וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגלה לעין: רוברטו פירמינו, הגיבור הלא מספיק מוערך של ליברפול

26.5.2018 / 6:35

הוא עושה הגנה יותר מכל חלוץ אחר, כבש יותר מכל שחקן ליברפול בליגת האלופות וזוכה לשבחים מקלופ, אך נותר בצל של סלאח ועל הספסל של ברזיל. רוברטו פירמינו, שסולק ממדריד בדמעות ב-2009 והתגלה במשחק מחשב, מגיע לגמר כדי לסגור מעגל ולצאת לאור. אולי עם עוד "עין עקומה"

עריכת וידאו:ניר חן

בווידאו: אורן יוסיפוביץ' באולפן וואלה! NEWS לקראת גמר ליגת האלופות

במהלך 2009 זומן רוברטו פירמינו למבחנים במארסיי, שכבר הסכימה לשלם לקבוצת פיגיירנסה מיליון יורו. זו הייתה הזדמנות נהדרת לצאת מברזיל כבר בגיל 17 ולנחות באקדמיה של מועדון פאר אירופי. פירמינו עלה על המטוס עם תקווה גדולה, אבל נבלם בעצירת הביניים בנמל התעופה בראחס במדריד. הספרדים לא אישרו לו להיכנס למדינה, וגם הניסיונות של נשיא פיגיירנסה לשכנע את הרשויות כי מדובר בכדורגלן מבטיח, לא צלחו. למבחנים בצרפת הוא מעולם לא הגיע. הילד ממסייאו נאלץ לשוב הביתה בדמעות.

במארסיי לא שוכחים את הפספוס הזה, בטח לאור הצלחתו האדירה של פירמינו בליברפול: הקהל באנפילד מאוהב, יורגן קלופ לא מוכן אפילו להביא לו גיבוי, שחקן העונה מוחמד סלאח נותן לו קרדיט רב בהצלחה שלו ותיירי הנרי הגדיר אותו כ"חלוץ הכי שלם בפרמיירליג". אבל גם פירמינו לא שכח. במוצאי שבת (21:45, ערוץ 13) תהיה לו הזדמנות לסגור מעגל בגמר ליגת האלופות ולהגביר את הוויכוח בנוגע לעמדת החלוץ הפותח של נבחרת ברזיל. גם הפעם יעמדו בדרכו כמה שומרים ממדריד. מי יבכה הפעם?

רוברטו פירמינו שחקן ליברפול לפני ההמראה לגמר ליגת האלופות 2018. רויטרס
הפעם לא עיכבו אותו בנמל התעופה. רוברטו פירמינו לפני ההמראה לקייב, לקראת גמר ליגת האלופות/רויטרס

לפעמים יש התאמה מושלמת בין שחקן למאמן. המקרה של פירמינו וקלופ הוא דוגמה נהדרת לכך. הרי הברזילאי המקועקע נרכש מהופנהיים תמורת כ-45 מיליון יורו בקיץ 2015, כאשר ברנדן רוג'רס עוד אימן את ליברפול. הוא הגיע כתקווה גדולה - פליימייקר שמעריץ את רונאלדיניו ומנסה לחקות אותו בכל הזדמנות - אבל אחרי אכזבה לא פשוטה בטורניר הראשון עם נבחרת ברזיל שהובילה גם לסימני שאלה סביב רכישתו. אחרי הקריסה בפנדלים מול פרגוואי וההדחה ברבע גמר הקופה אמריקה, התקשורת הברזילאית חבטה ללא רחם בדונגה ובשחקני הנבחרת. העיתונאי ז'וזה טרז'אנו סימן בעיקר את דוגלאס קוסטה ורוברטו פירמינו, שאמורים היו לחפות על חסרונו של ניימאר, ותקף את הרכש של ליברפול: "29 מיליון ליש"ט? יש רק הסבר אחד לכך שמשלמים כל כך הרבה על שחקן כזה - הלבנת כספים".

אז פירמינו נחת באנגליה אחרי כישלון עם הנבחרת, אחרי שנאלץ לראשונה להתמודד עם ביקורות קשות, ותוך כדי היה צריך להסתגל למנטליות חדשה וסגנון שונה מזה שהכיר בגרמניה. בשבע הופעות אצל רוג'רס, לא כבש או בישל. בהזדמנויות הספורות שנתן לו בהרכב, המאמן הצפון אירי הציב אותו בכנף ימין וברקע החלו כבר הדיבורים על עוד שחקן שליברפול בזבזה עליו סכומי עתק שלא לצורך. או בקיצור: פלופ. ואז הגיע קלופ.

עבור פירמינו, זו הייתה מתנה משמיים. הוא קיבל מאמן שמכיר אותו מימיו בבונדסליגה וכזה שסגנון המשחק שלו יכול להוציא ממנו את המיטב. גם קלופ ערך ניסויים לא מעטים וחיפש את העמדה בה יוכל פירמינו לבטא את עצמו טוב יותר ולעזור לקבוצה. הוא הציב אותו כקשר מאחורי החלוץ, כחלוץ שני וגם בכנף שמאל, עד שזנח הכול ומיקם אותו בחוד. הוא ויתר על כריסטיאן בנטקה ודניאל סטארידג', התעלם מהקריאות להחתים חלוץ בכיר והפך את פירמינו ל-9 הבלעדי שלו.

מאמן ליברפול יורגן קלופ עם רוברטו פירמינו. GettyImages
מתנה משמיים. רוברטו פירמינו עם יורגן קלופ/GettyImages

עד המפגש עם קלופ, פירמינו היה הכול חוץ מחלוץ 9. הוא התחיל את דרכו בקבוצת רגטאס ומילא בעיקר תפקידים הגנתיים. בגיל 15, רופא שיניים בשם מרסלוס פורטלה לקח אותו תחת חסותו והחל לקדם אותו. גם מבחינת המיקום במגרש. "אף אחד לא התעניין בו בכלל", סיפר לימים רופא השיניים שהפך תוך זמן קצר לסוכן האישי. "כשאמרתי שיום אחד הוא יהיה בנבחרת ברזיל, קראו לי משוגע". פירמינו סיפר בראיון ל"ספורט" הקטלאני: "הייתי קשר אחורי כנער ורק לאחר מכן עברתי לתפקיד של קשר התקפי יותר, בהשראת רונאלדיניו. הוא היה אחד הפייבוריטים שלי תמיד, גם חגיגת השערים שלי מוקדשת לו".

קשר התקפי - כך הוא הופיע גם במשחק המחשב "פוטבול מנג'ר" שבעזרתו הגיע להופנהיים. לוץ פננשטיל, השוער הגרמני הנודד ששימש כסקאוט של הופנהיים בברזיל, סיפר: "מצאתי אותו במהלך שיטוט ב'פוטבול מנג'ר' כשהיה בן 18 ושיחק בליגת המשנה. כבר אז התרשמתי ממנו ועם קצת מאמץ הצלחתי להמליץ עליו לראשי המועדון שרכשו אותו תמורת 3.5 מיליון יורו בדצמבר 2010. אנשים צחקו עלינו בעקבות העסקה הזו, אבל מכרנו אותו ביותר מ-40 מיליון ותראו כמה הוא מצליח בליברפול. אני חושב שזה היה מעקב מוצלח".

ההתפתחות של פירמינו בגרמניה הייתה הדרגתית. אחרי שלוש שנים וחצי, תגלית המנג'ר של פננשטיל נבחר גם לתגלית עונת 2013/14 בבונדסליגה בזכות מאזן מרשים של 16 שערים ו-12 בישולים. הברזילאי כבש שערים מרהיבים - פעם במספרת, פעם עם העקב, כמה פעמים בבעיטות מהאוויר - והחל לצבור לעצמו מעריצים גם בקבוצות בכירות באירופה. במהלך השנה האחרונה בהופנהיים גם זומן לראשונה לנבחרת, כבש במשחקו השני ובמרץ 2015 הבקיע מול צ'ילה בבעיטת "עין עקומה" בלונדון. מאותו רגע, המהלך הזה הפך לסימן ההיכר שלו והמעבר לאנגליה היה רק שאלה של זמן.

רוברטו פירמינו שחקן הופנהיים. GettyImages
הסקאוט מצא אותו במשחק מחשב. רוברטו פירמינו במדי הופנהיים/GettyImages

כמו בהופנהיים, גם בליברפול הציג פירמינו שיפור הדרגתי. זה קרה בזכות ביקורת עצמית גבוהה ("אני אף פעם לא מרוצה מעצמי, תמיד רוצה יותר") וסדרה של התגברות על מכשולים מגיל צעיר. כשהיה ילד, הוריו לא רצו שישחק כדורגל. "הם אפילו היו נועלים את הבית, אבל הייתי קופץ מעל החומה והולך לשחק כדורגל", סיפר בעבר בראיון. בגיל 16, עזב את המשפחה במסייאו כדי לשחק בפיגיירנסה מהעיר פלוריאנפוליס, הנמצאת כ-3,000 ק"מ דרומית. "בכיתי כל יום, היה קשה לעזוב את המשפחה", נזכר. אז מה זה בשבילו קצת קשיי קליטה בליברפול?

אחרי עונה ראשונה עם 11 שערים ושנייה עם 12, העונה פירמינו פורח כחלק מהשלישייה הקדמית הפורה באירופה והבקיע כבר 27 שערים ב-53 משחקים בכל המסגרות, כולל 10 בליגת האלופות. שיא קריירה ושיא של ברזילאי בפרמיירליג (15 שערים). לא לכולם זה מספיק, אבל כמו שאוהב לציין קלופ, כאן מדובר בהרבה מעבר לגולים. "אנשים אומרים שהוא לא מבקיע מספיק... מה?!", תהה המאמן הגרמני. "הוא השחקן הטוב ביותר גם בלי להבקיע, בזכות היכולת שלו לקרוא את המשחק ולעבוד למען האחרים. יוצא מן הכלל. מה אם יתחיל לחשוב פתאום 'הו, אני צריך לכבוש יותר' ויתחיל לבעוט מכל טווח במקום לשחק כמו תמיד עם כדור חכם ותנועה לשטח פנוי?".

הברזילאי בן ה-26 פשוט עושה הכול. החלוץ המושלם לשיטת הלחץ הבלתי פוסק של קלופ, החלוץ ההגנתי הטוב ביבשת. הוא ניצח העונה ביותר תיקולים מאשר כל שחקן הגנה באחת משש הראשונות בפרמיירליג, פרט לססאר אספילקואטה מצ'לסי, והפך לראשון שזוכה ביותר מ-60 תיקולים וגם מייצר מעל 50 מצבי הבקעה. "יש לו את האקסטרה", הסביר חברו לקבוצה ג'ורג'יניו ויינאלדום. "הוא כובש שערים, אבל הוא כמו שחקן הגנה נוסף. הוא מקשה על שחקנים שמחזיקים בכדור, הם אף פעם לא רואים אותו מגיע. הוא בא ולוקח את הכדור מאחור. כשאתה משחק נגדו, אתה תמיד צריך להיות זהיר כי אף פעם לא תדע איפה הוא נמצא. ולנו זה נהדר". אקס ליברפול פיטר קראוץ' הוסיף: "מעבר להיותו כובש מחונן, הדבר שהדהים אותי באמת זה מה שקורה כשהוא מאבד את הכדור. מיד הוא קם על הרגליים ומשיג אותו בחזרה. הוא סיוט מוחלט לשחקני הגנה".

רוברטו פירמינו, נבחרת ברזיל. Paul Gilham, GettyImages
נתן עונה טובה יותר מגבריאל ז'סוס, אבל עדיין לא מספיק כדי להפוך לחלוץ המוביל של הנבחרת. רוברטו פירמינו/GettyImages, Paul Gilham

למרות זאת, פירמינו לא זוכה לאותה הכרה גם מחוץ לליברפול. במועדון מעריצים את השחקן שקיבל מיד עם הגעתו את הכינוי "בובי" ובחודש שעבר חתם (כמובן, עם "עין עקומה") על חוזה לחמש שנים שהפך אותו לבעל השכר הגבוה בקבוצה - 9 מיליון ליש"ט לעונה. 180 אלף ליש"ט לשבוע, לא כולל בונוסים, שזה פי שניים מהחוזה הנוכחי של מוחמד סלאח. אבל בזמן שהמצרי נבחר בקלות לשחקן העונה, שבר שיאי ליגה והפך לכוכב בקנה מידה עולמי, לפירמינו אפילו לא נמצא מקום בנבחרת המצטיינים של 2017/18. הוא ניגן כינור שני לחבר פיליפה קוטיניו לפני שזה עבר לברצלונה, ראה גם את סאדיו מאנה ניצב באור הזרקורים בעונה שעברה וכעת נמצא כמו כולם בצל של סלאח הפנטסטי.

גם בנבחרת, הנציג הראשון אי פעם של פיגיירנסה (יחד עם פיליפה לואיס) שילבש את מדי ברזיל במונדיאל, עדיין נמצא בצל. למרות חשיבותו הרבה לליברפול, הן מבחינה הגנתית והן מבחינה התקפית, במדי הסלסאו ניתנת עדיין עדיפות לגבריאל ז'סוס. טיטה רץ עם ההרכב שהרשים במוקדמות ואין לו כוונה לשנות. את ה-11 שלו הוא קבע כבר לפני כמה חודשים, והוא כלל לא בטוח שפירמינו יכול לתפוס את המקום בשפיץ. "הוא מספר 10 שלמד לשחק כמספר 9", טען המאמן. "נכון שפירמינו עשה עונה טובה יותר מגבריאל ז'סוס, אבל גבריאל היה מצוין בנבחרת ונכון לעכשיו הוא החלוץ שלנו".

10 שערים יש לפירמינו בעונת הבכורה שלו בליגת האלופות וגם שמונה בישולים ב-12 משחקים. הרבה מעל ז'סוס. זה אומר שהוא מעורב בשער כל 56 דקות - רק כריסטיאנו רונאלדו (55 דקות) העמיד ממוצע טוב יותר בעשור האחרון. הוא השחקן היחיד של ליברפול שהגיע לכמות כזו כבר בקמפיין הראשון והיחיד פרט לבן ארצו אדריאנו שעשה את זה תוך 11 משחקים בלבד. ואף אחת לא זכתה להנחות. פירמינו התחיל עם שער (שלא נספר כחלק מה-10) נגד האקסית הופנהיים בשלב הפלייאוף, המשיך עם כיבושים בשלב הבתים מול סביליה, מאריבור וספרטק, ובשלבי ההכרעה מצא את הרשת של פורטו ומנצ'סטר סיטי, לפני שקינח עם צמד ושני בישולים ב-2:5 הביתי על רומא. ריאל תהיה הקורבן הבא?

על פי קלופ, המעריץ מספר 1 של פירמינו, אלה כאמור לאו דווקא השערים. ליברפול בכל מקרה תקבל את המקסימום מהחלוץ שלה, שהוא גם הקשר האחורי הטוב ביותר שלה. כמו שאמר המאמן הגרמני לפני כשלושה חודשים: "מו סלאח בטופ העולמי, אבל לא כל יום. סאדיו מאנה בטופ העולמי, אבל לא כל יום. פירמינו? הוא בטופ העולמי כמעט מדי יום".

מוחמד סלאח, רוברטו פירמינו, ליברפול. GettyImages
יבעט גם בריאל? רוברטו פירמינו עם מוחמד סלאח/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully