וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח אלאך: סיכום ביניים של הקדנציה של מו אלאך במכבי חיפה

יותר החלטי מלוזון, יותר מנהל מקרלסן, יותר שקול משחר, הכי לא מכבי חיפה של השנים האחרונות. חודשיים עברו מאז הגיע מו אלאך, והמאבק בין העדויות המפרגנות להתנהלות ההולנדי לבין הסטטיסטיקה הנוראית של הקבוצה מאז שהגיע צמוד מאוד. אורן יוסיפוביץ עם סיכום ביניים

שלומי גבאי

המסדרון שמוביל את השחקנים מחדר ההלבשה אל חניית האוטובוסים באיצטדיון טרנר חוצה את אזור התקשורת. יש את חדר הראיונות שם מדברים השחקנים עם העיתונאים באופן רשמי, ויש את הרחבה בחוץ, שם אפשר להחליף כמה מילים בלי מצלמות ובלי הצקות. אחרי ההפסד להפועל באר שבע, ערב מקולל תרתי משמע בו איבדו הירוקים את מאור בוזגלו לעוד שיקום ארוך, שני שחקנים שונים במכבי חיפה - שניהם לא מאריות הרוטציה העונה - החמיאו למנהל המקצועי מו אלאך. הם לא עשו זאת לציטוט, אף אחד לא ידע, בטח שלא הוא. הם אפילו לא נשאלו אודותיו. היה חשוב להם להגיד ש"הוא יודע מה הוא עושה" ו"אתם עוד תראו".

הסייקל התקשורתי שמקיף את מכבי חיפה הפך שגרתי ומעייף. הקולות שיוצאים ממחנה האימון הפסטורלי בקיץ תמיד מרגישים מנותקים מהעונה שלפני (כי 'איקס נעמד ושר מול כולם בארוחת שישי' תמיד נשמע טוב יותר מ'אין לנו מושג מה השיטה של המאמן הזה'), והתחזיות לעונה הבאה ורודות כמו המחמאות על כל איש מקצוע חדש שעוד לא דרך בכפר גלים. "הוא ישנה את מכבי חיפה", אמרו על כל אקספרט שמגיע הנה, ואז מתחילה העונה, ועמה הקריסה, ותמיד מכבי חיפה היא שמשנה את איש המקצוע, ולועסת אותו, ומקיאה אותו.

חודשיים עברו מאז הגיע מו אלאך למכבי חיפה, במהלך שלכאורה שיבש את הסייקל. המנהל המקצועי ההולנדי הגיע לתוך כישלון עז ומתגלגל, כישלון שתפח מאז הגעתו. למעשה, אלאך קיבל קבוצה בינונית מינוס במקום השישי, ושישה משחקים לאחר שהגיע מכבי חיפה היא הקבוצה הכי גרועה בליגה. לא כמעט - הכי גרועה. שישה משחקים, אפס ניצחונות, שני שערים - אחרונה בשתי הקטגוריות הללו; מתחת לעכו ואשקלון - שתי קבוצות אותן כמובן שלא הצליחה לנצח. ועדיין: בין כתלי המועדון ובקרב אנשים שבאו במגע עם ההולנדי, כולל "מאוכזבים ממעמדם" ו"שחקנים בשולי הרוטציה", עוד ועוד גורמים טוענים שאלאך "יודע מה הוא עושה" ו"אתם עוד תראו". העונות האחרונות אוסרות עלינו להתלהב ממה שאנחנו שומעים, אבל להקשיב מותר (השאלה אם מכבי חיפה תקשיב). להלן דוח אלאך - מסקנות זריזות לאחר חודשיים.

עוד בנושא

20:30, ספורט 5: מכבי חיפה מתארחת אצל הפועל תל אביב בגביע
חלוקת תפקידים במכבי חיפה: מאס מאמן הגנה, מרדכי מאמן התקפה
במכבי חיפה הבהירו: לא נשתתף בחוזים של שחקנים שיעזבו מרצונם

ליגת העל החל ממחזור 11 - הגעת אלאך (6 משחקים אחרונים). עיבוד תמונה
ליגת העל החל ממחזור 11 - הגעת אלאך (6 משחקים אחרונים)/עיבוד תמונה
"אצל אלאך נראה שאין אפליות", אומר שחקן, "הוא מאמין בצעירים כמו בוותיקים, ובישראלים כמו בזרים"

אלאך הוא לא קרלסן. שניהם הובאו כמנהלים מקצועיים על הראש של מאמן מכהן - יפה מאוד, מכבי חיפה - אבל ההבדלים תהומיים. ראשית: את אלאך רואים במתקני המועדון; קרלסן עבד מהבית. הנורבגי היה סקאוט במקצועו ובאופיו, מתבודד, וברוב הזמן אנשי המועדון אפילו לא ראו אותו, בטח שלא הרגישו. את ההולנדי מרגישים, ועוד איך. הוא נוכח, כולל באימונים ובאסיפות, הוא מכנס ישיבות יומיות לצוות המקצועי, הרפואי, המנהלי. מאז הגעתו כולם מחויבים להסתובב בבגדי המועדון, וכפי שטוען גורם בקבוצה, "חשוב לו אפילו ששחקנים ישמרו על סדר וניקיון".

בהוראת אלאך יגדילו את חדר הכושר במתחם, נוספו אימונים ללו"ז "הכול יותר מקצועי ובעיקר יותר ברור", מעיד שחקן אחר. במקום ארוחות הבוקר ה"פשוטות" שהיו הוא מינה טבח שמתקין לחבר'ה מאכלים 'תזונתיים' יותר. האספקט הזה חשוב להולנדי מאוד, והיקף העבודה של תזונאית המועדון צמח - השחקנים עוברים גם בדיקות שתן תכופות, כמעט על בסיס יומי, כדי לבדוק את מידת ההתאמה שלהם לקצב האימונים. בקיצור: אלאך הגיע כדי לנהל את מכבי חיפה, מה שקרלסן לא עשה.

הוא גם מנסה לשמור על חדר הלבשה אחיד. קרלסן, כך מספר גורם במועדון, תקשר ברמה גבוהה יותר עם הזרים והזניח את הישראלים. "הרגשת שזה קודם כל זרים ורק אחר כך ישראלים", מעיד גורם. "הוא היה לוקח רק את הזרים לארוחת ערב, קגלמאכר היה קפטן, זה לא בריא למועדון ישראלי" (כאן ראוי לציין שהעונה הסרט הגיע לרמי גרשון, גם לא בחירה שגרתית, אבל כפי שאומר שחקן, "זה כבר הנזק של לוזון").

"אצל אלאך נראה שאין אפליות", אומר שחקן, "הוא מאמין בצעירים כמו בוותיקים, ובישראלים כמו בזרים". לדוגמה נקב במקרה עומר דמארי. "באימונים עומר מספר 1 במכבי חיפה כרגע וגם מו רואה את זה, ועדיין, כשעומר איחר בשתי דקות לאסיפה הוא לא פתח בהרכב".

אלאך ממש מנסה להיות מעורב, ואם יראה ששחקן לא רץ מספיק מהר באימון, יעבור אצלו וישאל מדוע. חשוב לו להתעניין, לבקר, לחבק, וכשהשחקנים זורקים לסל שנמצא במתחם הוא מצטרף לאימון הקליעות (ביקורת נוקבת: יכולת הכדורסל שלו מתחת לכל ביקורת. גם השפה מעניינת אותו - כשהוא שומע עברית לידו הוא שואל על מה מדברים ו"מה המילה הזו?".

גם להתבוללות יש גבול, והוא מציב אותו בתקשורת. אלאך, כמו בהולנד, מנותק או לפחות מעמיד פני מנותק. הוא לא מאזין לרדיו חיפה ולא מבקש שיתרגמו לו כתבות. קרלסן, כך מספרים במועדון, 'עבד' עם התקשורת. הוא לא היה איש ניהול וכשהגיע הלחץ הוא קרס. אלאך, כך נראה כרגע, שומר על שפיות למרות המצב הנוראי אליו נקלעה הקבוצה. קרלסן החזיק בקושי עונה אחת; כמה ימשוך אלאך?

מו אלאך עם מאמן מכבי חיפה גיא לוזון. אתר רשמי מכבי חיפה, אתר רשמי
פיטורי לוזון טרפו את הקלפים/אתר רשמי, אתר רשמי מכבי חיפה
"זה מצחיק - מו דרש מגיא כדורגל דומיננטי, אבל לוזון בכלל יודע ללמד דבר כזה? זה הרי ממש לא הכדורגל שלו, ובכלל לא בטוח שהסגל הזה יכול לספק את הסגנון הזה"

אלאך הוא לא לוזון. המאמן המפוטר נכשל בעיקר בגלל הרוטציה והיעדר ההיררכיה. שחקן בקבוצה מספר שכבר במחנה האימון בקיץ לוזון בישר לשחקנים: "על כל עמדה יהיו שניים או שלושה שחקנים ואתם 'תלכו מכות' כדי להיכנס לסגל". "זו היתה הגישה", אומר השחקן, "וזה היה במתכוון, לא בטעות".

ואכן, לוזון החזיק ברוטציה רחבה ומופרעת וכמעט שוויונית, ובמשך חודשים לא הצליח לנטוע ביטחון אפילו בשחקן אחד. במקום שלד של 13-14 'בכירים' והשלמות מהצד, לוזון ניסה לתחזק סגל של 20+ ונפל עם כולם, ההרכב נראה כמו נדנדה והיכולת בהתאם. "אלאך דיבר עם אנשים במועדון והבין שהבעיה הגדולה היתה חוסר ההירככיה", מספר שחקן. "בכל משחק התחלפו 4-5 שחקנים וכולם ראו כמה זה לא בריא".

אצל אלאך, בניגוד ללוזון, כבר רואים שהרוטציה צומצמה ויש ניסיון להנחיל היררכיה, גם כשלא הולך. השינויים מעתה יהיו מינורים יותר, כך הורה לרוב מאס, עם דגש על מתן צ'אנס לצעירים - ע"ע יונתן לוי. ההולנדי גם מאמין בשיטה אחרת, בכדורגל דומיננטי יותר, בהנעת כדור שמתחילה בשוער. "הוא רוצה שמכבי חיפה תחזור לשחק כדורגל של פייבוריטית", אמר עליו גורם, ושחקן במועדון תוהה: "זה מצחיק - מו דרש מגיא כדורגל דומיננטי, אבל לוזון בכלל יודע ללמד דבר כזה? זה הרי ממש לא הכדורגל שלו, ובכלל לא בטוח שהסגל הזה יכול לספק את הסגנון הזה".

עד כה ראינו שלא לוזון ולא הסגל וגם לא רוב מאס יכולים לספק את הסגנון שאלאך רוצה, והתוצאות רעות יותר אפילו בתקופת לוזון. "למרות התוצאות, מו הגיע עם תוכנית עבודה מסודרת ושום דבר כאן לא מקרי", מתעקש דקל קינן, השחקן היחיד במכבי חיפה שאפשר לראיין לציטוט כי הוא כבר לא במכבי חיפה. "הוא הכניס סטנדרטים גבוהים גם בחדר ההלבשה וזה יגיע גם לדשא, הוא ידאג שמי שנמצא במכבי חיפה יעריך את זה, ואני בטוח שהוא האיש הנכון להחזיר את הקבוצה לדרך המלך. בוודאות - יש לו את התוכנית לכך".

יעקב שחר בעלי מכבי חיפה. קובי אליהו
גער בחדר ההלבשה וברגע שעזב וטרק את הדלת השחקנים נקרעו מצחוק. יעקב שחר/קובי אליהו

אלאך הוא לא שחר. אחד המנהגים של הנשיא לאורך שנותיו במועדון היה להיכנס לחדר הלבשה ברגעים קשים, ולנזוף בשחקנים. בתקופה האחרונה והיבשה של מכבי חיפה העניין חזר פעמים רבות עד שביקוריו של שחר הפכו בבחינת 'זאב, זאב'. אדם שעבד במערכת מספר אפילו על מקרים בהם הנשיא גער בחדר ההלבשה וברגע שעזב וטרק את הדלת השחקנים נקרעו מצחוק.

אלאך, עד כה, פועל הפוך. "אצלו הכול מהראש, לא מהרגש", אומר שחקן במועדון. "כשהוא מסיים אסיפה", אומר שחקן אחר, "השחקנים מרגישים שהוא יודע מה הוא עושה ושכל מה שנאמר, תוכנן להיאמר. הוא לא סתם פולט דברים, לא מעיף כיסאות באוויר. הוא משדר ביטחון". במכבי חיפה מעידים על איש עם אינטליגנציה רגשית גבוהה, שיודע "לקרוא אנשים", יודע "להרגיש אותם".

יעקב בוזגלו עם מנהלה המקצועי של מכבי חיפה מו אלאך. ברני ארדוב
"הוא יודע לקרוא אנשים". מו אלאך/ברני ארדוב
פיטורי לוזון טרפו את הקלפים ואלאך נזרק לאש והשליך לתוכה את מאס ואחריו המבול - המנהל המקצועי החדש, חודשיים במועדון, כבר החל להישפט על חוליי העונה הזו

אלאך הוא לא מכבי חיפה. אם משהו אפיין את הקבוצה בשנים האחרונות זו הקפריזיות. יותר מדי מאמנים, יותר מדי אנשי מקצוע, הרבה יותר מדי שחקנים. ובכל עונה גרועה המטרה הופכת פתאום להיות העפלה לפלייאוף העליון, וכשהמטרה מושגת, נחת שקרית נרשמת.

אצל אלאך זה לא נראה כך, ובמערכת מספרים שבעיניו אין הבדל גדול מדי בין המקום החמישי לעשירי. וגם אם הטבות כלכליות גדולות מסתתרות בטופ-6, הרי שכדי להגיע לשם צריך להחתים שחקנים תחת לחץ, ומהפכה כזו תעלה סכומים גבוהים בהרבה ממה שיש לפלייאוף העליון להציע. אלאך גם קיבל סגל כמעט נעול, עם ישראלים בכירים בחוזים ארוכי טווח וחמישה זרים בחוזים רב-שנתיים.

מבחינת אלאך, כשהגיע, המטרה היתה לשייט את העונה הזו, ללמוד את המועדון ובקיץ לבנות את הקבוצה שלו, תחת המאמן שלו. פיטורי לוזון טרפו את הקלפים ואלאך נזרק לאש והשליך לתוכה את מאס ואחריו המבול - המנהל המקצועי החדש, חודשיים במועדון, כבר החל להישפט על חוליי העונה הזו.

הוא מסתכל רחוק יותר, "לשנים רבות קדימה", מעיד אדם שנפגש איתו. אבל עם כל הכבוד לסבלנות ההולנדית שלו, לכו תדעו מה הדחה מהגביע תעשה לתוכניות. נכון, ממה שהספקנו ללמוד, הסיכוי הכי טוב של מכבי חיפה לצאת מהתהום היא לשים את כל הז'יטונים על מו אלאך. להבין שהקפריזיות רק מדרדרת, לתת צ'אנס לאיש מקצוע לעשות את שלו - ומה שיהיה, יהיה. אבל אם כבר ז'יטונים, כמה מכם מהמרים שמכבי חיפה אכן תעשה את זה?

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully