לעולם לא אחצה את הקו שלי וגם במקרה זהבי, לא יכולתי למנוע זאת כי אני יודע את מקומי. עוד דבר שקרה זה שהליגה חיקתה את מכבי תל אביב וקבוצות נהיו יותר טובות ובנויות נכון יותר. כולן רצו לחקות את מכבי תל אביב".

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב. ניב אהרונסון
"אתה יכול להביא את קיארטנסון, אבל אתה לא יכול להביא את זהבי. לדעתי הוא השחקן הכי גדול של ישראל בכל הזמני"/ניב אהרונסון
"העונה הזו תעשה טוב לקריירה של קרויף. עבדתי עם הרבה מאמנים. ג'ורדי יותר טוב מרבים מהם. הוא ישפר את הדברים הפחות טובים"

מה חשבת כששמעת שג'ורדי יהיה מאמן מכבי תל אביב?

"הייתי בטוח שהוא יצליח. אמרתי לעצמי שהוא יצר את המבנה במכבי על פי הדרך שלו וזה המקום הכי נכון להתחיל ולאמן. אני חושב שלג'ורדי היה חסר מנהל מקצועי כמו ג'ורדי. מישהו שייתן לו את כל מה שג'ורדי נתן כמנהל הספורטיבי".

הוא צריך להמשיך ולאמן?

"ללא ספק. והעונה הזו תעשה טוב לקריירה שלו. עבדתי עם הרבה מאמנים. ג'ורדי יותר טוב מרבים מהם. הוא ישפר את הדברים הפחות טובים. הוא הראשון שאמר שהוא לא יחזור על הטעויות שלו. ג'ורדי הוא אחד שלומד".

מה שקרה להפועל באר שבע ולשיר צדק יכול היה לקרות במכבי תל אביב?

"מאז שהגעתי למכבי תל אביב, הבהרתי לשחקנים ביחד עם הצוות המקצועי שהם לא יכולים לקחת שום תוסף או תרופה על דעת עצמם. כל מה שאנחנו נותנים להם מאושר על ידי הסוכנות למניעת סימום. דחינו עשרות תוספים שהציעו לנו לאורך השנים האלה. אם שחקן לוקח על דעת עצמו, אנחנו לא יכולים לשלוט".

זה לא המקרה של שיר צדק.

"אני יודע. תמיד יכולה להיות טעות. זה ברור".

אתה חושב שהפועל באר שבע נהנתה מהטעויות האלה? הרבה אוהדים של מכבי תל אביב דורשים חקירה וטוענים שהאליפות שלה מוכתמת.

"ההשפעה של החומר אשר נמצא אצל שיר צדק, היא כלום. שריפה של אחוזי שומן ברמה כזו, לא משפיעה על האיכות של השחקן וזה גם לא משנה אם עוד שחקנים השתמשו. למרות שאני מאמן כושר, אני חושב שהדבר הכי חשוב בכדורגל אלו הטקטיקה והטכניקה. האליפות של באר שבע לא מוכתמת בגלל מקרה שיר צדק".

מה יזכרו ממך?

"שהייתי אדם עם תשוקה גדולה לעבודה ולמכבי. שסייעתי להנחיל כאן מבנה למועדון שיהיה קשה מאוד להרוס. יהיה קשה להרוס את המורשת שהנחלנו למכבי תל אביב".

מאמן כושר חואן טוריחו. ברני ארדוב
"סייעתי להנחיל כאן מבנה למועדון שיהיה קשה מאוד להרוס". טוריחו/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully