וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם מהפכת דני פדרמן נכשלה: מכבי תל אביב מתקשה לחזור לימיה הגדולים

הבעלים השקטים רוצים תשובות. שמעון מזרחי סוחב מטענים. והמאמן רק חוטף ולא מקבל מה שצריך. אחרי שהבקשות לשינוי בהנהלה התקבלו, דני פדרמן הפך לאיש החזק במכבי תל אביב. אלא שנכון לעכשיו מתברר שהוא לא הפתרון וגם למשחקי חוץ הוא לא מקפיד לנסוע

one
בשבועות האחרונים פדרמן אינו שקט. ולא בכדי. אם בחלק הראשון של העונה נדמה היה שהטלטלות שככו והספינה התייצבה, הרי שעם המשבר המקצועי האחרון, חזרו להישמע הזמירות הישנות

בתחילת השבוע זומנו נציגי "הגייט", ארגון האוהדים של מכבי תל אביב בשער 11, לפגישה במשרדי ההנהלה. דני פדרמן, האיש החזק במועדון, נוהג לקיים מפגשים קבועים עם ראשי הגוש המעודד. מאז קיבל על עצמו את תפקיד בעל הבית הדומיננטי, והפך למעשה למנכ"ל בפועל, הוא סימן את הקשר עם האוהדים כאחד החשובים באסטרטגיה הארגונית שלו.

הציניקנים יאמרו שכלקח ממחאת הקהל נגד ההנהלה בעונה שעברה, פדרמן "מחבק" את ראשי האוהדים השרופים כדי לנטרל אותם מלפעול גם נגדו ביום סגריר. המפרגנים יטענו שסוף סוף יש מי שבאמת סופר את יושבי ההיכל; אחרי שנים של כתף קרה מצד הדור הוותיק, קיבל הגוש המעודד מינויים מסובסדים ליציע התחתון, כדי שיוכל להשפיע יותר על האווירה בהיכל. והוא אכן מצליח בכך.

בפגישות התקופתיות הללו קורה דבר נדיר: אנשים שאינם נמנים על עובדי המועדון נחשפים לאדם שמנהל ממש את מכבי תל אביב. לאורך כל העונה פדרמן דואג להתרחק מאור הזרקורים. במשחקי הבית הוא לא נראה בסביבת הספסל או אנשי המקצוע. הוא יושב לצד בת זוגתו במרכז המגרש, הרחק מהבעלים המוכרים וגם מחברו ושותפו לדרך, המנהל המקצועי ניקולה וויצ'יץ'; הוא אינו מצטרף לקבוצה בנסיעותיה למשחקי חוץ, וגם למסיבות העיתונאים החגיגיות שקיימה בתחילת העונה לא הופיע.

"פדרמן הוא האיש שמנהל את מכבי", פוסק בנחרצות גורם בתוך המועדון. "הוא מתואם ברוב המהלכים שלו עם שי רקנאטי, אבל בסופו של דבר הוא זה שעומד בראש הפירמידה. הוא דאג להקיף את עצמו באנשים שמזוהים איתו ושאמורים לשמור על נאמנות כלפיו, אם זה בתחום התקשורתי, השיווקי או המקצועי".

אלא שבשבועות האחרונים פדרמן אינו שקט. ולא בכדי. אם בחלק הראשון של העונה נדמה היה שהטלטלות שאפיינו את מכבי בשנים האחרונות שככו והספינה התייצבה, הרי שעם המשבר המקצועי האחרון - שהחל בהפסד להפועל חולון בגמר גביע המדינה והידרדר עד להסתבכות במאבקי העלייה לפלייאוף ביורוליג - חזרו להישמע הזמירות הישנות. שוב גורמים עלומי שם מתדרכים בתקשורת נגד מאמן הקבוצה, שוב פורצים חיכוכים בחדר ההלבשה, שוב נמתחת ביקורות לגבי אופן הניהול במועדון.

עוד בנושא

קשה, אבל אפשרי: כך מכבי תל אביב תעפיל לשלב ההצלבה של היורוליג
מראה שבורה: המשחק שסימל את עונת האשליה של מכבי תל אביב
אוברדובליץ: כשמכבי תל אביב צילמה את פנרבחצ'ה טסה ל-21 מ-21

דני פדרמן מבעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
האיש שמנהל את מכבי תל אביב. פדרמן/ברני ארדוב
"שמעון מזרחי מסתובב כבר שנתיים עם בטן מלאה על מה שקורה, והוא מדבר על זה עם האנשים הקרובים אליו, אבל ידיו כבולות ומידת השפעתו מוגבלת"

הבעיות אינן נדונות רק ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת. נציגים מטעם חלק מהבעלים במועדון, אלה שקולם לא נשמע בדרך כלל, פנו בשבועות האחרונים לשותפיהם הוותיקים דיוויד פדרמן ואודי רקנאטי, והביעו דאגה מהמסלול אליו ממשיכה ללכת מכבי. הם ביקשו הבהרות לגבי מצב הקבוצה.

"הבעלים הזוטרים מתחילים להביע חוסר שביעות רצון מההתנהלות, ומפגינים חוסר שקט ביחס להבטחות שניתנו להם על שינוי מקצועי", אומר גורם במכבי. "הלחץ מורגש כי אי אפשר להתחבא יותר מאחורי ההנהלה. במשך שנים דני פדרמן הלין על כך שאביו ושותפיו לא באמת העבירו את המושכות לו ולוויצ'יץ'. הוא כל הזמן הזכיר לדיוויד שניקולה לא קיבל מעולם את ההזדמנות לבנות את הקבוצה לבד, מאפס. ועכשיו, כשזה קרה סוף סוף, התברר שהשינוי לא כזה גדול. מכבי שוב עלולה למצוא את עצמה מחוץ לרבע גמר היורוליג, בשלב הזה של העונה אי אפשר להכתיר אותה אפילו כפייבוריטית לזכות באליפות, ובשנים הקודמות היא לפחות שמרה על גביע המדינה. השנה גם זה לא קרה".

במילים אחרות: המהפכה הניהולית שהובטחה בקיץ אכן התרחשה, אבל כעת עולה הספק אם מקבלי ההחלטות החדשים הם האנשים הנכונים לתפקיד. אולי הם לא הבעיה, וכלל לא בטוח שהם הפתרון.

גם שמעון מזרחי אינו מרוצה ממה שקורה בקבוצה. אותו גורם במכבי מספר כי "הוא מסתובב כבר שנתיים עם בטן מלאה על מה שקורה, והוא מדבר על זה עם האנשים הקרובים אליו, אבל ידיו כבולות ומידת השפעתו מוגבלת. בסופו של דבר, לא הוא מקבל את ההחלטות".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ניקולה ווייצ'יץ' עם דני פדרמן. יוסי ציפקיס
קיבלו את המושכות, אבל השינוי לא היה כזה גדול. וויצ'יץ' ופדרמן/יוסי ציפקיס
"האם החלפת מאמן נוסף תפתור את הבעיות? סביר להניח שלא. הוא ישלם את המחיר על קריסת המודל הניהולי החדש"

בזמן שפדרמן מדיר עצמו מזוויות הצילום, וגם וויצ'יץ' עזב את הספסל ועבר לשבת בצד השני של האולם, נבן ספאחיה הפך באופן טבעי לפנים של מכבי. לטוב ולרע. כרגע הוא נהנה משרשרת חסינות, הודות לכאוס ששרר על הקווים בעונה שעברה, אבל דבר אחד ברור לכולם: "אם הקבוצה תיכשל, יפילו הכל על המאמן כי זה הכי קל", אומר בתסכול מקור בתוך המועדון. "אם מכבי לא תגיע לפלייאוף ביורוליג, גורמים בהנהלה אומרים שהם לא רוצים שספאחיה ימשיך בעונה הבאה. אבל האם החלפת מאמן נוסף תפתור את הבעיות? סביר להניח שלא. הוא ישלם את המחיר על קריסת המודל הניהולי החדש".

וויצ'יץ', כמי שעומד בראש המערכת המקצועית, קיים לאחרונה מספר שיחות עם ספאחיה. בהנהלה לא מרוצים מהלחץ שמשדר המאמן, מההתפרצויות שלו כלפי שחקניו ומההכנה למשחקים. גם הראיונות שבאים לאחר הפסדים, ובהם הוא מטיל את האחריות לטעויות על חניכיו, לא מוסיפים לו נקודות זכות.

וספאחיה עצמו? "הוא מתוסכל", אומר אחד ממקורביו. "הוא מרגיש שזיהה בזמן את הבעיה בסגל והתריע שדרוש שחקן חיזוק נוסף כדי לעמוד במעמסה של עונת היורוליג הארוכה". לפני כחודש, בימים שקדמו לסגירת מועד רישום השחקנים ביורוליג, נעשו בדיקות ראשוניות בנוגע לאפשרות החזרתו של קית' לנגפורד, ועלה גם שמו של מלקולם דילייני (ששיתף פעולה עם הקרואטי באטלנטה), אבל בסופו של דבר לא נעשה שינוי בסגל.

"בחלק הראשון של העונה נראה שסוף סוף נותנים לצוות המקצועי את העצמאות המקצועית שצריכה להיות לו", מנתח מאמן הקבוצה לשעבר, מולי קצורין. "בתקופה האחרונה, כשהקבוצה החלה לשחק פחות טוב, דברים התחילו לצוף, אבל האמת היא שביחס למה שהיה בשנים עברו, המינונים עדיין נראים לי נמוכים יחסית".

אתה מאמין שההחלטה לוותר על חיזוק נבעה משיקול מקצועי נטו, ולא משיקול תקציבי?

"אני לא נמצא בתוך המערכת, כך שקשה לי לענות בוודאות, אבל אני מעריך שמדובר בשילוב של השניים. ישבו הבעלים והסתכלו לאחור, וראו איך בכל מקרי העבר למעט אחד [לנגפורד, שבעצמו הגיע עוד לפני המחזור השני ביורוליג בעונת 2011/12], השחקנים שהגיעו באמצע העונה לא הובילו אותם לשום מקום, ורק הוציאו עליהם כסף, אז לגיטימי שיאמרו למאמן שינסה להוציא יותר מהסגל שיש בידיו".

נבן ספאחיה מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מתוסכל. ספאחיה/ברני ארדוב
דן שמיר עלה בשבועות האחרונים כמי שעשוי להפוך בקיץ למועמד מוביל למשרה. ספק אם שידוך כזה יתאפשר כל עוד וויצ'יץ' נושא במשרת המנהל המקצועי

אושיית כדורסל בכירה באחת מקבוצות היורוליג מתקשה להבין על מה המהומה: "אני מכיר היטב את הסיטואציה שמכבי הייתה בה, וגם אם הבעלים החליטו לא לאשר לוויצ'יץ' ולספאחיה להביא חיזוק, זה בסדר גמור", אומר אותו איש מקצוע, שביקש להישאר בעילום שם. "תפקידו של הצוות המקצועי לבקש שחקנים, ותפקידם של הבעלים להחליט על מסגרת התקציב. אם הבעלים החליטו שהם לא רוצים להשקיע עוד כסף בשחקן נוסף, זו לא התערבות בהחלטות מקצועיות. זה חלק מתפקידם".

הבעיה הנוגעת לעתידו של ספאחיה אינה רק מקצועית, אלא גם כלכלית. לקרואטי יש חוזה לעונה הבאה, והדבר האחרון שבמועדון רוצים לעשות עכשיו זה לשלם שוב למאמן רק כדי שיישב בבית. לגבי מעמדו של וויצ'יץ', התשובות חלוקות. כישלון מקצועי עשוי להביא לשינוי, ואולי אף להדחת המנהל המקצועי בתום העונה, אבל מהלך כזה לא יעבור בשקט. "ראשי הקבוצה נקלעו לבעיה, כי דני יילחם על ניקולה, ואביו דיוויד נמצא בסיטואציה לא פשוטה. המצב עדין, וזה לא מוסיף שקט למערכת", מעריך אותו גורם.

ההחלטות שיתקבלו, אם בכלל, בנוגע לוויצ'יץ', יגזרו גם את הקונספט שאליו תלך מכבי בעמדת המאמן אם תחליט להיפרד מספאחיה. שמו של מאמן הפועל חולון, דן שמיר, עלה בשבועות האחרונים כמי שעשוי להפוך בקיץ למועמד מוביל למשרה. ספק אם שידוך כזה יתאפשר כל עוד הקרואטי נושא במשרת המנהל המקצועי.

בינתיים, יש קולות בתוך המועדון שקוראים לצאת למהלך תקיף נגד מנהלת הליגה: במכבי מתוסכלים מאוד מהחוקים שמגבילים אותם, וטוענים שהם אלה שמונעים מהם להתקדם ביורוליג. ראשי הקבוצה מגבשים מסמך דרישות לשינויים בחוק הרוסי ובהגבלות על הזרים, לצד הצבת איום מפני עזיבה של הליגה הישראלית. בקבוצה התרשמו שיש להם גב מהאוהדים למהלך כזה".

דייויד פדרמן בעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
עלול למצוא את עצמו במצב לא נעים. פדרמן/ברני ארדוב

ומה חושבים האוהדים? בינתיים לא נראה שנרקמים מהלכים לצאת נגד המועדון, וכאן אולי טמון ניצחונו הגדול של פדרמן. "בעונה שעברה, כשיצאנו למחאה, שתי הדרישות המרכזיות שלנו היו שקיפות וסדר", אומר יותם שטיינמן, מהדמויות הבולטות בקרב המוחים, שיושב כיום בגוש המעודד בשער 11. "אז ההנהלה זזה מהספסל, וזה טוב גם לשם הנראות. מהפגישות שהתקיימו עם דני עולה רשום ברור שהוא מעורב מאוד. נראה גם שהוא מאוד מעורב בתחום המקצועי, אבל זה פחות מורגש כלפי חוץ".

אוהדים רבים ברשתות החברתיות מתרעמים על כך שמכבי לא התחזקה, ולמעשה השלימה עם מעמדה כקבוצת מרכז טבלה ביורוליג. אתם מרוצים מהמצב בו נמצאת הקבוצה? משלימים עם המעמד החדש?

"היינו רוצים לראות מישהו ממקבלי ההחלטות, שיעמוד בפרונט, מול האוהדים ומול המצלמות, ויסביר מה עושים ולמה. למשל, מה הסיבה האמיתית שלא הגיע שחקן חיזוק. אני לא חושב שדני היה צריך לעשות את זה, אלא ניקולה. הוא המנהל המקצועי, וזה חלק מהתפקיד שלו".

אם ההידרדרות שנרשמה בשבועות האחרונים תימשך, ומעמדה של מכבי יוסיף לצנוח, צפויה מחאה נוספת כדי להביא שינוי פרסונלי בצוות המקצועי או בהנהלה?

"אני לא חושב שמישהו מאיתנו התכוון שנהפוך את מכבי למועדון שהקהל ביציע וברחוב מנהל אותו. במהלך הפגישות שהיו עם פדרמן העלינו בקשה שלמען השקיפות יהיה לאוהדים נציג בדירקטוריון, אבל נתקלנו בסירוב. לכל אחד יש את הדעות שלו ואת הספקות שלו, אבל אנחנו לא אנשי מקצוע ומעולם לא דרשנו להיות שותפים בקבלת ההחלטות האלה".

איש המקצוע הזר, שעובד באחת מיריבותיהם של הצהובים באירופה, רואה את הדברים בצורה שונה לחלוטין מנקודת מבטו. "הבעיה הגדולה של מכבי היא שממועדון פאר, ששחקנים שואפים להגיע אליו, הקבוצה הזו הפכה בעיני זרים אמריקאים לתחנת מעבר בדרך ל-NBA או אפילו לקבוצות עשירות ובכירות יותר באירופה. כדי לחזור למעמד שלה, ולגשר על הפערים, המערכת הזו צריכה להפגין יציבות. להראות שהיא לא נלחצת מכל משחק, ולא מאבדת את דרכה. אז נכון שספאחיה אינו מנהל משחק כמו ז'ליקו אוברדוביץ' ואינו מאמן יצירתי כמו דימיטריס איטודיס, אבל כדי לייצר את היציבות הזאת, וכדי לשמור על השפיות של המועדון, מכבי לדעתי צריכה דווקא להשאיר אותו. עוד מהפכה רק תדרדר את המעמד שלה בעיני אנשי המקצוע שמסתכלים עליה מבחוץ".

קצורין מסכם: "הבעיה הגדולה של מכבי היא שבמועדון רודפים אחרי העבר, ואולי לא מבינים שהעבר לא יחזור. בעיניי, זה כמו לרדוף אחרי הזנב של עצמך. אתה לעולם לא תשיג אותו. אני מסתכל על מכבי של השנה והיא נראית כמו קבוצת כדורסל, קבוצת מרכז טבלה לגיטימית ביורוליג, השחקנים שלה נלחמים, וזה בסדר לאור מה שהיא עברה בשנתיים האחרונות ולאור המעמד התקציבי שלה במפעל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully