וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוני לוי: "שמנהל מקצועי יגיד למאמן באילו עמדות להביא שחקנים?"

15.11.2017 / 10:00

"מנהל טכני זה תפקיד שיכול להצליח במועדון שבו הבעלים לא מחובר לכדורגל. כשהייתי במכבי חיפה אמרתי את דעתי בצורה נחרצת. אולי נחרצת מדי. ואולי בגלל זה אני לא שם". רוני לוי, מקום ראשון בקפריסין, שובר שתיקה בבלוג של יצחקי. "היו שחקנים שלא רצו להיות בחיפה". ראיון

רוני לוי מאמן אנורתוזיס פמגוסטה. האתר הרשמי של אנורתוזיס פמגוסטה, אתר רשמי
האם הוויתור עליו היה נכון? רוני לוי/אתר רשמי, האתר הרשמי של אנורתוזיס פמגוסטה

"לאריאל הרוש היה מאוד חשוב השקט הרחק מישראל. הוא מנותק מהארץ, וקל לו יותר לבוא לידי ביטוי. בנקודת זמן מסוימת הוא איבד את הדרך שלו. היו לו בחירות בעיתיות בקריירה - נתניה הסתבכה עם הליך פירוק והפועל תל אביב עברה אותו דבר. שחקנים צריכים סביבת עבודה טובה כדי להביא את היכולות שלהם לידי ביטוי. סביבת עבודה ושקט תקשורתי. היה חשוב לו לקבל שקט כזה במקומות שהיו בהם בעיות כלכליות קשות מאוד. באנורתוזיס הוא מנותק. הקבוצה עושה עבודה טובה וקל לו להצליח ככה. מה שחשוב לי כמאמן הוא שגם אני רואה את ההתקדמות שלו כשוער".

לרוני לוי הרבה יותר קל לומר את הדברים האלה על אריאל הרוש. קודם כל, כי הוא המאמן שלו. ויחד, אגב, הם מחזיקים את ההגנה הכי טובה בקפריסין שספגה 6 שערים ב-11 משחקים. אבל לוי, כמו השוער שהביא לאנורתוזיס, חווה רנסנס דומה: בשקט של קפריסין הוא מוליך קבוצה בינונית לראשות הטבלה ערב היציאה לפגרה, עם תואר של מאמן החודש בליגה של האי השכן. זמן טוב לנסות להבין נקודה שבמכבי חיפה מיהרו לדלג עליה: האם הוויתור על מאמן שהחזיר את הגביע למועדון היה נכון?

עוד בנושא:

סוף נהדר לעונה נהדרת: ערן זהבי הוכתר כשחקן העונה בסין
תומר חמד: "זה תלוי בי, אנסה להוכיח את עצמי בכל דקה שאקבל"

נבחרת ישראל, ההרכב הפותח במשחק מול ליכטנשטיין. רויטרס
"מקבלי ההחלטות צריכים לקבל החלטות בהתאם למה שהנבחרת צריכה". נבחרת ישראל/רויטרס
"לא צריך לבחור מאמן שמצליח בתקופת זמן ספציפית. צריך לשאול אם המאמן הוא עם יכולות או לא. יש תקופות שמאמן מסוים מצליח – זה מה שצריך להנחות בחירה של מאמן לנבחרת? לא. אם יש איזה רצון למאמן זר, אז להביא רק ברמה גבוהה מאוד. כזה שיסכים להיות כאן"

רוני, רבים מגדירים אתכם כהפתעת העונה בקפריסין. ציפית שכך העונה תתפתח?

"בתחילת העונה היה קשה מאוד להעריך לאיזה כיוון נלך. החלפנו הרבה מאוד שחקנים. בקנה מידה של קפריסין, אנורתוזיס הוא מועדון גדול, אבל עדיין – החלפנו את רוב הסגל. לא ידענו מה יקרה, אבל נוצר מרקם קבוצתי טוב. יש לי כאן צוות מסביבי שמכיר היטב את הכדורגל. הנשיא שלי היה הנשיא של אנורתוזיס בתקופה של הצ'מפיונס, עוזר המאמן שלי אימן בנבחרת קפריסין ועבד איתי בקדנציה הקודמת. היה לנו צוות איכותי, ואיתו חיפשנו שחקנים שיתאימו לדרישות שלנו. מאוד קשה למצוא שחקנים טובים שיענו על הדרישות של מועדון גדול. לשמחתי בחרנו בשחקנים טובים. ברמת הליגות שלנו, בכספים שלנו, ואני מתכוון לקפריסין וגם לישראל – אתה צריך להתפשר. אז התפשרנו. הבאנו שחקן בן 34, אבל עם רזומה מרשים. דניאל פראניץ' שיחק בבאיירן ונבחרת קרואטיה, כך שלא היה לי ספק שהוא יצליח כאן. לשמחתי בחרנו שחקנים טובים מאוד. יש לנו קבוצה מאוד מלוכדת".

אחרי מכבי חיפה, היה לך ביקוש בישראל, אבל בחרת לחכות ולצאת לחו"ל. למה? בגלל הלחץ?

"גם בקפריסין יש לחץ גדול מאוד. גם כאן אין סבלנות. גם כאן תחלופת המאמנים מהירה מאוד. מה שקורה בישראל קורה בהרבה מקומות בעולם, אם כי סטטיסטית אפשר לומר שבקבוצות הגדולות נוטים לקחת מאמנים מוכחים ומנוסים, עם רזומה – ואז יש פחות השפעה על מעמדם. אני לא בטוח שבישראל המצב שונה מקפריסין, מעמד המאמן די דומה. אין ספק שלנו המאמנים יש בעיה. אם אתה בוחר מאמן, ואתה רואה שדרך העבודה שלו היא טובה, אבל דברים הולכים קשה ולא מסתדרים - צריך ללכת עם המאמן. במקרה כזה צריך לתת כבוד. אבל אם אתה לא מאמין בעבודה של המאמן שלך – שלח אותו הביתה. יכול להיות שקצת ממהרים איתנו. המאמנים מנסים לפעמים דברים שמראש הם לא בטוחים בהם. צריכה להיות יותר סבלנות".

אתה שומע את הדיבורים על נבחרת ישראל. האם לדעתך צריך למנות מאמן ישראלי או זר? וכמה זה מפתיע שאתה לא מוזכר כמועמד מוביל לאימון הנבחרת?

"לא צריך לבחור מאמן שמצליח בתקופת זמן ספציפית. צריך לשאול אם המאמן הוא עם יכולות או לא. יש תקופות שמאמן מסוים מצליח – זה מה שצריך להנחות בחירה של מאמן לנבחרת? לא. אם יש איזה רצון למאמן זר, אז להביא רק ברמה גבוהה מאוד. כזה שיסכים להיות כאן. זאת אפשרות שהיא בסדר. מקבלי ההחלטות צריכים לקבל החלטות בהתאם למה שהנבחרת צריכה. ולגבי רמת הנבחרת? הנבחרת היא מראה למה שקורה בליגה ובכדורגל הישראלי עצמו. המראה כרגע לא מספיק טובה".

עוד באותו נושא

תומר חמד: "זה תלוי בי, אנסה להוכיח את עצמי בכל דקה שאקבל"

לכתבה המלאה
רובן ראיוס שחקן מכבי חיפה. יוסי ציפקיס
"אולי זאת הייתה טעות שלי". רובן ראיוס/יוסי ציפקיס
"אם אתה מביא מנהל טכני שנמצא חמש או שש שנים בכדורגל והוא מראה למאמן טיפה את הדרך, זה בסדר. המצב היה הפוך. מאמן שעובד 15 שנה וזכה בכל כך הרבה תארים, המנהל המקצועי יבוא ויגיד לו מה לעשות?"

את רובן ראיוס שחררת ממכבי חיפה, בעיקר בגלל עבודת הגנה. קצת קשה לי להבין איך מצאת פתאום את המקום שלו באנורתוזיס כשחקן מוביל.

"רובן בחור נהדר, שחקן מאוד מוכשר. נכון, אני שחררתי אותו ממכבי חיפה. אולי זאת הייתה טעות שלי. כשאני מסתכל על מצבת השחקנים של מכבי חיפה בתקופה ההיא חשבתי שבתפקיד הזה עדיף ישראלי. חשבנו שלשחרר זר בתפקיד הזה היה נכון. תסתכל על הסגל, מי היה לנו? עטר בעמדה שלו, עזרא בעמדה שלו, בניון יכול לשחק בעמדה שלו. אלה ישראלים בכירים. ישראלי ברמה הזאת לא הייתי משחרר. רובן הוא אחד השחקנים שבקיץ עשו את אחת ההכנות הכי טובות בקבוצה. הוא בולט לטובה".

בוא נמשיך לדבר על מכבי חיפה. בוא נדבר על הסיבות שבגללן זה נגמר - פרשת קגלמאכר והמתיחות עם טור כריסטיאן קרלסן, למשל.

"נוצרה במכבי חיפה סביבת עבודה לא כל כך נעימה, לא כל כך טובה, לא כל כך בריאה. אני לא חושב שיש לזה קשר לתוצאה כזאת או אחרת. סביבת העבודה לא הייתה כזאת שהייתי יכול להמשיך לעבוד בה. בגלל זה נפרדנו. העניין של קגלמאכר הוא שולי, העניין הוא יותר מהותי מזה. אני רואה מה כותבים בתקשורת ומחייך מהצד. בכל מועדון בוחרים את דרך ההתנהלות ודרך העבודה כראות עיניהם. יש לתפיסתי דברים מאוד ברורים בכדורגל. כל אחד יודע איפה התפקיד שלו. יש פרשנים שקצת מתבלבלים, אבל אני מאוד מכבד את זה".

אתה מדבר על קרלסן.

"מנהל טכני זה תפקיד שיכול להצליח במועדון שבו הבעלים לא מחובר לכדורגל. ולמה? כי כל מאמן בה עם גחמות מסוימות ורוצה לעשות דברים שנראים מהצד מוזרים. מנהל טכני יכול לבוא ולומר שהמאמן רוצה כך וכך וזה לא נראה לו, הוא יכול לתפוס משקל ומעמד ויכול לקבוע כללים מסוימים. אבל שיספרו לי איפה קרה בעולם שהמנהל המקצועי קובע איזה עמדות להביא למאמן? אני לא שמעתי על זה. אני לא רואה עכשיו מצב שבו לבאיירן מגיע מנהל טכני וקובע באיזה עמדה להביא שחקן. בעל הבית רוצה להביא כוכב? זה בסדר גמור, אבל הכל בתיאום. אתה רוצה לומר לי שהמנהל הטכני של הסיטי קובע לגווארדיולה? שהמנהל של יונייטד קובע למוריניו באילו עמדות להביא שחקנים? יכול לבוא מנהל מקצועי ולקבל החלטות בשיתוף פעולה ולשתף דעות. יכול להיות שמנהל מקצועי יחליט ששחקן מסוים בעמדה מסוימת הוא הטוב ביותר שאפשר לקחת. אבל לבוא ולקבוע באיזה עמדה? לא נראה לי שזה הגיוני. אבל יש עוד משהו משמעותי בעניין הזה".

ספר לי.

"דיברו על נושא המנהל הטכני, אבל השאלה היא מה היה המצב במועדון באותו שלב. אם אתה מביא מנהל טכני שנמצא חמש או שש שנים בכדורגל והוא מראה למאמן טיפה את הדרך, זה בסדר. המצב היה הפוך. מאמן שעובד 15 שנה וזכה בכל כך הרבה תארים, המנהל המקצועי יבוא ויגיד לו מה לעשות? אם קרלסן היה ותיק והייתי מאמן חדש, ניחא. אבל זה הפוך. יש בעיה. לי מראש העניין הזה לא נראה. כל מועדון קובע היררכיה ודרך עבודה. לי זה לא נראה".

מאמן מכבי חיפה רוני לוי עם הנשיא יעקב שחר והמנהל המקצועי תור-כריסטיאן קרלסן. מכבי חיפה, אתר רשמי
"כשהייתי שם אמרתי את דעתי בצורה נחרצת". רוני לוי עם יעקב שחר וטור כריסטיאן קרלסן/אתר רשמי, מכבי חיפה
"סביבת העבודה הייתה לא מספיק מקצוענית ורצינית וזה משהו שרציתי לשנות. היו כאלה שלא רצו להיות במקום הזה. שחקנים לא רצו להיות מחויבים. ואני אומר את זה בעדינות"

כמה אתה מרגיש שמכבי חיפה עשתה טעות שויתרה עליך, ועוד אחרי הגביע?

"מכבי חיפה לא עשתה טעות, היא עשתה מה שטוב בשבילה, מה שנכון בנקודת הזמן ההיא. במכבי חיפה, אם אני מבין היטב, רוצים למצוא את הדרך הנכונה, את המסלול הנכון. אמרתי להם את דעתי מהיום הראשון שבאתי. אני מניח שהם מסכימים עם חלק מהדברים. אם הם רואים דברים אחרת? לא יודע. כנראה שהיו צריכים לקרות דברים בתקופה שלי. תואר כזה או אחר לא מספיק בשביל מועדון כזה גדול. הם מחפשים דרך נכונה כדי להיות קבוצה מובילה. אז הדרך היא נכונה, אבל עד שעולים עליה לוקח זמן. מכבי חיפה כבר חוותה את זה בקדנציה של יענקל'ה, כשהיו להם שבע שנים פחות טובות, אבל אז הם חזרו להיות הקבוצה הדומיננטית במשך עשור. זה עניין של זמן ותהליך".

באותה תקופה אמרת שהצעדים שלך בנוגע ליוסי בניון ואלירן עטר היו נכונים. היום הם מחוץ למכבי חיפה. מה זה אומר?

"יוסי שחקן גדול. האופי שלו והתשוקה שלו הם מודל לכל שחקן וספורטאי. אני חושב, ולא רוצה לחלק את זה לשמות כי זה לא נכון, שהרבה מזה קרה כי כעסתי עליהם והייתי פחות מרוצה. זה לא עניין אישי של השניים הללו. המרקם הקבוצתי היה פחות טוב, לא היה כמו שציפיתי ממכבי חיפה. סביבת העבודה הייתה לא מספיק מקצוענית ורצינית וזה משהו שרציתי לשנות. אני לא חושב שמישהו מהם היה אישית לא בסדר. כל השחקנים בקבוצה, אם היו מגיעים לקבוצה כזאת או אחרת, היו מתנהגים אחרת. היו שם שחקנים שלא היו מרוצים מהמועדון עוד לפני שהגעתי. בעניין הזה, השתמשתי במילים קצת יותר בוטות בשיחות מול יענקל'ה. היו כאלה שלא רצו להיות במקום הזה. שחקנים לא רצו להיות מחויבים. ואני אומר את זה בעדינות".

והיום, כצופה מהצד, כמה מנהל ספורטיבי יכול לעזור למכבי חיפה?

"כשהייתי שם אמרתי את דעתי בצורה נחרצת. אולי בצורה נחרצת מדי. אמרתי את הדברים ואולי בגלל זה אני לא שם. זה הולך קשה מאוד. בלי קשר למכבי חיפה, למנהל טכני לוקח זמן ללמוד מנטליות חדשה. יכול להיות שזה סוג של הכנה טובה לעונה הבאה. ברור שתוך חודש אפשר לעשות שינויים אם אתה מנוסה, אבל אני לא יודע למה מצפים במכבי חיפה, לא יודע מה הם רוצים ומה ההיררכיה. לא יודע מי קובע. יכול להיות שהמאמן קובע או המנהל המקצועי. צריך זמן כדי להכיר ולדעת מה השינויים שרוצים ומה נדרש. מצד שני, הם עדיין בתחילת שנה, עדיין בשלבים הראשונים, זה רק השליש הראשון ועוד מוקדם להסיק מסקנות. אני מחזיר אותך לתשובה שלי לגבי מאמן: אני לא יודע מה ההיררכיה בינו לבין המנהל החדש. גיא עבר מספיק בארץ ובחו"ל. אם זה טוב שהוא נשאר? מי שנמצא בפנים יודע יותר טוב ממי שנותן עצות מבחוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully