וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אויב המדינה מספר 1: האיש שחשף את תרמית הסימום ברוסיה נלחם על חייו

אלכס נירנבורג

13.2.2018 / 15:00

"החיים שלי בסכנה", טוען גריגורי רודצ'נקוב, הכימאי שחשף את תרמית הסמים ברוסיה ונאלץ לעבור ניתוחי פנים על מנת להיחלץ מאיומי המוות של בכירי הקרמלין. לאור המעורבות האישית של פוטין, האופרציה המתוחכמת ושרשרת החיסולים, אפשר להבין אותו. אלכס נירנבורג על סרט ריגול

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

בתחילת העשור הנוכחי, כשההכנות לאולימפיאדת סוצ'י 2014 ברוסיה היו בעיצומן, התקבל לעבודה במטה המרכזי של המעבדה למניעת סימום בספורט במוסקבה שרברב תמים למראה. האיש הרבה להסתובב במשרדים ובמעבדות השונות כשבידיו ארגז כלים גדול והוא אף הציג לראווה את התג שהוצמד למדיו ועליו הוטבע באותיות גדולות תפקידו בארגון. אלא שכעת התברר כי האינסטלטור התמים לכאורה היה למעשה סוכן של השירות הפדרלי הרוסי (FSB) בשם יבגני בלוחין. כל קשר בין שירותי שרברבות לבין בלוחין היה מקרי בהחלט ותפקידו האמיתי היה להחליף את הדגימות ה"מלוכלכות" של ספורטאי רוסיה בדגימות "נקיות" כך שייצאו ללא רבב מבדיקות הסמים ויוכלו להמשיך ולמלא את גופם בחומרים אסורים כחלק מן ההכנות למשחקים האולימפיים. מתוקף היותו שרברב קיבל בלוחין גישה חופשית לכל המתקנים במעבדות, וכך התאפשר לו להחליף את הדגימות באין מפריע מבלי שאיש לא ישאל שאלות מיותרות.

בדיקת סמים. AP
בשל החשיפות נשמעו ברוסיה קריאות פומביות לאתר את רודצ'נקוב במערב ולהעמידו לדין בגין בגידה. היו כאלו שאף קראו באופן פומבי להפעיל את שירותי הביון של הקרמלין על מנת לחסל אותו/AP

המידע הזה הגיע למערב הודות לאיש שהפך בתקופה האחרונה לאויב המדינה מספר 1 ברוסיה, מומחה לחשיפת סמים בספורט גריגורי רודצ'נקוב. במשך עשור, בין 2005 ל-2015 שימש רודצ'נקוב (59), כמנהל של אותה המעבדה למניעת סימום בספורט במוסקבה עד שהחל לחשוש לחייו ונמלט לארצות הברית. שם החל לחשוף את הקשר ההדוק בין הקרמלין לבין סימום שיטתי של ספורטאים לקראת אירועי ספורט בינלאומיים גדולים. המידע שסיפק הוביל להרחקתה של רוסיה מן משחקי החורף האולימפיים הנערכים בימים אלו פיונגצ'אנג. בעקבות הממצאים שסיפק רודצ'נקוב עשרות ספורטאים רוסים החשודים בשימוש שיטתי בסמים לא קיבלו היתר להשתתף במשחקים האולימפיים בקוריאה הדרומית וברי המזל שזכו להיתר שכזה מתחרים תחת הדגל הבינלאומי עם הכיתוב, שבעיני רבים במוסקבה נחשב לסממן של השפלה פומבית, "ספורטאי אולימפי מרוסיה" (OAR).

במקביל, בעקבות המסמכים שהציג, נפתחה שורה של חקירות נגד ספורטאים רוסים במגוון רחב של ענפי ספורט, כולל נגד נבחרת הכדורגל. בשל החשיפות שלו נשמעו ברוסיה קריאות פומביות לאתר את רודצ'נקוב במערב ולהעמידו לדין בגין בגידה. היו כאלו שאף קראו באופן פומבי להפעיל את שירותי הביון של הקרמלין על מנת לחסל אותו פיזית. בשל כך עבר לאחרונה רודצ'נקוב סדרה של ניתוחים פלסטיים ששינו את מראהו הפיזי ללא הכר. "יש לי מידע על כך שהחיים שלי בסכנה. הקרמלין רוצה שאני אפסיק לדבר", סיפר השבוע לתוכנית "60 דקות" של רשת CBS האמריקאית. כשלוקחים בחשבון את העובדה שלא מעט אנשים שהסתכסכו עם שלטונות רוסיה מצאו את מותם בשנים האחרונות בנסיבות מסתוריות במדינות שונות במערב, ייתכן מאוד שיש לחששות של רודצ'נקוב על מה להתבסס.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
גריגורי רודצ’נקוב. צילום מסך
לפני, ואחרי. רודצ'נקוב/צילום מסך

כדי להבין את הצורך של רוסיה להפעיל תכנית לאומית לסימום ספורטאים לצורך שיפור הישגיהם צריך לחזור לימי ברית המועצות. השלטונות הסובייטיים השתמשו בספורט לצורך בניית האתוס של אומה המנצחת את המערב במרוץ לעבר הקדמה האנושית. כל ניצחון משמעותי בזירה בינלאומית הובלט על ידי מכונת התעמולה הסובייטית והוצג לאזרחי מדינת הענק כסממן לעליונות ברית המועצות על פני הגוש המערבי. עם קריסת האימפריה ב-1992 קרס גם הממסד הספורטיבי. מכונת ייצור האלופים, שגם נגדה הועלו לא פעם טענות לשימוש בחומרים אסורים, שבקה חיים. במהלך שנות התשעים אלפי ספורטאים ומאמנים שעבדו עבור ברית המועצות עברו בחיפוש אחר חיים טובים יותר אל המערב, אלפי מתקני ספורט בכל רחבי האימפריה שלעבר נהרסו בשל הזנחה ועולם הפשע השתלט על חלקים נרחבים מהספורט הרוסי. במהלך אותו עשור המערב פתח פער אדיר בשורה ארוכה של ענפי ספורט, בעוד שלרוסיה, שהייתה שקועה במעגלים בלתי נגמרים של שחיתות ובמרחץ דמים בין קבוצות פשיעה שונות שביקשו להשתלט על משאבי המדינה, לא היו תשובות לאתגר הספורטיבי שהציגו המתחרות. עם עלייתו לשלטון של ולדימיר פוטין בשנת 2000 ביקש הבוס החדש בקרמלין להחזיר עטרה ליושנה ולהשיב את רוסיה למעמד של מעצמה עולמית מובילה. כמובן שגם הספורט גויס לאתגר. כדי לאותת לעולם כי הפדרציה הרוסית חזרה ובגדול שמו בקרמלין למטרה לזכות באירוח אולימפיאדת החורף ב-2014 והם אכן עמדו במשימה. זאת בין היתר בזכות אחד הנאומים הבודדים אותם נשא ולדימיר פוטין בימי חייו בשפה האנגלית, בפני כינוס הוועד האולימפי הבינלאומי בגוואטמלה ביולי 2007. אחרי הזכייה באירוח האולימפיאדה, ברוסיה שמו למטרה גם להוביל את דירוג המדליות בסיום המשחקים, אבל מדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית כשתשתיות הספורט במדינה עדיין הרוסות לחלוטין וכל ההישגים בזירה הבינלאומית, דוגמת הזכייה של צסק"א מוסקבה בגביע אופ"א ב-2005 התבססו בעיקר על שחקני חיזוק זרים. בשלב הזה נכנסה לפעולה, על פי המידע שסיפק גריגורי רודצ'נקוב, התוכנית הלאומית לסימום ספורטאים.

לטענת רודצ'נקוב, האיש שעמד בראש התכנית הלאומית לסימום הספורטאים הוא ויטלי מוטקו, מקורבו של פוטין ששימש באותן שנים כשר הספורט והיום מכהן כסגן ראש הממשלה. מוטקו היה זה שהעביר הנחיות למכון שהיה אמור לפעול למען טוהר הספורט הרוסי להסתיר במתכוון דגימות המעידות על שימוש מסיבי של ספורטאים בסמים ולנפק מסמכים שיעידו לכאורה על ניקיון כפיים של הספורטאים הרוסים. "חייבים להבין שהיה פה מעשייה רמייה בקנה מידה תעשייתי", סיפר השבוע רודצ'נקוב ל-"60 דקות". "ויטלי מוטקו היה נתון בכל הפרטים של התוכנית, כולל הפרטים הטכניים והוא דיווח אישית על ההתקדמות לוולדימיר פוטין. הם הרי מכירים טוב מאוד מעבודה משותפת בסנט פטרבורג בשנות התשעים. אני משוכנע שפוטין ידע על תכנית הסימום. יותר מזה, מוטקו עצמו אמר לי שפוטין מאוד מודאג מההכנות לקראת האולימפיאדה. הוא (פוטין) התעניין - האם הכול אצלנו הולך כשורה? האם אנחנו זקוקים לתמיכה או לסיוע?".

נשיא רוסיה פוטין יוצא מאגם קפוא שבו טבל כחלק מטקס דתי, 18 בינואר 2018. רויטרס
נהג לברר שהכל בסדר. פוטין מעורב/רויטרס

ייתכן מאוד שבשל הדאגה של פוטין צורפו לתוכנית שירותי הביטחון של רוסיה שהיו אמורים לדאוג לביצוע מדויק של הנחיות הקרמלין. בערך באותה התקופה התקבל לעבודה במשרדי המטה למניעת סימום גם "השרברב" יבגני בלוחין. רודצ'נקוב העיד כי חלק מהדגימות של הספורטאים היו מוחלפות לנגד עיניו, אך חלק אחר היה מועבר למשרדי שירות הביון הפדרלי הרוסי. לדבריו: "במעבדה 125 היה חור בגודל מחילה של עכבר. היו שמים שם את הדגימות המלוכלכות. 'השרברב' היה מגיע, לוקח את הדגימות, שם אותן בתיק שלו. הוא היה מעביר אותן למשרדי ה-FSB שם היו פותחים את הדגימות האלו". לאחר מכן "השרברב" גם דאג להחזיר את הדגימות ה'חדשות' לאותה המחילה בדיוק.

אם לשפוט על פי התוצאות, אלמלא היה מתגלה, אפשר היה להכתיר את מבצע הסימום בהצלחה מרובה. רוסיה סיימה בראש דירוג המדליות בסוצ'י עם 13 זכיות בזהב. "חמש מתוך 13 מדליות הזהב האלו הושגו בדרכי רמייה", מספר כעת רודצ'נקוב, "המדליות בבובסליי, ביאטלון, סקלטון ושתי מדליות בקפיצות סקי הושגו על ידי ספורטאים שנטלו חומרים אסורים. אם כי במהלך המשחקים איש מהם לא נתפס. אני חייב להגיד שאנשי FSB הם פשוט גאונים. הם יכלו לפתוח דגימה אטומה לחלוטין שמסר ספורטאי, להחליף את התכולה ולסגור אותה שוב והדגימה הזאת נראתה כאילו שאיש לא נגע בה. כל פעם שהייתי רואה דבר כזה, עבורי זה היה כמו לראות נס מול העיניים שלי".

בדיקת סמים. AP
נשיא הכבוד של הוועד האולימפי לאוניד טיאג'צוב אמר בפשטות: "צריך להוציא את רוד'צנקוב להורג, בדיוק כמו שסטלין היה עושה"/AP

אחרי המשחקים האולימפיים רוסיה הייתה באופוריה. למעט הכישלון בתחרות ההוקי קרח, העובדה כי המדינה המארחת סיימה בראש טבלת דירוג המדליות התקבלה בסיפוק עצום על ידי שכבות רבות באוכלוסייה וגם בקרב האליטה הפוליטית והעסקית. עם זאת, רשויות שונות במערב התקשו להאמין כי התקומה המפתיעה של הספורט הרוסי, נובעת מנסיבות טבעיות והחלו לחקור את הנושא לעומק. המכון שבראשו עמד רודצ'נקוב עמד במוקד הבדיקות והחקירות. במהלך 2015 האשימה הסוכנות הבינלאומית למניעת סימום בספורט (WADA) את רודצ'נקוב בהשמדת מאות דגימות דם נגועות של ספורטאים רוסים. בהמשך נטען כי הוא גם סחט כספים מספורטאים שונים תמורת השמדת דגימות נגועות שלהם. בנובמבר 2015 הוא אולץ להתפטר מתפקידו תוך שרשויות רוסיה הודיעו על פתיחת חקירה נגדו. באותה תקופה רודצ'נקוב אף נעצר לתקופה קצרה על ידי שלטונות רוסיה והוא עצמו העיד כי ניסה להתאבד בתא המעצר. לטענת רדצ'נקוב באותה נקודת זמן הבין כי הוא עומד להיות שעיר לעזאזל של המערכת אותה שירת נאמנה משך שנים רבות. בינואר 2016 נטל עימו מנהל המעבדה האפור את תכולת מחשבו האישי ונמלט לארצות הברית. זמן קצר לאחר עזיבתו את רוסיה מצאו את מותם בנסיבות עלומות שני בכירים במכון שעבדו בצמוד עם רודצ'נקוב. בשלב הזה החל הכימאי הרוסי לשתף פעולה עם רשויות החוק בארצות הברית והוכנס לתוכנית להגנת עדים.

לאחר שהטענות של רודצ'נקוב נפוצו כאש בשדה קוצים ברחבי העולם ברוסיה הודו כי בעשור האחרון היו במדינה בעיות הנוגעות לסמים בספורט. ראש הממשלה דמיטרי מדבדב אף הצהיר בהקשר זה כי "זה גלוי לכל שיש לנו בעיה בתחום הסמים. אנחנו מודים בה והתחלנו בפעילות נמרצת לטיפול בנושא". עם זאת, מעטים אם בכלל מוכנים לסלוח למנהל המעבדה על הבגידה בארצו. את רוח המפקד בנושא הכתיב לא אחר מאשר ולדימיר פוטין עצמו. "הטעות היחידה שעשינו עם רודצ'נקוב היא שנתנו לו תפקיד בכיר ולא הכנסנו את האיש רפה השכל הזה לכלא", הכריז בסוף ינואר השנה נשיא רוסיה. "ברור לכל שמדובר באדם שעסק בפעילות לא חוקית. הוא גם ניסה להתאבד. זה מעיד על כך שמדובר באדם עם בעיות. איך אפשר להאמין לו בכלל?". גם בקרב בכירים בעולם הספורט נשמעה ביקורת קשה על רודצ'נקוב. החריף מכולם היה נשיא הכבוד של הוועד האולימפי הרוסי לאוניד טיאג'צוב שאמר בפשטות: "אני חושב שצריך להוציא את רוד'צנקוב להורג, בדיוק כמו שסטלין היה עושה". באותה ההזדמנות השמיע טיאג'צוב עמדה המקובלת על רוסים רבים שחשים כי ארצם הוענשה באופן לא פרופורציונלי בסילוק ממשחקי החורף בפיונגצ'אנג. לדבריו: "אנחנו מדינה מאוד חזקה והראנו שאנחנו פועלים גם בכיוון הספורט . הכול מצביע על כך שאנחנו אנשים נכונים שעובדים נכון. איש לא יעמיד אותנו על הברכיים".

אחרי הסקנדל שעורר רוד'צנקוב ברוסיה ישנם כאלו המקווים כי כעת תשכיל מדינת הענק לחזור אל היסודות ותשקיע בתשתיות ונוער כדי להשיב לחיים, הפעם באמת, את מסורת הספורט הרוסית. אם כי גם הם מודים כי הסיכוי לכך אינו גבוה. סביר להניח כי הספורט הרוסי ישוב לכותרות כשתתגלה קומבינת הענק הבאה מתוצרת הקרמלין.

פוטין נואם באנגלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully