וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רייס בין אגדות: הדירוג של גלן רייס ג'וניור בין השחקנים הגדולים של הפועל חולון

15.2.2018 / 22:55

הגביע שזכה בו הכוכב המרתק של הפועל חולון מעלה שאלה היכן הוא ניצב בין שחקניה הגדולים של חולוניה. למי שנסחף, הוא עדיין רחוק מהאגדות הגדולות של המועדון, ואפילו לא הזר הטוב בתולדותיה

צילום ועריכת וידאו: קובי אליהו
וויל קלייבורן שחקן הפועל חולון (ימין) מול ניצן חנוכי שחקן מכבי ראשון לציון. ברני ארדוב
22.5 נקודות למשחק. וויל קלייברן/ברני ארדוב

מקום עשירי - וויל קלייברן (עונת 2015/16)

אם יש אדם מודרני שבהפועל חולון חייבים לו טובה הוא וויל קלייברן ומי שהביאו למועדון. לולא קלייברן חולון הייתה מבלה את העונה שעברה בליגה הלאומית, מכה לא פשוטה לקבוצה שרק עברה לאולם החדש, ובזכותו היא הצליחה להתאושש מעונה נוראית. הפורוורד הובא לחולון רגע לפני פתיחת העונה לאחר שנתיים טובות בגרמניה. וכשנתקע ללא קבוצה אלעד חסין קפץ על המציאה, וקלייברן הצטרף לאחת הקבוצות רעות שראתה חולון בשנים האחרונות. אלא שמהר מאוד הוא הפך לנקודת האור של העונה, והחל מסע הצלה מרשים כשלוקח מועדון שלם על הגב שלו.

עד כמה לקח את חולון על הגב? בסיבוב השלישי של העונה רשם קלייברן 22.5 נקודות למשחק כשהוא יורד מהפרקט ל-13 דקות בסך הכל בכל הסיבוב! חולון נשארה באופן דרמטי, קלייברן המשיך לדרושפאקה של דיוויד בלאט והקיץ השתדרג למי שמועמדת בכירה להיות אלופת אירופה, צסק"א מוסקבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מקום תשיעי - מרסל חפץ (עונת 1953/4 - 1959/60)

אחד האבות המייסדים של הפועל חולון שהלך לעולמו בתחילת העשור הנוכחי. חפץ היה חלק מקבוצת המצרים, שהתקבצה ביחד בחולון עם הקמת הליגה הראשונה בכדורסל וכללה גם את אליהו עמיאל, רודי ויינברג, פרדי כהן, חיים גורמאזנו וסמי חודדה. הוא שיחק שש עונות במדי הקבוצה הראשונה של הפועל חולון, קלע 1,255 נקודות, מקום 12 בכל הזמנים במועדון עד היום, כשבשנתיים הראשונות להקמת הליגה הייתה שנייה רק למכבי תל אביב בטבלה.

יחד עם כהן היו הנציגים של הפועל חולון בנבחרת ישראל, ושיחק 21 משחקים עם הנבחרת כולל הופעות באליפות אירופה ובאליפות העולם. את עונת 1958/9 פתח כמאמן שחקן והוחלף על ידי אברהם שניאור.

ריצ'י דומאס  שחקן פיניקס סאנס קולע מעל סקוטי פיפן שחקן שיקגו בולס. Charles Bennett, AP
דומאס קולע מעל סקוטי פיפן/AP, Charles Bennett

מקום שמיני - ריצ'י דומאס (עונת 1990/1)

עד שהגיע גלן רייס ג'וניור להפועל חולון, לא היה כוכב, עם סטאר קווליטי, כמו שריצ'י דומאס היה עבור הכדורסל הישראלי. מה שהעצים את סיפורו היה המשך הקריירה הטראגי שלו. דומאס הגיע להפועל חולון בקיץ 1990 אחרי שנזרק ממכללת אוקלהומה סטייט והפך בין רגע לכוכב במונחים של הכדורסל הישראלי. הייתה זו עונה לא פשוטה לכדורסל שלנו, כשזרים עזבו את המדינה בשל מלחמת המפרץ, אך דומאס נשאר, והוביל את חולון למקום החמישי המכובד, כשהוא הופך למכונת הדאנקים הכי גדולה שהייתה פה. שיא הדאנקים הבלתי רשמי של ליגת העל מוחזק על ידיו עם 11 דאנקים במחזור הלפני אחרון במדי בית"ר תל אביב.

הוא סיים את העונה עם 20.9 נקודות ו-8 ריבאונדים למשחק, והוביל את הסגולים לגמר הגביע שם הפסידו למכבי תל אביב 100:90, למרות 22 נקודות שלו. בעונת 1992/3 חזר מהשעייה בגין סמים הישר לעמדת מפתח בפיניקס סאנס, והיה לאחד השחקנים הבולטים של הקבוצה שהגיעה עד לגמר ה-NBA, כולל 25 נקודות באחד המשחקים נגד שיקגו של מייקל ג'ורדן. אלא שזאת הייתה העונה המוצלחת היחידה שלו, ואהבתו לסמים זרקה אותו מהליגה הטובה בעולם, ולפני שלוש שנים אף נכנס לכלא בגין גניבה.

גלן רייס ג'וניור שחקן הפועל חולון מול רפי מנקו שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
בחירות זריקות שערורייתית. רייס ג'וניור/ברני ארדוב

מקום שביעי - גלן רייס ג'וניור (עונת 2017/18)

ממש כמו דומאס, גלן רייס ג'וניור בדרך הישירה להפוך את הקריירה שלו לפספוס משווע. בגיל 27 הוא הספיק להפוך לשם לא רצוי ב-NBA אחרי שנזרק משם בשל בעיות התנהגות וכבר נעצר פעמיים ונורה פעם אחת, כשלא פעם אחת נתפסו בכליו סמים. אלא שמלבד הרצון להסתבך גלן רייס ג'וניור פשוט אוהב כדורסל, ועושה את זה בצורה מדהימה.

כבר בליגת הפיתוח של ה-NBA, עוד לפני שנבחר בדראפט, הפך לכוכב ולאלוף הליגה. כשהגיע לחולון במהלך העונה, רבים הרימו גבה כיצד יצליח להחזיק מעמד, אבל רייס ג'וניור יודע שזאת אחת ההזדמנויות האחרונות שלו לשקם את הקריירה, והוא בהחלט נמצא בדרך הנכונה. שלוש פעמים העונה כבר חצה את רף 30 הנקודות למשחק בליגת העל, כולל 43 נקודות נגד מכבי אשדוד ו-36 נקודות נגד הפועל ירושלים. כשהוא מחליט לחדור לסל, כמעט בלתי אפשרי לעצור אותו בלי עבירה, והוא מגיע כמה 8 פעמים למשחק לקו, וסוחט 7.1 עבירות למשחק, הכי הרבה בליגה.

ועדיין, מה שמייחד אותו זה בחירת הזריקות השערורייתית לפעמים, והעובדה שרובן נכנסות. רייס ג'וניור נוטף כישרון, והוא בדיוק מסוג השחקנים שבדרך כלל אומרים שלא יובילו קבוצות לכלום. אך הוא מצליח.

מייק קרטר מחבק את בנו בן קרטר שחקן מכללת UNLV. AP
סגר מעגל בחולון. מייקל קארטר/AP

מקום שישי - מייק קארטר (עונות 1982/3-1983/4 ו-1992/3-1994/5)

מספיק לראות את הווידאו שהעלה ה"משוגע" כפי שכונה על פי אוהדי הפועל חולון לקראת משחק גמר גביע המדינה, כדי להבין את גודל התופעה. בקיץ 1982 הביא את קארטר בן ה-27 לישראל אריה מליניאק, וקיבל תפוקה נהדרת מזר עם יד רכה משלוש ומשחק לחימה יוצא דופן.

חולון הגיעה עד המקום הרביעי בטבלה, והקהל התאהב. קארטר שיחק עונה נוספת במדים הסגולים, הפעם כמתאזרח אחרי שהתחתן עם ישראלית, לפני שהחל מסע שכלל את קרית גת, עזיבת ישראל והפיכה למתאזרח מוכר בנתניה, ירושלים ורמת גן. בקיץ 1992 סגר מעגל כששב לחולון, ואחרי שנתיים בתחתית הטבלה זכה לשחק בקבוצת המליונים של נחום מנבר שהגיעה עד המקום השני בטבלה וגמר גביע המדינה, לפני שהכל קרס.

הוא פרש בגיל 40, אך שמר על קשר עם הפועל חולון, כשבמסעדת ההמבורגרים שנמצאת באולם החדש, יש אפילו המבורגר "המשוגע" על שמו.

מוטי דניאל כדורסלן עבר. ברני ארדוב
השיא היה במכבי תל אביב. מוטי דניאל/ברני ארדוב

מקום חמישי - מוטי דניאל (עונת 1978/9-1984/5 ו-1999/2000-2000/1)

סיפור ההצלחה הגדול ביותר של שחקן הפועל חולון מחוץ למועדון. כבר בגיל 16 עלה דניאל לקבוצת הבוגרים של חולון, ואחרי שנתיים כחלק מהסגל, הפך להיות שחקן משמעותי בגיל 18 בקבוצה. הוא השלים שבע עונות במדים הסגולים, בקבוצה שכללה שחקני בית גדולים כמו ניב בוגין, אבי מאור וישראל אלימלך, ובגיל 24 עזב למכללת ג'ורג' וושינגטון, כשממנה שב למכבי תל אביב.

דניאל נחשב לגאווה חולונית, אך בשיא הקריירה שלו היה במכבי תל אביב, והוא שב לחולון בגיל 36, לשנתיים אחרונות שלו בליגת העל, כשבעונתו האחרונה הקבוצה יורדת לליגת המשנה. הוא סיים במקום השישי בקלעי כל הזמנים של הקבוצה עם 1,999 נקודות, והשלים מעגל כפול כשבנו שון שיחק בבוגרים של חולון בליגת העל, והוא שימש כמנכ"ל הקבוצה.

ניב בוגין שחקן עבר של הפועל חולון. רותם דרוב
הוחלף על ידי רלף קליין. ניב בוגין/רותם דרוב

מקום רביעי - ניב בוגין (עונות 1978/9-1990/1 ו-1995/6)

כשעלה ניב בוגין לקבוצת הבוגרים של הפועל חולון, כבר היה ברור מה צופן עבורו העתיד ככדורסלן, לאחר שבגילאי הנוער זכה עם חולון בתארים. בוגין עלה ביחד עם ישראל אלימלך, איתו גדל מגיל צעיר, מוטי דניאל הצעיר ואבי מאור, והארבעה הפכו לאבני הדרך של הפועל חולון במשך שנים.

בוגין החזיק בחולון שנה פחות מישראל אלימלך, אבל היה מזוהה עם הקבוצה לא פחות ממנו. הוא שיחק עם חולון בשתי הופעות בגמר גביע המדינה, ורשם עמה עונות יפות מאוד בליגת העל. ההצלחה שלו בחולון הובילה אותו עד לנבחרת ישראל בה שיחק 25 פעמים.

הוא עזב את חולון בקיץ 1991, שיחק ברמת השרון וראשון לציון, ושב אליה בגיל 35 לעונה אחרונה בסיומה הפך למאמן הקבוצה. הוא מדורג רביעי בתולדות קלעי הקבוצה עם 2,775 נקודות. הקדנציה כמאמן הייתה קצרה, וכעבור 15 מחזורים הוחלף על ידי רלף קליין.

פי ג'יי טאקר שחקן טורונטו (שמאל) מול לברון ג'יימס שחקן קליבלנד. רויטרס
חיית משחק. פי ג'יי טאקר מול לברון ג'יימס/רויטרס

מקום שלישי - פי ג'יי טאקר (עונת 2007/8)

אפשר להתווכח על סגנון המשחק הלא נוצץ, אבל פי ג'יי טאקר הוא ללא ספק הזר הגדול ביותר ששיחק בהפועל חולון, ואחד הגדולים שנחתו בליגת העל. בקיץ 2007, כשהוא רק בן 22, הנחית אותו מיקי דורסמן בקבוצה היקרה מאוד שנבנתה אז בחולון, וסיימה את העונה עם אליפות היסטורית.

טאקר היה חיית משחק ממבט ראשון, שלט בריבאונדים למרות גובהו, והפך את חולון לחיית טרף מאיימת. לצידו שיחקו מאליק דיקסון, טרה סימונס ומורן רוט שהיו שחקנים מצוינים, אבל טאקר היה הכוכב האמיתי של חולון. לסיום אותה עונה הוא הגיע כמו הבובה שקרויה על שמו, כמו נמר, פי ג'יי טייגר, וקלע 23 נקודות בחצי גמר הפיינל פור נגד נהריה ו-18 נקודות נגד מכבי תל אביב.

פציעת ברך מנעה ממנו לפרוץ מיד בעונה לאחר מכן, אבל אחרי שחזר לישראל לבני השרון פרץ במדי באמברג והפך בשנים האחרונות לשחקן רוטציה לגיטימי ב-NBA כשהעונה הוא חלק חשוב בהצלחה של מוליכת ה-NBA יוסטון רוקטס.

חניכת יציע על שמו על עופר אשד באולם חולון. ברני ארדוב
חניכת היציע על שמו של עופר אשד/ברני ארדוב

מקום שני - ישראל אלימלך (עונות 1978/9-1991/2 ו-1995/6-1996/7)

אלימלך הוא המלך שרו אוהדי הפועל חולון במשך שנים, ואכן הם לא טעו. 16 עונות שיחק ישראל אלימלך בהפועל חולון, והוא מדורג שלישי בקלעי כל הזמנים של המועדון עם 3,452 נקודות. הוא עלה יחד עם בוגין, דניאל ומאור לקבוצת הבוגרים בגיל 18 ומיד שבה את הקהל. הרכז עם סגנון המשחק המהפנט הוביל את חולון לשני גמרי גביע, והיה משמעותי כולל בשנים בהם שיחקו עם יותר מזר אחד בקבוצה. הוא היה חלק משמעותי בנבחרת ישראל בהעפלה לאליפות העולם בפעם האחרונה, ונחשב לשחקן המשמעותי ביותר של חולון, גם אם לא תמיד היה הקלע המוביל.

בקיץ 1992 עזב להפועל גבעתיים והמשיך לשנתיים במכבי תל אביב שם לא זרח כוכבו. בקיץ 1995 חזר לחולון ביחד עם ניב בוגין, ונשאר עונה אחת גם תחת בוגין כמאמן לפני שעזב לעונת פרישה בהפועל אילת. אחרי פרישתו עזב את ישראל ללאס וגאס, ומדי פעם שולח דרישות שלום לאוהדים החולונים המאוהבים מארצות הברית.

מקום ראשון - עופר אשד (עונת 1957/8-1972/3)

אחת מאגדות הכדורסל הישראלי צמחה בחולון. עוד לפני שמלאו לו 15 היה אשד חלק מהקבוצה הבוגרת של הפועל חולון, ומחזיק בשיא שאיש לא שבר עד היום. הוא הופיע בעונתו הראשונה בליגה הראשונה בשבעת משחקים, אך החל מהעונה השנייה, שאותה החל בגיל 15 וחצי, היה לשחקן משמעותי בקבוצה. הוא הפך לאחד הסקוררים הגדולים של הכדורסל הישראלי, ומדורג עד היום במקום השלישי בקלעי כל הזמנים של הליגה כולה.

בימיו חולון הייתה שלישית רק לשתי התל אביביות, ומקומו בנבחרת ישראל היה מובטח, כשאף לתקופה מסוימת שימש לקפטן הנבחרת. הוא שיחק 101 פעמים במדי הנבחרת הלאומית, והיה לשחקן הראשון אי פעם שרושם יותר ממאה הופעות בנבחרת, כולל זכייה בגביע אסיה, והיה מגיע להישגים גדולים יותר, אם לא פרש מהנבחרת בגיל 28, אחרי שקלע 46 נקודות במשחקו האחרון.

בסיום עונת 1971/2 ירד עם חולון לליגה השנייה, אך המשיך עמה עונה נוספת לאחר שבמועדון סרבו לשחררו. ממוצע הנקודות שלו בקריירה, 21.9 נקודות למשחק, הוא שני רק לחיים "איקסי" בוכבינדר. הוא שימש כחבר הנהלה בהפועל חולון בשנות ה-80 וזכה בתואר יקיר העיר חולון ב-1998. העונה נקרא יציע בהיכל החדש בעיר על שמו בטקס מרגש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully