וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק בריאות. וכישרון: מכבי תל אביב תלויה יותר בשחקנים מאשר במאמן

19.1.2018 / 8:58

דווקא הפער התהומי בין שני המשחקים של מכבי ת"א השבוע חושפים את זהותה האמיתית: קבוצה שחיה על יתרון הכישרון והאתלטיות ותלויה בבריאות של מספר מצומצם של שחקני מפתח. השאר פשוט לא רלוונטיים לרמה הזאת

יוסי ציפקיס

מתחילת העונה אנחנו מנסים כאן לתהות על קנקנה של מכבי תל אביב הנוכחית. לזכותה ייאמר, שהיא עשתה הכל כדי לבלבל אותנו. היא אספה סגל שחקנים אלמוני במושגי יורוליג, מינתה מאמן שלא היה באירופה שנים רבות ונראתה לעתים כמו זיקית מקצועית – לפעמים רצה יותר, לעתים זחלה, התחילה בהגנה טובה אך קרסה כליל בתחום הזה, הייתה בפתיחת העונה קבוצת ריבאונד כמעט לא סבירה ונחתה לקרקע גם מתחת לסלים. ובכל זאת, היא עדיין כאן, במקום שמוביל לרבע הגמר היורוליג, למרות כמה תבוסות מביכות, לרבות ביום שלישי האחרון באולימפיאקוס, במשחק שהבהיר עד כמה היא לא קשורה לצמרת המפעל. אז מה סוד ההישרדות של ספאחיה ושל השחקנים שלו?

עוד בנושא:

מכבי תל אביב מעוניינת להשאיר את פייר ג'קסון: תציע לו חוזה משודרג
יורוליג: מכבי תל אביב גברה 75:89 בבית על הכוכב האדום

נבן ספאחיה מדבר לקראת מילאנו. ברני ארדוב
תלוי בכישרון בקבוצה שלו יותר מהכול. נבן ספאחיה/ברני ארדוב

דווקא הניצחון המשכנע לכאורה על הכוכב האדום בלגרד מגלה את התשובה: אין כזה. מכבי של השנה טובה פחות או יותר כפי שמאפשרים לה הכישרון שלה והיכולות האתלטיות המרשימות של שחקניה. עם סגל כל אמריקאי, היא נהנית מיתרונות פיזיים על חלק מהקבוצות האירופאיות, וזה בלט במיוחד אמש, מול הכוכב האדום מעוטת הזרים, נניח כשפייר ג'קסון יצא לטיולים ברחבה הסרבית בדקות שבהן החליט דושאן אלימפייביץ' להציב עליו את נמניה דנגוביץ' שגבוה ממנו ב-30 סנטימטרים. במשחקים אחרים זה יכול להיות נוריס קול ובערבים מסוימים דשון תומאס – נשקים שאין לכל קבוצה בליגה הזאת. ליתר דיוק – אין לכל קבוצה בחלק התחתון שלה.

במשחקים כאלה, מול יריבות נחותות פיזית, אלכס טיוס נראה כמו השחקן שכיכב בגמר היורוליג, ג'ונה בולדן מנקה את טבעת הסל מאיומים מיותרים (גם בלי לאיים עליו בצד השני) ודיאנדרה קיין לא נאלץ לחשוף את הארסנל ההתקפי המוגבל שלו. מכבי גם לא נאלצת לחשוב יותר מדי בהתקפה, מגיעה לזריקות נוחות מהאופציות הראשוניות בתרגילים, צוברת ביטחון בפתיחה ואז אפילו מתחילה לחרוג ממנהגה ולקלוע שלשות במתפרצת (דיברתולומיאו) או אחרי פיק אנד רול בשניות הפתיחה של ההתקפה (ג'קסון), משל מייק דאנתוני בכבודו ובעצמו היה על הקווים. בקיצור, היא מרגישה בנוח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
פייר ג'קסון שחקן מכבי תל אביב מול דילן אניס שחקן הכוכב האדום בלגרד. ברני ארדוב
פציעה שלו עלולה לגמור למכבי וספאחיה את העונה. פייר ג'קסון/ברני ארדוב

אה, כן: יש עוד נקודה, שאולי טיפה פחות נעים לדבר עליה. מכבי של העונה תלויה במספר קטן מאוד של שחקני מפתח, שחייבים להיות בריאים ועל הפרקט. היא לא יכולה להרשות לעצמה להיות בסגל חסר ולאבד את קול או תומאס, כפי שקרה בשבועות האחרונים. בניגוד לריאל מדריד או אולימפיאקוס, השחקנים ה-11 וה-12 בסגל לא ברמת יורוליג. למעשה, גם השחקן השמיני, התשיעי והעשירי.

לפני 19 שנים סערה הארץ כשמכבי תל אביב של פיני גרשון ניסתה להפסיד לציבונה זאגרב בהפרש גבוה ככל האפשר כדי לעלות איכשהו שלב בליגה האירופית, וכך קרה גם בעונת 2015, כשניסתה להגיע להארכה נגד דרושפאקה במקום לנצח כדי להגיע איכשהו לטופ 16, כשטיילור רוצ'סטי שיחק בשורותיה. הרוטציה הרחבה של נבן ספאחיה ביום שלישי ביוון לעומת ההידוק האכזרי שלה אמש – רק זרים פלוס אלכס טיוס וג'ון דיברתולומיאו דרכו על הפרקט – מוכיחה שמאמן מכבי יודע בדיוק מה שווה הקבוצה שלו ובאילו משחקים הוא צריך לנצח.

אם הוא היה רוצה באמת, המשחק ביוון היה יכול להיות מביש פחות, גם אם לא היה מסתיים בניצחון. ספאחיה יודע שלכרם משעור וליובל זוסמן אין הרבה מה לתרום ברמה הזאת כרגע, ולאיתי שגב, שלא התלבש אמש, אין כלום מה לתרום, עם כל הצער. ואמנם, המפתח בחלק לא קטן בניצחונות של מכבי לא היה כדורסל עילאי, אלא בריאות טובה יותר מזו של יריבותיה, ששיחקו בהרכב חסר.

ספאחיה התלונן השבוע שלקבוצתו אין זמן להתאמן נוכח אינטנסיביות המשחקים. פירוש הדבר הוא שגם לתפיסתו קשה להאמין שעד סוף העונה נראה מכבי מתואמת יותר, חכמה יותר, עם התקפה זורמת יותר והגנה שמתאימה למידותיה ולמגבלותיה. הקרואטי ראוי להערכה על כך שהוא מצליח לשמור על קבוצה מגובשת יחסית שמתנהלת בהרמוניה ולא מתפרקת גם אחרי התבוסות שספגה לאחרונה. מנגד, כשצופים בכדורסל הפנטסטי שמשחקת, למשל, ז'לגיריס קובנה, קבוצה כשרונית פחות ממכבי אבל מאומנת יותר (שרונאס יאסיקביצ'וס נבחר במשאל המנהלים המקצועיים ביורוליג למאמן השני בטיבו בה אחרי אוברדוביץ') מבינים שאפשר לצפות ליותר. גם מול הכוכב האדום, נחשפו בחלק מהדקות הבעיות הכרוניות שרודפות את מכבי – קבלת החלטות לא אינטליגנטית, חוסר ריכוז והיעדר חדות הגנתית.

הקבוצה החלשה ביורוליג – ושלא יהיו טעויות, הסגל הנוכחי של הכוכב האדום הוא הכי פחות מוכשר במפעל, לא יכולה לנצל את כל אלה במשחק חוץ ליותר מכמה דקות טובות. היריבות הבאות של מכבי לא יתנו לה הנחות דומות.
כדי להעפיל לרבע הגמר, מכבי תצטרך להציג ערכים מקצועיים נוספים מעבר לבריאות, הרכב מלא וכישרון. ספאחיה הביא את קבוצתו לעמדה סבירה בשלב הזה של העונה. עכשיו הזמן להוסיף לחבילה הזאת גם כדורסל טוב יותר, בשני הצדדים של המגרש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully