וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי לומר מילה: כל הסיבות להתרסקות של מרסלו בבני יהודה ומכבי תל אביב

השפה התגלתה כמחסום קריטי, הניסיונות לשלב אותו חברתית בבני יהודה ("אפילו בכוח") לא צלחו וגם הכעס של גולדהאר כבר לא יציל את השידוך עם מכבי תל אביב. כל הפרטים על הנפילה הגדולה עם מרסלו, ומדוע בשכונת התקווה לא יופתעו למרות הכול לראותו באחת הליגות הגדולות

יוסי ציפקיס

בווידאו: מוטי איוניר בראיון ל"טוכמן וחמי"

בני יהודה עשתה כמעט הכול בניסיון למצות את השידוך עם מרסלו. בקבוצה חיפשו דרכים בהן ניתן יהיה להתגבר על מחסום השפה, להשכיח מהברזילאי את הבדידות ולאפשר לו לחייך ולהתרכז בכדורגל. אולי כך גם יממש את התקוות הרבות שתלו בו עוד כשנרכש על ידי מכבי תל אביב בינואר האחרון. בשלב מסוים, במועדון אף קיבצו את השחקנים באחד האימונים וביקשו מהם לפעול ולשלב את הקשר מבחינה חברתית: "אפילו בכוח אם צריך". אחרי זמן לא רב, גם הניסיון הזה עלה בתוהו.

מבין חמשת מושאלי מכבי תל אביב שמשחקים בבני יהודה, דווקא היקר והנוצץ מכולם הוא זה שמבלה הכי פחות זמן על הדשא. 149 דקות ליגה, עוד 78 דקות בגביע הטוטו מול הקבוצה לה הוא שייך וכמה משחקים במרומי היציע - זה המאזן העגום של הברזילאי הצעיר. הזר השישי הכי יקר שנחת בליגת העל, אבל כזה שעדיין לא רשם 10 הופעות רשמיות בכל המסגרות בישראל.

ובכל זאת, בבני יהודה מצביעים קודם כל על הקושי החברתי והמנטלי, ויודעים שזו עשויה להתברר כהחמצה גדולה: "אם יום אחד נראה את מרסלו באחת הליגות הבכירות בעולם ונגיד 'איך פספסו אותו בארץ' – זה לא יפתיע אף אחד פה".

אז מה קרה כאן בעצם? כיצד הכישרון הפך לכישלון ועוד יכול להתגלות כפספוס ענק? הנה סיפור הנפילה של הקשר, שהגיע בקול תרועה רמה וצפוי לעשות בחודש הבא את דרכו חזרה לברזיל בשקט חרישי.

מרסלו, בני יהודה. אדריאן הרבשטיין
תמונה שבקושי ראינו העונה. מרסלו במדי בני יהודה/אדריאן הרבשטיין
"במצב הנוכחי הוא לא יכול להצליח בבני יהודה", אומר לוואלה! ספורט הבעלים ברק אברמוב. "הוא בחור טוב וחיובי, אבל קשיי התאקלמות ובמיוחד מחסום השפה פשוט לא מאפשרים לעשות אתו הרבה"

ינואר 2017, הלחץ במכבי תל אביב מגיע לגבהים חדשים. הפועל באר שבע דוהרת לאליפות שנייה ומכבי עם התקציב הגדול מרגישה שבלי חיזוק משמעותי היא תישאר עונה שנייה ברציפות ללא צלחת. ברקע כבר ישנו סיכום עם המאמן החדש ליטו וידיגאל וגם העברתו של האריס מדוניאנין ל-MLS קורמת עור וגידים. הצהובים מבינים למעשה שזה הזמן לחזק את מרכז השדה, הסובל גם ככה מירידה בכושרו של גל אלברמן.

עם פתיחת חלון ההעברות בינואר, המנהל הספורטיבי ג'ורדי קרויף מתחיל לנצל את קשריו המצוינים בספרד כדי לאתר רכש ראוי. בין כל ההצעות שזורמות, אחת מהן נראית לו קורצת במיוחד. כזאת שצריך לבצע עליה מחטף. לא ברור עד היום אם למאמן וידיגאל היה יד בדבר, אך קרויף מגלה כי יש אפשרות יותר מריאלית כי קשר ברזילאי בן 22 העונה לשם מרסלו, אחריו עוקבת גם ברצלונה הגדולה, יגיע למועדון אם ימהר לפעול. ההולנדי לא השתהה ומיד שלח הצעה בסך כחצי מיליון דולר, שלא הרשימה את הבעלים של ויטוריה הברזילאית לה שייך השחקן. אחרי שבועיים של משא ומתן אינטנסיבי, הצדדים סיכמו על עסקה של 1.6 מיליון דולר, הכוללת גם את הבלם רמון שיגיע בהשאלה עם אופציה לרכישה. במכבי תל אביב חגגו החתמת ענק נוספת, שיכולה להביא רווח כפול. גם טוויסט משמעותי למאבק האליפות וגם שחקן עליו אפשר יהיה לבנות לשנים הבאות.

עד פה החלק האופטימי של סיפור הגעתו של מרסלו לארץ. מאז, כאמור, מדובר באחד הפלופים הגדולים שהגיעו לליגת העל. כולם יודעים שיש לו פוטנציאל ענק, כולל בבני יהודה אליה הושאל בקיץ האחרון, אבל מחסום השפה, הגיל הצעיר והמנטליות השונה בעוכריו. "במצב הנוכחי הוא לא יכול להצליח בבני יהודה", אומר לוואלה! ספורט הבעלים ברק אברמוב. "הוא בחור טוב וחיובי, אבל קשיי התאקלמות ובמיוחד מחסום השפה פשוט לא מאפשרים לעשות אתו הרבה. אם הוא יחזור לברזיל לעוד שנתיים-שלוש נוספות לפחות, הוא יוכל להצליח מאוד. כרגע, זה פשוט בלתי אפשרי".

שחקני מכבי תל אביב, מרסלו (שמאל), רמון. ברני ארדוב
התקופה האופטימית הייתה קצרה. מרסלו, משמאל, עם רמון/ברני ארדוב
"גם בבני יהודה אין אחד שיגיד שהוא לא שחקן או לא מתאמץ או אפילו שהקבוצה לא עושה מאמצים בשבילו, אבל חוץ מלמלמל כמה מילים באנגלית אין ממש איך ועם מי לדבר"

נחזור שוב כמעט שנה אחורה. במכבי תל אביב היו לכישרון הברזילאי את כל התנאים להצלחה: מאמן שדובר פורטוגזית - צ'ק; חבר מוויטוריה שהגיע למנוע בדידות בחדר ההלבשה - צ'ק; ואפילו קבוצה שצמאה למשב של רעננות - צ'ק. בימים הראשונים עוד דיברו עליו אחרת. במכבי תל אביב ראו את הפוטנציאל הגלום בו, אך ידעו כי רק נחת והוא עדיין זקוק לימים רבים של התאקלמות עד שיביא לדשא את מה שראו בברזיל. הימים חלפו ומרסלו הצעיר עדיין נותר בגדר תעלומה. מצד אחד, כולם רואים כי מדובר בשחקן כישרוני מאוד, אבל מצד שני, משהו שם לא מתחבר. המדינה החדשה וגילו הצעיר כמובן לא תרמו לקידומו ולא משנה מה ניסו במועדון הצהוב, כולל שיתופו ההדרגתי במשחקים – הפריצה לא הגיעה. על הנייר, הכול נראה בסדר. במכבי סיפרו על בחור חייכן, על קשר טוב עם חברו הברזילאי רמון ואפילו עם וידיגאל. עם זאת, הלחץ במועדון לא נתן אפשרות אמיתית להמר על שחקן שכולם הרגישו ש"הראש שלו לא ממש כאן". ככל שסיום העונה התקרב, כך האכזבה גדלה.

עם זאת, הצהובים לא אמרו נואש. הסיבה האמיתית לכך נמצאת בקנדה, משם הבוס מיטש גולדהאר הביע את כעסו. גם היום טוענים כי טראומת מרסלו עדיין מורגשת במועדון, בטח בכל הקשור למתיחות בין גולדהאר לבין קרויף. למעשה, אצל סגנית האלופה טענו כל הקיץ כי בשל אותה עסקה כושלת, מכבי תל אביב לפחות כרגע, לא תשלם על אף זר נוסף ולכל היותר יגיעו זרים בהשאלה עם אופציה. מה שקרה הלכה כמעשה. מאותה סיבה גם לא הרימו ידיים לגבי מרסלו. קרויף היה נחוש להראות שצדק כשביצע עליו מחטף ובקיץ ניסו - יש כאלה שטענו אפילו בכוח - לשלבו ברוטציה. אבל רצון לחוד ומציאות לחוד. מחסום השפה נתן את אותותיו וחוסר שביעות הרצון מהיכולת של הקבוצה הביא להחלטה שעדיף לפנות מקום לזר נוסף. את מרסלו שלחו לצבור ניסיון אצל היריבה העירונית הקטנה.

"אם להגיד את האמת, הוא היה הרבה יותר מחויך במכבי תל אביב מאשר בבני יהודה", טוען אחד השחקנים שהגיעו בהשאלה לשכונה. "בהתחלה היו לו חברים במכבי תל אביב וגם את ודיגאל, בקיץ היו לו עוד דוברי ספרדית. פה יש לו רק את דן מורי שיודע קצת פורטוגזית וזהו. גם פה וגם במכבי עשו הכול שיצליח מבחינת הסביבה, אבל לא היה זמן וסבלנות לתת לו להתאקלם ולהיכנס לקצב, כי ככה זה שם. גם פה אין אחד שיגיד שהוא לא שחקן או לא מתאמץ או אפילו שהקבוצה לא עושה מאמצים בשבילו, אבל חוץ מלמלמל כמה מילים באנגלית אין ממש איך ועם מי לדבר".

ליטו וידיגאל עם מיטש גולדהאר מכבי תל אביב. מכבי תל אביב, אתר רשמי
גם הנוכחות של מאמן דובר פורטוגזית לא עזרה, והבוס כעס על ההשקעה ששקעה. ליטו וידיגאל עם מיטש גולדהאר/אתר רשמי, מכבי תל אביב
"בדינמיקה של קבוצת כדורגל, קשה להיות ללא שפה וללא יכולת לתקשר", טוען אחד הגורמים במועדון. "אתה לא יכול להביא מתורגמן שיעצור למשל אסיפות קבוצתיות רק כדי לתרגם לשחקן אחד"

שיתוף הפעולה בין מכבי תל אביב לבני יהודה הלך והתהדק בקיץ האחרון. הסיבה: מערכת היחסים הקרובה בין עו"ד מורן מאירי לבין ברק אברמוב. במסגרת התחממות היחסים, הצהובים הציעו את מרסלו כמעט ללא תמורה ועם רצון לראות אותו מקבל דקות משחק. יוסי אבוקסיס התלבט בהתחלה, אך מה ששכנע אותו בסופו של דבר היה, כפי שאמר במועדון: "שחקן מהליגה הראשונה בברזיל לא יכול להיות לא כישרוני".

כמו שהבנתם, המעבר לשכונת התקווה לא היה טוב עבור השחקן. אם במכבי תל אביב לא היה זמן לתת למרסלו לצבור ביטחון, הכישלון הגדול יותר שלה היה להעביר את השחקן לקבוצה בה אין מי שיבין אותו. הברזילאי מרגיש בודד מהקיץ והניסיונות לשלבו לא צלחו. "בדינמיקה של קבוצת כדורגל, קשה להיות ללא שפה וללא יכולת לתקשר", טוען אחד הגורמים במועדון. "אתה לא יכול להביא מתורגמן שיעצור למשל אסיפות קבוצתיות רק כדי לתרגם לשחקן אחד". בפועל, מחסום השפה היה קריטי. "הוא שחקן מאוד טכני, רואים את זה", אומר גורם נוסף. "אבל זה שאי אפשר להסביר לו טקטיקה ואיפה לעמוד במגרש, הופך את שיתופו לכמעט בלתי אפשרי. ויוסי ניסה לעשות הכול".

בני יהודה תנסה לחתוך את מרסלו עם פתיחת חלון ההעברות בחודש הבא ולהביא זר על המשבצת שלו. תחושת הפספוס מלווה את כולם, אבל באותה נשימה יודעים במועדון כי במצב הנוכחי לא נותרו ברירות. בבני יהודה וגם במכבי תל אביב ינסו למצוא בית חדש למרסלו. "זה לא עניין של יכולת", מסכם אבוקסיס, "זה בעיקר מחסום השפה וההתאקלמות בארץ. יש לו כדורגל, אבל כנראה שככה הוא לא יכול להצליח פה".

מרסלו, שחקן בני יהודה. סוכנות ג'יני
ינסו למצוא לו בית חדש. מרסלו/סוכנות ג'יני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully