וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ז'ליקו ועוד 15: דירוג כל מאמני הקבוצות ביורוליג, כולל נבן ספאחיה

21.12.2017 / 14:30

"המאמן הוא הדמות הכי חשובה בכדורסל האירופי", אומרים בכירי הענף. אם ככה, איפה זה שם את מכבי תל אביב והקרואטי שעומד על הקווים? במיוחד לכבוד חזרתו של אוברדוביץ' להיכל – דירוג כל 16 המאמנים ביורוליג, עם הפתעות בצמרת ובתחתית

עריכת וידאו: תום זואילי

מאוריציו ג'רארדיני - המשמש כיום מנהלה המקצועי של פנרבחצ'ה - נחשב כבר שנים לאחד ממוחות הכדורסל האירופיים המבריקים יותר. אבל כשחזר לאירופה ב-2014 אחרי קרוב לעשור בתפקידים ניהוליים שונים ב-NBA, גילה שלפחות בתחום אחד מהותי לא הרבה השתנה. "בכדורסל האירופי, בשונה ממקומות אחרים, האדם החשוב ביותר בפירמידה הוא המאמן", אמר בראיון בטורקיה זמן קצר לאחר שמלאכת הניהול של פנר הופקדה בידיו. "רמת הכישרון של השחקנים מוגבלת לרוב, ולכן המאמן צריך להיות בעדיפות עליונה. אם אתה בונה קבוצה מאפס, אתה קודם כל צריך לוודא שאתה בוחר את המאמן הנכון. זו המשימה הקריטית והמשמעותית ביותר".

למזלו הרב, כשהגיע לפנרבחצ'ה מצא ג'רארדיני על הקווים את המניה הבטוחה ביותר ביורוליג. ז'ליקו אוברדוביץ' שווה עבור כל קבוצה באירופה הרבה יותר מכל שחקן, כישרוני ואיכותי ככל שיהיה, ובמובן הזה זכה ג'רארדיני בפיס. הערב, כשז'ליקו אוברדוביץ' יעמוד שוב על הפרקט ביד אליהו, הוא יפגוש מנגד עוד קולגה שקבוצתו שמה את כל הביצים בסל שלו. נבן ספאחיה הוא הפנים של מכבי תל אביב 2017/18, וכנראה שימשיך לעמוד בפרונט גם בהמשך העונה. אבל האם הוא באמת מעניק לצהובים יתרון על פני מאמנים אחרים? היכן הוא מדורג ביחס למקביליו במפעל?

חלוקת ציונים למאמנים היא משימה קשה למדי, בעיקר משום שחלקים נרחבים מהעבודה שלהם סמויים מן העין, בטח בקבוצות היורוליג, בהן תחומי האחריות שלהם מגוונים ומשתנים (בניגוד ל-NBA, למשל, שם כל קבוצה מעמידה לרשות המאמן הראשי סוללה של עוזרים העוסקים התחומים ספציפיים). אלמנטים אישיותיים כמו חריצות ושקדנות, למשל, משפיעים ישירות על רמת האימון, אבל הם לחלוטין בלתי מדידים. לכן, הדירוג יסתמך על שישה קריטריונים מרכזיים, שכולם גלויים באופן יחסי. לכל מאמן נעניק ציון מ-1 עד 10 בכל קריטריון, כדי ליצור דירוג משוקלל.

בכל הנוגע לשלושת הקריטריונים הראשונים - הגנה, התקפה וניהול משחק - אין צורך בהסברים מיוחדים. שלושת הנותרים ניתנים לפרשנות, ולכן נגדיר אותם באופן הבא:

ניסיון - הכוונה אינה בהכרח למספר השנים בהן מאמן X עומד על הקווים, אלא גם למשתנים אחרים כמו מידת הלחץ והציפיות בקבוצות בהן עבד, או נסיון קודם בתור שחקן. לצורך העניין, הקילומטראז' ששאראס צבר בתור שחקן מעניק לו יתרון מובהק על פני מאמן הכוכב האדום דושאן אלימפייביץ', על אף ששניהם מועסקים כמאמנים ראשיים זמן דומה. כמו כן, הנסיון שצבר דימיטריס איטודיס בתור עוזר בכיר ופעיל של ז'ליקו אוברדוביץ' שווה יותר מהנסיון של צ'וס וידורטה (ולנסיה) בקבוצות קטנות בספרד.

יחסי אנוש - קריטריון שמאגד את כל האלמנטים המנטליים הנדרשים כדי להיות מוגדר מאמן בעל שיעור קומה. החל מהאופן שבו הוא רותם שחקנים לשיטה שלו ומתחבר אליהם וכלה בצורה שבה הוא מתנהל מול הבוסים והתקשורת.

חדשנות ויצירתיות - מידת העדכניות והמקוריות של המאמן, הן ברמה התיאורטית והן ברמה המעשית.

עכשיו אפשר להתחיל.

עוד בנושא

ז'ליקו אוברדוביץ' בראיון בלעדי: האמת מאחורי האגדות שנרקמו על שמי
21:05: אוברדוביץ' ופנרבחצ'ה אצל מכבי תל אביב
אולימפיאקוס גברה 86:88 על צסק"א מוסקבה ועלתה לפסגה

מקום 16 - דושאן אלימפייביץ' (הכוכב האדום)

טיילור רוצ'סטי עם מאמן הכוכב האדום בלגרד דושאן אלימפייביץ'. GettyImages
טיילור רוצ'סטי עם מאמן הכוכב האדום בלגרד דושאן אלימפייביץ'/GettyImages

התקפה - 5

הגנה - 5

ניהול משחק - 6

חדשנות ויצירתיות - 6

יחסי אנוש - 5

ניסיון - 1

ניקוד כולל - 28

עוד באותו נושא

ז'ליקו אוברדוביץ' לוואלה! ספורט: האמת מאחורי האגדות שנרקמו על שמי

לכתבה המלאה
seperator

שלושה מהשחקנים הבכירים של אלימפייביץ' (טיילור רוצ'סטי, מילקו בייליצה ופרו אנטיץ') מבוגרים ממנו, אבל בסקאלה שבין 10 למודי מאור, הילדון בן ה-31 עומד במבחן בכבוד. הקבוצה שלו אמנם מדורגת במקום הלפני-אחרון באופנסיב רייטינג (נקודות פר 100 פוזשנים) ובמקום השלישי מהסוף בדיפנדסיב רייטינג (ספיגת נקודות פר 100 פוזשנים), אבל כבר בניצחון הביתי על מכבי תל אביב הוא הראה קמצוץ מהאינסטינקטים הבריאים שלו בניהול המשחק. היכולת הזו עזרה לכוכב האדום להפתיע בהמשך עם שני ניצחונות חוץ קשים מול ריאל מדריד וולנסיה. בינתיים זה לא מונע ממנו לתפוס את המקום האחרון.

15 - ארגין עתמאן (אנדולו אפס)

ארגין עתמאן מאמן גלאטסראיי. GettyImages
GettyImages/GettyImages

התקפה - 7

הגנה - 4

ניהול משחק - 5

חדשנות ויצירתיות - 5

יחסי אנוש - 2

ניסיון - 6

ניקוד כולל - 29

seperator

מונה רק לאחרונה לתפקיד אחרי שהחליף את ולימיר פראסוביץ', אבל כבר עבר קילומטראז' ארוך מספיק ביורוליג כדי שנקבע בשבילו. ים של ניסיון, אוריינטציה התקפית וחופש יחסי לשחקניו הם חלק מהתכונות שהפכו אותו למאמן הטורקי המחוזר ביותר כיום, אבל לצד המאפיינים החיוביים, אי אפשר להתעלם מהיכולת המופלאה של עתמאן להסתכסך עם שחקנים, בוסים ואפילו מאמנים יריבים על בסיס קבוע. הד קייס על הקווים, בלי יכולת מספקת בשאר הקטגוריות כדי לחפות על זה.

14 - צ'וס וידורטה (ולנסיה)

טקסוס וידורטה, מאמן ולנסיה כדורסל,. GettyImages
GettyImages/GettyImages

התקפה - 6

הגנה - 6

חדשנות ויצירתיות - 5

ניהול משחק - 5

ניסיון - 5

יחסי אנוש - 5

ניקוד כולל - 32

seperator

הבאסקי בן ה-51 הסתובב במשך שנים בקבוצות תחתית-מרכז טבלה בספרד, אבל לא צד את עיניהן של הקבוצות הגדולות, למרות שעשה עבודה יפה בבילבאו, המועדון עמו הוא מזוהה ובו אימן במשך תשע שנים. הפריצה הגיעה בזכות העונה הסנסציונית אשתקד עם טנריפה, שהציגה כדורסל קבוצתי להפליא עם הגנת ברזל, זכתה בליגת האלופות של פיב"א והעפילה לפלייאוף בליגה הספרדית, אחרי שהוליכה את הליגה הרגילה במשך לא מעט זמן. תחת שרביטו ולנסיה משחקת כדורסל התקפי ומשוחרר, ודווקא בצד ההגנתי החזק שלו היא רחוקה מלהצטיין. עד שיפתח זהות משל עצמו, הוא תופס את המקום ה-14 (והאחרון מבין ששת בני ארצו שמחזיקים בג'ובים ביורוליג העונה).

13 - סימונה פיאניג'אני (מילאנו)

סימונה פיאניג'אני מאמן מילאנו. GettyImages
GettyImages/GettyImages

התקפה - 5

הגנה - 8

ניהול משחק - 5

חדשנות ויצירתיות - 4

ניסיון - 7

יחסי אנוש - 5

ניקוד כולל - 34

seperator

חובבי הכדורסל בישראל זכו להכיר מקרוב את הכדורסל חסר ההשראה-אך-יעיל של פיאניג'אני, כך שאין הרבה מה להרחיב. למרות ההישענות המוגזמת על גארדים וגאנרים, הטיקט ההגנתי סייע לו להגיע להישגים לא מבוטלים, ובמעלה הדרך הוא גם צבר ניסיון משמעותי. ובכל זאת, רמת המאמנים ביורוליג הולכת ומשתפרת, ופיאניג'אני נותר במקום.

12. ז'ואן פלאסה (מלאגה)

מאמן מלאגה בכדורסל, ז'ואן פלאסה. GettyImages
GettyImages/GettyImages

התקפה - 7

הגנה - 6

ניהול משחק - 6

חדשנות ויצירתיות - 5

יחסי אנוש - 6

ניסיון - 7

ניקוד כולל - 37

seperator

סטיב קארל הספרדי שומר על הגחלת של מורו ורבו אאיטו רנסס עד עצם היום הזה: הרוטציות ארוכות, קצובות וקבועות, הקצב גבוה ומפעם לפעם ישנה התפוצצות התקפית מרשימה, אבל לא הגיע הזמן להתקדם הלאה?

11. יורגוס ברצוקאס (חימקי מוסקבה)

מאמן לוקומוטיב קובאן יורגוס ברצוקאס עם אנתוני רנדולף. GettyImages
GettyImages/GettyImages

התקפה - 6

הגנה - 8

ניהול משחק - 6

חדשנות ויצירתיות - 5

יחסי אנוש - 6

ניסיון - 7

ניקוד כולל - 38

seperator

בעידן שבו גם מאמני היורוליג מאמצים זהות התקפית יותר, ברצוקאס הוא זן נכחד. במשך שנים הוא מעמיד קבוצות הגנתיות מעולות, ובקובאן של לפני שנתיים הגשים את חזונו ולקח אותה לפיינל פור עם עדכון גרסה של הכדורסל היווני הבונקריסטי של שנות ה-90. הרשו לנו לקחת בערבון מוגבל את ההצלחה שלו באולימפיאקוס - קבוצה שהזהות הייחודית שלה וכוכבה הגדול אחראיים לשגשוג יותר מכל מאמן - ולדרג אותו בשיפולי התחתית.

10. יאניס ספרופולוס (אולימפיאקוס)

ז'ליקו אוברדוביץ' עם יאניס ספרופולוס. GettyImages
GettyImages/GettyImages

התקפה - 6

הגנה - 9

ניהול משחק - 7

חדשנות/יצירתיות - 6

ניסיון - 5

יחסי אנוש - 7

בסך הכל - 40

seperator

נכון, אולימפיאקוס אחת הקבוצות המאומנות והחכמות ביבשת, אבל קשה לקבוע אם יש לייחס זאת לספרופולוס או לקודמיו בתפקיד שהטמיעו היטב את השיטה המוצלחת. כמיטב המסורת היוונית, גם ספרופולוס הוא קודם כל מאמן הגנה משובח, ורק אחר כך כל השאר. אבל יש לו בארסנל גם אינסטינקטים בריאים ומוסר עבודה מרשים במיוחד (ספאנוליס העיד שהוא המאמן הכי הארד וורקר שהיה לו), שנותנים לו יתרון קטן על פני ברצוקאס בעל התכונות הדומות.

9. פאבלו לאסו (ריאל מדריד)

מאמן ריאל מדירד, פאבלו לאסו. GettyImages
GettyImages/GettyImages

התקפה - 9

הגנה - 7

ניהול משחק - 4

חדשנות ויצירתיות - 7

יחסי אנוש - 8

ניסיון - 7

ניקוד כולל - 42

seperator

המאמן הנלעג והמושמץ ראוי לקרדיט רב יותר על העבודה בריאל בשנים האחרונות. נכון, הוא דוגמטי ומקובע וצרותיו בכל הקשור לניהול המשחק נחשפים במשחקים על כל הקופה (שביורוליג, מה לעשות, חורצים גורלות), אבל כבר שנים שהבלאנקוס נראים תחתיו מאומנים, מאוזנים ומלהיבים. הבונוס: אחרי ז'ליקו אוברדוביץ' הבלתי נלאה, לאסו הוא אולי המאמן הטוב ביבשת בפיתוח שחקנים צעירים (על החתום: ניקולה מירוטיץ', סרחיו יוי, לוקה דונצ'יץ' ועוד). עבור ריאל במתכונתה הנוכחית יש לזה ערך מוסף.

8. סיטו אלונסו (ברצלונה)

מאמן באסקוניה סיטו אלונסו. GettyImages
GettyImages/GettyImages

התקפה - 9

הגנה - 7

ניהול משחק - 7

חדשנות/יצירתיות - 8

יחסי אנוש - 7

ניסיון - 5

ניקוד כולל - 43

seperator

בברצלונה זה עדיין בא לידי ביטוי רק לרגעים חטופים, אבל המאמן בן ה-42 כבר הוכיח בבאסקוניה שהוא מאמן התקפי מצוין עם חושים מחודדים ויצירתיות מרשימה. ברצלונה שלו משחקת בקצב הכי מהיר ביורוליג (76.5 פוזשנים למשחק), אבל עדיין לא מוצאת את עצמה מבחינה הגנתית. סביר להניח שגם זה יגיע בהמשך.

7. נבן ספאחיה (מכבי תל אביב)

מאמן מכבי תל אביב נבן ספאחיה. ברני ארדוב
מאמן מכבי תל אביב נבן ספאחיה/ברני ארדוב

התקפה - 7

הגנה - 8

ניהול משחק - 6

חדשנות/יצירתיות - 7

ניסיון - 8

יחסי אנוש - 8

ניקוד כולל - 44

seperator

באופן מפתיע, ספאחיה חזר מה-NBA שמרן וזהיר יותר. כבר עברו תחת ידיו קבוצות בעלות אוריינטציה התקפית (כשאימן את ריטאס וילנה, היא שיחקה את הכדורסל היפה ביותר ביבשת), אבל במכבי תל אביב הסגנון עדיין משמים, וניהול המשחק נראה מקובע מדי לעתים קרובות. כל זה לא אומר שיש הרבה מאמנים שהיו יכולים להגיע למועדון לחוץ כמו מכבי תל אביב ולהחזיר אותו לרלוונטיות תוך חודשים ספורים, כפי שהוא עשה.

7. פדרו מרטינס (באסקוניה)

מאמן ולנסיה פדרו מרטינס. ברני ארדוב
מאמן ולנסיה פדרו מרטינס/ברני ארדוב

התקפה - 9

הגנה - 8

ניהול משחק - 7

חדשנות/יצירתיות - 7

יחסי אנוש - 7

ניסיון - 6

ניקוד כולל - 44

seperator

לא בכדי טען שאראס רק לאחרונה כי מרטינס הוא "אחד המאמנים הטובים באירופה". למרות המחסור ביח"צ, מרטינס מסתובב ברמות הללו כבר לא מעט זמן וכבר בשנת 1990 זכה בתואר המשמעותי הראשון שלו, כשלקח עם בדאלונה את גביע קוראץ'. הוא לא כריזמטי במיוחד, אבל הקבוצות שלו תמיד משחקות כדורסל חכם וקבוצתי לעילא ולעילא, שמוציא את המקסימום מחומר השחקנים. זוכרים כמה מענגת הייתה ולנסיה של השנתיים האחרונות?

5. אנדראה טרינקיירי (באמברג)

אנדראה טרינקיירי מאמן באמברג. GettyImages
GettyImages/GettyImages

התקפה - 9

הגנה - 8

ניהול משחק - 6

חדשנות/יצירתיות - 9

ניסיון - 6

יחסי אנוש - 7

ניקוד כולל - 45

seperator

הפרופסור המשוגע של הכדורסל האירופי עדיין בבאמברג הצנועה, בעיקר כי לא עוזבים כל כך מהר מקום שנותן לך חופש יצירה מוחלט, אבל שלא תטעו - עדיין מדובר באחד ממוחות הכדורסל המבריקים ביבשת, שהחיסרון המשמעותי היחיד שלו הוא שמירה על קור רוח ברגעים המכריעים. לפרטים: כל המשחקים הצמודים של באמברג בעונה שעברה.

4. שרונאס יאסיקביצ'יוס (ז'לגיריס)

מאמן ז'לגיריס שרונאס יאסיקביצ'יוס. GettyImages
GettyImages/GettyImages

התקפה - 9

הגנה - 8

ניהול משחק - 8

חדשנות/יצירתיות - 8

יחסי אנוש - 8

ניסיון - 5

ניקוד כולל - 46

seperator

אמנם קל להטיל מרות על חבורה של ליטאים צעירים ופוחזים, אבל כל הסימנים מראים שההצלחה של שאראס אינה ברת חלוף, ותתרגם היטב גם לרמות הגבוהות ביותר ביבשת. מלבד הידע התיאורטי והיכולת להגיב לכל התרחשות במגרש, משאראס גם נוטפת כריזמה ששמורה רק לגדולים ביותר. אוברדוביץ' הבא, כבר אמרנו?

3. צ'אבי פסקוואל (פנאתינייקוס)

צ'אבי פסקואל מאמן פנאתינייקוס. GettyImages
GettyImages/GettyImages

התקפה - 8

הגנה - 9

ניהול משחק - 7

חדשנות/יצירתיות - 9

ניסיון - 7

יחסי אנוש - 7

ניקוד כולל - 47

seperator

אחרי שפרץ את מחסום האנגלית וסוף סוף יצא מגבולות ספרד, אפשר להסיר גם את מעט הספקות שעוד היו בנוגע להיותו אחד המאמנים הטובים ביבשת. פסקוואל אוהב קבוצות אתלטיות עם שחקני פנים קופצניים, וכשעומד לרשותו סגל שמתאים לסגנון ולשיטה שלו, הוא כמעט תמיד הופך אותו לתלכיד שעובד מצוין בשני צידי המגרש. עושה רושם שהמקרה של פנאתינייקוס הנוכחית לא יהיה שונה.

2. דימטריס איטודיס (צסק"א)

דימיטריס איטודיס מאמן צסק"א מוסקבה. GettyImages
GettyImages/GettyImages

התקפה - 9

הגנה - 8

ניהול משחק - 7

חדשנות/יצירתיות - 9

יחסי אנוש - 10

ניסיון - 7

ניקוד כולל - 50

seperator

תלמידו של ז'ליקו אוברדוביץ' יצא לדרך עצמאית ולמרות ששאב השראה מהשועל הסרבי ברוב התחומים, הצליח לפתח לעצמו זהות מובחנת. הוא מתחבר נהדר לשחקנים (ומרבה להתייעץ איתם בנושאים מקצועיים), מתכונן לכל יריבה בצורה מושלמת, ומצליח לתת לשחקניו חופש התקפי בתוך השיטה.

1. ז'ליקו אוברדוביץ' (פנרבחצ'ה)

ז'ליקו אוברדוביץ' מאמן פנרבחצ'ה. AP
ז'ליקו אוברדוביץ' מאמן פנרבחצ'ה/AP

התקפה - 10

הגנה - 10

ניהול משחק - 10

חדשנות ויצירתיות - 10

יחסי אנוש - 9

ניסיון - 10

ניקוד כולל - 59

וכל מילה מיותרת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully