וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נזקים במיליארדים וסגירת הענף: הדוח שמזהיר מביטול הכדורגל בשבת

דנה ירקצי ויקי אדמקר

20.11.2017 / 10:20

פרסום ראשון: הדוח מנבא נזקים כלכליים בגובה מילארדי שקלים לענף הכדורגל הישראלי עד כדי סגירתו, אם אכן יבוטלו המשחקים בשבתות. ישראל צפויה גם ל"בידוד בינלאומי" בשל אי עמידה בנהלי ארגוני הכדורגל בעולם. השרה רגב: "לשמור על הסטטוס-קוו"

צילום: מתוך ה-youtube של "הלוויין של מרן", עריכה: יאיר דניאל

הוועדה הבין-משרדית לבחינת קיום משחקים בשבת בענף הכדורגל הגישה בשבוע שעבר את מסקנותיה למזכיר הממשלה צחי ברוורמן, ובה גם חוות דעת כלכלית לפיה צפוי להיגרם נזק כספי גבוה במיוחד, אם ייפסקו המשחקים בשבת. מהדוח שהגיע לידי וואלה! NEWS עולה אומדן הנזק שעלול להיגרם לליגה, עומד על סכום של כ-24 מיליארד שקל.

אחת המשמעויות הנגזרות מהדוח, נוגעת למעמדה של ישראל בכדורגל הבינלאומי. הארגונים פיפ"א או אופ"א אינם מתחשבים בלוח השנה היהודי בעת שיבוץ המשחקים, והיעדרות מועדון או נבחרת מישראל עלולה להוביל לבידוד בינלאומי ספורטיבי ואף לגרור השלכות דיפלומטיות. אם מועדון ישראלי לא יופיע למשחק, המשמעות המידית הצפויה היא הדחה של ישראל מהמפעלים הבינלאומיים, נידוי קבוצות ואף את נבחרת ישראל ממשפחת הכדורגל העולמית. בהמשך, הדבר עלול אף להוביל לבריחת שחקנים זרים וישראלים ממועדוני הכדורגל המקומיים, וכן להיעדרות קהל האוהדים מהיציעים.

לקריאה נוספת:
אחרי התנגדות החרדים: הממשלה מתעכבת במתן היתר הכדורגל בשבת
ח"כ מקלב: "כדורגל בשבת נוגד את ערכינו אך לא נוכל להפריע לרה"מ"
הפרוטוקול נחשף: נתניהו הורה להתיר כדורגל בשבת - ללא נציג חרדי בוועדה

אצטדיון טדי. ברני ארדוב
פגיעה אנושה בענף. אצטדיון טדי בירושלים/ברני ארדוב

נושא נוסף שהועלה הוא עלות פעילות המועדונים והנבחרות המקצועיות בימי ראשון ושני. המהלך ידרוש שינויים משמעותיים כמו הקמה של שישה עד תשעה אצטדיונים, השקעה בתאורה וסידורי לינה במגרשי האימון. בליגת העל ובליגה הלאומית יידרשו 30 מתקנים שיאפשרו קיום אימונים במוצאי שבת, צמצום מספר המחזורים בליגת העל מ-36 ל-31 באמצעות ביטול סיבוב פלייאוף אחד, צמצום מספר המחזורים בליגה הלאומית מ-37 ל-30 על ידי ביטול הפלייאוף, ומתן פיצוי בגין הפסדים כלכליים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"ביטול המשחקים יפגע בצופים"

הדוח מתייחס גם לפעילות הלא מקצוענית בענף הכדורגל המתקיימת מדי שבת. בדוח צוין כי צמצום היקף הפעילות בימים אלו תביא לפגיעה עמוקה בהתפתחות הענף ובמיצובו בעולם. כדי להוציא את המהלך לפועל, תידרש הכרזה על יום ראשון כיום מנוחה משקי, הקמה של 435-385 מגרשי אימון, השקעה בתאורה במינימום 141 מגרשים קיימים וכשירים וב-211 מגרשים שאינם כשירים כדי שניתן יהיה לאפשר משחקים בשעות החשכה. כמו כן ידרשו העסקה של מאמנים ושופטים במשרה מלאה ו צמצום הפעילות.

מלבד זאת, כותבי הדוח מתייחסים לפגיעה בצופים. תרבות הבילוי והפנאי מתכנסת רובה ככולה בימי שישי משעות הצהרים ועד צאת השבת, ובשל כך ישנה השלכה על ציבור האוהדים הממלאים את המגרשים ותורמים לאווירה במגרש. כמו כן צפויה פגיעה בחיילים המרשתים בצה"ל וחוזרים מדי סוף שבוע לביתם. "אם לא יתקיימו משחקים בשבת - חיילים לא יוכלו להגיע למגרשים", נכתב. בנוסף לכך, מציינים כי היקף פעילות ענף הכדורגל הלא מקצועני יצטמצם ובעיקר בגילאי ילדים ונוער המהווים את בסיס הפירמידה שישמש בעתיד את הקבוצות הבוגרות. בשל כך, צפויה פגיעה כבר בטווח הבינוני בפעילות הבוגרים עד כדי סגירת קבוצות זניחות. עוד מסבירים כי צמצום או האטת קצב טיפוח הספורטאים הצעירים יביאו לפגיעה מיידית בהכנסות הענף ממקורות ציבוריים.

חגיגות אוהדי הפועל באר שבע הערב 29 באפריל 2017. בני בן סימון
"האוהדים עלולים להיעדר מהיציעים". אוהדי הפועל באר שבע/בני בן סימון

באשר לליגה כולה, הדוח מתריע גם מאובדן הכנסות שייגרם לענף בשל זכויות שידור. העברת משחק מיום מנוחה השבועי עלולה לפגוע ברמה וודאית בענף בשל היעדר הצופים בימים אלו. מלבד זאת, בדוח מציינים כי העברת המשחקים מיום המנוחה תדלל משמעותית את נוכחות האוהדים במגרשים. הכותבים מזהירים כי הדבר יוביל לירידה משמעותית בהכנסות ממכירת כרטיסים וכן לפגיעה אנושה בפופולריות הענף בטווח הארוך.

היועץ הפיננסי סלע קולקר התבקש לחבר חוות דעת כלכלית בסוגיה ולפי הדוח שהגיש אין היתכנות לקיום ענף הכדורגל בישראל, ללא פעילות בשבת. כמו כן, אין היתכנות לקיום ליגות הילדים והנוער אם לא ישחקו בשבת. הוא אף ציין כי אין התכנות לקיום ליגות החובבים, תוך כדי שמירה על מנוחה מלאה בשבתות וחגים. קולקר העלה מסקנה נוספת לפיה קיום משחקי הכדורגל ביום אחר – לא יאפשר להביא שופטים למגרשים.

אוהדים באימון הפתיחה של מכבי נתניה. שלומי גבאי
"נזק להכנסות בליגה". אוהדי מכבי נתניה/שלומי גבאי

כמו כן, לדבריו, אי קיום משחקים בשבת יביא לנשירה של בני נוער מעולם הספורט, מה שעלול להתבטא בעלייה בפשיעה. הנזק המוערך כתוצאה מכך עומד על כשבעה מיליארד שקלים. הנזק הכספי הישיר, כתוצאה מאי השתתפות במסגרות בינלאומיות, נאמד בכ-12 מיליארד שקלים.

בשל כל אלו, אם אכן המשחקים יופסקו בשבתות, הרי שתידרש השקעה של 4.7 מיליארד שקלים בתשתיות, קיום אימונים בשבת ואישור משחקים חריגים במוצאי שבת. כמו כן, מלבד הכרזה על יום ראשון כעל יום מנוחה, יידרש פיצוי כלכלי לענף הכדורגל בסך של 20 מיליארד שקלים.

השרה רגב: "לשמור על הסטטוס קוו"

בעקבות הדוח כתבה שרת התרבות והספורט מירי רגב מכתב למזכיר הממשלה צחי ברוורמן, בו ציינה לדעתה אין לשנות את הסטטוס קוו במדינת ישראל. היא ציינה כי קיימים מספר קשיים שלא מאפשרים לבטל את המשחקים בימי המנוחה, הקשורים בהיעדר תשתיות בליגת העל, שלא מאפשרים זאת בעת הנוכחית.

טקס פרסי אמ"י מירי רגב עודד קוטלר. מגד גוזני
תומכת בשמירה על הסטטוס קוו. שרת התרבות והספורט מירי רגב/מגד גוזני

נימוק נוסף שציינה השרה נוגע לאי היכולת לחולל שינוי כבר בשנה הקרובה בפעילות הענף הלא מקצועני, משום שלדבריה פעילותו נותנת מענה רחב להרגלי הפנאי של הציבור הכללי, וכי מצב התשתיות המשרתות אותו אינו מאפשר שינוי בטווח הקצר. עוד הסבר לעמדתה של השרה קשור לזירה הבינלאומית, שכללי המשחקים בה נקבעים על ידי האיגודים וההתאחדויות בעולם ולכן נושא זה אינו בתחום סמכותה.

בשל כך השרה הציגה מתווה במסגרתו יש לחתור להקמת תשתיות רחבות בליגת העל וכן להקמת מגרשים נוספים כדי שבעתיד תתאפשר קיום פעילות הליגה המקצוענית ללא חילול שבת. תהליך זה, לטענת השרה יארך כמה שנים. באשר לליגה הלאומית – לטענת השרה, רוב המשחקים לא מתקיימים בשבת בעקבות החלטתה, אך לעיתים חלקם זולגים לשבת ולכן יש לפעול על מנת להקדים אותם. "מתווה זה מאפשר שמירה על מסגרת הסטטוס קוו במדינת ישראל בהתחשב בצרכי הענף, צרכי הציבור הכללי, השיח הבינלאומי שאנו מחויבים לו, ומעמדה של השבת", סיכמה רגב.

משחק בשבת? הממשלה תצטרך להחליט

הדוח מעמיד למעשה את ממשלת ישראל בצומת בו תידרש להחליט מה יעלה בגורלם של המשחקים בשבת. האפשרות הראשונה – השארת המצב על כנו, כך שהסטטוס קוו לא ייפגע – תוך סיכון שבג"ץ יאסור על קיום המשחקים. האפשרות השנייה – מתן היתר גורף לענף – מה שיעורר את זעמן של המפלגות החרדיות ועלול להוביל למשבר קואליציוני.

הדוח מתפרסם על רקע עתירה שנדונה בימים אלה בבג"ץ הדורשת לאסור את פעילות הענף בשבת משום שאין לו היתר כנדרש בחוק שעות עבודה ומנוחה, וכן על רקע הדיונים שמקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועדת השרים להיתרי עבודה בשבת, שעוררו מתחים בקואליציה וכן בענף הכדורגל. הוועדה התכנסה לאחר שבחודש ספטמבר 2015 הודיעה שרת התרבות והספורט מירי רגב ליועץ המשפטי לממשלה כי זו תבחן כיצד ניתן לצמצם את משחקי הכדורגל בשבת ככל שאפשר.

בחודש אוגוסט נחשפה בוואלה! NEWS כוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו להעניק היתר לפעילות ענף הכדורגל בשבת, זאת מחשש שאם היתר כזה לא יינתן בג"ץ יאסור את המשחקים בשבת, החלטה שעלולה להוביל לסגירת הענף בישראל. מפרוטקול הישיבה של ועדת השרים להיתרי עבודה בשבת שהתכנסה באופן חריג מזה עשרות שנים עלה כי נתניהו דרש מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד רז נזרי לגבש בהקדם המלצות לפיהן יינתן היתר כללי לפעילות הענף בשבת. ראשי המפלגות החרדיות זעמו על כוונה זו, אך הודו כי לא יתנגדו לפתרון לפיו יינתן היתר שאינו פוגע בסטטוס קוו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה ירושלים 7 בנובמבר 2017. רויטרס
תכנן להעניק היתר. ראש הממשלה נתניהו/רויטרס

הדיון האחרון בבג"ץ התקיים בחודש ספטמבר, ומתשובת המדינה, ניתן היה ללמוד כי הממשלה מתעכבת עם הנפקת ההיתר. נכתב בה כי "ההסכמות שהושגו במסגרת הוועדה בנוגע להפחתת משחקי הכדורגל בשבת, ולמציאת פתרונות לשחקנים הדתיים, ובחינת האפשרות למתן היתר להעסקת עובדים במנוחה השביעית בענף הכדורגל - עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי המדיניות שבה הוא נוקט בכל הנוגע לאכיפה בענף הכדורגל היא מדיניות עניינית וסבירה". עוד נכתב כי "אין מקום בנסיבות אלה להתערב בה ולקבל את העתירה".

התנועה למדינה יהודית שהגישה את העתירה לבג"ץ נגד קיום משחקים בשבת בשמם של שחקנים רבים בענף הכדורגל שיגרה בשבוע שעבר מכתב למנכ"ל משרד התרבות והספורט יוסי שרעבי לקראת פרסום הדוח וכתבה בו כי היא בטוחה "ששרת התרבות והספורט אשר המסורת והציבור המסורתי קרובים ללבה, תכבד את זכותם לשמור את השבת ולשהות בשבת עם משפחתם ולא תיתן יד לפגיעה בשבת או בשומרי השבת חלילה". עם זאת, בג"ץ הוא זה שצפוי להכריע סופית בסוגיה בחודשים הקרובים, אך לגרירת הרגליים של הממשלה יהיה מחיר בפסיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully