וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עטלף פורש כנפיים: פרנסיס קוקלן ברח מארסנל ויוצא לדרך חדשה בוולנסיה

18.2.2018 / 15:00

אחרי כמעט עשור עם ארסן ונגר, שכלל הופעת בכורה בתבוסה 8:2 וחודשים חלומיים במהלכם הוגדר כעילוי הגדול הבא, הקשר הצרפתי ברח באיחור לספרד וגילה את עצמו מחדש. הבלוג של יוכין

one

פרנסיס קוקלן חיכה לרגע הזה הרבה מאוד זמן. שער הליגה היחיד שלו נכבש אי שם ב-2011 במדי לוריין. השער הנוסף היחיד בחייו הגיע במדי פרייבורג בליגה האירופית ב-2013. בכל שנותיו בארסנל מעולם לא מצא הקשר הצרפתי את הרשת. אתמול, חודש אחרי שערך את הבכורה אחרי המעבר לולנסיה, הוא חגג בעיתוי נהדר כאשר נגח את השיוויון במגרשה של מלאגה בדקה ה-80, בדרך למהפך לניצחון 1:2. בזכותו עדיין מקדימים העטפלים את סביליה החמישית בשבע נקודות, ונראים פייבוריטים בקרב על הכרטיס לליגת האלופות. קוקלן צפוי להיות בצ'מפיונס-ליג בעונה הבאה, והתותחנים ממש לא, אלא אם יזכו בליגה האירופית. ויש בזה לא מעט אירוניה.

היתה דרושה דחיפה משמעותית על מנת לגרום לקוקלן לעזוב את צפון לונדון. בקיץ, כאשר העטלפים הגישו את ההצעה הראשונה, הוא עוד שאף להישאר בארסנל. הרי רק לפני שנה הצהיר הקשר שישמח לסיים את הקריירה במועדון. "אני שחקן נאמן", הוא טען. לקראת 2018, אחרי שפציעות גרמו להדחתו לקצה הסגל, הוא הפנים שהנאמנות לא תשתלם בסופו של דבר. "חבל שלא הגעתי לספרד קודם. אני מתחיל כאן חיים חדשים, וזה מרגש מאוד", הוא אמר כאשר חתם בוולנסיה.

עוד בנושא

צפו: ולנסיה ביצעה מהפך וניצחה 1:2 במלאגה
צפו: ברצלונה גברה 0:2 על אייבר לפני צ'לסי

פרנסיס קוקלן שחקן ולנסיה. GettyImages
"חבל שלא הגעתי לספרד קודם". פרנסיס קוקלן/GettyImages

התחיל בנס ציונה מול גולסה

כך הסתיים העשור ההפכפך שלו בארסנל, אשר תחילתו בכלל באיצטדיון העירוני בנס ציונה. במרץ 2008 הגיע לשם ז'יל גרימנדי, אחד השותפים הקרובים ביותר של ארסן ונגר, על מנת לחזות במשחקה של נבחרת צרפת עד גיל 17 מול ישראל של ניר ביטון, אייל גולסה ומוחמד גדיר במוקדמות אליפות אירופה. הצרפתים השיגו 2:3 בדרך להעפלה, הסקאוט הבכיר התרשם עמוקות מביצועיו של קוקלן, וייעץ לארסנל להחתים אותו מיידית מהאקדמיה של לאבאל. ואכן, כבר באותו קיץ עשה הקשר בן ה-17 את דרכו לממלכה, על תקן אחד היורשים הפוטנציאליים של פטריק ויירה.

ההתרגשות היתה בשיאה, ואם מישהו היה אומר לו אז שיוזכר באוטוביוגרפיה של אלכס פרגוסון, הוא היה מאושר אפילו יותר. לרוע המזל, החלק שהוקדש לו לא היה מחמיא במיוחד, כי הבכורה לה המתין במשך יותר משלוש שנים הפכה לסיוט בקנה מידה מפלצתי. תחשבו על זה - תחילה עבר קוקלן שנתיים בקבוצות הנוער והמילואים, לאחר מכן הושאל ב-2010 לעונת התחשלות בלוריין במסגרת העסקה שהביאה לארסנל את לורן קוסלייני, ואז נזרק לפתע למים העמוקים דווקא כאשר התותחנים התייצבו בהרכב טלאים למפגש מול מנצ'סטר יונייטד באולד טראפורד והובסו 8:2.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
פרנסיס קוקלן. GettyImages
חלק לא מחמיא באוטוביוגרפיה של פרגי. פרנסיס קוקלן/GettyImages

פרגוסון השפיל אותו ללא צורך

חשוב מאוד לציין כי קוקלן הוחלף בדקה ה-62, כאשר התוצאה היתה סבירה בהחלט, 1:3 לשדים האדומים בעוד רובין ואן פרסי עוד החמיץ פנדל לזכות ארסנל. חמישה כדורים נוספים ביקרו ברשת של וויטק שצ'סני אחרי שאלכס אוקסלייד-צ'מברליין נכנס במקומו של הצרפתי, ודווקא ההימור הזה של ונגר גרם להתפרקות המוחלטת. ואולם, בתודעה הציבורית הפרט הזה לא היה ממש רלוונטי. מבחינת האוהדים, קוקלן היה שותף להשפלה חסרת תקדים, וגם פרגוסון זכר זאת כך. "הוא היה חלש מאוד. לא שמעתי עליו קודם, והוא מיעט מאוד לשחקן לאחר מכן", כתב הסקוטי בספרו על הקשר.

לשם מה היה צריך לעשות זאת לשחקן שלא הכיר? זה כבר יישאר על מצפונו, אבל קוקלן לא נזקק לשיקום ארוך אחרי החוויה. חודש בלבד מאוחר יותר, הוא כבר נבחר על ידי האוהדים לשחקן המצטיין בדרבי מול טוטנהאם. כך הוכיח קוקלן חוסן מנטלי, אולם ונגר היסס, ופציעות האטו מאוד את ההתקדמות. כמעט שנתיים נזרקו לפח עד ההשאלה בפרייבורג אשר הופרעה אף היא על ידי פציעה, והרעב למשחק היה כל כך גדול שהצרפתי היה מאושר כשהושאל בנובמבר 2014 לצ'רלטון מליגת המשנה כדי לשתף פעולה עם טל בן חיים. לו הכל היה הולך כמתוכנן, הוא עוד היה נשאר לעבוד בהדרכת גיא לוזון שהגיע לצ'רלטון בינואר 2015, אבל ונגר החליט אחרת.

ארסן ונגר מאמן ארסנל. רויטרס
מצא את המנהיג שחיפש. ארסן ונגר/רויטרס

"כמו רכש של 40 מיליון"

מכת פציעות בארסנל גרמה לו להרים טלפון לקוקלן ולבקש ממנו לחזור באופן מיידי. הקשר זעם. "שיחקתי כל הזמן בצ'רלטון, ועכשיו החזרת אותי כדי להיות שוב על הספסל", הוא אמר בתסכול למנג'ר. "אתה עוד תראה שתקבל את ההזדמנות", השיב ונגר. וההזדמנות הזו הגיעה, כאשר קוקלן כלל לא ציפה לה. הוא הפגין יכולת גבוהה בניצחון על ווסטהאם באפטון פארק, ומאז אי אפשר היה להוציא אותו מההרכב. תוך חודשיים, כבר דיברו עליו כעל הקשר האחורי היעיל בפרמיירליג, עם המדדים הטובים ביותר בחטיפות, תיקולים ומאבקים על הכדור. מכלומניק לא רלוונטי, הוא השתדרג למעמד של מנהיג במרכז המגרש.

זה לא דבר של מה בכך. לפני שנכלל קוקלן בהרכב, דישדשה ארסנל במקום השישי בשיוויון נקודות עם טוטנהאם. איתו, היא יצאה לדהירה חסרת מעצורים בחלק השני של העונה, וסיימה בקלות במקום השלישי עם הכרטיס המיוחל לליגת האלופות. האוהדים אהבו מאוד את המרץ וההקרבה שלו, והמאמן לא הפסיק לשבח. "אנשים מסתכלים רק על סכומי הכסף שמוציאים על שחקנים. לו היינו משלמים 40 מיליון ליש"ט על קוקלן, כולם היו מתפעלים מיכולתו ומהללים את ההחתמה. אז אני מצטער שהוא לא עלה לנו גרוש, אבל הוא שחקן נהדר. הוא הוכיח את עצמו, ויש לו חלק גדול בהצלחת הקבוצה. איש לא יתווכח עם כך", טען ונגר במאי 2015. אלה היו החודשים הטובים בקריירה של הצרפתי.

מה קרה מאז? בערך מה שקרה עם כל שחקן מוכשר בארסנל בתקופה זו. התקדמותו המקצועית של קוקלן נעצרה, וגם פציעות חדשות גרמו לו נזק. על אף שהיה חלק אינטגרלי מהרוטציה בשנתיים האחרונות, לא זכה לצרפתי להמשכיות אמיתית ולא הצליח למצות את הפוטנציאל. ביציעים מסמפטים אותו מאוד עד היום, כי אין בקבוצה לוחמים רבים כמוהו, אך הניצוץ דעך. אם ב-2015 נדמה היה כי קוקלן מסוגל לסחוב את הקישור האחורי על גבו, ב-2017 האשליות האלה נעלמו. וכאשר נפצע שוב בקיץ האחרון, גילה הצרפתי שדרכו חזרה להרכב חסומה. הוא פתח העונה בהרכב פעם אחת בלבד, וגם אז, באופן ביזארי במיוחד, כבלם בהפסד במגרשה של מנצ'סטר סיטי. לא פלא שהוא הצטער בדיעבד כי לא עבר לוולנסיה קודם לכן, במיוחד כי ההמלצה החמה כבר היתה לו.

שחקן ברצלונה ליאונל מסי, שחקן ולנסיה פרנסיס קוקלן. רויטרס
יצא לדרך חדשה. פרנסיס קוקלן/רויטרס

שיקם את קאסורלה, ישקם את קוקלן?

על החיבור הזה אחראי בלעדית סנטי קאסורלה. בקיץ 2006 הצטרף קשר ארסנל לעתיד לרקריאטיבו הואלבה הקטנטנה, העולה החדשה לליגה הספרדית. הוא לא נספר בוויאריאל והוגדר כפלופ, אך מצא את האיש שהחזיר אותו על הפסים הנכונים. עם מרסלינו הצעיר על הקווים, הדהימה הואלבה וסיימה במקום השמיני עם התקציב הנמוך ביותר בליגה, בעוד קאסורלה הפך ללהיט ענק. הצוללת הצהובה מימשה מיידית את הסעיף שאיפשר לה לקנות אותו חזרה, ומאז הכל היסטוריה. עד היום, קאסורלה זוכר את מרסלינו כמאמן החשוב ביותר בחייו. כאשר מרסילנו התקשר לקוקלן כמאמנה הטרי של ולנסיה, התשובה של סנטי היתה ברורה. "לך על זה", הוא אמר לחברו. ובאיחור של חצי שנה, קוקלן אכן הלך.

"דעתו של קאסורלה היתה חשובה לי מאוד", אמר הצרפתי. סביר להניח שגם מרסלינו התייעץ עם חניכו לשעבר לגבי הקשר, כי ולנסיה הביעה בו אמון לא מבוטל. 14 מיליון יורו שולמו תמורתו, קוקלן הוחתם עד קיץ 2022 עם סעיף שחרור של 80 מיליון, והוא קיבל ללא דיחוי מקום בהרכב. וההתאקלמות היתה מהירה. אמנם מול ריאל מדריד השתמש בו מרסלינו כבלם, וזה לא היה רעיון גאוני בהפסד חסר מזל 4:1, אבל בקישור האחורי קוקלן משתלב היטב במערך, ועכשיו יש לו גם שער ליגה ראשון אחרי כמעט שבע שנים. ועוד בנגיחה! בגיל 26 יוצא קוקלן לדרך חדשה ללא ונגר, ובלונדון עוד עשויים להתגעגע אליו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully