וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המילון לשיעמומון: סיכום הקמפיין האירופי המנומנם של הישראליות

באר שבע ומכבי תל אביב סיימו שלב בתים מביך ובעיקר מרדים, עם הרבה סימנים מדאיגים לעתיד הישראליות במפעל המשני של אירופה. בלקמן המושיע, צ'כיה השחורה, געגועים לשוטה ומלך שערים בשם שיר צדק. אורן יוסיפוביץ עם רשימת מונחים לתיאור הכישלון, כל הדרך עד למקום האחרון

צילום וידאו: יניב טוכמן, עריכת וידאו: מתן חדד

הקמפיין של מכבי תל אביב היה טוב יותר משל הפועל באר שבע.

נכון, ברור שאני משקר, אבל עליתם על זה רק כי אתם קוראים את הטקסט הזה בבוקר יום שישי, 8 בדצמבר, כמה שעות לאחר שתם שלב הבתים המשעמם של הליגה האירופית. במבחן הזמן וויקיפדיה, בעוד כעשור ויותר מכך, כשתנסו להיזכר מה קרה בשלב הבתים של 2017/18, תגלו שתי ישראליות שסיימו במקום האחרון בבית שלהן, עם ניצחון אחד בלבד לכל אחת, ארבע נקודות, מרחק שש נקודות מעלייה. רק שמכבי תל אביב ניצחה בוויאריאל (הרי בעוד עשור לא תקליקו כדי להיזכר שזו היתה מחלקת העוללים של הצוללת הצהובה) והפועל באר שבע תדהדר אך ורק ב-1:2 על לוגאנו (גם בעוד עשור לא תדעו מי זו).

אבל הטקסט הזה נכתב ב-2017, וכן, ברור שאני משקר, וברור שהקמפיין של מכבי תל אביב היה גרוע יותר, אבל זה לא משנה. כי שתי הקבוצות סיימו במקום האחרון, שש נקודות מהקו, בבתים מהם היה אפשר לדרוש העפלה. וזה כמובן לא רק המרחק האמיתי מהיבשת אלא היכולת - ברוב המשחקים שתי הקבוצות שיחקו כדורגל חלש וחסר השראה - וכן, גם העניין.

הליגה האירופית זה מפעל נוראי. מה לעשות, בואו נודה. הוא לא מעניין כמעט אף מדינה ביבשת; הוא לא מעניין אותנו, הישראלים, ואנחנו ממש לא מתחזקים מעצמת כדורגל. כשיש 32 קבוצות בצ'מפיונס ליג, במפעל המשני נותרים פירורים. פעם בכמה שנים יגיעו לכאן סלטיק והמבורג, פרנקפורט ובורדו, ולפעמים ממש יתמזל מזלנו עם אינטר וסאות'המפטון. אבל לרוב אלו יהיו קבוצות קשוחות, יעילות וכל כך לא מעניינות. וזו בדיוק הבעיה: כי בעתות בהן הצ'מפיונס הופכת לליגה שקשה יותר להגיע אליה (באר שבע קיבלה את ההגרלה הכי נוחה בתולדות ההגרלות; לא עלתה; לא תקבל הגרלה כזו עד תום ימיה), הליגה האירופית היא מה שיש לאימפריות של ארץ הקודש.

ואז אתה תלוי הגרלה. ומה לעשות, לרוב לא יגיעו לכאן אינטר וסאות'המפטון. ולא מילאן ולא ארסנל ואפילו לא לאציו. ובקמפיין הזה נוכחנו גם לדעת, שכשהליגה האירופית לא מעניינת אותנו, היא פחות מעניינת אותן. ראו את זה בהרכבים, ביחס, ביכולת וכן, גם בתוצאות.

המדור הזה נולד כדי להכיל את ההתרגשות של שתי קבוצות ישראליות טובות בימי חמישי. שתי קבוצות שהפכו ליריבות מרות. מראש הנחנו שהיריבות שלהן לא יעניינו את קוראינו, אז לפחות אולי נוכל ליצור אקשן בהשוואה בין הבאר-שבעים למכבים. לצערנו, ברוב המחזורים שתיהן התחרו מי תהיה חלשה יותר ומי יותר משעממת. והתוצאה? מה זה חשוב? שתיהן במקום האחרון. ואנחנו הפסדנו.

אז ברוך שפטרנו, ליגה אירופית שכמוך, ולפני שנחזור למנה העיקרית - הליגה המעניינת ביותר בתבל, אל אל ישראל - להלן סיכום קצר של עוגמת הנפש. להלן המילון לכישלון, המילון לשיעמומון.

עוד בנושא

באר שבע סיימה את העונה האירופית עם הפסד 2:0 לויקטוריה פלזן
מכבי תל אביב סיימה את העונה האירופית עם ניצחון 0:1 על ויאריאל
איסק קואנקה ממשיך לאכזב, הפועל באר שבע תשקול את עתידו
יגור פיליפנקה עשוי לעזוב את מכבי תל אביב בחלון ההעברות הקרוב

מאמן מכבי תל אביב ג'ורדי קרויף מול מאמן הפועל באר שבע ברק בכר. ברני ארדוב
תודה על הכל, נתראה בנסיבות מעניינות יותר. קרויף ובכר/ברני ארדוב

א'

אסטנה. מזל שיש מכבי - ה-0:4 בקזחסטן היה המשחק הכי דורסני של הקבוצה באירופה. במשחק החוץ קבעו הקזחים את ניצחון החוץ הראשון שלהם אי פעם בשלב בתים אירופי.

אפס-אפס. משחק השיא של הצהובים בקמפיין, מבחינת יכולת: 0:0 ביתי ומשמים מול הקבוצה הבוגרת של ויאריאל. נהדר!

אצילי, עומר. הרכש הנוצץ של מכבי בקיץ, מספר 7 החדש, לא פתח באף משחק בשלב הבתים וסך הופעותיו מסתכמות ב-48 דקות מהספסל.

ארבלדזה, שוטה. השלל של מאמן מכבי תל אביב בשלב הבתים של העונה שעברה נראה פתאום כמו בית של פרגוסון: מקום 3, 7 נקודות, 7 שערי שדה. מכונה.

שוטה ארבלדזה מאמן מכבי תל אביב. AP
צוחק מי שצוחק אחרון. ארבלדזה/AP

ב'

באקוש, מארק. כבש את השער השלישי של ויקטוריה פלזן מול באר שבע (3:1).

בוזגלו, מאור. זיכרונות מסן סירו, ערגונות מסאות'המפטון.

בוקרשט. אחלה יעד לאוהדי הפועל באר שבע, שהגיעו בהמוניהם, ואנחנו כמובן לא רומזים לשום דבר שעניין אותם שם פרט למשחק כדורגל.

ביתיות. שתי הקבוצות במשחקים בישראל בשלב הבתים: 4 מ-18, 22% הצלחה. די מביך.

בלקמן, ניק. הגואל של מכבי תל אביב בקמפיין הזה עם שער בספרד מול ויאריאל, שער שמנה את מבוכת כל המבוכות ויצירת התקדים ההיסטורי של אפס שערים בשלב הבתים. חצי שעה לבאזר, בלקמן הציל את ג'ורדי.

בעיטה מרחוק, לשומקום. סיכום שלב הבתים של באטוקיו.

כריסטיאן באטוקיו שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
ניחוש אחד לאן הבעיטה הזו הלכה. באטוקיו בועט/ברני ארדוב

ג'

גנוהרה, הארלם. נכנס כמחליף במדי סטיאווה, בטרנר, בדקה ה-69. בדקה ה-75 כבר היה עם צמד.

גרסיה, אוסקר. הגיע למשחק הבית של הצהובים מול פראג. די בטוח שהוא לא זיהה את הקבוצה שעל הדשא וכנראה שלא את האוהדים (פחות מ-7,000) ביציעים, אבל לפחות ראה ניצחון מכביסטי בוויאריאל. אוהד שרוף.

דסה, אור. במכבי תל אביב לא ידעו, כך לפי הדיווחים, שניתן להוסיף את אור דסה לרישומי אופ"א, ואפילו לא ניסו. עד שידיעות בנושא עלו והצהובים התעורר ואיכשהו, ברגע האחרון, נרשם הטאלנט מהנוער לקראת המשחק במחזור הרביעי.

מאמן ספרדי אוסקר גרסיה. ברני ארדוב
"היי, זו באמת מכבי תל אביב?" אוסקר ביציע/ברני ארדוב

ה'

הושבאואר, יוזף. הקפטן הצ'כי של סלביה, שצמד שלו בנתניה סידר לקבוצה מפראג את ניצחון החוץ הראשון שלה באירופה מאז 2007. יפה מאוד.

היידה, לוקאש. הבלם של פלזן עם השער הראשון של הצ'כים בטרנר.

ו'

ויאריאל. ידידת ישראל החדשה, שבישראל עשתה 0:0 עם מכבי תל אביב - המשחק הכי טוב של הצהובים השנה - ובספרד העלתה את קבוצת האוהל של הבית. ארבע נקודות צהובות - בוויאריאל עושים כבוד למורשת קרויף.

ויטור, מיגל. זה לא היה קמפיין בו יכולה להתהדר ההגנה של הפועל באר שבע. הבלם הפורטוגלי המצוין לרוב מדגמן מצוינות בעמדה, אך חלודה וחוסר תיאום עם אלחמיד וטהא צילמו את התמונה הזו - ויטור מחייך כמה שניות לפני שגורש מוציא כדור מהרשת, תוצרת קומאן - מול סטיאווה ברומניה.

שחקני הפועל באר שבע אנתוני וואקמה, מיגל ויטור. ברני ארדוב
לא מהקמפיינים המשובחים שלו. ויטור, משמאל/ברני ארדוב

ז'

ז'זניק, ראדים. מבשל השער השני של פלזן בישראל - הורז'אבה הכובש אמר תודה.

ח'

חאתם. בבאר שבע מדברים על אלחמיד פוטנציאל גדול, אבל בינתיים, באירופה, לא סיפק את הסחורה והראה את הפער הרב בינו לבין מה שקורה ביבשת. קמפיין שכולו שכר לימוד.

ט'

טוומאסי, פטריק. בשני משחקים מול מכבי (0:4 בבית, 0:1 בנתניה) הרשית שלושה שערים.

טרנר, איצטדיון. בישראל זהו מבצר, באירופה עוד איצטדיון עם אווירה נהדרת שנחמד לבקר בו. 3 מ-9 לבאר שבע במתקן הביתי, שני הפסדים שכבר לא נדירים.

אוהדי הפועל באר שבע. קובי אליהו
במסגרות האירופיות האצטדיון הביתי כבר לא נראה כל כך מאיים. אוהדי באר שבע/קובי אליהו

י'

יד. כך עצר דור אלו את סטיאווה בבוקרשט ומנע הפסד. בסיום 1:1 והכל בזכות השוער/מגן ימני.

כ'

כמה? כל התוצאות של באר שבע: 1:2 לוגאנו, 3:1 פלזן, 2:1 סטיאווה, 1:1 סטיאווה, 1:0 לוגאנו, 1:0 פלזן. כל התוצאות של מכבי: 1:0 סלביה, 0:0 ויאריאל, 4:0 אסטנה, 1:0 אסטנה, 2:0 סלביה, 0:1 ויאריאל.

ל'

למה? אחרי שהסתיים שלב הבתים של הישראליות, אפשר לשאול - למה לעזאזל צפינו בדבר הזה?

מאמן מכבי תל אביב ג'ורדי קרויף. יוסי ציפקיס
"אבל אמרתי לכם שזה מאסט ווין!". קרויף/יוסי ציפקיס

מ'

מאסט ווין. כך קרא ג'ורדי קרויף למשחק הביתי מול אסטנה. פחות עבד.

נ'

נציד, תומאש. כבש את השער הראשון שספגה מכבי תל אביב בקמפיין, בהפסד הצהובים 1:0 לסלביה פראג במשחק הראשון, בצ'כיה.

נתניה, איצטדיון. המגרש הביתי של מכבי תל אביב בקמפיין הזה, מגרש בו לא כבשו הצהובים ולו שער אחד. שלושה משחקים, שלושה אפסים ואיזה מסכנים האוהדים ולא רק בגלל הפקקים.

ס'

סיומת. מכבי תל אביב כבשה אמנם שער בודד, אבל זה לא רק זה. היא גם היתה צריכה 19 הזדמנויות למסגרת לשם כך. רע.

וידאר קיארטנסון שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
אחוזי דיוק מביכים. קיארטנסון/קובי אליהו

ע'

עייפות. בקמפיין הזה הוכח שלא צריך לשחק טוב בליגה האירופית כדי לתרץ את משחקי הליגה הישראלית ב"עייפות", וחבל.

פ'

פטרז'לה, מילאן. כבש את השער הראשון של ויקטוריה פלזן מול באר שבע (3:1).

פלאניץ', בוגדן. נגיעת יד שלו ברחבה בדקות הסיום מול סטיאווה, בטרנר, לא הפכה לפנדל. באר שבע הפסידה 2:1.

פנדלים. פקהארט מול לוגאנו במשחק הראשון של שלב הבתים היה חוליה נוספת בשרשרת מחמיצנים באר-שבעיים מהנקודה הלבנה. דווקא צדק שכבש נכנס לפריזר.

פקהארט, תומאש. החלוץ המבטיח לא קיים, לפחות לא באירופה. 0 גולים בשלב הבתים.

תומאש פקהארט שחקן הפועל באר שבע. רויטרס
גם הוא לא פגע בכלום. פקהארט/רויטרס

צ'

צדק, שיר. לא שיכולתו היתה בשיא לפני פרשת הסימום, אבל ההגנה הבאר-שבעית לא הסתדרה בלעדיו, ולא משנה הקונסטלציה - ספגה בכל משחק בשלב הבתים. במשחק היחיד בו שיחק באר שבע ניצחה, כשהוא גם כובש שער עצמי וגם מדייק מהנקודה הלבנה. והנתון המדהים: שיר צדק, בלם ששיחק רק במשחק אחד של באר שבע, סיים כמלך שערים משותף של הקבוצות הישראליות בקמפיין הנוכחי.

צ'כיה. המדינה שלא מפסיקה לעשות לישראל בית ספר. והפעם: סלביה עם דאבל על מכבי, פלזן עם דאבל על באר שבע, ובשערים? 8:1 מעליב.

ק'

קאבננגה, ג'וניור. חלק מהתבוסה המחפירה של מכבי באסטנה, עם צמד מתוך רביעייה.

קואנקה, איסק. שער אחד (מצמק מול סטיאווה), 0 בישולים, כזר שהגיע כדי לתרום במיוחד במסגרות הנוצצות של אירופה, אכזבה בתחום עד כה.

קופיץ, יאן. כבש את השער השני של ויקטוריה פלזן מול באר שבע (3:1).

קיארטנסון, וידאר. היה נהדר בליגה בעונה שעברה וכבש ארבעה שערים במוקדמות הליגה האירופית הקיץ, אבל בשלבי הבתים בשתי העונות האחרונות הוא עם שער אחד בלבד, במצטבר, ב-4:3 מול זניט.

קרליניוס. שער שלו בדקה ה-55, במחזור החמישי מול לוגאנו, הדיח את הפועל באר שבע מהמפעל. הערב האירופי העגום ביותר של אלופת ישראל מאז ימי ת'ון.

ג'וניור קבאננגה שחקן אסטנה (מימין) חוגג עם חבריו. רויטרס
מאדריכלי ההשפלה. קאבננגה חוגג על מכבי תל אביב/רויטרס

ר'

ראדי, מהראן. שיאן המסירות המוצלחות בקמפיין של שתי הקבוצות, עם 302 (85%).

ראיקוביץ', פרדראג. הגיע למכבי תל אביב כמקפצה בדרך ליעד טוב יותר. שני שלבי הבתים בו נכח, בצ'מפיונס בעונה שעברה ובאירופית העונה, לא עשו עם הרזומה חסר. מזל שיש יוטיוב

ריקן, אבי. שיאן האיומים למסגרת של שתי הקבוצות יפתיע אתכם קצת: אבי ריקן, 5 צ'אנסים לעבר השער.

שלושה בלמים. מערך שעבד בעונה שעברה לברק בכר באירופה ועבד פחות טוב העונה, ואנחנו עדינים.

ת'

תם הטקס. וטוב שכך.

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully