וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפס אמריק: פפ גווארדיולה סוף סוף הצליח לשים יד על אמריק לאפורט

31.1.2018 / 7:45

אחרי חיזורים ממושכים שהחלו בתקופתו בבאיירן וכמעט הושלמו בסיטי בקיץ 2016, גווארדיולה סוף סוף קיבל את הבלם האהוב עליו. עכשיו הוא צריך להוכיח שהמחיר - 65 מיליון יורו - היה שווה את ההמתנה. הבלוג של יוכין על הרכש המסקרן של מוליכת הפרמיירליג

יח"צ - חד פעמי

בווידאו: המשחק האחרון של לאפורט במדי בילבאו

אם זה היה תלוי בפפ גווארדיולה, אמריק לאפורט היה מגיע למנצ'סטר סיטי כבר ביום הראשון של קיץ 2016. מיד אחרי שסוכמה העסקתו של המאמן הקטלוני, הוא סימן את הבלם הצרפתי כיעד מספר אחת לחיזוק ההגנה. הוא אף התקשר אישית ללאפורט, ניהל איתו שיחות ארוכות והסביר לו כיצד הוא אמור להשתלב בפרוייקט. בשלב מסוים, היתה הנהלת סיטי משוכנעת כי הנושא סגור מעשית. את אתלטיק בילבאו כלל לא היה צריך לשאול, כי היה בחוזהו של הכוכב סעיף שחרור של 50 מיליון יורו. ואולם, ההחלטה הסופית הדהימה את פפ. לאפורט העדיף להישאר בחבל הבאסקים וחתם על הארכת חוזה, תוך העלאת סעיף היציאה ל-65 מיליון. אז סיטי הלכה והחתימה את ג'ון סטונס מאברטון.

"גווארדיולה לא רק מאמן מעולה, אלא גם בן אדם טוב, אבל סירבתי לו אחרי שחשבתי על כל השיקולים בעד ונגד. הבחירה הזו אינה פשוטה, אבל לקחתי בחשבון את זמן המשחק שאני מקבל בבילבאו, ואת תהליך ההחלמה מפציעה", הסביר אז הבלם. לאפורט סבל משבר מורכב ברגלו ובקרסולו אחרי שנפגע במדי נבחרת צרפת הצעירה, והניח שזה לא העיתוי הנכון לעזוב את המועדון בו גדל. אחרי הכל, הוא נהנה משיתוף פעולה מושלם עם המאמן ארנסטו ואלוורדה, אשר סמך עליו בעיניים עצומות. "בזכות הבוס, אני נהנה מהמשכיות, שקט נפשי וחופש פעולה על המגרש", ציין הבלם. אז הוא לא מיהר לשום מקום, ועל הדרך דאג להעשיר עוד קצת את הקופה של אתלטיק לקראת העזיבה. כי הרי כולם ידעו שלא יתמיד עד תום חוזהו ב-2020.

עוד בנושא

אמריק לאפורט חתם רשמית במנצ'סטר סיטי: "זה מועדון עם הרבה שאיפות"
אמש: אמרסון חתם רשמית בצ'לסי, מאטה האריך חוזה במנצ'סטר יונייטד
הערב, 21:45: מנצ'סטר סיטי רוצה ניצחון 13 ברצף על ווסט ברומיץ'

אמריק לאפורט. רויטרס
גווארדיולה מפנטז עליו זמן רב. לאפורט/רויטרס

ברצלונה ויתרה, סיטי ממש לא

באופן טבעי, אם כך, עלו מניותיה של בארסה במירוץ אחרי לאפורט כאשר מונה ואלוורדה למאמנה במקום לואיס אנריקה. העניין של ספינת הדגל הקטלונית בצרפתי אינו חדש בכל מקרה, והנושא כיכב בכותרות הראשיות במשך שנים. ואולם, ברצלונה ניסתה להחתים בקיץ האחרון דווקא את איניגו מרטינס מריאל סוסיאדד, בעוד הצהובונים דיווחו על מתיחות לכאורה בין המאמן לבלם אשר תמנע את העסקה. הסבר אחר הוצע על ידי אל מונדו דפורטיבו בנובמבר, כאשר הפרשן פרנססק אגילאר טען כי ואלוורדה אינו מעוניין "לשדוד" את קבוצתו לשעבר מתוך כבוד לבילבאו. רוב הפרסומים בספרד שגויים ומטעים, ולכן לא מומלץ להאמין להם, אבל העובדה הסופית ברורה. ברצלונה יצאה מהמשחק, בעוד סיטי סלחה ללאפורט על הסירוב לפני שנה וחצי.

מבחינת הצרפתי, זה הזמן הנכון לצאת להרפתקה החדשה בגיל 23. הפציעה נשכחה מזמן, הוא בריא וכשיר, ואילו בילבאו שקעה בבינוניות במרכז הטבלה עם קוקו סיגאנדה על הקווים במקום ואלוורדה. הוא גם מגיע לקבוצה משומנת שרצה בצמרת בדרך הבטוחה לאליפות, ויוכל להתאקלם בשקט תעשייתי - ולא כרכש הראשון של מאמן חדש. הסיטואציה הזו נוחה הרבה יותר, גם אם תג המחיר הופך את לאפורט לשחקן ההגנה היקר ביותר של גווארדיולה, לפני סטונס, בנז'מין מנדי וקייל ווקר. והוא גם יכול להיות בטוח לחלוטין שהסגנון של סיטי החדשה מתאים לו כמו כפפה ליד.

אמריק לאפורט, בילבאו, מול ליאונל מסי, ברצלונה. AP
כמעט התפתה לברצלונה. לאפורט מול מסי/AP

אשף המסירות הארוכות, אוהב לקחת סיכונים

ההתאמה הזו הדדית, וקל לראות מדוע גווארדיולה חשק כל כך דווקא בלאפורט. ראשית, הוא שמאלי, בניגוד לסטונס, ניקולס אוטאמנדי ו-וינסנט קומפני (אמנם גם אליקים מנגאלה שמאלי, אבל הוא כבר ממש לא רלוונטי לתוכניות), ולכן ישתלב נהדר ככלם מצד שמאל. למעשה, הצרפתי אף נוסה במספר הזדמנויות כמגן שמאלי בבילבאו, ועשוי לתרום בעמדה זו בסיטי, אשר השתמשה בקשרים כמו פביאן דלף ואלכסנדר זינצ'נקו לאור ההיעדרות הממושכת של מנדי הפצוע.

שנית, לאפורט ניחן בשליטה נהדרת בכדור ואוהב לפתח התקפות. כפי שהעיד המנהל הספורטיבי צ'יקי בגיריסטיין: "יכולתו לנווט את המשחק מאחור מתאימה באופן מושלם לסגנון של גווארדיולה". הצרפתי לא רק מצטיין בשמירה על הכדור תחת לחץ, אלא מחפש לעתים קרובות מאוד מסירות ארוכות שמשנות את כיוון המשחק. לא לחינם נרשמו במאזנו 124 כדורים ארוכים העונה במדי בילבאו - יותר מכל שחקן אחר בליגה הספרדית, ובאחוזי דיוק גבוהים. הכדורים האלכסוניים משמאל לימין מאפיינים אותו מאוד, ואפשר לדמיין כיצד ווקר וראחים סטרלינג יהנו מהם.

שלישית, לאפורט קר רוח, משדר מנהיגות ושופע ביטחון עצמי. "אני אוהב לקחת סיכונים. זה האופי שלי. זה לא נועד כדי למשוך תשומת לב, כי אני תמיד משתדל לקבל את ההחלטות הטובות ביותר למען הקבוצה. אין לנו הרבה זמן לחשוב, אז הפעולות האלה לפעמים אינטואיטיביות. אני שלם עם זה, והעובדה כי קבוצות רבות עוקבות אחריי מעידה שאני עושה משהו נכון", הוא הצהיר לפני כשנה. את האמונה בכוחותיו ובכישרונו לא ערערה גם ההתעלמות הממושכת של דידייה דשאן אשר הפכה עם הזמן לנושא חם מאוד כי ההתאחדות הספרדית הריחה הזדמנות לפתות את הכוכב הצעיר לשורותיה.

אמריק לאפורט במדי נבחרת צרפת הצעירה. GettyImages
ממתין לנבחרת. לאפורט במדי צרפת הצעירה/GettyImages

ישכנע את דשאן לקראת המונדיאל?

מעטים בצרפת הצליחו להבין מדוע בחר המאמן הלאומי לוותר על לאפורט ולזמן שחקנים כמו מנגאלה על חשבונו. הרי מדובר בעילוי שכיהן כקפטן בכל הנבחרות הצעירות, מגיל 17 עד גיל 21. לקראת יורו 2016, רמז כוכב בילבאו שישקול את האופציה הספרדית אם לא ייכלל בסגל, אבל הפציעה חיסלה את הנסיעה לאליפות אירופה בכל מקרה, והועילה במידה מסוימת לדשאן אשר הצהיר: "לא אבחר שחקן רק כי נבחרת אחרת מחזרת אחריו". באוקטובר 2016 זכה לאפורט לשיחת הטלפון המיוחלת בכל זאת, אבל ישב על הספסל במפגשים מול בולגריה והולנד במוקדמות המונדיאל. אפילו במפגש רעים מול ספרד לפני כשנה הוא נותר על הספסל, ולכן תיאורטית עדיין יכול להיות זמין עבור ג'ולן לופטגי שמחכה לו בזרועות פתוחות. אלא שהצהרותיו בתקופה האחרונה חד משמעיות: "תמיד שאפתי לייצג את צרפת, ולא מעולם לא דיברתי על ספרד".

ברור כי המעבר לסיטי יקדם מאוד את סיכוייו לנסוע למונדיאל ברוסיה, והניסיון האישי מלמד את לאפורט כי הסבלנות משתלמת, ולפעמים כדאי לשמור על נאמנות. כאשר שיחק כחלוץ בקבוצת הילדים בעיר הולדתו אגן, הוא אהד את בורדו וחלם לככב במדיה. סילבן וילטורד ופאולטה היו האלילים הגדולים שלו, והוא אפילו חיקה את החגיגות של הפורטוגלי כאשר הוכתר למלך השערים של אגן במשך שמונה שנים רצופות. עם הזמן, החליטו מאמניו לנצל את חוסנו הפיזי בעמדות אחוריות יותר, והוא הוסט תחילה לעמדת הקשר האחורי, ואז למרכז ההגנה. בתפקיד זה הוא מצא חן בעיני הסקאוטים של בילבאו כאשר השתתף בטורניר בחבל הבאסקים, ובחר לנדוד למדינה זרה בגיל 15.

מאמן נבחרת ספרד ג'ולן לופטגי. רויטרס
יבצע מחטף? לופטגי/רויטרס

הוצע ליונייטד ב-2010

זה היה הרגע בו גם בורדו הביעה עניין. עד אז, נסע לאפורט למבחנים במארסיי ובטולוז, ללא הצלחה. כאשר התקבלה ההצעה מקבוצתו האהובה, הוא כבר נתן את המילה לבאסקים ולא רצה לשבור אותה. בדיעבד, התברר כי צדק, גם אם קצב ההתקדמות לא תמיד עמד בציפיותיו. למעשה, כאשר היה בן 17 נשבר לאפורט ורצה לעזוב את אתלטיק כאשר הושאר בקבוצה השלישית של המועדון ולא שולב בקבוצת המילואים כפי שהובטח לו. סוכנו יצר ב-2010 קשר עם מנצ'סטר יונייטד וסיפר כי ניתן להחתים את הבלם המוכשר תמורת 3 מיליון יורו בלבד. השדים האדומים לא התייחסו לאפשרות ברצינות. היום, כאשר הצרפתי הפך לרכש הנוצץ של השכנה, ספק אם מישהו באולד טראפורד זוכר את הצ'אנס הזה, אבל מדובר בפספוס בקנה מידה משמעותי.

את הופעת הבכורה בהרכב בילבאו ערך לאפורט בשלהי 2012 כאשר נכנס כמחליף במקום שחקן שהגיע לימים ליונייטד - אנדר הררה. כך הוא הפך לצרפתי השני בתולדות המועדון, אחרי ביצ'נטה ליזראזרו האגדי. מרסלו ביילסה היה האיש שקידם את הנער והפך אותו באופן כמעט מיידי לשחקן הרכב בטוח. הוא אמנם עזב כבר באמצע 2013, אך זו היתה אחת הירושות החשובות ביותר שלו עבור ואלוורדה.

זה לא סוד כי גווארדיולה מעריך מאוד את הארגנטיני ורואה בו סמכות עליונה, ולכן כל שחקן שזוכה לשבחיו של ביילסה נכנס אוטומטית לפנקסו. ואכן, לאפורט נכלל ברשימת שחקני הרכש הפוטנציאליים של באיירן מינכן בעידן פפ, הן ב-2014 וב-2015, אבל הגרמנים לא ראו לנכון לשבור את שיא ההעברות תמורתו. המעקב נמשך ללא הפסקה, וב-2016 הגיעה ההצעה הראשונה מסיטי, אשר נדחתה. והנה לכם, המרדף הגיע סוף כל סוף לסיומו. אחרי שנים ארוכות של כמיהה לעבוד עם לאפורט, החלום התגשם. תהיו בטוחים שהמאמן ישתדל להפיק מכך את המקסימום.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully